19/02/2023

INTERVENTII PSIHOPEDAGOGICE IN TULBURARILE SPECIFICE DE INVATARE. Invatam fonologic - program structurat de antrenament al constiintei fonologice bazat pe dovezi stiintifice


Autor: Carmen David, Adrian Rosan
Editura Polirom
Colectia Psihologia copilului & Parenting
An aparitie :2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7816-7
Nr pagini : 256
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 49,95 lei la Editura, 39,56 lei la elefant, 39,96 lei la libris



Descrierea editurii:

        „Lucrarea prezintă cele mai noi date din cercetările clinice şi de psihologie educaţională privind antrenarea conştiinţei fonologice la persoanele cu dislexie, reflectînd în mod pragmatic tradiţia de cercetare şi inovare a şcolii clujene de psihopedagogie specială. Acest program de antrenament structurat al conştiinţei fonologice este dezvoltat în cadrul Laboratorului de cercetări interdisciplinare a diferenţelor individuale în învăţare (Learn-id) şi este orientat în direcţia evaluării şi intervenţiei psihopedagogice. Pe baza convingerii profesionale asumate a legăturii dintre ştiinţă şi practică, recomandăm tuturor cititorilor (copii, profesori, psihologi, psihopedagogi, logopezi, pedagogi, părinţi) care vor să urmeze acest program în călătoria inedită de învăţare a cititului şi a scrisului să-l aplice cu încredere şi în mod consecvent, să-l integreze şi să-l personalizeze în cadrul experienţelor proprii de învăţare, cu speranţa că vor ajunge la concluzia că e mult mai uşor să înveţi să citeşti şi să scrii dacă acestea se întîmplă FonoLogic.” (Carmen David, Adrian Roşan)

Cuprins:

Partea I. Consideraţii teoretice şi metodologice în antrenarea conştiinţei fonologice la copii 

Introducere 11 
Capitolul 1. Conştiinţa fonologică şi importanţa ei pentru citire   15
1.1. Evoluţia conceptului de „conştiinţă fonologică" 17 
1.2. Dezvoltarea conştiinţei fonologice 18 
1.3. Studii care susţin viabilitatea unei abordări a intervenţiei în citire prin antrenarea conştiinţei fonologice 19 
1.4. Alte abilităţi fonologice în relaţie cu citirea 20 
1.5. Abilitălile fonologice şi dislexia 20 
1.6. Importanţa componentelor conştiinţei fonologice pentru invăţarea limbajului scris în limba română  22 
1.6.1. Conştiinţa rimei 22 
1.6.2. Conştiinţa silabei 25 
1.6.3. Conştiinţa fonemică 26 

Capitolul 2. Recomandări cu caracter metodic pentru antrenarea conştiinţei fonologice 28 
2.1. Metode specifice de dezvoltare a conştiintei fonologice 28 
2.1.1. Metoda fonetică analitico-sintetică  28 
2.1.2. Metoda Elkonin sau metoda căsutelor sonore 31 
2.1.3. Metoda reprezentării ideografice 33 
2.1.4. Metoda Castiglioni-Spalton şi Ehri 34
2.1.5. Metoda Borel-Maisonny fonetică şi gestuală 34 
2.2. Metode şi procedee de antrenare a componentelor conştiintei fonologice 35
2.2.1. Metode şi procedee de antrenare a conştiintei rimei  35
2.2.1.1. Recomandări privind derularea activitătilor de detectare a rimei din versuri 36
2.2.1.2. Activităţi şi conţinuturi cu rimă 38 
2.2.1.3. Organizarea activităţilor de detectare a rimei din versurile pentru copii - scenariu didactic 39 
2.2.1.4. Organizarea activităţilor de memorare pentru versuri cu sens - scenariu didactic 40 
2.2.1.5. Recomandări pentru activităţile de receptare şi producere a rimei 41 
2.2.1.6. Activităţile cu rime fără sens 42 
2.2.2. Metode şi procedee de antrenare a conştiinţei silabei 43 
2.2.3. Metode şi procedee de antrenare a conşhinţei fonemului  45 
2.3. Concluzii 54 
2.4. Glosar 55 

Capitolul 3. Prezentare generală a programului de antrenament al conştiinţei fonologice 56 
3.1. Studii care au fundamentat proiectarea programului propus 56 
3.2. Locul programului propus în intervenţiile psihopedagogice pentru dislexie 59
3.3. Scenariul narativ general 61 
3.4. Planificarea programului 62 
3.4.1. Planificare generală  63 
3.4.2. Lista desfăşurată a activităţilor din cadrul programului 65 
3.4.2.1. Conştiinţa silabei 65 
3.4.2.2. Conştiinţa rimei 68 
3.4.2.3. Conştiinţa fonemului 69 
3.5. Cum poate fi utilizat acest material 79 

Partea a II-a. Învăţăm FonoLogic - program structurat de antrenament aI conştiinţei fonologice bazat pe dovezi ştiinţifice 

Capitolul 4. Conştiinţa silabei  83 
Activitatea 1. Numărăm silabe 84 
Activitatea 2. Localizarea silabei în cuvânt 95 
Activitatea 3. Găseşte intrusul! 99 
Activitatea 4. „Hap, mâncătorul de cuvinte" (sortare după silaba a cuvântului) 100
Activitatea 5. Găsirea cuvintelor cu silaba iniţială dată 104 
Activitatea 6A. Găsirea cuvintelor cu silaba finală dată 106 
Activitatea 6B. „Ce pune la cale vecinul?" (completare de cuvinte lacunare cu silaba iniţială sau cu silaba finală)  109 
Activitatea 6C. Recompunerea cuvintelor cu verbalizarea regulii de transformare 110 
Activitatea 7. Loto silabe. Producere si localizare  115
Activitatea 8. Analiză silabică (1) 118 
Activitatea 9. Analiză silabică (2) 121 
Activitatea 10. „Ca-să, să ca-ut un nume pentru tine!" (sinteza a două silabe) 124
Activitatea 11. „Şi rabla noastră ar trebui să poarte un nume!" (sinteza a trei silabe) 137 
Activitatea 12. Inversiune silabică 143 
Activitatea 13. Eliminarea unei silabe din poziţie iniţială, finală şi mediană  156 
13A. Eliminarea unei silabe din poziţie iniţială 156 
13B. Eliminarea unei silabe din poziţie finală 156 
13C. Eliminarea unei silabe din poziţie mediană  156 

Capitolul 5. Conştiinta rimei 158 
Activitatea 1. Recunoaşterea rimei  159 
1A. Receptarea şi recunoaşterea rimei din versuri cu sens, dar 159 
1B. Receptarea şi recunoaşterea rimei din versuri fără sens (în limba „pirigoleză") 165 
Activitatea 2A. Compunere de rime din versuri lacunare cunoscute şi necunoscute 170 
Activitatea 2B. Găsirea rimei în cuvinte izolate 175 
Activitatea 3. Găsirea cuvintelor care rimează  183 
Activitatea 4. Compunere de versuri pornind de la perechi de cuvinte care rimează 187 
Activitatea 5. Compunere de poezii care insoţesc săritul copiilor în apă  187

Capitolul 6. Conştiinţa fonemului 192 
Activitatea 1. Discriminare perechi minimale 197 
Activitatea 2. Recunoaşterea şi identificarea fonemelor 203 
Activitatea 3. „la vino-ncoace la nănăşelul să te pupe!" (localizarea sunetului)  206
Activitatea 4. Plouă cu sunete! 208 
Activitatea 5. Câte sunete sunt în cuvânt? 209 
Activitatea 6. Analiza fonematică a silabei şi a cuvântului 212 
Activitatea 7. Sinteza fonematică în silabă şi cuvânt 213 
Activitatea 8. Sinteza sunetului în poziţie iniţială 217 
Activitatea 9. Eliminarea fonemului din poziţie iniţială 220 
Activitatea 10. Eliminarea fonemului din poziţie finală 222 
Activitatea 11. inlocuirea unui sunet cu altul 225 
Activitatea 12. Translocare sunet 226 
Activitatea 13. Cuvinte care par la fel 227 
Activitatea 14. Spune cât mai multe cuvinte fără sunetul...  229 

Anexe material verbal 230
Bibliografie 249 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu