18/02/2023

TEHNICI AUDIO-VIZUALE MODERNE IN TERAPIA LOGONEVROZEI

Autor: Iolanda Tobolcea
Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2013
Editia a III-a rev. si adaugita
ISBN 978-973-703-852-4
Nr pagini : 236
Format 147 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU


         Cartea prezintă un studiu al terapiei logonevrozei în care utilizarea tehnicilor audio-vizuale contribuie la înfăptuirea succesului terapeutic: reeducarea vorbirii şi a personalităţii logonevroticilor. Prin conţinutul cercetării, prin tematica şi obiectivele urmărite se evidenţiază modul particular de folosire a unor tehnici audio- vizuale (meloterapia, ecofon, computer) în cadrul terapiei logonevrozei. De asemenea, se realizează analiza principalelor aspecte de vorbire şi personalitate care suferă modificări sanogenetice în procesul terapeutic, determinate de utilizarea tehnicilor audio-vizuale. Pe parcursul cărţii se poate observa evoluţia mijloacelor terapeutice de la cele clasice, de la utilizarea unor tehnici audio-vizuale, de la folosirea unor softuri terapeutice până la folosirea tehnologiei haptice – o nouă generaţie a tehnologiei informatice.

        Iolanda Tobolcea este conferenţiar universitar dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, doctor în Psihologie (Utilizarea unor tehnici audio-vizuale moderne în terapia logonevrozei copilului de vârstă şcolară – cl.I-VIII). A realizat studii şi cercetări privind metodele, procedeele şi tehnicile utilizate pentru recuperarea persoanelor cu diferite dizabilităţi (de limbaj, senzoriale. Dintre cartile sale:
- Orientări psihologice şi logopedice în logonevroză (2000); 
Tehnici audio-vizuale moderne în terapia logonevrozei, Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza 2001,2011, 2013
- Intervenţii logo-terapeutice moderne pentru corectarea formelor dislalice la copilul normal (2002,reeditată în 2011;
- Îndrumător practic în terapia dislaliei (2002,reeditată în 2011); 
- Dezvoltarea abilităţilor de limbaj şi de comunicare la copilul cu sindrom Down (trisomia 21) (2002); 
-Terapia logopedică. Implementarea mijloacelor informatice,(coord), Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza 2010
- Actualităţi şi perspective în practica logopedică, (coautor Maria Nicoleta Turliuc) (2008);
-Violenţa în familie : între stigmatizare, acceptare socială şi intervenţie terapeutică, (coautor Maria Nicoleta Turliuc), (2008).
-Logopedie. Strategii terapeutice in corectarea tulburarilor de limbaj (coord), Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza 2013
Terapia tulburărilor de pronunţie. Ghid practic pentru logopezi, educatori/învăţători, părinţi, Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza 2013

Cuprins:

Argument  7

Capitolul 1. Metodologia cercetării privind folosirea tehnicilor audio-vizuale moderne în terapia logonevrozei  9
1.1. Necesitatea şi importanţa folosirii tehnicilor audio-vizuale în terapia logonevrozei 9
1.2. Obiectivele teoretice şi experimentale ale cercetării  9
1.3. Examinarea şi diagnosticul copiilor logonevrotici din loturile experimentale  11
1.3.1. Examinarea copilului logonevrotic 15
1.3.2. Diagnosticarea particularităţilor vorbirii copilului logonevrotic  15
1.3.3. Utilizarea testelor în stabilirea diagnosticului  21

Capitolul 2. Prezentarea desfăşurării programului propriu de cercetare în terapia logonevrozei  29
2.1. Meloterapia - metoda de relaxare psiho-emoţională  29
2.2. MAGNETOFONUL - mijloc de reeducare a vorbirii logonevroticilor  39
2.3. Ecofonul - montaj experimental pentru realizarea întârzierii feedback-ului auditiv (DAF). Interpretări neuro-cibernetice în logonevroză  49
2.4. Programarea pe computer a metodei de reeducare prin lectură a logonevroticilor (Program Logoped 1.0). Folosirea computerelor în terapie  63
2.4.1. Corectarea disfluenţelor verbale specifice în cadrul lotului experimental 1   75

Capitolul 3. Rezultate şi interpretări asupra evoluţiei în corectarea vorbirii pentru cele trei loturi experimentale:   89
3.1. Rezultate şi interpretări generale pentru loturile experimentale 1, 2 şi 3     89
3.2. Evoluţia corectării vorbirii-medii de valori experimentale în corectarea disfluenţelor specifice   91
3.3. Evaluarea rezultatelor experimentale prin „Ipoteza de normalitate” şi valorile repartiţiei lui Student   116
3.4. Interpretarea rezultatelor statistice pentru fiecare tehnică audio-vizuală de tratament: meloterapie, magnetofon, ecofon, computer.   125

Capitolul 4. Determinarea post-tratament a atitudinii subiecţilor privind bâlbâiala şi relaţiile interpersonale   133

Capitolul 5. Elaborarea şi aplicarea practică a tehnologiei informatice în terapia logopedică la persoanele cu deficienţe de limbaj   149
5.1. Noi obiective pedagogice în condiţiile tehnologiei informatice moderne 149
5.1.1. Tehnologia haptică – o nouă generaţie a tehnologiei informatice  150
5.1.2.Avantajele utilizării tehnicilor informatice în procesul învăţării  152
5.2.Elaborarea şi aplicarea practică a tehnologiei informatice - a jocurilor serioase - în terapia persoanelor cu dizabilităţi  156
5.2.1. Ce sunt jocurile serioase?  156
5.2.2. Utilizarea jocurilor serioase în scop educativ  156
5.2.3. Pot fi utilizate jocurile serioase în terapia logopedică?  160
5.2.4. Eficienţa utilizării jocurilor serioase - în terapia persoanelor cu dizabilităţi 161
5.3. Programe logo-terapeutice clasice transpuse în programe pseudocod-Logigrame- în cadrul terapiei vorbirii 164
5.3.1. Sistem pentru terapia personalizată a tulburărilor de expresie lingvistică – „TERAPERS”  164
5.3.2. Translatarea demersului logoterapeutic clasic în programe pseudocod 168
5.3.3. Analiza rezultatelor în utilizarea programului informatic  176

Concluzii şi contribuţii aduse prin tematica cercetării   189
Anexa 1. SCHEMA ANAMNEZICĂ – BÂLBÂIALĂ  195
Anexa 2. CHESTIONARUL 1 Scala atitudinii faţă de bâlbâială  198
Anexa 3. CHESTIONARUL 2 Autoevaluarea bâlbâitului asupra reacţiilor în situaţiile verbale  206
Anexa 4. CHESTIONARUL 3 Analiza situaţiilor de verbalizare 209
Anexa 5. LOGOPED 1.0.   210

Bibliografie  229

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu