Autor: Venera-Mihaela Cojocariu
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2004, 2008
Editia A III-a
ISBN 973-30-2042-4
Nr pagini : 168
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd si aici
Descrierea editurii: (preluare libris)
Curs universitar adresat viitorilor educatori cu un continut structurat pe 5 teme considerate esentiale pentru conceperea si desfasurarea optima a unui proces didactic eficient. Cursul trateaza in ordine: principiile procesului de invatamant, metode de invatamant, mijloace de invatamant, forme de organizare a procesului de invatamant si proiectarea didactica.
Unul dintre principalele merite ale lucrarii il constituie gradul sporit de aplicabilitate a teoriei pedagogice, fapt demonstrat prin calitatea, numarul si adecvarea schemelor, exemplificarilor si anexelor. Limbajul folosit este unul ce caracterizeaza actualul discurs al stiintelor educatiei, corect, fluid, interdisciplinar, flexibil
Cuprins:
Cuvânt înainte 5
Întemeiere 9
1. Principiile procesului de învăţământ 13
Scopul unităţii de curs: 13
Obiective operaţionale: 13
Cuprinsul unităţii de curs: 13
1.1. Definiţia şi trăsăturile principiilor didactice 14
1.2. Analiza sistemului principiilor didactice 16
1.2.1. Principiul caracterului educativ al instruirii 161.2.2. Principiul însuşirii conştiente şi active 181.2.3. Principiul asigurării legăturii dintre teorie şi practică 201.2.4. Principiul intuiţiei (unităţii senzorialului cu raţionalul, concretului cu abstractul) 231.2.5. Principiul sistematizării şi continuităţii 261.2.6. Principiul accesibilităţii procesului de învăţământ 291.2.7. Principiul însuşirii temeinice ( al durabilităţii performanţelor ) 32
1.3. Rezumatul unităţii de curs 34
1.4. Bibliografie 34
2. Metode de învăţământ 35
Scopul unităţii de curs: 35
Obiective operaţionale: 35
Cuprinsul unităţii de curs: 35
2.1. Definirea şi trăsăturile metodelor de învăţământ 36
2.2. Clasificarea metodelor de învăţământ 38
2.3. Analiza principalelor metode didactice 40
2.3.1. Expunerea 402.3.2. Conversaţia 432.3.3. Observaţia 482.3.4. Demonstraţia 502.3.5. Exerciţiul 542.3.6. Lucrul cu manualul 572.3.7. Problematizarea 592.3.8. Metoda jocurilor 63
2.4. Rezumatul unităţii de curs 68
2.5. Bibliografie 68
3. Mijloace de învăţământ 69
Scopul unităţii de curs: 69
Obiective operaţionale: 69
Cuprinsul unităţii de curs: 69
3.1. Sistemul mijloacelor de învăţământ şi funcţiile acestora 70
3.2. Clasificarea mijloacelor de învăţământ 74
3.3. Specificul mijloacelor tehnice de învăţământ 75
3.4. Calculatorul – mijloc de învăţământ ? 77
3.5. Exigenţe psihopedagogice în utilizarea mijloacelor de învăţământ 80
3.6. Rezumatul unităţii de curs 81
3.7. Bibliografie 82
4. Forme de organizare a procesului de învăţământ 83
Scopul unităţii de curs: 83
Obiective operaţionale: 83
Cuprinsul unităţii de curs: 83
4.1. Organizarea procesului de învăţământ pe clase şi lecţii 84
4.2. Lecţia – esenţă şi structură. Tipuri şi variante de lecţii 87
4.3. Alte forme de organizare a procesului instructiv – educativ 93
4.4. Rezumatul unităţii de curs 96
4.5. Bibliografie 96
5. Proiectarea didactică 97
Scopul unităţii de curs: 97
Obiectivele operaţionale: 97
Cuprinsul unităţii de curs: 98
5.1. Proiectarea - condiţie a unei activităţi didactice eficiente 98
5.2. Condiţii ale unei proiectări didactice reuşite 101
5.3. Algoritmul proiectării didactice 104
5.4. Niveluri ale proiectării procesului de învăţământ 112
5.5. Cum se concepe şi se elaborează în detaliu scenariul activităţii didactice?117
5.6. Redimensionări ale proiectării didactice sub auspiciile reformei curriculare româneşti 123
5.7. Proiectarea didactică în condiţiile învăţământului simultan 133
5.8. Rezumatul unităţii de curs 135
5.9. Bibliografie 136
Anexe 138
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu