13/07/2023

CONSILIEREA ELEVILOR PENTRU CARIERA. Perspective constructiviste


Autor: Roxana Axinte
Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-714-468-0
Nr pagini : 250
Format 145 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 30 lei la Editura
pdf aici



Descrierea editurii:

        „În prezenta lucrare propunem o abordare din perspectivă constructivistă a procesului de consiliere privind cariera. Dacă constructivismul este o filozofie a învăţării, care oferă perspective asupra modului în care oamenii învaţă şi asupra celor care ghidează acest demers de învăţare, în domeniul consilierii, constructivismul are aceeaşi semnificaţie, în sensul că învaţă tinerii să îşi planifice viaţa în mod organizat, astfel încât să aibă mai multe şanse de succes în plan personal, profesional şi social.” (Roxana Axinte)

        Roxana Axinte (n. 1973) este consilier şi formator, din 2013 doctor în ştiinţe ale educaţiei, titlu obţinut în cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, sub coordonarea ştiinţifică a prof. dr. Laurenţiu Şoitu. Este absolventă a Facultăţii de Filosofie, cu licenţă în pedagogie, studii completate cu o specializare în psihologie.

Cuprins:

PREFAŢĂ (Elena Tiron)  7
ARGUMENT  11

PARTEA I

CAPITOLUL I. CONSILIEREA PRIVIND CARIERA – ASPECTE INTRODUCTIVE  17
I.1. Consideraţii generale privind consilierea pentru carieră  17
I.2. Specificul consilierii şcolare din perspectiva dezvoltării carierei  24
I.2.1. Aspecte specifice activităţii de consiliere  24
I.2.2. Consilierea pentru carieră din perspectivă educaţională 30
I.2.3. Consilierea pentru carieră din perspectivă psihopedagogică  35

CAPITOLUL II. TEORII PRIVIND CONSILIEREA  47
II.1. Delimitări conceptuale: paradigme, teorii, modele  47
II.2. Orientări în domeniul consilierii  52
II.2.1. Consilierea cognitiv-comportamentală  58
II.2.2. Consilierea non-directivă (centrată pe persoană)  61
II.2.3. Teoria trăsătură – factor  62
II.2.4. Teoria duratei şi a spaţiului de viaţă (a curcubeului)  64
II.2.5. Teoria expectaţiilor (aşteptărilor)  67
II.2.6. Teoria reprezentărilor despre sine şi profesie  69
II.2.7. Teoria învăţării sociale  70
II.2.8. Curentul eclectic-integrativ  72

CAPITOLUL III. CONSILIEREA PENTRU CARIERĂ  75
III.1. Competenţe şi roluri ale consilierului de carieră  75
III.1.1. Modele de competenţă  85
III.1.2. Atitudini şi abilităţi specifice consilierului  93
III.2. Procesul de consiliere  106
III.2.1. Consilierea individuală  108
III.2.2. Consilierea de grup  122
III.3. Metode utilizate în consilierea pentru carieră  133
III.3.1. Observaţia  138
III.3.2. Exerciţiul  139
III.3.3. Studiul de caz  142
III.3.4. Jocul de rol  145
III.3.5. Chestionarul  147
III.3.6. Autobiografia  148
III.3.7. Autocaracterizarea 150
III.3.8. Analiza datelor biografice  152
III.3.9. Autoevaluarea  152
III.3.10. Conversaţia  153
III.3.11. Dezbaterea în grupuri/perechi  155
III.3.12. Interviul  156
III.3.13. Problematizarea  158
III.3.14. Brainstormingul  159
III.3.15. Metode de informare  161
III.3.16. Metode specifice educaţiei pentru carieră  161

PARTEA A II-A

CAPITOLUL IV. PERSPECTIVA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN CONSILIERE  165
IV.1. Constructivismul în educaţie  165
IV.2. Constructivismul în consiliere  176
IV.2.1. Teoria consilierii constructiviste propusă de R.V. Peavy 180
IV.3. Model de proiectare constructivistă a procesului de consiliere  192
IV.4. Tehnici utilizate în procesul consilierii constructiviste  204
IV.4.1. Conversaţia „dialogică”  205
IV.4.2. Întrebări privind clarificarea experienţei de viaţă  208
IV.4.3. Metafora  211
IV.4.4. Tehnici narative  213
IV.4.5. Cartografierea spaţiului de viaţă  213
IV.4.6. Tehnici tip „Hartă”  216
IV.4.7. Harta ECO (ecomapa)  222
IV.4.8. Analiza SWOT  223
IV.4.9. Analiza câmpului de forţe  226
IV.4.10. Explicarea experienţelor critice de viaţă  227
IV.4.11. Experimentarea contrafactuală  229

BIBLIOGRAFIE  231

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu