31/07/2023

CREIERUL STANG VORBESTE, CREIERUL DREPT RADE. O privire asupra neurostiintei inovarii si creativitatii in arta, stiinta si viata

Autor: Ransom Stephens
Editura Prestige
Colectia ScienceConnection
An aparitie : 2023
Editia I
Editia originala: The Left Brain Speaks, The Right Brain Laughs
Traducerea Ioana Bena
ISBN 978-630-6506-49-1
Nr pagini : 344
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 69 lei la Editura, 69 lei la clb, 69 lei la libris


Descrierea editurii:

        In cartea Creierul stang vorbeste, creierul drept rade, fizicianul Ransom Stephens explica intr-un mod amuzant si interesant modul in care functioneaza creierul uman. Folosind metafore si un limbaj pe intelesul tuturor, Stephens le ofera cititorilor, indiferent de gradul de cunoastere in domeniul stiintei, o introducere in neurostiinta si le arata cum creativitatea, indemanarea si chiar si perceptia sinelui pot sa se dezvolte si sa se schimbe folosind cel mai important muschi din corp. Admiratorii lui Bill Nye si Neil de Grasse Tyson vor adora stilul realist al lui Stephens, iar cei interesati de stiinta vor aprecia explicatiile sale pertinente ale termenilor stiintifici.
        Creierul stang vorbeste, creierul drept rade este cadoul perfect pentru toti cei care doresc sa stie ce se intampla in mintea lor si cum pot sa foloseasca aceste cunostinte pentru a deveni cei mai buni oameni.

Cuprins:

1. TU Şl EU  13
1.1 Decojind ceapa ignoranţei  17
1.2 Stânga şi dreapta  18
    1.2.1 O simplificare excesivă stânga-dreapta nouă şi îmbunătăţită  21
    1.2.2 Rezolvarea dihotomiei stânga-dreapta  23
1.3 Imaginea dintr-o imagine  27
1.4 Ce facem aici?  28

2. ANIMALE Şl OAMENI  31
2.1 Perspective diferite asupra realităţii  33
2.2 Evoluţia  34
    2.2.1 Puterea timpilor lungi şi a numerelor mari  37
    2.2.2 Evoluţia prezice ceea ce s-a întâmplat deja  38
2.3 O broască, un căţeluş şi Richard Feynman se plimbă prin craniul tău  39
    2.3.1 Prima doză de jargon: neuroni, axoni, dendrite şi sinapse  41
    2.3.2 Căţeluşul tău interior şi Feynman-ul interior  43
2.4 Cum să saluţi un tigru cu dinţi de sabie... sau jucătorul de şah  46
    2.4.1 Scările de timp de reacţie  53
    2.4.2 Feedback pozitiv şi negativ  54
2.5 Interfaţa realităţii  57
    2.5.1 Natura inevitabil subiectivă a realităţilor noastre  58
    2.5.2 Realităţile balenelor, câinilor şi copacilor (şi ale oamenilor goi)  61
2.6 Puterea perspectivei  66

3. VIAŢA Şl MOARTEA  69
3.1 Emergenţa  72
3.2 A fi viu şi treaz  74
    3.2.1 Procesoarele tale stupide, de jos în sus, paralele şi inconştiente  75
    3.2.2 Gânditorii tăi geniali, de sus în jos, în serie şi conştienţi  81
3.3. Recunoaştem tipare şi creăm modele  84
    3.3.1 Primele impresii  86
    3.3.2 Prejudecăţi  88
3.4 Cum funcţionează romanele?  89
    3.4.1 Teoria minţii  91
3.5 Sensibilitatea şi conştiinţa  92
    3.5.1 Pragul conştiinţei  93
    3.5.2 Spectrul conştiinţei  94
3.6 Liberul-arbitru  97
3.7 Ciudăţenia esenţială a morţii  100
3.8 Bun, rapid sau ieftin: alegeţi două dintre ele  103

4. TALENT Şl ÎNDEMÂNARE  105
4.1 Talentul  106
    4.1.1 De unde vine talentul?  107
    4.1.2 Îndemânarea  109
4.2 Ca şi cum ai suna un clopoţel  110
    4.2.1 Creierul uman  110
    4.2.2 Semnalul  113
    4.2.3 De la a cânta pe note la a cânta muzică  116
4.3 Talent sau abilitate?  117
    4.3.1 Elagajul neuronal şi sinestezia  119
    4.3.2 Dimensiunea creierului  120
    4.3.3 Urechea absolută: talent sau îndemânare?  121
4.4 Natura şi educaţia  123
4.5 Geniile  127
    4.5.1 Copiii-minune  132
    4.5.2 Adulţii-minune  133
4.6 Combustibilul Abiltalent  134

5. INTELIGENŢĂ Şl INTUIŢIE  137
5.1 Nu putem separa intelectul de emoţie  141
5.2 Învăţarea  143
    5.2.1 Reţete şi algoritmi  145
    5.2.2 Plasticitate  148
    5.2.3 Educaţia  148
    5.2.4 Memoria  151
    5.2.5 Rezoluţia răspunsurilor  153
5.3 Gândeşte cu rărunchii  155
    5.3.1 Sentimentul de cunoaştere  157
    5.3.2 Efectul de priming (efectul de pregătire)  159
5.4 Priming-ul măruntaielor  163

6. Analiză şi creativitate  167
6.1 Fundul canionului şi vârful muntelui  169
6.2 Instrumente pentru gândire  170
    6.2.1 Chestiunea legăturii  171
    6.2.2 Reducerea inconceptibilului  173
    6.2.3 Cuvinte  178
    6.2.4 Instrumente mintale - puterea hârtiei de scris  180
6.3 Gândirea laterală  183
    6.3.1 Sinestezia  187
    6.3.2 Rezonanţa neuronală, coerenţa şi fluxul  190
    6.3.3 Limbajul ca rezonanţă spaţială  192
    6.3.4 Eliberarea savantului interior  195
6.4 Creativitatea  196
    6.4.1 Oamenii folosesc instrumente pentru a analiza şi a crea  198

7. Singuri şi împreună  201
7.1 Am fost un singuratic până să scriu acest capitol  204
7.2 Suntem un stup?  205
    7.2.1 Moartea durului meu individualist interior  206
    7.2.2 Extinderea buclei de feedback a conştiinţei la ceilalţi  208
    7.2.3 Imitare şi simulare  210
    7.2.4 Ei bine, suntem sau nu?  213
7.3 Valoarea  217
    7.3.1 Creatorul şi privitorul  219
    7.3.2 Implicare şi noutate  220
    7.3.3 Subiectivitatea noastră are multe în comun  223
    7.3.4 Oamenii potriviţi, locul potrivit şi momentul potrivit  226
    7.3.5 ...şi nici bunul-simţ  229
7.4 Oare, prietenia e cea care ne defineşte?  233
7.5 Însemnătatea  236

8. ARTĂ Şl ŞTIINŢĂ  241
8.1 Binele, răul şi valoarea  244
8.2 La drum pentru emoţie  244
    8.2.1. Disperarea glorioasă a artei şi a ştiinţei  245
8.3 Neuroestetica în artă şi în ştiinţă: regulile lui Ramachandran  248
    8.3.1 Regula de grupare a lui Ramachandran - de la disonanţă la consonanţă  250
    8.3.2 Regula lui Ramachandran de deplasare - exagerare a importanţei (vârfului)  254
    8.3.3 Regula lui Ramachandran a contrastului-limitelor  256
    8.3.4 Regula lui Ramachandran a izolării-euristică şi aproximare  258
    8.3.5 Regula lui Ramachandran de cucu-bau-momeală  259
    8.3.6 Regula lui Ramachandran de aversiune faţă de coincidenţe - detectorul de porcării  261
    8.3.7 Regulile lui Ramachandran de ordine şi simetrie  262
    8.3.8 Regula lui Ramachandran asupra metaforei  265
    8.3.9 Ambiguitatea  270
8.4 Veronica  271
    8.4.1 Cum funcţionează muzica  272
    8.4.2 „Veronica" a lui Elvis Costello  273
    8.4.3 Rezonanţa muzicală  277
8.5 Artă şi ştiinţă  278
    8.5.1 E grozav dacă o poţi face  279
8.6 Avem multă subiectivitate în comun  280

9. INOVAŢIE Şl DESCOPERIRE  283
9.1 Înfruntarea provocărilor  287
9.2 Să ne folosim mai bine creierul  287
    9.2.1 Căutarea  289
    9.2.2 Stresul şi concentrarea  293
    9.2.3 Defocalizarea în intuiţie  296
    9.2.4 Meditaţia şi prejudecăţile  301
    9.2.5 Tehnici de modificare a perspectivei  302
    9.2.6 Înţelegerea vine pe jumătate coaptă  305
9.3 Invenţie şi descoperire  306
9.4 Găsirea poneiului  308

10. Contemplând o imagine într-o imagine, într-o imagine  313
10.1 Stânga-dreapta, jos-sus, înainte-înapoi  314
10.2 Trebuie să controlăm obsesia predicţiei modelelor  316
10.3 Ceapa neuroştiinţelor  318
    10.3.1 Neuroştiinţa are probleme   318
    10.3.2 Problemele materiei întunecate a neuroştiinţei  321
    10.3.3 Dificultăţi experimentale  322
    10.3.4 Scepticismul este justificat  324
10.4 Iată-ne, deci  326

11. Bibliografie  329
11.1 Lecturi recomandate  330
11.2 Alte lucruri care au apărut aici  336

De la autor  339
Mulţumiri  341
Notă pentru tine  343

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu