13/07/2023

TEORIA SI METODOLOGIA INSTRUIRII

Autor: Venera-Mihaela Cojocariu
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2004, 2008
Editia A III-a
ISBN 973-30-2042-4
Nr pagini : 168
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd si aici



Descrierea editurii: (preluare libris)

        Curs universitar adresat viitorilor educatori cu un continut structurat pe 5 teme considerate esentiale pentru conceperea si desfasurarea optima a unui proces didactic eficient. Cursul trateaza in ordine: principiile procesului de invatamant, metode de invatamant, mijloace de invatamant, forme de organizare a procesului de invatamant si proiectarea didactica.
        Unul dintre principalele merite ale lucrarii il constituie gradul sporit de aplicabilitate a teoriei pedagogice, fapt demonstrat prin calitatea, numarul si adecvarea schemelor, exemplificarilor si anexelor. Limbajul folosit este unul ce caracterizeaza actualul discurs al stiintelor educatiei, corect, fluid, interdisciplinar, flexibil

Cuprins:

Cuvânt înainte  5
Întemeiere 9

1. Principiile procesului de învăţământ  13
Scopul unităţii de curs:  13
Obiective operaţionale:  13
Cuprinsul unităţii de curs:  13
1.1. Definiţia şi trăsăturile principiilor didactice  14
1.2. Analiza sistemului principiilor didactice 16
1.2.1. Principiul caracterului educativ al instruirii  16
1.2.2. Principiul însuşirii conştiente şi active  18
1.2.3. Principiul asigurării legăturii dintre teorie şi practică  20
1.2.4. Principiul intuiţiei (unităţii senzorialului cu raţionalul, concretului cu abstractul) 23
1.2.5. Principiul sistematizării şi continuităţii  26
1.2.6. Principiul accesibilităţii procesului de învăţământ  29
1.2.7. Principiul însuşirii temeinice ( al durabilităţii performanţelor )  32
1.3. Rezumatul unităţii de curs  34
1.4. Bibliografie   34

2. Metode de învăţământ  35
Scopul unităţii de curs:  35
Obiective operaţionale:  35
Cuprinsul unităţii de curs:  35
2.1. Definirea şi trăsăturile metodelor de învăţământ 36
2.2. Clasificarea metodelor de învăţământ  38
2.3. Analiza principalelor metode didactice   40
2.3.1. Expunerea  40
2.3.2. Conversaţia  43
2.3.3. Observaţia  48
2.3.4. Demonstraţia  50
2.3.5. Exerciţiul  54
2.3.6. Lucrul cu manualul   57
2.3.7. Problematizarea   59
2.3.8. Metoda jocurilor   63
2.4. Rezumatul unităţii de curs  68
2.5. Bibliografie   68

3. Mijloace de învăţământ  69
Scopul unităţii de curs: 69
Obiective operaţionale: 69
Cuprinsul unităţii de curs: 69
3.1. Sistemul mijloacelor de învăţământ şi funcţiile acestora 70
3.2. Clasificarea mijloacelor de învăţământ 74
3.3. Specificul mijloacelor tehnice de învăţământ  75
3.4. Calculatorul –  mijloc de învăţământ ?   77
3.5. Exigenţe psihopedagogice în utilizarea mijloacelor de învăţământ  80
3.6. Rezumatul unităţii de curs  81
3.7. Bibliografie 82

4. Forme de organizare a procesului de învăţământ 83
Scopul unităţii de curs: 83
Obiective operaţionale: 83
Cuprinsul unităţii de curs: 83
4.1. Organizarea procesului de învăţământ pe clase şi lecţii 84
4.2. Lecţia –  esenţă şi structură. Tipuri şi variante de lecţii 87
4.3. Alte forme de organizare a procesului instructiv –  educativ 93
4.4. Rezumatul unităţii de curs 96
4.5. Bibliografie  96

5. Proiectarea didactică  97
Scopul unităţii de curs: 97
Obiectivele operaţionale:  97
Cuprinsul unităţii de curs:  98
5.1. Proiectarea - condiţie a unei activităţi didactice eficiente  98
5.2. Condiţii ale unei proiectări didactice reuşite  101
5.3. Algoritmul proiectării didactice  104
5.4. Niveluri ale proiectării procesului de învăţământ  112
5.5. Cum se concepe şi se elaborează în detaliu scenariul activităţii didactice?117
5.6. Redimensionări ale proiectării didactice sub auspiciile reformei curriculare româneşti  123
5.7. Proiectarea didactică în condiţiile învăţământului simultan 133
5.8. Rezumatul unităţii de curs  135
5.9. Bibliografie 136

Anexe 138

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu