Editura Polirom
Colectia:
Stiintele educatiei : structuri, continuturi, tehnici
An aparitie :2007
ISBN 978-973-46-0453-1
Nr pagini :264
Format 160x235
Pret : 29,50 lei la Editura,
19,20 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Elaborata din perspectiva interdisciplinara, lucrarea prezinta tulburarile de invatare a scris-cititului, insistind pe ideea preventiei si a terapiei precoce a dislexo-disgrafiei ca posibile cai de diminuare a analfabetismului. Este surprinsa simptomatologia dislexo-disgrafiei in procesul de invatare a scris-cititului si se investigheaza totodata posibilitatea evaluarii copiilor de virsta prescolara ce manifesta un potential de instalare a deficientelor respective.
Elaborata din perspectiva interdisciplinara, lucrarea prezinta tulburarile de invatare a scris-cititului, insistind pe ideea preventiei si a terapiei precoce a dislexo-disgrafiei ca posibile cai de diminuare a analfabetismului. Este surprinsa simptomatologia dislexo-disgrafiei in procesul de invatare a scris-cititului si se investigheaza totodata posibilitatea evaluarii copiilor de virsta prescolara ce manifesta un potential de instalare a deficientelor respective.
Georgeta Burlea este doctor in psihologie al
Universitatii din Bucuresti si profesor logoped gradul I. Este sef de
lucrari la Universitatea de Medicina si Farmacie „Gr.T. Popa”, Iasi, cu
integrare in Policlinica pentru copii „Sfanta Maria”, Iasi, si logoped
la Centrul Logopedic Interscolar din Iasi. I s-au acordat Diploma de
Excelenta (2003, 2007) si Distinctia de Merit „Gheorghe Lazar”, Clasa I
(2007). Are brevete de inventie in domeniul logopediei. A participat la
activitati stiintifice in tara si in strainatate si a urmat patru stagii
profesionale de lunga durata in strainatate. Din 1996, este membra a
organizatiei internationale Orthophonistes du Monde, cu care a organizat
trei seminarii de formare pentru logopezi, psihologi si medici. A
initiat la Universitatea de Medicina si Farmacie „Gr.T. Popa” din Iasi
masterul de Logopedie pediatrica. In cadrul aceleiasi institutii, a
sustinut cursuri de formare profesionala continua, adresate medicilor,
logopezilor, psihologilor si psihopedagogilor. A publicat peste 70 de
articole in reviste de specialitate,
numeroase studii si lucrari, dintre care amintim: Caruselul cuvintelor – curriculum de suport pentru activitatile metodologice (Editura Spiru Haret, Iasi, 2002), Balbaiala. Manual de diagnostic si terapie (coautoare; Editura Tehnica-Info, Chisinau, 2003), Dictionar explicativ de logopedie (coordonatoare; editia I, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2004), De mic ma pregatesc, la scoala sa reusesc (coautoare; Editura Spiru Haret, Iasi, 2006), Tulburarile limbajului scris-citit (Editura Polirom, Iasi, 2007), Exercitii pentru formarea si dezvoltarea aptitudinilor de scolaritate (coautoare; Editura Polirom, Iasi, 2008).
numeroase studii si lucrari, dintre care amintim: Caruselul cuvintelor – curriculum de suport pentru activitatile metodologice (Editura Spiru Haret, Iasi, 2002), Balbaiala. Manual de diagnostic si terapie (coautoare; Editura Tehnica-Info, Chisinau, 2003), Dictionar explicativ de logopedie (coordonatoare; editia I, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2004), De mic ma pregatesc, la scoala sa reusesc (coautoare; Editura Spiru Haret, Iasi, 2006), Tulburarile limbajului scris-citit (Editura Polirom, Iasi, 2007), Exercitii pentru formarea si dezvoltarea aptitudinilor de scolaritate (coautoare; Editura Polirom, Iasi, 2008).
Cuprins:
Cuvânt înainte /7
Capitolul I. Comunicarea prin limbaj. Precizări asupra domeniului de
investigare / 9
1. Interacţiune - interacţiune verbală - conversaţie /9
2. Funcţiile limbajului .13
3. Relaţia limbaj-gândire în cadrul procesului de comunicare /19
Capitolul II. Bazele neurofiziologice în cadrul procesului de producere
şi organizare a comunicării prin limbaj oral şi scris /26
1. Filogeneza /26
2. Ontogeneza /28
3. Zonele limbajului /29
4. Bazele neurofiziologice ale elementelor activităţii limbajului /33
5. Funcţiile instrumentale /38
Capitolul III. Apariţia, dinamismul şi tulburările dezvoltării
limbajului /50
1. Apariţia limbajului /50
2. Dinamismul relaţiei limbaj-gândire în cadrul comunicării la copilul
cu intelect normal /56
3. Trăsăturile specifice în limbajul copilului cu handicap de intelect
/72
Capitolul IV. Consideraţii asupra evoluţiei scris-cititului şi a
intelectului /95
1. Geneza scrisului /95
2. Etapa pregătitoare pentru învăţarea scris-cititului /104
3. Etapele învăţării scris-cititului /106
4. Relaţia dintre scris-citit şi intelect /112
5. Relaţia dintre psihomotricitate şi formarea abilităţilor de
scris-citit 114
6. Relaţia dintre fonologia limbajului şi dezvoltarea abilităţilor de
scris-citit /119
7. înţelegerea limbajului scris /124
Capitolul V. Dislexo-disgrafia în perspectivă diacronică /126
1. Terminologie şi definiţie /126
2. Curente şi definiţii corelate cu manifestări /139
3. Etiologie /150
4. Clasificarea dislexo-disgrafîilor. Dislexie versus disgrafîe /155
5. Aspecte funcţionale şi de specificitate privitoare la etiologia
dislexo-disgrafiei /163
Capitolul VI. Interpretarea manifestărilor dislexo-disgrafice ale
copilului cu intelect normal şi ale celui cu deficienţă mintală în contextul
general al altor tulburări /183
1. Modele de învăţare a scris-cititului /183
2. Relaţia dintre tulburările scris-cititului şi dominanţa emisferică /199
3. Relaţia dintre tulburările scris-cititului şi psihomotricitate /207
4. Relaţia dintre tulburările scris-cititului şi conştiinţa fonologică
/214
Capitolul VII. Identificarea timpurie a simptomelor dislexo-disgrafice.
Studiu longitudinal /220
Prezentarea cadrului de desfăşurare a cercetării /220
Anexe
Test activ Burlea /233
Test activ Burlea. Foaie de notare /237
Dispozitiv didactic pentru asamblarea cuvintelor din litere separate
ale alfabetului /240
Bibliografie /245
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu