Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN 978-973-46-9339-9
Nr pagini : 304
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 59 lei la Editura, 50,15 lei la delfin, 59 lei la libris
Descrierea editurii:
Salutar în contextul literaturii de specialitate din România din sfera psihologiei educației, volumul Cogniția epistemică cuprinde teorii, modele și practici ale acestui domeniu, descriind procesele prin care subiectul reflectează la natura, limitele și criteriile de judecare ale cunoașterii sale. Conținând informații importante în formarea multor categorii de profesioniști – specialiști în științe socioumane, profesori de literatură, matematică, istorie și științe, educatoare și învățători –, lucrarea prezintă scenarii de intervenție pe baza cărora pot fi construite strategii de predare a diferitelor teme, ținând cont de specificul epistemic al domeniilor de cunoaștere, dar și de epistemologiile personale ale elevilor și profesorilor. De asemenea, sprijină configurarea conținuturilor și sarcinilor didactice, descrie credințe și profiluri epistemice la elevi și studenți, explică prin ce mecanisme se pot schimba acestea și precizează rolul climatului epistemic din clasă. Nu în ultimul rând, publicul larg poate afla cum se nasc, evoluează și se modifică credințele despre cunoaștere, cum cultivăm virtuțile și contracarăm viciile epistemice, cum ne justificăm credințele ori pur și simplu cum producem cotidian sens.
Florin Frumos (n. 1975) este conferențiar doctor și conducător de doctorat în domeniul Științelor Educației, membru al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași. Domenii de competență: pedagogia generală, psihologia educației, psihologia învățării, metodologia cercetării în științele educației. A fost membru în echipele unor proiecte naționale și internaționale Socrates, CNCSIS și POSDRU la nivel de facultate și departament și colaborator al Ministerului Educației în numeroase proiecte care au vizat elaborarea programelor școlare, evaluarea manualelor, validarea planurilor-cadru și configurarea formării profesorilor prin masteratul didactic. Sursa: Ed. Polirom
Dintre cartile sale:
Didactica. Fundamente si dezvoltari cognitiviste, Polirom 2008
Formarea pentru cariera didactica – demersuri teoretice si empirice (coord), Ed. Universitatii Alexandru Ioan Cuza, 2021
Cognitia epistemica. Fundamente si implicatii in educatie, Polirom 2023
Cuprins:
Cuvânt-inainte (Constantin Cucoş) 9
Preambul 13
Introducere. Epistemologia personală şi cogniţia epistemică 17
Cunoaştere şi epistemologie 17Epistemologia personală 19De la epistemologia personală la cogniţia epistemică individuală şi socială 21
Partea I. Modele conceptuale ale cogniţiei epistemice
Capitolul 1. Modele evolutive ale cogniţiei epistemice 31
1.1. Modelul dezvoltării intelectuale (W. Perry) 31
1.2. Modelul modurilor de cunoaştere (M.F. Belenky) 35
1.3. Modelul reflecţiei epistemologice (Baxter Magolda) 36
1.4. Modelul judecăţii reflective (P.M. King şi K.S. Kitchener) 38
1.5. Modelul evaluativist (D. Kuhn) 43
1.6. Sinteza modelelor evolutive ale epistemologiei personale 47
1.7. Impasul modelelor evolutive. Modele alternative ale cogniţiei epistemice 48
Capitolul 2. Modele dimensionale ale cogniţiei epistemice 51
2.1. Epistemologia personală ca sistem de credinţe epistemologice (M. Schommer) 51
2.2. Epistemologia personală ca teorii epistemologice personale (B. Hofer) 56
2.3. Critica modelelor dimensionale 61
Capitolul 3. Modelarea contextuală a cogniţiei epistemice: modelul resurselor epistemologice (D. Hammer şi A. Elby) 63
Capitolul 4. Integrarea modelelor de cogniţie epistemică: modelul lui M.J. Chandler 69
Partea a II-a. Perspective de abordare a cogniţiei epistemice
Capitolul 5. Perspectiva filosofiei 77
5.1. Epistemologia filosofică şi epistemologia personală 77
5.2. Epistemologie versus ontologie 80
5.3. Justificare şi cunoaştere 81
5.4. Justificare şi scepticism 82
5.5. Scepticismul şi cogniţia epistemică 84
5.6. Relativism şi context — o abordare critică 85
5.7. Relativism sau failibilism? 87
5.8. Epistemologia filosofică naturalizată 89
5.9. Filosofia şi educarea cogniţiei epistemice 90
5.9.1. Privire de ansamblu asupra preocupărilor filosofice relevante pentru cogniţia epistemică din educaţie 905.9.2. Ce poate fi socotită cogniţie epistemică sofisticată? 91
5.10. Modelul AIR în educaţia epistemică 93
5.10.1. Componentele modelului AIR 935.10.2. Cele patru principii generale ale modelului AIR 96
Capitolul 6. Perspectiva logicii 99
6.1. Epistemologia logicii 99
6.2. Dezvoltarea inferenţelor şi a raţionamentului logic 100
6.3. Gândirea cauzală şi raţionamentul cauzal 102
6.4. Gândirea argumentativă 104
6.5. Raţionamentul ştiinţific cauzal şi epistemologia ştiinţei 109
Capitolul 7. Perspectiva psihologiei 111
7.1. Precursori ai cogniţiei epistemice in copilărie 111
7.2. Conţinuturi ale cogniţiei epistemice 114
7.2.1. Credinţele epistemologice 1147.2.2. Atitudinile epistemologice 1197.2.3. Strategiile epistemice 120
7.3. Emoţiile epistemice 121
7.3.1. Definirea emoţiilor episternice 1217.3.2. Originile şi efectele emoţiilor epistemice 1247.3.3. Funcţiile emoţiilor epistemice 127
7.4. Cogniţia epistemică şi motivaţia 130
7.4.1. Relaţia cogniţie epistemică — motivaţie 1327.4.2. Motivaţia din spatele cogniţiei epistemice 1337.4.3. Utilizarea tehnologiei pentru măsurarea cogniţiei epistemice 1347.4.4. Direcţii viitoare de cercetare a motivaţiei în asociere cu cogniţia epistemică 135
Partea a III-a. Cogniţia epistemică pe domenii de cunoştinţe
Capitolul 8. Câteva clarificări preliminare 139
Capitolul 9. Cogniţia epistemică în ştiinţe 147
Capitolul 10. Cogniţia epistemică în istorie 151
10.1. Contribuţii ale cercetărilor psihologice în cogniţia epistemică 151
10.2. Teoretizarea dimensiunii epistemice a istoriei de către istorici 152
10.3. Studii empirice asupra cogniţiei epistemice în istorie 154
10.4. Studii asupra cogniţiei epistemice în act 154
10.5. Cercetarea credinţelor epistemice din domeniul istoriei 157
10.6. Concluzii 159
Capitolul 11. Credinţele epistemice în domeniul matematicii 161
11.1. Credinţele epistemologice despre matematică la profesori 162
11.1.1. Natura credinţelor epistemologice ale profesorilor 16211.1.2. Relaţia dintre credintele epistemologice şi alte credinţe la profesorii de matematică 16411.1.3. Relaţia dintre credinţele epistemologice despre matematică şi practica didactică la profesori 16411.1.4. Schimbarea credinţelor epistemice despre matematică la profesori 165
11.2. Credintele epistemologice ale elevilor despre matematică 167
11.2.1. Relatiile dintre credintele epistemologice despre matematică şi alte credinte alc elevilor 16811.2.2. Credintele epistemologice ale elevilor, comportamentul lor şi perfonnanta la matematică 16911.2.3. Schimbarea credintelor epistemice despre matematică la elevi 17011.2.4. Provocări şi perspective în credintele epistemologice despre matematică 172
Capitolul 12. Cognitia epistemică în gândirea literară 174
12.1. Natura cognitiei epistemice în gândirea literară 175
12.2. Cognitia epistemică în gândirea literară din perspectiva teoriei şi criticii literare 176
12.3. Intelegerea textului: perspectiva literară şi cea psihologică 178
12.3.1. Intelegerea lecturii din perspectiva conceptelor şi cercetărilor din domeniul literaturii 17812.3.2. Cercetările psihologice asupra producerii sensului în literatură 180
12.4. Cognitia epistemică în gândirea literară — studii pe novici şi experti 182
12.5. Text, sarcină, lectură şi context — implicalii instructionale 185
12.6. Măsurarea cognitiei epistemice din gândirea literara 188
Partea a IV-a. Cogniţia epistemică şi educaţia — fundamente ale educaţiei epistemice
Capitolul 13. Cogniţia epistemică şi gândirea critică în educatie 194
Capitolul 14. Credinţele epistemologice ale profesorilor 199
14.1. Credinţele epistemologice ale profesorilor şi cunoaşterea pedagogică 200
14.2. Credinţele epistemologice ale profesorilor şi constructivismul în predare 202
Capitolul 15. Epistemologiile personale ale studenţilor viitori profesori 204
15.1. Teoria schimbării conceptuale — aplicaţii pentru pregătirea profesorilor 204
15.2. Un cadru reflexiv pentru schimbarea epistemologiilor personale ale profesorilor 209
Capitolul 16. Cogniţia epistemică în activitatea profesorilor la clasă 214
Capitolul 17. Credintele epistemologice ale educaţilor 224
17.1. Credinţe şi profiluri epistemice la elevi şi studenţi 224
17.2. Dezvoltarea cogniţiei epistemice la elevi şi studenti 226
17.2.1. Climatul epistemic din clasă şi schimbarea epistemică 22717.2.2. Mecanismele schimbării epistemice 23017.2.3. Climat epistemic pentru schimbare epistemică în clasă — PACES 233
Capitolul 18. Cogniţii epistemice în viaţa cotidiană 238
Partea a V-a. Probleme deschise in cercetarea cognitiei epistemice
Capitolul 19. Problema constructelor inteme 245
Capitolul 20. Problema dezvoltării cognitiei epistemice 247
Capitolul 21. Probleme metodologice în cercetările asupra cognitiei epistemice 250
21.1. Contestări ale asumptiilor şi modelelor teoretice în cercetarea cognitiei epistemice 250
21.2. Ignorarea contextului in cercetarea cognitiei epistemice 253
21.3. Probleme conceptuale şi psihometrice în măsurarea cognitiei epistemice 256
Partea a VI-a. Noi direcţii pentru cercetama şi educarea cogniţiei epistemice
Capitolul 22. Actiunea epistemică competentă: modelul AIR-APT şi provocările epocii post-truth 261
Capitolul 23. Conceptualizarea cognitiei epistemice — repere pentru viitor 264
Capitolul 24. Directii ale educatiei epistemice intr-un peisaj post-truth 266
24.1. Crearea unor medii de invătare autentică 266
24.2. Sustinerea activităţilor epistemice adaptate la limitele cunoaşterii comune şi experte 267
24.3. Explorarea cognitiei epistemice 267
24.4. Promovarea motivatiilor şi emoţiilor epistemice virtuoase 268
24.5. Promovarea intelegerii de către educati a sistemelor epistemice sociale 269
Bibliografie 273
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu