Autor: Ransom Stephens
Editura Prestige
Colectia ScienceConnection
An aparitie : 2023
Editia I
Editia originala: The Left Brain Speaks, The Right Brain Laughs
Traducerea Ioana Bena
ISBN 978-630-6506-49-1
Nr pagini : 344
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 69 lei la Editura, 69 lei la clb, 69 lei la libris
Descrierea editurii:
In cartea Creierul stang vorbeste, creierul drept rade, fizicianul Ransom Stephens explica intr-un mod amuzant si interesant modul in care functioneaza creierul uman. Folosind metafore si un limbaj pe intelesul tuturor, Stephens le ofera cititorilor, indiferent de gradul de cunoastere in domeniul stiintei, o introducere in neurostiinta si le arata cum creativitatea, indemanarea si chiar si perceptia sinelui pot sa se dezvolte si sa se schimbe folosind cel mai important muschi din corp. Admiratorii lui Bill Nye si Neil de Grasse Tyson vor adora stilul realist al lui Stephens, iar cei interesati de stiinta vor aprecia explicatiile sale pertinente ale termenilor stiintifici.
Creierul stang vorbeste, creierul drept rade este cadoul perfect pentru toti cei care doresc sa stie ce se intampla in mintea lor si cum pot sa foloseasca aceste cunostinte pentru a deveni cei mai buni oameni.
Cuprins:
1. TU Şl EU 13
1.1 Decojind ceapa ignoranţei 17
1.2 Stânga şi dreapta 18
1.2.1 O simplificare excesivă stânga-dreapta nouă şi îmbunătăţită 21
1.2.2 Rezolvarea dihotomiei stânga-dreapta 23
1.3 Imaginea dintr-o imagine 27
1.4 Ce facem aici? 28
2. ANIMALE Şl OAMENI 31
2.1 Perspective diferite asupra realităţii 33
2.2 Evoluţia 34
2.2.1 Puterea timpilor lungi şi a numerelor mari 37
2.2.2 Evoluţia prezice ceea ce s-a întâmplat deja 38
2.3 O broască, un căţeluş şi Richard Feynman se plimbă prin craniul tău 39
2.3.1 Prima doză de jargon: neuroni, axoni, dendrite şi sinapse 41
2.3.2 Căţeluşul tău interior şi Feynman-ul interior 43
2.4 Cum să saluţi un tigru cu dinţi de sabie... sau jucătorul de şah 46
2.4.1 Scările de timp de reacţie 53
2.4.2 Feedback pozitiv şi negativ 54
2.5 Interfaţa realităţii 57
2.5.1 Natura inevitabil subiectivă a realităţilor noastre 58
2.5.2 Realităţile balenelor, câinilor şi copacilor (şi ale oamenilor goi) 61
2.6 Puterea perspectivei 66
3. VIAŢA Şl MOARTEA 69
3.1 Emergenţa 72
3.2 A fi viu şi treaz 74
3.2.1 Procesoarele tale stupide, de jos în sus, paralele şi inconştiente 75
3.2.2 Gânditorii tăi geniali, de sus în jos, în serie şi conştienţi 81
3.3. Recunoaştem tipare şi creăm modele 84
3.3.1 Primele impresii 86
3.3.2 Prejudecăţi 88
3.4 Cum funcţionează romanele? 89
3.4.1 Teoria minţii 91
3.5 Sensibilitatea şi conştiinţa 92
3.5.1 Pragul conştiinţei 93
3.5.2 Spectrul conştiinţei 94
3.6 Liberul-arbitru 97
3.7 Ciudăţenia esenţială a morţii 100
3.8 Bun, rapid sau ieftin: alegeţi două dintre ele 103
4. TALENT Şl ÎNDEMÂNARE 105
4.1 Talentul 106
4.1.1 De unde vine talentul? 107
4.1.2 Îndemânarea 109
4.2 Ca şi cum ai suna un clopoţel 110
4.2.1 Creierul uman 110
4.2.2 Semnalul 113
4.2.3 De la a cânta pe note la a cânta muzică 116
4.3 Talent sau abilitate? 117
4.3.1 Elagajul neuronal şi sinestezia 119
4.3.2 Dimensiunea creierului 120
4.3.3 Urechea absolută: talent sau îndemânare? 121
4.4 Natura şi educaţia 123
4.5 Geniile 127
4.5.1 Copiii-minune 132
4.5.2 Adulţii-minune 133
4.6 Combustibilul Abiltalent 134
5. INTELIGENŢĂ Şl INTUIŢIE 137
5.1 Nu putem separa intelectul de emoţie 141
5.2 Învăţarea 143
5.2.1 Reţete şi algoritmi 145
5.2.2 Plasticitate 148
5.2.3 Educaţia 148
5.2.4 Memoria 151
5.2.5 Rezoluţia răspunsurilor 153
5.3 Gândeşte cu rărunchii 155
5.3.1 Sentimentul de cunoaştere 157
5.3.2 Efectul de priming (efectul de pregătire) 159
5.4 Priming-ul măruntaielor 163
6. Analiză şi creativitate 167
6.1 Fundul canionului şi vârful muntelui 169
6.2 Instrumente pentru gândire 170
6.2.1 Chestiunea legăturii 171
6.2.2 Reducerea inconceptibilului 173
6.2.3 Cuvinte 178
6.2.4 Instrumente mintale - puterea hârtiei de scris 180
6.3 Gândirea laterală 183
6.3.1 Sinestezia 187
6.3.2 Rezonanţa neuronală, coerenţa şi fluxul 190
6.3.3 Limbajul ca rezonanţă spaţială 192
6.3.4 Eliberarea savantului interior 195
6.4 Creativitatea 196
6.4.1 Oamenii folosesc instrumente pentru a analiza şi a crea 198
7. Singuri şi împreună 201
7.1 Am fost un singuratic până să scriu acest capitol 204
7.2 Suntem un stup? 205
7.2.1 Moartea durului meu individualist interior 206
7.2.2 Extinderea buclei de feedback a conştiinţei la ceilalţi 208
7.2.3 Imitare şi simulare 210
7.2.4 Ei bine, suntem sau nu? 213
7.3 Valoarea 217
7.3.1 Creatorul şi privitorul 219
7.3.2 Implicare şi noutate 220
7.3.3 Subiectivitatea noastră are multe în comun 223
7.3.4 Oamenii potriviţi, locul potrivit şi momentul potrivit 226
7.3.5 ...şi nici bunul-simţ 229
7.4 Oare, prietenia e cea care ne defineşte? 233
7.5 Însemnătatea 236
8. ARTĂ Şl ŞTIINŢĂ 241
8.1 Binele, răul şi valoarea 244
8.2 La drum pentru emoţie 244
8.2.1. Disperarea glorioasă a artei şi a ştiinţei 245
8.3 Neuroestetica în artă şi în ştiinţă: regulile lui Ramachandran 248
8.3.1 Regula de grupare a lui Ramachandran - de la disonanţă la consonanţă 250
8.3.2 Regula lui Ramachandran de deplasare - exagerare a importanţei (vârfului) 254
8.3.3 Regula lui Ramachandran a contrastului-limitelor 256
8.3.4 Regula lui Ramachandran a izolării-euristică şi aproximare 258
8.3.5 Regula lui Ramachandran de cucu-bau-momeală 259
8.3.6 Regula lui Ramachandran de aversiune faţă de coincidenţe - detectorul de porcării 261
8.3.7 Regulile lui Ramachandran de ordine şi simetrie 262
8.3.8 Regula lui Ramachandran asupra metaforei 265
8.3.9 Ambiguitatea 270
8.4 Veronica 271
8.4.1 Cum funcţionează muzica 272
8.4.2 „Veronica" a lui Elvis Costello 273
8.4.3 Rezonanţa muzicală 277
8.5 Artă şi ştiinţă 278
8.5.1 E grozav dacă o poţi face 279
8.6 Avem multă subiectivitate în comun 280
9. INOVAŢIE Şl DESCOPERIRE 283
9.1 Înfruntarea provocărilor 287
9.2 Să ne folosim mai bine creierul 287
9.2.1 Căutarea 289
9.2.2 Stresul şi concentrarea 293
9.2.3 Defocalizarea în intuiţie 296
9.2.4 Meditaţia şi prejudecăţile 301
9.2.5 Tehnici de modificare a perspectivei 302
9.2.6 Înţelegerea vine pe jumătate coaptă 305
9.3 Invenţie şi descoperire 306
9.4 Găsirea poneiului 308
10. Contemplând o imagine într-o imagine, într-o imagine 313
10.1 Stânga-dreapta, jos-sus, înainte-înapoi 314
10.2 Trebuie să controlăm obsesia predicţiei modelelor 316
10.3 Ceapa neuroştiinţelor 318
10.3.1 Neuroştiinţa are probleme 318
10.3.2 Problemele materiei întunecate a neuroştiinţei 321
10.3.3 Dificultăţi experimentale 322
10.3.4 Scepticismul este justificat 324
10.4 Iată-ne, deci 326
11. Bibliografie 329
11.1 Lecturi recomandate 330
11.2 Alte lucruri care au apărut aici 336
De la autor 339
Mulţumiri 341
Notă pentru tine 343
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu