08/07/2023

PARINTELE EFICIENT

Autor: Thomas Gordon
Editura Trei
Colectia Psihologie practica pentru parinti
An aparitie : 2008 (ed. Tritonic), 2014
Editia a II-a
Editia originala: Parent effectivness training : the proven program for raising responsible children
Traducerea Victor Popescu
ISBN 978-973-707-897-1
Nr pagini : 360
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 41,65 lei la Editura, 46,55 lei la elefant, 49 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Copilul tău îţi face scene și istericale? Adolescentul ţi-a scăpat de sub control, te minte și s-a înhăitat cu o gașcă? Odraslele tale nu vor să-și facă ordine în cameră și îţi răspund tot timpul obraznic? Aparent, nu ai decât două soluţii: fie îi pedepsești, fie te dai bătut. Psihologul american Thomas Gordon propune însă o a treia cale, o metodă democratică de comunicare și negociere între părinţi și copii. Folosit cu succes de patru decenii, programul său de formare a „părinţilor eficienţi" te va învăţa cum să-i asculţi „activ" pe cei mici, cum să le vorbești fără să-i cicălești și fără să-i denigrezi, cum să-i îndemni să-și rezolve pe cont propriu problemele ce ţin exclusiv de competenţa lor și cum să depășiţi divergenţele cotidiene în spiritul „avantajului reciproc". Explicate clar și cu nenumărate exemple, tehnicile de parentaj din această carte vor elimina din căminul vostru pedepsele, teribilismele și certurile infinite, asigurând o atmosferă de respect reciproc și de comunicare eficientă.

        Thomas Gordon (1918–2002), psiholog american, este creatorul unor metode larg răspândite de „eficientizare" a părinţilor, profesorilor ?i liderilor. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace si a fondat centrul Gordon Training International (GTI). Sursa: Ed. Trei
        La noi au fost traduse:
Manualul parintilor eficace, Tritonic 2008 Nota: a fost reeditat de editura Trei sub titlul Parintele eficient
Profesorul eficient. Programul Gordon pentru imbunatatirea relatiei cu elevii (coautor), Trei 2012

Cuprins:

Mulţumiri  11
Prefaţă  13

Capitolul 1. Părinţii sunt învinovăţiţi, dar nu sunt instruiţi  17

Capitolul 2. Părinţii sunt oameni, nu zei  28
   Conceptul de acceptare  29
   Părinţii pot să fie şi vor fi inconsecvenţi  35
   Părinţii nu trebuie să facă "front comun"  36
   Falsa acceptare  37
   Poţi să accepţi copilul, dar nu şi comportamentul lui?  40
   Cum îi definim pe părinţii care sunt nişte persoane autentice  42
   De cine "ţine" problema?  43

Capitolul 3. Cum să asculţi astfel încât copiii să-ţi vorbească. Limbajul acceptării  48
   Puterea limbajului acceptării  49
   Acceptarea trebuie manifestată  52
   Comunicarea nonverbala a acceptării  54
   Nonintervenţia poate indica acceptare  54
   Ascultarea pasivă indică şi ea acceptarea  56
   Comunicarea verbală a acceptării  58
   Douăsprezece Blocaje ale Comunicării  64
   Deschizători de drumuri la îndemâna oricui  67
   Ascultarea Activă  68
   De ce ar trebui să înveţe părinţii Ascultarea Activă?  75
   Atitudini necesare în Ascultarea Activă  78
   Riscul Ascultării Active  79

Capitolul 4. Puneţi-vă în practică abilităţile pentru Ascultarea Activă  81
   Când este problema "la nivelul" copilului?  82
   Cum fac părinţii să funcţioneze ascultarea activă  87
   Danny: copilul căruia îi e frică să doarmă  88
   Când decide un părinte să folosească ascultarea activă?  95
   Greşeli frecvente în folosirea ascultării active  100
   Manipularea copiilor prin "îndrumare"  100
   Deschizi o uşă. apoi o închizi trântind-o  103
   Părintele-papagai  104
   Ascultare fără empatie  106
   Ascultarea Activă în momentele nepotrivite  108

Capitolul 5, Cum să-i asculţi pe copiii prea mici ca să vorbească  111
   Cum sunt copiii mici?  111
   Cum ne dăm seama ce nevoi şi probleme au copiii mici  112
   Foloseşte Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe copiii mici  114
   Dă-i copilului ocazia să-şi satisfacă singur nevoile  116

Capitolul 6. Cum să vorbeşti în aşa fel încât copiii să te asculte  118
   Când problema ţine de părinte  120
   Moduri ineficiente de a-ţi înfrunta copiii  122
   Trimiterea unui "mesaj-soluţie"  124
   Transmiterea unui "mesaj descurajant"  127
   Moduri eficiente de a discuta cu cei mici  129
   Mesaje la persoana a ll-a şi Mesaje la persoana I  129
   Componentele esenţiale ale unui Mesaj la persoana I  132
   Descrierea comportamentului inacceptabil  132
   Sentimentele părintelui în privinţa comportamentului  133
   Cum îl afectează pe părinte comportamentul copilului  133
   De ce sunt Mesajele la persoana I mai eficiente  136

Capitolul 7. Cum să pui la treabă Mesajele la persoana I  140
   Mesaje la persoana a II-a în forme deghizate  140
   Nu pune accent pe partea negativă  141
   Instrumentele potrivite  143
   Erupţia vulcanului Vezuviu  144
   Cât de eficiente pot fi Mesajele la persoana I  147
   Trimiterea de Mesaje nonverbale la persoana I copiilor mici  150
   Probleme cu Mesajele la persoana I  151
   Alte aplicaţii ale Mesajelor la persoana I  154
   O alternativă la oferirea de laude  154
   Cum să eviţi anumite probleme  156
   Cum rezolvă problemele Mesajele la persoana I  157

Capitolul 8. Schimbă comportamentul inacceptabil modificând mediul  159
   îmbogăţirea mediului  160
   Sărăcirea mediului  161
   Simplificarea mediului  161
   Restrângerea mediului  162
   Oferirea unui mediu securizat  162
   Substituirea unei activităţi cu alta  163
   Pregătirea copilului pentru schimbările de mediu  163
   Planificarea tn cazul copiilor mai mari  164

Capitolul 9. Inevitabilele conflicte părinte-copil. Cine ar trebui să câştige?  163
   Lupta pentru putere dintre părinte şi copil: cine câştigă, cine pierde?  171
   Cele două abordări de tipul "câştig-pierdere"  173
   De ce Metoda I este ineficientă  176
   De ce Metoda a II-a este ineficientă  180
   Câteva dificultăţi suplimentare legate de cele două metode  182

Capitolul 10. Gât de necesar şi justificat este apelul părintelui la forţă?  185
   Ce este autoritatea?  186
   Limitele majore ale puterii parentale  191
   Părinţii îşi pierd până la urmă puterea  191
   Anii adolescenţei  193
   Educaţia autoritară nu se poate face decât în nişte condiţii stricte  194
   Efectele exercitării puterii parentale asupra copilului  197
   Rezistenţă, sfidare, revoltă, negativism  198
   Resentiment, furie, ostilitate  199
   Agresivitate, revanşă, replică violentă  200
   Minciună, ascunderea adevăratelor sentimente  201
   A da vina pe alţii, a pârî, a trişa  202
   A te impune, a face pe şeful, a intimida  203
   Nevoia de a ieşi învingător, evitarea cu orice preţ a poziţiei de învins  203
   Alierea cu alţii şi organizarea rezistenţei contra părinţilor  205
   Supunerea, obedienţa, maleabilitatea  206
   Linguşirea şi curtarea celor puternici  206
   Rigiditate, lipsă de creativitate, frică de nou, urmarea căilor bătătorite  207
   Retragere, evadare, fantasmare, regresie  208
   Câteva probleme si mai grave legate de autoritatea parentală  209
   Copiii nu-şi doresc oare autoritate şi limite?  209
   De ce n-am accepta autoritatea atunci când este exercitată în mod consecvent?  212
   Dar responsabilitatea părinţilor nu rezidă tocmai în a-şi influenţa copiii?  213
   De ce exercitarea forţei a rămas o constantă în istoria educaţiei familiale?  216

Capitolul 11. Soluţionarea conflictelor prin metoda "avantajului reciproc"  218
   De ce Metoda a lll-a este atât de eficientă  225
   Copilul este motivat să pună în practică soluţia găsită  225
   Metoda a III-a oferă şanse crescute pentru găsirea unei rezolvări mai bune  227
   Metoda a III-a dezvoltă abilităţile cognitive ale copilului  228
   Mai puţină ostilitate, mai multă dragoste  228
   "Implementarea" soluţiei este mai uşoară  230
   Metoda III-a nu presupune apelul la forţă  231
   Metoda a III-a ţinteşte adevăratele probleme  232
   A-i trata pe copii ca pe nişte adulţi  238
   Funcţia "terapeutică" a Metodei a III-a  240

Capitolul 12. Temerile şi rezervele părinţilor faţă de metoda "avantajului reciproc"  241
   Doar un alt nume pentru "discuţia de familie"?  242
   Metoda a III-a privită ca o slăbiciune din partea părintelui  244
   "Grupurile nu pot lua decizii"  248
   "Metoda a III-a ne ia prea mult timp"  250
   "Părinţii nu sunt îndrituiţi să folosească Metoda I de vreme ce sunt mai înţelepţi?"  252
   "Metoda a III-a poate funcţiona cu copiii mai mici?"  254
   "Nu există şi momente fn care Metoda I trebuie să fie folosită?"  257
   "Nu risc să pierd respectul copiilor?"  259

Capitolul 13. Cum punem la lucru metoda "avantajului reciproc"  262
   De unde începem?  262
   Cei şase paşi a metodei avantajului reciproc  263
   Pregătirea "scenei" pentru introducerea Metodei a III-a  264
   Pasul 1. Identificarea şi definirea conflictului  265
   Pasul 2. Propunerea de soluţii alternative  266
   Pasul 3. Evaluarea opţiunilor identificate  267
   Pasul 4. Alegerea celei mai bune soluţii  268
   Pasul 5. Implementarea deciziei  269
   Pasul 6. Evaluarea progreselor, pentru a vedea cum a funcţionat soluţia aleasă  269
   Utilitatea Ascultării Active şi a Mesajelor la persoana I  270
   Prima tentativă de negociere reciproc avantajoasă  272
   Probleme de care se vor lovi părinţii  274
   Neîncrederea şi rezistenţa de la început  274
   "Dar dacă n-o să reuşim să găsim o soluţie acceptabilă?"  275
   întoarcerea la Metoda I atunci când Metoda a III-a nu mai merge  276
   Oare decizia poate să includă şi pedepse?  277
   Când înţelegerile sunt încălcate  278
   Când copiii au fost obişnuiţi să câştige  280
   Metoda avantajului reciproc pentru conflictele dintre copii  282
   Atunci când ambii părinţi sunt implicaţi în conflictul părinte-copil  287
   Fiecare e pe cont propriu  287
   Când doar un părinte foloseşte Metoda a III-a  288
   "N-am putea folosi toate cele trei metode?"  291
   "Se întâmplă ca metoda avantajului reciproc să dea şi greş?"  292

Capitolul 14. Gum să eviţi să fii concediat din postul de părinte  295
   Cearta În jurul valorilor  297
   Cearta în jurul drepturilor copilului  303
   "Dar nu pot să le transmit valorile mele?"  304
   Părintele model  304
   Părintele consultant  307
   "Să accept ceea ce nu pot schimba"  309

Capitolul 15. Cum pot părinţii să evite conflictele schimbându-se?  312
   Poţi să devii mai tolerant faţă de tine?  314
   Ai cui copii sunt?  315
   Chiar Iţi plac copiii sau numai un anumit gen de copil?  317
   Sunt valorile şi credinţele tale singurele valabile?  317
   Relaţia ta principală este cu partenerul de viaţă?  319
   Pot părinţii să-şi schimbe atitudinile?  320

Capitolul 16. Ceilalţi părinţi ai copiilor voştri  325

Anexe
1. Cum să recunoşti sentimentele    exerciţiu)  335
2. Recunoaşterea mesajelor ineficiente (un exerciţiu)  339
3. Emiterea de Mesaje la persoana I (un exerciţiu)  342
4. Folosirea autorităţii parentale (un exerciţiu)  345
5. Cele Douăsprezece Blocaje în Comunicare: O listă a efectelor create de modurile tipice în care părinţii reacţionează faţă de copii  351

Lecturi recomandate  357

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu