Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-606-37-0770-4
Nr pagini : 176
Format e-book
pdf gratuit la editura
Prezentul curs reprezintă o introducere în terapia tulburărilor de limbaj și comunicare, permițând studentului să se familiarizeze cu cele mai cunoscute dintre acestea. Selecția tulburărilor de limbaj și comunicare a fost realizată în urma studierii literaturii de specialitate, în funcție de prevalență în populația școlară și secundar cea adultă, pentru a pregăti viitorul specialist cu cunoștințele de bază necesare în domeniu. Cursul se adresează studenților care urmează specializările psihologie, psihopedagogie specială, ciclul licență. Astfel, s-a încercat abordarea științifică a conținuturilor dintr-o perspectivă adecvată nivelului studenților, cu un nivel mediu de complexitate, în acord cu dezvoltarea competențelor necesare. Unitățile de învățare sunt structurate într-o manieră logică, care să faciliteze învățarea. Cursul debutează cu o poziționare atitudinal - valorică asupra tematicii abordate, o scurtă introducere în domeniu, familiarizarea cu cele mai cunoscute modele explicative și o imagine de ansamblu asupra evaluării logopedice. În unitățile de învățare care urmează, sunt prezentate principalele tulburări de limbaj și comunicare, acestea fiind definite, evindențiindu-se principalele caracteristici și particularități. La finalul acestui material, se regăsește o scurtă recapitulare a elementelor esențiale ale terapiei tulburărilor de limbaj și comunicare.
Cuprins:
Introducere 5
Chestionar de evaluare inițială 9
Perspective socio – culturale în Terapia tulburărilor de limbaj și comunicare 10
1.1. Introducere 101.2. Competenţele unităţii de învăţare 111.3. Scurt istoric al terapiei tulburărilor de limbaj și comunicare 111.4. Dezvoltarea tipică a limbajului în ontogeneză 16
Factorii anatomo-fiziologici. Comunicarea totală 25
2.1. Introducere 252.2. Competenţele unităţii de învăţare 252.3. Factorii anatomo-fiziologici ai limbajului 262.4. Comunicarea totală 36Test de evaluare a cunoștințelor 40
Modele explicative ale tulburărilor de limbaj și clasificarea acestora 43
3.1. Introducere 433.2. Competenţele unităţii de învăţare 433.3. Modele explicative ale tulburărilor de limbaj 443.4 Clasificarea tulburărilor de limbaj 463.5. Conștiința fonologică 483.6. Abordări în intervenția logopedică 50
Evaluarea tulburărilor de limbaj 56
4.1. Introducere 564.2. Competenţele unităţii de învăţare 564.3. Aspecte particulare ale testării vârstelor mici 574.4. Examinarea logopedică în perioada de la naștere la școlaritatea mică 594.5. Examinarea complexă începând cu vârsta școlară mică 604.6. Instrumente de evaluare 66
Tulburările de limbaj și dizabilitățile cognitive și intelectuale 71
5.1. Introducere 715.2. Competenţele unităţii de învăţare 715.3. Tulburările de limbaj și ADHD 725.4. Tulburările de limbaj și Sindromul Down 745.5. Tulburările de limbaj asociate leziunilor cerebrale traumatice 765.6. Tulburările de limbaj și demența 78
Întârzierea în dezvoltarea limbajului 86
6.1. Introducere 866.2. Competenţele unităţii de învăţare 866.3. Delimitări conceptuale. Etiologie 876.4. Evaluare logopedică 926.5.Terapia logopedică 94
Test de evaluare a cunoștințelor 96
Dizartria 98
7.1. Introducere 987.2. Competenţele unităţii de învăţare 987.3. Delimitări conceptuale. Etiologie 997.4. Clasificarea tulburărilor dizartrice 1017.5. Terapia logopedică 108
Tulburarea de ritm și fluență 115
8.1. Introducere 1158.2. Competenţele unităţii de învăţare 1158.3. Forme ale tulburărilor de ritm și fluență 1168.4. Balbismul 1188.5. Terapia logopedică la copii 1218.6. Terapia cognitiv comportamentală 1248.7. Terapia medicamentoasă 125
Test de evaluare a cunoştinţelor 128
Tulburările de limbaj ale persoanelor cu tulburare din spectrul autist 131
9.1. Introducere 1319.2. Competențele unității de învățare 1319.3. Descrierea tulburării din spectru autist 1329.4. Tulburările de limbaj specifice persoanelor afectate de autism 1369.5. Terapia logopedică 139
Abordări terapeutice în tulburările de limbaj și comunicare 147
10.1. Introducere 14710.2. Competențele unității de învățare 14710.3. Tipuri de terapii logopedice 14810.4. Terapia logopedică cu caracter general – abordare directivă 152
Bibliografie 164
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu