Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-714-468-0
Nr pagini : 250
Format 145 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 30 lei la Editura,
pdf aici
Descrierea editurii:
„În prezenta lucrare propunem o abordare din perspectivă constructivistă a procesului de consiliere privind cariera. Dacă constructivismul este o filozofie a învăţării, care oferă perspective asupra modului în care oamenii învaţă şi asupra celor care ghidează acest demers de învăţare, în domeniul consilierii, constructivismul are aceeaşi semnificaţie, în sensul că învaţă tinerii să îşi planifice viaţa în mod organizat, astfel încât să aibă mai multe şanse de succes în plan personal, profesional şi social.” (Roxana Axinte)
Roxana Axinte (n. 1973) este consilier şi formator, din 2013 doctor în ştiinţe ale educaţiei, titlu obţinut în cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, sub coordonarea ştiinţifică a prof. dr. Laurenţiu Şoitu. Este absolventă a Facultăţii de Filosofie, cu licenţă în pedagogie, studii completate cu o specializare în psihologie.
Cuprins:
PREFAŢĂ (Elena Tiron) 7
ARGUMENT 11
PARTEA I
CAPITOLUL I. CONSILIEREA PRIVIND CARIERA – ASPECTE INTRODUCTIVE 17
I.1. Consideraţii generale privind consilierea pentru carieră 17
I.2. Specificul consilierii şcolare din perspectiva dezvoltării carierei 24
I.2.1. Aspecte specifice activităţii de consiliere 24I.2.2. Consilierea pentru carieră din perspectivă educaţională 30I.2.3. Consilierea pentru carieră din perspectivă psihopedagogică 35
CAPITOLUL II. TEORII PRIVIND CONSILIEREA 47
II.1. Delimitări conceptuale: paradigme, teorii, modele 47
II.2. Orientări în domeniul consilierii 52
II.2.1. Consilierea cognitiv-comportamentală 58II.2.2. Consilierea non-directivă (centrată pe persoană) 61II.2.3. Teoria trăsătură – factor 62II.2.4. Teoria duratei şi a spaţiului de viaţă (a curcubeului) 64II.2.5. Teoria expectaţiilor (aşteptărilor) 67II.2.6. Teoria reprezentărilor despre sine şi profesie 69II.2.7. Teoria învăţării sociale 70II.2.8. Curentul eclectic-integrativ 72
CAPITOLUL III. CONSILIEREA PENTRU CARIERĂ 75
III.1. Competenţe şi roluri ale consilierului de carieră 75
III.1.1. Modele de competenţă 85III.1.2. Atitudini şi abilităţi specifice consilierului 93
III.2. Procesul de consiliere 106
III.2.1. Consilierea individuală 108III.2.2. Consilierea de grup 122
III.3. Metode utilizate în consilierea pentru carieră 133
III.3.1. Observaţia 138III.3.2. Exerciţiul 139III.3.3. Studiul de caz 142III.3.4. Jocul de rol 145III.3.5. Chestionarul 147III.3.6. Autobiografia 148III.3.7. Autocaracterizarea 150III.3.8. Analiza datelor biografice 152III.3.9. Autoevaluarea 152III.3.10. Conversaţia 153III.3.11. Dezbaterea în grupuri/perechi 155III.3.12. Interviul 156III.3.13. Problematizarea 158III.3.14. Brainstormingul 159III.3.15. Metode de informare 161III.3.16. Metode specifice educaţiei pentru carieră 161
PARTEA A II-A
CAPITOLUL IV. PERSPECTIVA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN CONSILIERE 165
IV.1. Constructivismul în educaţie 165
IV.2. Constructivismul în consiliere 176
IV.2.1. Teoria consilierii constructiviste propusă de R.V. Peavy 180
IV.3. Model de proiectare constructivistă a procesului de consiliere 192
IV.4. Tehnici utilizate în procesul consilierii constructiviste 204
IV.4.1. Conversaţia „dialogică” 205IV.4.2. Întrebări privind clarificarea experienţei de viaţă 208IV.4.3. Metafora 211IV.4.4. Tehnici narative 213IV.4.5. Cartografierea spaţiului de viaţă 213IV.4.6. Tehnici tip „Hartă” 216IV.4.7. Harta ECO (ecomapa) 222IV.4.8. Analiza SWOT 223IV.4.9. Analiza câmpului de forţe 226IV.4.10. Explicarea experienţelor critice de viaţă 227IV.4.11. Experimentarea contrafactuală 229
BIBLIOGRAFIE 231
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu