01/02/2023

NATURA BARFEI

Autor: Zsuzsanna Szvetelszky, Eliza Bodor-Eranus
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2022
Editia I
Editia originala: A pletyka természete.Ahol nincs információ, ott keletkezik
Traducerea Réka Csürös, Maria-Emilia Goian
ISBN 978-606-749-574-4
Nr pagini : 306
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34 lei la Editura, lei la librarie.net, 43 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Aveti in mainile dumneavoastra o carte care scoate barfa din "ulita" spatului privat si ii face o diagnoza stiintifica impresionanta. Ii cerceteaza cauzele, efectele, mijloacele, agentii, locurile, varstele, formele populare si pe cele culte. In toate epocile barfa este instrument al celor care voiesc sa distruga reputatia competitorilor, sau macar a celor din afara cercului celor pe care ii socotesc "ai nostri", facand din tantar armasar. Desigur, fara sa poata raspunde altfel decat eventual moral, caci barfa nu e calomnie stricto sensu, nici macar fake news propriu zise. Barfa este cathartica si consolatoare prin insasi natura intentiei ei: paiul din ochiul altuia te face sa uiti de barna din ochiul tau si alecelor apropiati. Timpurile noastre ridica posibilitatii comunicarii, inclusiv ca barfa, la altitudini de Everest. Despre toate acestea ne vorbesc remarcabil, in termenii sociologiei, psihologiei, teoriei comunicarii, antropologiei, etnografiei, cele doua autoare, Zsuzsanna Szvetelszky si Eliza Bodor-Eranus. - Mihaela Miroiu

Cuprins:

INTRODUCERE  9

Capitolul 1. CE ESTE BÂRFA?   13
1.1. DEFINIŢIA GENERALĂ A BĂRFEI   16
1.2. DEFINITII  STIINTIFICE  21
1.2.1. Intărirea apartenenţei la grup - definiţie sociologica  21
1.2.2. Controlul emotional individual - definitii psihologice   23
1.2.3. Instrument al puterii - incercările de definire în psihologia sociala  24
1.2.4. Comunicarea intentionată - definitii din domeniul teoriei comunicării  27 
1.2.5. Un fenomen colectiv intr-un cadru de trei persoane - definitii din cadrul retelei de contacte  31

Capitolul 2. CE NU ESTE BĂRFĂ?  33
2.1. DE LA AUTOMĂGIRE LA MINCIUNĂ  35
2.2. DE LA ZVONUL FALS ALARMANT LA TABU   37
2.3. ZVONURI TIPĂRITE  42
2.4. COMUNICAREA IN MASĂ  43

Capitolul 3. DE CE BĂRFIM?   53
3.1. ABORDAREA PSIHOLOGIEI EVOLUTIONISTE  58
3.2. ABORDAREA ETNOGRAFICĂ  62 
3.3. ABORDAREA ANTROPOLOGICĂ   64 
3.4. ABORDAREA CULTURAL-EPIDEMIOLOGICĂ   86 
3.5. ABORDAREA SOCIOLOGICĂ ŞI SOCIO-PSIHOLOGICĂ  98 
3.6. ABORDAREA PSIHOLOGICĂ NARATIVĂ  103 
3.7. ABORDĂRI ALE PSIHOLOGIEI ORGANIZATIONALE  106 
3.8. ABORDAREA DIN PERSPECTIVA TEORIEI COMUNICĂRII  111

Capitolul 4. NATURA BĂRFEI  114 
4.1. DESCRIEREA GENERALĂ A NATURII BÂRFEI   114 
4.2. SITUATII DE BÂRFĂ  118 

Capitolul 5. DESPRE CE SI UNDE BARFIM?  138 

Capitolul 6. PERSONAJELE BĂRFEI  148 
6.1. BÂRFA ŞI RETELELE   150 
6.2. ACTORII RETELEI DE BARFĂ  151 
6.3. ACTORII CHEIE AI RETELOR DE BÂRFE  153 

Capitolul 7. EFECTELE BÂRFEI   164 
7.1. BENEFICĂ SAU DĂUNĂTOARE?   164 
7.2. CE INFLUENTEAZĂ TRANSFORMAREA BÂRFEI?   169 
7.3. RĂSPÂNDIREA BÂRFEI   176 
7.4. EFECTE POZITIVE ŞI NEGATIVE   180 
7.5. BUNA REPUTATIE ŞI COOPERAREA IN BÂRFĂ 181 
7.6. IMPACTUL BÂRFEI IN CADRUL GRUPURILOR SOCIALE   189 
7.6.1. Impactul barfei la nivel social  189 
7.6.2. Impactul bârfei în localităti  191
7.6.3. Impactul bârfei la locul de muncă  195 
7.6.4. Impactul bârfei in şcoli   196 

Capitolul 8. METODOLOGIA DE CERCETARE A BĂRFEI  199 
8.1. ANCHETE CALITATIVE: INTERVIUL NARATIV DE RETEA  200 
8.1.1. Sursele metodologice ale interviului narativ de retea   200 
8.1.2. Subiecţii interviului narativ de retea: hub-urile, nodurile de retea   201 
8.1.3. Aspectele practice ale interviului narativ de retea  202 
8.1.4. Despre utilizarea metodologiei complexe  204 
8.1.5. Despre circumstantele cercetării  205 
8.2. CERCETĂRI CANTITATIVE: COLECTAREA DATELOR PRIN METODA CHESTIONARELOR  207 
8.3. SONDAJE EFECTUATE CU METODOLOGIE MIXTĂ: TEXTE SPONTANE  211
8.4. ASPECTE ETICE ALE CERCETĂRII BÂRFEI  213 
8.5. METODELE ALTERNATIVE ALE ANALIZEI BÂRFEI   216 

Capitolul 9. BĂRFA IN LITERATURĂ   217 
Anexă  229 

Capitolul 10. NU ZIC NIMIC, NU MĂ DOARE CAPUL  231 
10.1. SFATURI UTILE PENTRU EVITAREA UNOR SITUATII DE BÂRFĂ   231
10.1.1. Cele zece porunci ale evitării situatiilor de bârfe  232 
10.1.2. Exemple practice pentru evitarea bârfei 234 

ÎNCHEIERE 238 
MULŢUMIRI  243 
NOTE  244 
BIBLIOGRAFIE  271 
INDICE DE NUME 297 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu