Editura Pro Universitaria
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-26-0718-0
Nr pagini : 204
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 25 lei la Editura, 21,25 lei la elefant, 22,50 lei la libris
Descrierea editurii:
Psihologia educatiei este o ramura aplicativa a psihologiei generale - stiinta care din analiza etimologica a cuvantului psihologie (psyche - psihic, suflet, spirit si logos - cuvant, cunoastere), se ocupa de cercetarea, cunoasterea si studierea activitatii psihice ale omului, adica procesele lui psihice, insusirile, fenomenele, capacitatile, comportamentul (atat ca proces intern, cat si ca manifestare externa), precum si personalitatea si trasaturile umane; educatia (vine din latinescul educo-educere care avea sensul de a inalta, a modela, a determina, a dirija pe cineva) si reprezinta un ansamblu de actiuni desfasurate in cadrul unei comunitatii sau a intregii societatii, in vederea transmiterii cunostintelor, experientelor acumulate de oameni, urmasilor sai.
Principalele probleme care constituie obiectul Psihologiei educatiei, nu difera in mod esential de problemele psihologiei, diferentele rezulta din considerentul ca, Psihologia educatiei studiaza procesul instructiv-educativ din punct de vedere psihologic, reprezinta o actiune de educationalizare. Psihologia educatiei este o stiinta psihopedagogica prin obiectul ei, prin metodele si rezultatele obtinute, avand o sfera larga, de la psihologia copilului mic, a celor de varsta scolara, a adolescentilor, a tinerilor, a adultilor, pana cand este activata „educatia permanenta” .
Psihologia scolara s-a dezvoltat in tara noastra pe parcursul secolului XX, prin contributiile semnificative ale marelui psiholog roman Constantin Radulescu Motru si psihopedagogul Nestor Iacob Marius care, sub indrumarea lui C.R. Motru au pus bazele psihologiei scolare.
Maria Condor este Lector Universitar Doctor, Universitatea Creştină “Dimitrie Cantemir”
De acelas autor:
Psihologia varstelor, Pro Universitaria 2013
Elemente de psihopedagogie si psihosociologie (coautor), Pro Universitaria 2017
Pedagogia si psihologia educatiei.Psihopedagogia adolescentilor (coautor), Pro Universitaria 2017
Fundamentele psihopedagogiei speciale. Integrare si incluziune in sistemul de invatamant (coautor), Pro Universitaria 2020
Cuprins:
CAPITOLUL I PSIHOLOGIA EDUCAŢIEI 9
1.1. Noţiuni generale 9
1.2. Factorii devenirii fiinţei umane 11
1.2.1. Ereditatea – premisă naturală a dezvoltării psiho-individuale 111.2.2. Mediul – cadrul socio-uman al dezvoltării psiho-individuale 131.2.3. Educaţia – factor determinant al formării şi dezvoltării psiho-individuale 15
1.3. Etapele dezvoltării umane 16
1.3.1. Copilăria 161.3.2. Preadolescenţa 171.3.3. Adolescenţa 181.3.4. Tinereţea 191.3.5. Maturitatea 191.3.6. Bătrâneţea 20
1.4. Nivelurile psihice umane 21
1.4.1. Nivelul conştient 211.4.2. Nivelul subconştient 221.4.3. Nivelul inconştient 22
1.5. Procesele cognitive 23
1.5.1. Procesele cognitive senzoriale 23
1.5.1.1. Senzaţiile 231.5.1.2. Percepţia 261.5.1.3. Reprezentarea 27
1.5.2. Procesele cognitive superioare 28
1.5.2.1. Gândirea 281.5.2.2. Limbajul 301.5.2.3. Memoria 311.5.2.4. Imaginaţia, creativitatea şi inspiraţia 32
1.6. Procesele reglatorii 35
1.6.1. Motivaţia 351.6.2. Afectivitatea 371.6.3. Voinţa 391.6.4. Atenţia 401.6.5. Învăţarea 41
1.7. Sistemul de personalitate 50
1.7.1. Caracterul 501.7.2. Temperamentul 531.7.3. Personalitatea 571.7.4. Aptitudinile 581.7.5. Deprinderile 60
1.8. Dezvoltarea personalităţii prin educaţie 61
1.8.1. Trăsăturile definitorii ale educaţiei 621.8.2. Educaţia – proces şi acţiune 621.8.3. Caracteristicile educaţiei 631.8.4. Formele educaţiei 641.8.5. Conţinuturile educaţiei 661.8.6. Factorii dezvoltării morale 72
1.9. Metodele psihologiei educaţiei 83
1.9.1. Observaţia 841.9.2. Experimentul 861.9.3. Convorbirea 871.9.4. Ancheta psihologică 881.9.5. Metoda biografică 891.9.6. Metoda analizei 901.9.7. Metoda psihometrică 90
Bibliografie 93
CAPITOLUL II PSIHOPEDAGOGIA ADOLESCENŢILOR, TINERILOR ŞI ADULŢILOR 97
2.1. Psihologia dezvoltarii umane 97
2.1.1. Noţiuni introductive 972.1.2. Dezvoltarea copilului în 1012.1.3. Abordarea psihanalitică 1052.1.4. Teoria dezvoltării psihosociale 1092.1.5. Teoriile structuraliste 111
2.2. Psihologia şi pedagogia adolescenţilor 119
2.2.1. Definiţii ale adolescenţei 1212.2.2. Dezvoltarea cognitivăşi emoţională la adolescenţi 1222.2.3. Dezvoltare independenţei şi autonomiei 1262.2.4 Intrebările cheie ale adolescenţei şi reorganiza vieţii interioare 1282.2.5. Adolescenţa – stadiul premergător al vârstei adulte 129
2.3. Psihopedagogia tinerilor 132
2.3.1. Etapele tinereţii 1322.3.2. Tipologii ale tinerilor 1352.3.3.Intergrarea socio-profesională a tinerilor 136
2.4. Perioada adultă 137
2.4.1.Etapele vârstei adulte 1372.4.2. Gândirea şi învăţarea în perioada adultă 1392.4.3. Schimbările fiziologice la adulţi 142
BIBLIOGRAFIE 145
CAPITOLUL III PSIHOLOGIA SOCIALĂ 147
3.1. Noţiuni generale 147
3.2. Conceptul de socializare 149
3.2.1. Definiţii 1503.2.2. Tipuri de societăţi 1533.2.3. Structura socială a societăţii 1543.2.4. Grupurile sociale 1563.2.5. Tipuri de socializări 1573.2.6. Factorii socializării 1583.2.7. Rezultatul socializării – individ, persoană, personalitate 1603.2.8. Finalităţile procesului de socializare 161
3.3. Şcoala în contextul social 164
3.4. Consilierea şcolarăşi orientarea profesională 172
3.4.1. Locul şi rolul profesorului 1743.4.2. Profesorul - modelator al personalităţii 1773.4.3. Profesorul – organizator şi coordonator 1793.4.4. Profesorul - consilier 182
3.5. Educaţia – şansă socială 190
3.6. Mijloace şi modalităţi de ordine socială în domeniul educaţional 194
3.6.1. Noţiuni generale de ordine socială 1943.6.2. Sensuri şi dimensiuni ale comportamentului social 1953.6.3. Metode şi mijloace pentru definirea comportamentelor sociale 198
BIBLIOGRAFIE 201
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu