13/07/2023

ELEMENTE DE PSIHOPEDAGOGIE SI PSIHOSOCIOLOGIE


Autor: Nicolina Gaman, Maria Condor , Andrei Alexandru Teodorescu
Editura Pro Universitaria
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-26-0718-0
Nr pagini : 204
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 25 lei la Editura, 21,25 lei la elefant, 22,50 lei la libris


Descrierea editurii:

        Psihologia educatiei este o ramura aplicativa a psihologiei generale - stiinta care din analiza etimologica a cuvantului psihologie (psyche - psihic, suflet, spirit si logos - cuvant, cunoastere), se ocupa de cercetarea, cunoasterea si studierea activitatii psihice ale omului, adica procesele lui psihice, insusirile, fenomenele, capacitatile, comportamentul (atat ca proces intern, cat si ca manifestare externa), precum si personalitatea si trasaturile umane; educatia (vine din latinescul educo-educere care avea sensul de a inalta, a modela, a determina, a dirija pe cineva) si reprezinta un ansamblu de actiuni desfasurate in cadrul unei comunitatii sau a intregii societatii, in vederea transmiterii cunostintelor, experientelor acumulate de oameni, urmasilor sai.
        Principalele probleme care constituie obiectul Psihologiei educatiei, nu difera in mod esential de problemele psihologiei, diferentele rezulta din considerentul ca, Psihologia educatiei studiaza procesul instructiv-educativ din punct de vedere psihologic, reprezinta o actiune de educationalizare. Psihologia educatiei este o stiinta psihopedagogica prin obiectul ei, prin metodele si rezultatele obtinute, avand o sfera larga, de la psihologia copilului mic, a celor de varsta scolara, a adolescentilor, a tinerilor, a adultilor, pana cand este activata „educatia permanenta” .
        Psihologia scolara s-a dezvoltat in tara noastra pe parcursul secolului XX, prin contributiile semnificative ale marelui psiholog roman Constantin Radulescu Motru si psihopedagogul Nestor Iacob Marius care, sub indrumarea lui C.R. Motru au pus bazele psihologiei scolare.

        Maria Condor este Lector Universitar Doctor, Universitatea Creştină “Dimitrie Cantemir”
        De acelas autor:
Psihologia varstelorPro Universitaria 2013
Elemente de psihopedagogie si psihosociologie (coautor), Pro Universitaria 2017
Pedagogia si psihologia educatiei.Psihopedagogia adolescentilor (coautor), Pro Universitaria 2017
Fundamentele psihopedagogiei speciale. Integrare si incluziune in sistemul de invatamant (coautor), Pro Universitaria 2020

Cuprins:

CAPITOLUL I PSIHOLOGIA EDUCAŢIEI 
1.1. Noţiuni generale  9 
1.2. Factorii devenirii fiinţei umane  11 
1.2.1. Ereditatea – premisă naturală a dezvoltării psiho-individuale  11 
1.2.2. Mediul – cadrul socio-uman al dezvoltării psiho-individuale  13 
1.2.3. Educaţia – factor determinant al formării şi dezvoltării psiho-individuale  15 
1.3. Etapele dezvoltării umane  16 
1.3.1. Copilăria  16 
1.3.2. Preadolescenţa  17 
1.3.3. Adolescenţa  18 
1.3.4. Tinereţea  19 
1.3.5. Maturitatea  19 
1.3.6. Bătrâneţea  20 
1.4. Nivelurile psihice umane  21 
1.4.1. Nivelul conştient  21 
1.4.2. Nivelul subconştient  22 
1.4.3. Nivelul inconştient  22 
1.5. Procesele cognitive  23 
1.5.1. Procesele cognitive senzoriale  23 
1.5.1.1. Senzaţiile  23 
1.5.1.2. Percepţia  26 
1.5.1.3. Reprezentarea  27 
1.5.2. Procesele cognitive superioare  28 
1.5.2.1. Gândirea  28 
1.5.2.2. Limbajul  30 
1.5.2.3. Memoria  31 
1.5.2.4. Imaginaţia, creativitatea şi inspiraţia  32 
1.6. Procesele reglatorii  35 
1.6.1. Motivaţia  35 
1.6.2. Afectivitatea  37 
1.6.3. Voinţa 39 
1.6.4. Atenţia  40 
1.6.5. Învăţarea  41 
1.7. Sistemul de personalitate  50 
1.7.1. Caracterul  50 
1.7.2. Temperamentul  53 
1.7.3. Personalitatea  57 
1.7.4. Aptitudinile  58 
1.7.5. Deprinderile  60 
1.8. Dezvoltarea personalităţii prin educaţie  61 
1.8.1. Trăsăturile definitorii ale educaţiei  62 
1.8.2. Educaţia – proces şi acţiune  62 
1.8.3. Caracteristicile educaţiei  63 
1.8.4. Formele educaţiei  64 
1.8.5. Conţinuturile educaţiei  66 
1.8.6. Factorii dezvoltării morale  72 
1.9. Metodele psihologiei educaţiei  83 
1.9.1. Observaţia  84 
1.9.2. Experimentul  86 
1.9.3. Convorbirea  87 
1.9.4. Ancheta psihologică  88 
1.9.5. Metoda biografică  89 
1.9.6. Metoda analizei  90 
1.9.7. Metoda psihometrică  90 
Bibliografie  93 

CAPITOLUL II PSIHOPEDAGOGIA ADOLESCENŢILOR, TINERILOR ŞI ADULŢILOR  97 
2.1. Psihologia dezvoltarii umane  97 
2.1.1. Noţiuni introductive  97 
2.1.2. Dezvoltarea copilului în  101 
2.1.3. Abordarea psihanalitică  105 
2.1.4. Teoria dezvoltării psihosociale  109 
2.1.5. Teoriile structuraliste  111 
2.2. Psihologia şi pedagogia adolescenţilor  119 
2.2.1. Definiţii ale adolescenţei 121 
2.2.2. Dezvoltarea cognitivăşi emoţională la adolescenţi  122 
2.2.3. Dezvoltare independenţei şi autonomiei  126 
2.2.4  Intrebările cheie ale adolescenţei şi reorganiza vieţii interioare  128 
2.2.5. Adolescenţa – stadiul premergător al vârstei adulte  129 
2.3. Psihopedagogia tinerilor  132 
2.3.1. Etapele tinereţii  132 
2.3.2. Tipologii ale tinerilor  135
2.3.3.Intergrarea socio-profesională a tinerilor  136 
2.4. Perioada adultă  137 
2.4.1.Etapele vârstei adulte  137 
2.4.2. Gândirea şi învăţarea în perioada adultă  139 
2.4.3. Schimbările fiziologice la adulţi  142 
BIBLIOGRAFIE 145 

CAPITOLUL III PSIHOLOGIA SOCIALĂ 147 
3.1. Noţiuni generale 147 
3.2. Conceptul de socializare 149 
3.2.1. Definiţii 150 
3.2.2. Tipuri de societăţi 153 
3.2.3. Structura socială a societăţii 154 
3.2.4. Grupurile sociale 156 
3.2.5. Tipuri de socializări 157 
3.2.6. Factorii socializării 158 
3.2.7. Rezultatul socializării – individ, persoană, personalitate 160 
3.2.8. Finalităţile procesului de socializare 161 
3.3. Şcoala în contextul social 164 
3.4. Consilierea şcolarăşi orientarea profesională 172 
3.4.1. Locul şi rolul profesorului 174 
3.4.2. Profesorul - modelator al personalităţii 177 
3.4.3. Profesorul – organizator şi coordonator 179 
3.4.4. Profesorul - consilier 182 
3.5. Educaţia – şansă socială  190 
3.6. Mijloace şi modalităţi de ordine socială în domeniul educaţional 194 
3.6.1. Noţiuni generale de ordine socială 194 
3.6.2. Sensuri şi dimensiuni ale comportamentului social 195 
3.6.3. Metode şi mijloace pentru definirea comportamentelor sociale 198 
BIBLIOGRAFIE 201

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu