25/07/2023

PSIHOLOGIA VARSTELOR

Autor: Maria Condor 
Editura Pro Universitaria
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie : 2013
Editia I
ISBN 978-606-647-498-6
Nr pagini : 144
Format 150 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti



        Lucrarea Psihologia varstelor prezenta se adreseaza indeosebi studentilor care studiaza fundamentele psihologiei, sociologia sau fundamentele pedagogiei, precum si celor care, prin natura studiilor lor sau a preocuparilor profesionale, sunt interesati de domeniul psihologiei varstelor. Fiind un studiu de initiere in domeniul psihologiei varstelor, cursul de fata il introduce pe cititor in acest domeniu prin prezentarea notiunilor fundamentale, ofera o viziune contemporana prin prezentarea principalelor teorii ale dezvoltarii si deschide drumul studierii aprofundate atat in domeniul respectiv, cat si in domeniile conexe.
        Psihologia varstelor este, pe de o parte, o arie stiintifica relativ noua de la care se asteapta inca multe raspunsuri, iar pe de alta parte se constituie ca un spatiu de suport pentru alte domenii. Lucrarea debuteaza cu prezentarea principalelor teorii care fundamenteaza domeniul, teorii ce se regasesc punctual in studiul dezvoltarii pe varste pe parcursul capitolelor.
        Alaturi de dezvoltarea pe coordonatele de varsta, lucrarea cuprinde si o abordare secventiala pe procese, acolo unde perioada respectiva de varsta impune o tratare mai extinsa. Cursul cuprinde obiectul si problematica psihologiei varstelor si dezvoltarea proceselor psihice la copilul de varsta anteprescolara, prescolara si scolarul mic.
        Lucrarea Psihologia varstelor abordeaza activitati psihice, de limbaj si comunicare, jocul, invatarea scolara si creatia. Familia ocupa si ea un rol important in cresterea si dezvoltarea copilului intr-o societate contemporana. Se intelege ca, in cadrul acestei lucrari, nu poate fi acoperita integral tematica extrem de vasta a psihologiei dezvoltarii; speram insa in posibilitatile de completare a cursului, atat cu extinderi teoretice, cat si cu studii aplicate, fapt care constituie si obiectul de perspectiva

        Maria Condor este Lector Universitar Doctor, Universitatea Creştină “Dimitrie Cantemir”
        De acelas autor:
Psihologia varstelorPro Universitaria 2013
Elemente de psihopedagogie si psihosociologie (coautor), Pro Universitaria 2017
Pedagogia si psihologia educatiei.Psihopedagogia adolescentilor (coautor), Pro Universitaria 2017
Fundamentele psihopedagogiei speciale. Integrare si incluziune in sistemul de invatamant (coautor), Pro Universitaria 2020

Cuprins:

CUVÂNT ÎNAINTE 9
COMPETENŢE GENERALE ŞI SPECIFICE  13

CAPITOLUL I. OBIECTUL, PROBLEMATICA PSIHOLOGIEI VÂRSTELOR  17
Competenţe  17
Conţinut 17
Aplicaţii 21
ANEXE la SUPORT DE CURS 22

CAPITOLUL II. TEORII ALE DEZVOLTĂRII  31
Competenţe  31
Conţinut 31
2.1. Behaviorismul 32
2.2. Teoria învăţării sociale 35
2.3. Teoria cognitiv-constructivistă a dezvoltării – Jean Piaget 37
2.4. Teoria dezvoltării psiho-sexuale – Sigmund Freud  39
2.5. Teoria dezvoltării psihosociale – Erik Erikson 48
Aplicaţii 52

CAPITOLUL III. PRIMUL AN DE VIAŢĂ 53
Competenţe   53
Conţinut  53
3.1. Nou-născutul. Aspecte generale 53
3.2. Sensibilitatea nou-născutului 56
3.3. Dezvoltarea inteligenţei  58
3.4. Dezvoltarea afectivă 60
3.5. Principalii factori de risc în primul an de viaţă  61
Aplicaţii  63

CAPITOLUL IV. CREŞTEREA ŞI DEZVOLTAREA COPILULUI DE LA 1 LA 3 ANI  65
Competenţe  65
Conţinut  66
4.1. Caracterizare generală 66
4.2. Dezvoltarea fizică  67
4.3. Principalele achiziţii psihice ale perioadei 69
4.4. Dezvoltarea inteligenţei şi a gândirii 72
4.5. Dezvoltarea afectivităţii  74
4.6. Debutul personalităţii  77
Aplicaţii 78

CAPITOLUL V. LIMBAJ ŞI COMUNICARE 79
Competenţe  79
Conţinut 80
5.1. Aspecte generale  80
5.2. Perspectiva modernă cu privire la dezvoltarea limbajului 82
5.3. Debutul competenţelor de comunicare la copil  84
5.4. Etapele dezvoltării limbajului  86
Aplicaţii 89

CAPITOLUL VI. CREŞTEREA ŞI DEZVOLTAREA COPILULUI DE LA 3 LA 7 ANI 91
Competenţe  91
Conţinut 92
6.1. Dezvoltarea psihomotorie  93
6.2. Dezvoltarea senzorială 95
6.3. Dezvoltarea inteligenţei şi a gândirii 97
6.4. Dezvoltarea limbajului 99
6.5. Dezvoltarea afectivităţii  102
6.6. Dezvoltarea personalităţii  104
6.7. Jocul şi învăţarea – forme de bază ale activităţii preşcolarului  106
Aplicaţii 110

CAPITOLUL VII. DEZVOLTAREA COPILULUI DE LA 6 LA 12 ANI 111
Competenţe  111
Conţinut 112
7.1. Dezvoltarea fizică  112
7.2. Dezvoltarea proceselor cognitive  114
7.3. Dezvoltarea limbajului şi achiziţia scris-cititului  118
7.4. Dezvoltarea personalităţii  119
7.5. Adaptarea copilului la activitatea şcolară  122
Aplicaţii 126

CAPITOLUL VIII. FAMILIA – ROLUL ŞI IMPORTANŢA SA PENTRU CREŞTEREA ŞI DEZVOLTAREA COPILULUI ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANĂ   127
Competenţe   
Conţinut  128
8.1. Generalităţi  128
8.2. Tipuri de familii  129
8.3. Rolul familiei asupra dezvoltării copilului  133
8.4. Climatul familial şi factorii care pot afecta stabilitatea familială şi dezvoltarea armonioasă a copilului  139
Aplicaţii 140

BIBLIOGRAFIE 141

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu