Editura Polirom
Colectia Psihologia copilului & Parenting
An aparitie :2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7816-7
Nr pagini : 256
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 49,95 lei la Editura, 39,56 lei la elefant, 39,96 lei la libris
Descrierea editurii:
„Lucrarea prezintă cele mai noi date din cercetările clinice şi de psihologie educaţională privind antrenarea conştiinţei fonologice la persoanele cu dislexie, reflectînd în mod pragmatic tradiţia de cercetare şi inovare a şcolii clujene de psihopedagogie specială. Acest program de antrenament structurat al conştiinţei fonologice este dezvoltat în cadrul Laboratorului de cercetări interdisciplinare a diferenţelor individuale în învăţare (Learn-id) şi este orientat în direcţia evaluării şi intervenţiei psihopedagogice. Pe baza convingerii profesionale asumate a legăturii dintre ştiinţă şi practică, recomandăm tuturor cititorilor (copii, profesori, psihologi, psihopedagogi, logopezi, pedagogi, părinţi) care vor să urmeze acest program în călătoria inedită de învăţare a cititului şi a scrisului să-l aplice cu încredere şi în mod consecvent, să-l integreze şi să-l personalizeze în cadrul experienţelor proprii de învăţare, cu speranţa că vor ajunge la concluzia că e mult mai uşor să înveţi să citeşti şi să scrii dacă acestea se întîmplă FonoLogic.” (Carmen David, Adrian Roşan)
Cuprins:
Partea I. Consideraţii teoretice şi metodologice în antrenarea conştiinţei fonologice la copii
Introducere 11
Capitolul 1. Conştiinţa fonologică şi importanţa ei pentru citire 15
1.1. Evoluţia conceptului de „conştiinţă fonologică" 17
1.2. Dezvoltarea conştiinţei fonologice 18
1.3. Studii care susţin viabilitatea unei abordări a intervenţiei în citire prin antrenarea conştiinţei fonologice 19
1.4. Alte abilităţi fonologice în relaţie cu citirea 20
1.5. Abilitălile fonologice şi dislexia 20
1.6. Importanţa componentelor conştiinţei fonologice pentru invăţarea limbajului scris în limba română 22
1.6.1. Conştiinţa rimei 221.6.2. Conştiinţa silabei 251.6.3. Conştiinţa fonemică 26
Capitolul 2. Recomandări cu caracter metodic pentru antrenarea conştiinţei fonologice 28
2.1. Metode specifice de dezvoltare a conştiintei fonologice 28
2.1.1. Metoda fonetică analitico-sintetică 282.1.2. Metoda Elkonin sau metoda căsutelor sonore 312.1.3. Metoda reprezentării ideografice 332.1.4. Metoda Castiglioni-Spalton şi Ehri 342.1.5. Metoda Borel-Maisonny fonetică şi gestuală 34
2.2. Metode şi procedee de antrenare a componentelor conştiintei fonologice 35
2.2.1. Metode şi procedee de antrenare a conştiintei rimei 35
2.2.1.1. Recomandări privind derularea activitătilor de detectare a rimei din versuri 362.2.1.2. Activităţi şi conţinuturi cu rimă 382.2.1.3. Organizarea activităţilor de detectare a rimei din versurile pentru copii - scenariu didactic 392.2.1.4. Organizarea activităţilor de memorare pentru versuri cu sens - scenariu didactic 402.2.1.5. Recomandări pentru activităţile de receptare şi producere a rimei 412.2.1.6. Activităţile cu rime fără sens 42
2.2.2. Metode şi procedee de antrenare a conştiinţei silabei 432.2.3. Metode şi procedee de antrenare a conşhinţei fonemului 45
2.3. Concluzii 54
2.4. Glosar 55
Capitolul 3. Prezentare generală a programului de antrenament al conştiinţei fonologice 56
3.1. Studii care au fundamentat proiectarea programului propus 56
3.2. Locul programului propus în intervenţiile psihopedagogice pentru dislexie 59
3.3. Scenariul narativ general 61
3.4. Planificarea programului 62
3.4.1. Planificare generală 633.4.2. Lista desfăşurată a activităţilor din cadrul programului 65
3.4.2.1. Conştiinţa silabei 653.4.2.2. Conştiinţa rimei 683.4.2.3. Conştiinţa fonemului 69
3.5. Cum poate fi utilizat acest material 79
Partea a II-a. Învăţăm FonoLogic - program structurat de antrenament aI conştiinţei fonologice bazat pe dovezi ştiinţifice
Capitolul 4. Conştiinţa silabei 83
Activitatea 1. Numărăm silabe 84
Activitatea 2. Localizarea silabei în cuvânt 95
Activitatea 3. Găseşte intrusul! 99
Activitatea 4. „Hap, mâncătorul de cuvinte" (sortare după silaba a cuvântului) 100
Activitatea 5. Găsirea cuvintelor cu silaba iniţială dată 104
Activitatea 6A. Găsirea cuvintelor cu silaba finală dată 106
Activitatea 6B. „Ce pune la cale vecinul?" (completare de cuvinte lacunare cu silaba iniţială sau cu silaba finală) 109
Activitatea 6C. Recompunerea cuvintelor cu verbalizarea regulii de transformare 110
Activitatea 7. Loto silabe. Producere si localizare 115
Activitatea 8. Analiză silabică (1) 118
Activitatea 9. Analiză silabică (2) 121
Activitatea 10. „Ca-să, să ca-ut un nume pentru tine!" (sinteza a două silabe) 124
Activitatea 11. „Şi rabla noastră ar trebui să poarte un nume!" (sinteza a trei silabe) 137
Activitatea 12. Inversiune silabică 143
Activitatea 13. Eliminarea unei silabe din poziţie iniţială, finală şi mediană 156
13A. Eliminarea unei silabe din poziţie iniţială 15613B. Eliminarea unei silabe din poziţie finală 15613C. Eliminarea unei silabe din poziţie mediană 156
Capitolul 5. Conştiinta rimei 158
Activitatea 1. Recunoaşterea rimei 159
1A. Receptarea şi recunoaşterea rimei din versuri cu sens, dar 1591B. Receptarea şi recunoaşterea rimei din versuri fără sens (în limba „pirigoleză") 165
Activitatea 2A. Compunere de rime din versuri lacunare cunoscute şi necunoscute 170
Activitatea 2B. Găsirea rimei în cuvinte izolate 175
Activitatea 3. Găsirea cuvintelor care rimează 183
Activitatea 4. Compunere de versuri pornind de la perechi de cuvinte care rimează 187
Activitatea 5. Compunere de poezii care insoţesc săritul copiilor în apă 187
Capitolul 6. Conştiinţa fonemului 192
Activitatea 1. Discriminare perechi minimale 197
Activitatea 2. Recunoaşterea şi identificarea fonemelor 203
Activitatea 3. „la vino-ncoace la nănăşelul să te pupe!" (localizarea sunetului) 206
Activitatea 4. Plouă cu sunete! 208
Activitatea 5. Câte sunete sunt în cuvânt? 209
Activitatea 6. Analiza fonematică a silabei şi a cuvântului 212
Activitatea 7. Sinteza fonematică în silabă şi cuvânt 213
Activitatea 8. Sinteza sunetului în poziţie iniţială 217
Activitatea 9. Eliminarea fonemului din poziţie iniţială 220
Activitatea 10. Eliminarea fonemului din poziţie finală 222
Activitatea 11. inlocuirea unui sunet cu altul 225
Activitatea 12. Translocare sunet 226
Activitatea 13. Cuvinte care par la fel 227
Activitatea 14. Spune cât mai multe cuvinte fără sunetul... 229
Anexe material verbal 230
Bibliografie 249
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu