Autor : Florin Frumos
Editura Polirom
Colectia STIINTELE EDUCATIEI.Structuri, continuturi, tehnici
An aparitie :2008
ISBN 978-973-46-1242-0
Nr pagini :216
Format 160x235
Pret : 9,99 lei la Editura,
20,21 lei la elefant ,8 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Cercetarile recente din domeniul stiintelor cognitive, in special din
psihologia cognitiva, creeaza premisele unor restructurari semnificative
ale conceptiilor pedagogice privind modul in care se produce invatarea.
Lucrarea ofera o analiza din perspectiva cognitivista a didacticii
generale, abordind teoriile invatarii vehiculate de literatura
psihologica si pedagogica. Prezentarea acestora in maniera istorica si
comparativa, sintetizarea paradigmelor educative pe care le genereaza
contribuie la conturarea cadrului de dezvoltare teoretica a noii
didactici de factura cognitivista. Profesorii vor gasi in volum
indrumari atit de ordin stiintific, vizind cu precadere teoriile
invatarii, cit si de ordin metodic.
Florin Frumos (n. 1975) este conferențiar doctor și conducător de doctorat în domeniul Științelor Educației, membru al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași. Domenii de competență: pedagogia generală, psihologia educației, psihologia învățării, metodologia cercetării în științele educației. A fost membru în echipele unor proiecte naționale și internaționale Socrates, CNCSIS și POSDRU la nivel de facultate și departament și colaborator al Ministerului Educației în numeroase proiecte care au vizat elaborarea programelor școlare, evaluarea manualelor, validarea planurilor-cadru și configurarea formării profesorilor prin masteratul didactic. Sursa: Ed. Polirom
Dintre cartile sale:
Didactica. Fundamente si dezvoltari cognitiviste, Polirom 2008
Formarea pentru cariera didactica – demersuri teoretice si empirice (coord), Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza, 2021
Cognitia epistemica. Fundamente si implicatii in educatie, Polirom 2023
Cuprins:
Prefaţă (Constantin Cucoş) 9
Cuvânt înainte13
Poziţionări epistemologice preliminare 17
Capitolul I. Teoriile învăţării şi incidenţa
lor asupra restructurării didacticii 21
I.1. Cunoaştere
şi învăţare 23
I.1.1. Sensurile noţiunii de învăţare 23
I.1.2. Concepţii şi teorii despre
cunoaştere şi învăţare - excurs istoric 25
I.2. Orientările
majore în psihologia învăţării şi în educaţie în secolul XX: behaviorismul, constructivismul,
socioconstructivismul şi teoriile cognitiviste
27
I.2.1. Behaviorismul 27
I.2.1.1. Behaviorismul în psihologie 27
I.2.1.2. Teorii psihologice ale învăţării
de inspiraţie behavioristă 29
I.2.1.3. Influenţele behaviorismului asupra
educaţiei: intelectualismul 31
I.2.2. Constructivismul 32
I.2.2.1. Constructivismul în psihologie 32
I.2.2.2. Teoriile psihologice ale
învăţării de inspiraţie constructivistă 32
I.2.2.3. Influenţele constructivismului în
educaţie - paradigma constructivistă 34
I.2.3. Socioconstructivismul 35
I.2.3.1. Socioconstructivismul în
psihologie 35
I.2.3.2. Teoriile psihologice ale
învăţării de origine socioconstructivistă 35
I.2.3.3. Influenţa socioconstructivismului
asupra educaţiei 39
I.2.4. Cognitivismul 40
I.2.4.1. Cognitivismul în psihologie 40
I.2.4.2. Conceptele şi teoriile
cognitiviste semnificative pentru procesul învăţării 43
I.2.4.3. Influenţele cognitivismului
asupra educaţiei - paradigma formativistă 54
Capitolul II Modificabilitatea inteligenţei
şi procesuaiitatea educaţiei
59
II. 1.
Controverse asupra ideii de modificare a inteligenţei 61
II.2. Teorii
psihologice partizane ale modificabilităţii inteligenţei 65
II.2.1. Teoria inteligenţelor multiple
(TIM) - Howard Gardner 65
II.2.2. Gândirea critică 69
II.2.3. Teoria novici/experţi 73
II.2.4. Metacogniţia 80
II.3.
Modificabilitatea inteligenţei şi educaţia cognitivă 89
II.3.1. Modificabilitatea inteligenţei 89
II.3.2. Educaţia cognitivă 91
Capitolul III. Redefinirea unor topici
„clasice” ale didacticii din perspectivă cognitivistă 97
III.1.
Consideraţii preliminare 99
III. 1.1. Câteva elemente de istorie a
didacticii 99
III. 1.2. Didactica şi pedagogia 102
III. 1.3. Didactică versus teorie a
curriculumului - o falsă opoziţie? 103
III.2. Finalităţile
educaţiei în viziunea psihologiei cognitive107
III.2.1. Perspectiva didacticii 107
III.2.2. Obiectivele definite în raport cu
marile categorii comportamentale: taxonomiile 111
III.2.2.1. Domeniul cognitiv 111
III.2.2.2. Domeniul afectiv 117
III.2.3. Operaţionalizarea obiectivelor
pedagogice 120
III.2.4. Noile ipostaze ale finalităţilor
sub „lupa” psihologiei cognitive 124
III.3. Conţinutul
învăţământului în viziune cognitivistă 132
III.3.1. Perspectiva didacticii 132
III.3.1.1. Conceptul de conţinut al
învăţământului 132
III.3.1.2. Sursele şi criteriile de
selecţie a conţinuturilor 134
III.3.1.3. Criteriile de organizare şi
structurare a conţinuturilor 136
III.3.1.4. Resemnificarea dialecticii
cultură generală-cultură profesională în configurarea conţinutului 138
III.3.2. Concepţia curriculară asupra
conţinuturilor: o analiză cognitivistă 141
III.3.2.1. Sensurile noţiunilor de
conţinut al învăţământului şi conţinut al curriculumului 141
III.3.2.2. Principiile de organizare a
conţinuturilor curriculare, în „lectură” cognitivistă 142
III.3.2.3. Modalităţile de organizare a
conţinuturilor curriculare 144
III.4.
Metodologia instruirii în perspectivă cognitivistă 149
III.4.1. Consideraţii preliminare 149
III.4.1.1. Metodologia didactică: concepte
de bază 150
III.4.1.2. Fundamentele metodelor
didactice 152
III.5.
Principiile didactice - o analiză cognitivistă 163
III.5.1. Problema normativităţii
activităţii didactice 163
III.5.2. Caracterizarea principiilor
didactice -o perspectivă cognitivistă166
III.5.3. Alte principii didactice 174
III.6.Regândirea
strategiilor de evaluare sub influenţa achiziţiilor psihologiei cognitive 176
III.6.1. Evaluarea - consideraţii
preliminare.176
III.6.2. Formele evaluării 180
III.6.3. Evaluarea formativă şi
perspectiva cognitivistă asupra învăţării 184
III.6.3.1. Autoevaluarea şi regularizarea
învăţării 185
III.6.3.2. Regularizarea învăţării -
reflex al influenţelor psihologiei cognitive asupra evaluării 188
III.6.3.3. Rolul metacogniţiei în evaluarea
şi regularizarea învăţării 189
III.6.3.4. Rolul motivaţiei elevului în
regularizarea învăţării 192
III.6.3.5. Sentimentul eficacităţii
personale a elevului, profesorului şi părinţilor 195
III.6.3.6. Sugestii şi concluzii: de la
logica retroacţiunii la o logică proactivă în învăţare şi evaluare 197
Capitolul IV. Concluzii şi sugestii pentru
beneficiari 199
IV. 1. Decidenţii
în materie de politică educaţională, conceptorii de planuri, programe şi
manuale şcolare 202
IV.2.
Cercetătorii/teoreticienii din domeniul ştiinţelor educaţiei, metodicienii
(pedagogii) 203
IV.3. Cadrele
didactice: profesori şi învăţători 205
IV.4. Studenţi,
elevi 205
IV.5. Publicul
larg: specialişti din alte domenii, mass-media,
părinţi etc 206
IV.6.
Consideraţii finale 206
Bibliografie 209
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu