Autor : Serge Moscovici
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2011
Traducerea Irinel Antoniu
ISBN 978-973-46-1956-6
Nr pagini :304
Format 135 x 200
Pret : 36,95 lei la Editura,
31,40 lei la elefant ,29,60 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
In ciuda presiunilor sociale de uniformizare a gindirii, gusturilor si
comportamentelor, indivizii si grupurile reusesc nu doar sa le reziste,
ci si sa creeze noi moduri de a percepe lumea, de a gindi si de a
actiona. Mai mult, reusesc sa-i faca si pe altii sa le accepte. In
explicarea acestor fenomene, tipul de relatie la care se recurge este
cel de influenta. Noutatea lucrarii lui Serge Moscovici consta in primul
rind intr-o radicala schimbare de perspectiva: societatea nu mai este
privita din punctul de vedere al majoritatii, al dominantilor, ci din
cel al minoritatii, al dominatilor. Daca inainte psihologia influentei
sociale a fost una a majoritatii si a autoritatii menite sa o
reprezinte, ceea ce se propune acum este o psihologie a influentei
sociale care sa fie si o psihologie a minoritatilor, vazute ca surse de
inovatie si de schimbare sociala. O carte de referinta pentru studentii
si profesorii de la facultatile de psihologie, in special pentru cei
interesati de psihologia sociala.
Serge Moscovici (n. 1925 la Braila) este fondatorul
psihologiei sociale moderne in Europa. A publicat numeroase lucrari,
articole si capitole in volume colective. Din 1979, este director al
Laboratorului European de Psihologie Sociala. A primit mai multe
distinctii, printre care: Ofiter al Legiunii de Onoare; doctor honoris causa
al London School of Economics, al Universidad Nacional Autónoma de
México, precum si al universitatilor din Bologna, Bruxelles, Geneva,
Glasgow, Pécsi, Roma si Sevilla. In 2003 i s-a decernat Premiul Balzan
pentru intreaga activitate in psihologia sociala. In 2007, American
Psychological Association si European Federation of Psychologists’
Associations i-au conferit Premiul Wundt‑James pentru activitatea
deosebita in domeniul psihologiei sociale. In 2010 i s-a decernat
Premiul Nonino „Master of His Time” pentru intreaga activitate. Cei mai
importanti psihosociologi din lume i-au fost sau ii sint colaboratori.
Dintre lucrarile publicate, amintim: La Psychanalyse, son image et son public (1961/1976); Essai sur l’histoire humaine de la nature (1968/1977); Social Influence and Social Change (1976); L’Age des foules: un traité historique de psychologie des masses (1981); Social Representations: Explorations in Social Psychology (2000); De la Nature. Pour penser l’écologie (2002). La Editura Polirom a mai publicat: Psihologia sociala sau masina de fabricat zei (1997); Psihologia sociala a relatiilor cu celalalt (1998); Cronica anilor risipiti (1999); Urmele timpului. Serge Moscovici in dialog cu Adrian Neculau (2002).
Cuprins:
Prefaţă (Adrian Neculau, Andreea Ernst) 9
Introducere 17
PARTEA
ÎNTÎ
Consens,
control şi conformare
Influenţa
socială din punctul de vedere funcţionalist
Capitolul 1
DEPENDENŢĂ ŞI CONTROL SOCIAL 29
prima aserţiune. Într-un grup, influenţa socială este
repartizată inegal şi se exercită în mod unilateral 29
aserţiunea a doua. Influenţa socială are ca funcţie să menţină şi
să consolideze controlul social 33
aserţiunea a treia. Raporturile de dependenţă determină direcţia
şi importanţa influenţei sociale exercitate într-un grup 37
Capitolul 2
PRESIUNILE DE CONFORMARE 44
aserţiunea a patra. Formele luate de procesele de influenţă sînt
determinate de stări de incertitudine şi de nevoia de a reduce incertitudinea
44
aserţiunea a cincea. Consensul urmărit de schimbul de influenţă se
bazează pe norma de obiectivitate 51
aserţiunea a şasea. Toate procesele de influenţă sînt privite
din unghiul conformismului; şi doar conformismul, se crede, stă la baza
caracteristicilor lor esenţiale 57
Capitolul 3
CONFRUNTAREA ÎNTRE LOGICA TEORIILOR ŞI LOGICA
FAPTELOR 64
De
ce anumite aspecte ale realităţii au fost excluse din cîmpul nostru de
investigare ? 64
Merită
incertitudinea poziţia centrală pe care o ocupă în modelul teoretic ? 75
Este
legitim să se folosească în continuare nediferenţiat conceptul de putere şi
conceptul de influenţă ? 81
Remarci
finale 86
PARTEA
A DOUA
Conflict,
inovare şi recunoaştere socială Influenţa socială din punct de vedere genetic
Capitolul 4
MINORITĂŢI ŞI MAJORITĂŢI 91
prima aserţiune. Fiecare membru al grupului, indiferent de
rangul lui, este o sursă potenţială şi un receptor potenţial de influenţă
91
Capitolul 5
NUCLEUL SCHIMBĂRII: CONFLICTUL 119
aserţiunea a doua. Schimbarea socială, ca şi controlul social, constituie
un obiectiv al influenţei 119
aserţiunea a treia. Procesele de influenţă sînt direct legate de
producerea şi resorbţia conflictelor 123
Capitolul 6
STILURILE DE COMPORTAMENT 135
aserţiunea a patra. Cînd un individ sau un subgrup influenţează
un grup, principalul factor de reuşită este stilul de comportament 135
Capitolul 7
NORME SOCIALE ŞI INFLUENŢĂ SOCIALĂ 182
aserţiunea a cincea. Procesul de influenţă este determinat de
normele de obiectivitate, normele de preferinţă şi normele de originalitate 182
Capitolul 8
CONFORMARE, NORMALIZARE, INOVARE 197
aserţiunea a şasea. Modalităţile de influenţă includ, pe lingă
conformare, normalizarea şi inovarea. Studiul conformării nu poate explica
singur procesul de influenţă în ansamblul lui, care mai include două modalităţi
de influenţă socială: normalizarea şi inovarea 197
Capitolul 9
MINORITĂŢILE DEVIANTE ŞI REACŢIILE
MAJORITĂŢILOR 231
Handicapul
de a fi diferit 231
Cei
nesimpatizaţi şi cei admiraţi 233
In
căutarea recunoaşterii sociale 242
Raporturi
cu criteriu unic şi raporturi cu dublu criteriu 251
Capitolul 10
CONCLUZII 256
Apendice
DISIDENŢA UNUIA
SINGUR 261
Bibliografie 291
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu