Autor: Thomas Gordon
Editura Trei
Colectia Psihologie practica pentru parinti
An aparitie : 2008 (ed. Tritonic), 2014
Editia a II-a
Editia originala: Parent effectivness training : the proven program for raising responsible children
Traducerea Victor Popescu
ISBN 978-973-707-897-1
Nr pagini : 360
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 41,65 lei la Editura, 46,55 lei la elefant, 49 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Copilul tău îţi face scene și istericale? Adolescentul ţi-a scăpat de sub control, te minte și s-a înhăitat cu o gașcă? Odraslele tale nu vor să-și facă ordine în cameră și îţi răspund tot timpul obraznic? Aparent, nu ai decât două soluţii: fie îi pedepsești, fie te dai bătut. Psihologul american Thomas Gordon propune însă o a treia cale, o metodă democratică de comunicare și negociere între părinţi și copii. Folosit cu succes de patru decenii, programul său de formare a „părinţilor eficienţi" te va învăţa cum să-i asculţi „activ" pe cei mici, cum să le vorbești fără să-i cicălești și fără să-i denigrezi, cum să-i îndemni să-și rezolve pe cont propriu problemele ce ţin exclusiv de competenţa lor și cum să depășiţi divergenţele cotidiene în spiritul „avantajului reciproc". Explicate clar și cu nenumărate exemple, tehnicile de parentaj din această carte vor elimina din căminul vostru pedepsele, teribilismele și certurile infinite, asigurând o atmosferă de respect reciproc și de comunicare eficientă.
Thomas Gordon (1918–2002), psiholog american, este creatorul unor metode larg răspândite de „eficientizare" a părinţilor, profesorilor ?i liderilor. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace si a fondat centrul Gordon Training International (GTI). Sursa: Ed. Trei
La noi au fost traduse:
Manualul parintilor eficace, Tritonic 2008 Nota: a fost reeditat de editura Trei sub titlul Parintele eficient
Profesorul eficient. Programul Gordon pentru imbunatatirea relatiei cu elevii (coautor), Trei 2012
Parintele eficient, Trei 2014
Cuprins:
Mulţumiri 11
Prefaţă 13
Capitolul 1. Părinţii sunt învinovăţiţi, dar nu sunt instruiţi 17
Capitolul 2. Părinţii sunt oameni, nu zei 28
Conceptul de acceptare 29
Părinţii pot să fie şi vor fi inconsecvenţi 35
Părinţii nu trebuie să facă "front comun" 36
Falsa acceptare 37
Poţi să accepţi copilul, dar nu şi comportamentul lui? 40
Cum îi definim pe părinţii care sunt nişte persoane autentice 42
De cine "ţine" problema? 43
Capitolul 3. Cum să asculţi astfel încât copiii să-ţi vorbească. Limbajul acceptării 48
Puterea limbajului acceptării 49
Acceptarea trebuie manifestată 52
Comunicarea nonverbala a acceptării 54
Nonintervenţia poate indica acceptare 54Ascultarea pasivă indică şi ea acceptarea 56
Comunicarea verbală a acceptării 58
Douăsprezece Blocaje ale Comunicării 64
Deschizători de drumuri la îndemâna oricui 67
Ascultarea Activă 68
De ce ar trebui să înveţe părinţii Ascultarea Activă? 75Atitudini necesare în Ascultarea Activă 78Riscul Ascultării Active 79
Capitolul 4. Puneţi-vă în practică abilităţile pentru Ascultarea Activă 81
Când este problema "la nivelul" copilului? 82
Cum fac părinţii să funcţioneze ascultarea activă 87
Danny: copilul căruia îi e frică să doarmă 88
Când decide un părinte să folosească ascultarea activă? 95
Greşeli frecvente în folosirea ascultării active 100
Manipularea copiilor prin "îndrumare" 100
Deschizi o uşă. apoi o închizi trântind-o 103Părintele-papagai 104Ascultare fără empatie 106Ascultarea Activă în momentele nepotrivite 108
Capitolul 5, Cum să-i asculţi pe copiii prea mici ca să vorbească 111
Cum sunt copiii mici? 111
Cum ne dăm seama ce nevoi şi probleme au copiii mici 112
Foloseşte Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe copiii mici 114
Dă-i copilului ocazia să-şi satisfacă singur nevoile 116
Capitolul 6. Cum să vorbeşti în aşa fel încât copiii să te asculte 118
Când problema ţine de părinte 120
Moduri ineficiente de a-ţi înfrunta copiii 122
Trimiterea unui "mesaj-soluţie" 124Transmiterea unui "mesaj descurajant" 127
Moduri eficiente de a discuta cu cei mici 129
Mesaje la persoana a ll-a şi Mesaje la persoana I 129
Componentele esenţiale ale unui Mesaj la persoana I 132
Descrierea comportamentului inacceptabil 132Sentimentele părintelui în privinţa comportamentului 133Cum îl afectează pe părinte comportamentul copilului 133De ce sunt Mesajele la persoana I mai eficiente 136
Capitolul 7. Cum să pui la treabă Mesajele la persoana I 140
Mesaje la persoana a II-a în forme deghizate 140
Nu pune accent pe partea negativă 141
Instrumentele potrivite 143
Erupţia vulcanului Vezuviu 144Cât de eficiente pot fi Mesajele la persoana I 147Trimiterea de Mesaje nonverbale la persoana I copiilor mici 150Probleme cu Mesajele la persoana I 151
Alte aplicaţii ale Mesajelor la persoana I 154
O alternativă la oferirea de laude 154Cum să eviţi anumite probleme 156Cum rezolvă problemele Mesajele la persoana I 157
Capitolul 8. Schimbă comportamentul inacceptabil modificând mediul 159
îmbogăţirea mediului 160
Sărăcirea mediului 161
Simplificarea mediului 161
Restrângerea mediului 162
Oferirea unui mediu securizat 162
Substituirea unei activităţi cu alta 163
Pregătirea copilului pentru schimbările de mediu 163
Planificarea tn cazul copiilor mai mari 164
Capitolul 9. Inevitabilele conflicte părinte-copil. Cine ar trebui să câştige? 163
Lupta pentru putere dintre părinte şi copil: cine câştigă, cine pierde? 171
Cele două abordări de tipul "câştig-pierdere" 173De ce Metoda I este ineficientă 176De ce Metoda a II-a este ineficientă 180Câteva dificultăţi suplimentare legate de cele două metode 182
Capitolul 10. Gât de necesar şi justificat este apelul părintelui la forţă? 185
Ce este autoritatea? 186
Limitele majore ale puterii parentale 191
Părinţii îşi pierd până la urmă puterea 191Anii adolescenţei 193Educaţia autoritară nu se poate face decât în nişte condiţii stricte 194
Efectele exercitării puterii parentale asupra copilului 197
Rezistenţă, sfidare, revoltă, negativism 198Resentiment, furie, ostilitate 199Agresivitate, revanşă, replică violentă 200Minciună, ascunderea adevăratelor sentimente 201A da vina pe alţii, a pârî, a trişa 202A te impune, a face pe şeful, a intimida 203Nevoia de a ieşi învingător, evitarea cu orice preţ a poziţiei de învins 203Alierea cu alţii şi organizarea rezistenţei contra părinţilor 205Supunerea, obedienţa, maleabilitatea 206Linguşirea şi curtarea celor puternici 206Rigiditate, lipsă de creativitate, frică de nou, urmarea căilor bătătorite 207Retragere, evadare, fantasmare, regresie 208
Câteva probleme si mai grave legate de autoritatea parentală 209
Copiii nu-şi doresc oare autoritate şi limite? 209De ce n-am accepta autoritatea atunci când este exercitată în mod consecvent? 212Dar responsabilitatea părinţilor nu rezidă tocmai în a-şi influenţa copiii? 213De ce exercitarea forţei a rămas o constantă în istoria educaţiei familiale? 216
Capitolul 11. Soluţionarea conflictelor prin metoda "avantajului reciproc" 218
De ce Metoda a lll-a este atât de eficientă 225
Copilul este motivat să pună în practică soluţia găsită 225Metoda a III-a oferă şanse crescute pentru găsirea unei rezolvări mai bune 227Metoda a III-a dezvoltă abilităţile cognitive ale copilului 228Mai puţină ostilitate, mai multă dragoste 228"Implementarea" soluţiei este mai uşoară 230Metoda III-a nu presupune apelul la forţă 231Metoda a III-a ţinteşte adevăratele probleme 232A-i trata pe copii ca pe nişte adulţi 238Funcţia "terapeutică" a Metodei a III-a 240
Capitolul 12. Temerile şi rezervele părinţilor faţă de metoda "avantajului reciproc" 241
Doar un alt nume pentru "discuţia de familie"? 242
Metoda a III-a privită ca o slăbiciune din partea părintelui 244
"Grupurile nu pot lua decizii" 248
"Metoda a III-a ne ia prea mult timp" 250
"Părinţii nu sunt îndrituiţi să folosească Metoda I de vreme ce sunt mai înţelepţi?" 252
"Metoda a III-a poate funcţiona cu copiii mai mici?" 254
"Nu există şi momente fn care Metoda I trebuie să fie folosită?" 257
"Nu risc să pierd respectul copiilor?" 259
Capitolul 13. Cum punem la lucru metoda "avantajului reciproc" 262
De unde începem? 262
Cei şase paşi a metodei avantajului reciproc 263
Pregătirea "scenei" pentru introducerea Metodei a III-a 264Pasul 1. Identificarea şi definirea conflictului 265Pasul 2. Propunerea de soluţii alternative 266Pasul 3. Evaluarea opţiunilor identificate 267Pasul 4. Alegerea celei mai bune soluţii 268Pasul 5. Implementarea deciziei 269Pasul 6. Evaluarea progreselor, pentru a vedea cum a funcţionat soluţia aleasă 269
Utilitatea Ascultării Active şi a Mesajelor la persoana I 270
Prima tentativă de negociere reciproc avantajoasă 272
Probleme de care se vor lovi părinţii 274
Neîncrederea şi rezistenţa de la început 274"Dar dacă n-o să reuşim să găsim o soluţie acceptabilă?" 275întoarcerea la Metoda I atunci când Metoda a III-a nu mai merge 276Oare decizia poate să includă şi pedepse? 277Când înţelegerile sunt încălcate 278Când copiii au fost obişnuiţi să câştige 280
Metoda avantajului reciproc pentru conflictele dintre copii 282
Atunci când ambii părinţi sunt implicaţi în conflictul părinte-copil 287
Fiecare e pe cont propriu 287Când doar un părinte foloseşte Metoda a III-a 288
"N-am putea folosi toate cele trei metode?" 291
"Se întâmplă ca metoda avantajului reciproc să dea şi greş?" 292
Capitolul 14. Gum să eviţi să fii concediat din postul de părinte 295
Cearta În jurul valorilor 297
Cearta în jurul drepturilor copilului 303
"Dar nu pot să le transmit valorile mele?" 304
Părintele model 304Părintele consultant 307"Să accept ceea ce nu pot schimba" 309
Capitolul 15. Cum pot părinţii să evite conflictele schimbându-se? 312
Poţi să devii mai tolerant faţă de tine? 314
Ai cui copii sunt? 315
Chiar Iţi plac copiii sau numai un anumit gen de copil? 317
Sunt valorile şi credinţele tale singurele valabile? 317
Relaţia ta principală este cu partenerul de viaţă? 319
Pot părinţii să-şi schimbe atitudinile? 320
Capitolul 16. Ceilalţi părinţi ai copiilor voştri 325
Anexe
1. Cum să recunoşti sentimentele exerciţiu) 335
2. Recunoaşterea mesajelor ineficiente (un exerciţiu) 339
3. Emiterea de Mesaje la persoana I (un exerciţiu) 342
4. Folosirea autorităţii parentale (un exerciţiu) 345
5. Cele Douăsprezece Blocaje în Comunicare: O listă a efectelor create de modurile tipice în care părinţii reacţionează faţă de copii 351
Lecturi recomandate 357
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu