Autor: Zsuzsanna Szvetelszky, Eliza Bodor-Eranus
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2022
Editia I
Editia originala: A pletyka természete.Ahol nincs információ, ott keletkezik
Traducerea Réka Csürös, Maria-Emilia Goian
ISBN 978-606-749-574-4
Nr pagini : 306
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34 lei la Editura, lei la librarie.net, 43 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Aveti in mainile dumneavoastra o carte care scoate barfa din "ulita" spatului privat si ii face o diagnoza stiintifica impresionanta. Ii cerceteaza cauzele, efectele, mijloacele, agentii, locurile, varstele, formele populare si pe cele culte. In toate epocile barfa este instrument al celor care voiesc sa distruga reputatia competitorilor, sau macar a celor din afara cercului celor pe care ii socotesc "ai nostri", facand din tantar armasar. Desigur, fara sa poata raspunde altfel decat eventual moral, caci barfa nu e calomnie stricto sensu, nici macar fake news propriu zise. Barfa este cathartica si consolatoare prin insasi natura intentiei ei: paiul din ochiul altuia te face sa uiti de barna din ochiul tau si alecelor apropiati. Timpurile noastre ridica posibilitatii comunicarii, inclusiv ca barfa, la altitudini de Everest. Despre toate acestea ne vorbesc remarcabil, in termenii sociologiei, psihologiei, teoriei comunicarii, antropologiei, etnografiei, cele doua autoare, Zsuzsanna Szvetelszky si Eliza Bodor-Eranus. - Mihaela Miroiu
Cuprins:
INTRODUCERE 9
Capitolul 1. CE ESTE BÂRFA? 13
1.1. DEFINIŢIA GENERALĂ A BĂRFEI 16
1.2. DEFINITII STIINTIFICE 21
1.2.1. Intărirea apartenenţei la grup - definiţie sociologica 211.2.2. Controlul emotional individual - definitii psihologice 231.2.3. Instrument al puterii - incercările de definire în psihologia sociala 241.2.4. Comunicarea intentionată - definitii din domeniul teoriei comunicării 271.2.5. Un fenomen colectiv intr-un cadru de trei persoane - definitii din cadrul retelei de contacte 31
Capitolul 2. CE NU ESTE BĂRFĂ? 33
2.1. DE LA AUTOMĂGIRE LA MINCIUNĂ 35
2.2. DE LA ZVONUL FALS ALARMANT LA TABU 37
2.3. ZVONURI TIPĂRITE 42
2.4. COMUNICAREA IN MASĂ 43
Capitolul 3. DE CE BĂRFIM? 53
3.1. ABORDAREA PSIHOLOGIEI EVOLUTIONISTE 58
3.2. ABORDAREA ETNOGRAFICĂ 62
3.3. ABORDAREA ANTROPOLOGICĂ 64
3.4. ABORDAREA CULTURAL-EPIDEMIOLOGICĂ 86
3.5. ABORDAREA SOCIOLOGICĂ ŞI SOCIO-PSIHOLOGICĂ 98
3.6. ABORDAREA PSIHOLOGICĂ NARATIVĂ 103
3.7. ABORDĂRI ALE PSIHOLOGIEI ORGANIZATIONALE 106
3.8. ABORDAREA DIN PERSPECTIVA TEORIEI COMUNICĂRII 111
Capitolul 4. NATURA BĂRFEI 114
4.1. DESCRIEREA GENERALĂ A NATURII BÂRFEI 114
4.2. SITUATII DE BÂRFĂ 118
Capitolul 5. DESPRE CE SI UNDE BARFIM? 138
Capitolul 6. PERSONAJELE BĂRFEI 148
6.1. BÂRFA ŞI RETELELE 150
6.2. ACTORII RETELEI DE BARFĂ 151
6.3. ACTORII CHEIE AI RETELOR DE BÂRFE 153
Capitolul 7. EFECTELE BÂRFEI 164
7.1. BENEFICĂ SAU DĂUNĂTOARE? 164
7.2. CE INFLUENTEAZĂ TRANSFORMAREA BÂRFEI? 169
7.3. RĂSPÂNDIREA BÂRFEI 176
7.4. EFECTE POZITIVE ŞI NEGATIVE 180
7.5. BUNA REPUTATIE ŞI COOPERAREA IN BÂRFĂ 181
7.6. IMPACTUL BÂRFEI IN CADRUL GRUPURILOR SOCIALE 189
7.6.1. Impactul barfei la nivel social 1897.6.2. Impactul bârfei în localităti 1917.6.3. Impactul bârfei la locul de muncă 1957.6.4. Impactul bârfei in şcoli 196
Capitolul 8. METODOLOGIA DE CERCETARE A BĂRFEI 199
8.1. ANCHETE CALITATIVE: INTERVIUL NARATIV DE RETEA 200
8.1.1. Sursele metodologice ale interviului narativ de retea 2008.1.2. Subiecţii interviului narativ de retea: hub-urile, nodurile de retea 2018.1.3. Aspectele practice ale interviului narativ de retea 2028.1.4. Despre utilizarea metodologiei complexe 2048.1.5. Despre circumstantele cercetării 205
8.2. CERCETĂRI CANTITATIVE: COLECTAREA DATELOR PRIN METODA CHESTIONARELOR 207
8.3. SONDAJE EFECTUATE CU METODOLOGIE MIXTĂ: TEXTE SPONTANE 211
8.4. ASPECTE ETICE ALE CERCETĂRII BÂRFEI 213
8.5. METODELE ALTERNATIVE ALE ANALIZEI BÂRFEI 216
Capitolul 9. BĂRFA IN LITERATURĂ 217
Anexă 229
Capitolul 10. NU ZIC NIMIC, NU MĂ DOARE CAPUL 231
10.1. SFATURI UTILE PENTRU EVITAREA UNOR SITUATII DE BÂRFĂ 231
10.1.1. Cele zece porunci ale evitării situatiilor de bârfe 23210.1.2. Exemple practice pentru evitarea bârfei 234
ÎNCHEIERE 238
MULŢUMIRI 243
NOTE 244
BIBLIOGRAFIE 271
INDICE DE NUME 297
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu