Autor: Maria Condor
Editura Pro Universitaria
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie : 2013
Editia I
ISBN 978-606-647-498-6
Nr pagini : 144
Format 150 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Lucrarea Psihologia varstelor prezenta se adreseaza indeosebi studentilor care studiaza fundamentele psihologiei, sociologia sau fundamentele pedagogiei, precum si celor care, prin natura studiilor lor sau a preocuparilor profesionale, sunt interesati de domeniul psihologiei varstelor. Fiind un studiu de initiere in domeniul psihologiei varstelor, cursul de fata il introduce pe cititor in acest domeniu prin prezentarea notiunilor fundamentale, ofera o viziune contemporana prin prezentarea principalelor teorii ale dezvoltarii si deschide drumul studierii aprofundate atat in domeniul respectiv, cat si in domeniile conexe.
Psihologia varstelor este, pe de o parte, o arie stiintifica relativ noua de la care se asteapta inca multe raspunsuri, iar pe de alta parte se constituie ca un spatiu de suport pentru alte domenii. Lucrarea debuteaza cu prezentarea principalelor teorii care fundamenteaza domeniul, teorii ce se regasesc punctual in studiul dezvoltarii pe varste pe parcursul capitolelor.
Alaturi de dezvoltarea pe coordonatele de varsta, lucrarea cuprinde si o abordare secventiala pe procese, acolo unde perioada respectiva de varsta impune o tratare mai extinsa. Cursul cuprinde obiectul si problematica psihologiei varstelor si dezvoltarea proceselor psihice la copilul de varsta anteprescolara, prescolara si scolarul mic.
Lucrarea Psihologia varstelor abordeaza activitati psihice, de limbaj si comunicare, jocul, invatarea scolara si creatia. Familia ocupa si ea un rol important in cresterea si dezvoltarea copilului intr-o societate contemporana. Se intelege ca, in cadrul acestei lucrari, nu poate fi acoperita integral tematica extrem de vasta a psihologiei dezvoltarii; speram insa in posibilitatile de completare a cursului, atat cu extinderi teoretice, cat si cu studii aplicate, fapt care constituie si obiectul de perspectiva
Maria Condor este Lector Universitar Doctor, Universitatea Creştină “Dimitrie Cantemir”
De acelas autor:
Psihologia varstelor, Pro Universitaria 2013
Elemente de psihopedagogie si psihosociologie (coautor), Pro Universitaria 2017
Pedagogia si psihologia educatiei.Psihopedagogia adolescentilor (coautor), Pro Universitaria 2017
Fundamentele psihopedagogiei speciale. Integrare si incluziune in sistemul de invatamant (coautor), Pro Universitaria 2020
Cuprins:
CUVÂNT ÎNAINTE 9
COMPETENŢE GENERALE ŞI SPECIFICE 13
CAPITOLUL I. OBIECTUL, PROBLEMATICA PSIHOLOGIEI VÂRSTELOR 17
Competenţe 17
Conţinut 17
Aplicaţii 21
ANEXE la SUPORT DE CURS 22
CAPITOLUL II. TEORII ALE DEZVOLTĂRII 31
Competenţe 31
Conţinut 31
2.1. Behaviorismul 32
2.2. Teoria învăţării sociale 35
2.3. Teoria cognitiv-constructivistă a dezvoltării – Jean Piaget 37
2.4. Teoria dezvoltării psiho-sexuale – Sigmund Freud 39
2.5. Teoria dezvoltării psihosociale – Erik Erikson 48
Aplicaţii 52
CAPITOLUL III. PRIMUL AN DE VIAŢĂ 53
Competenţe 53
Conţinut 53
3.1. Nou-născutul. Aspecte generale 53
3.2. Sensibilitatea nou-născutului 56
3.3. Dezvoltarea inteligenţei 58
3.4. Dezvoltarea afectivă 60
3.5. Principalii factori de risc în primul an de viaţă 61
Aplicaţii 63
CAPITOLUL IV. CREŞTEREA ŞI DEZVOLTAREA COPILULUI DE LA 1 LA 3 ANI 65
Competenţe 65
Conţinut 66
4.1. Caracterizare generală 66
4.2. Dezvoltarea fizică 67
4.3. Principalele achiziţii psihice ale perioadei 69
4.4. Dezvoltarea inteligenţei şi a gândirii 72
4.5. Dezvoltarea afectivităţii 74
4.6. Debutul personalităţii 77
Aplicaţii 78
CAPITOLUL V. LIMBAJ ŞI COMUNICARE 79
Competenţe 79
Conţinut 80
5.1. Aspecte generale 80
5.2. Perspectiva modernă cu privire la dezvoltarea limbajului 82
5.3. Debutul competenţelor de comunicare la copil 84
5.4. Etapele dezvoltării limbajului 86
Aplicaţii 89
CAPITOLUL VI. CREŞTEREA ŞI DEZVOLTAREA COPILULUI DE LA 3 LA 7 ANI 91
Competenţe 91
Conţinut 92
6.1. Dezvoltarea psihomotorie 93
6.2. Dezvoltarea senzorială 95
6.3. Dezvoltarea inteligenţei şi a gândirii 97
6.4. Dezvoltarea limbajului 99
6.5. Dezvoltarea afectivităţii 102
6.6. Dezvoltarea personalităţii 104
6.7. Jocul şi învăţarea – forme de bază ale activităţii preşcolarului 106
Aplicaţii 110
CAPITOLUL VII. DEZVOLTAREA COPILULUI DE LA 6 LA 12 ANI 111
Competenţe 111
Conţinut 112
7.1. Dezvoltarea fizică 112
7.2. Dezvoltarea proceselor cognitive 114
7.3. Dezvoltarea limbajului şi achiziţia scris-cititului 118
7.4. Dezvoltarea personalităţii 119
7.5. Adaptarea copilului la activitatea şcolară 122
Aplicaţii 126
CAPITOLUL VIII. FAMILIA – ROLUL ŞI IMPORTANŢA SA PENTRU CREŞTEREA ŞI DEZVOLTAREA COPILULUI ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANĂ 127
Competenţe
Conţinut 128
8.1. Generalităţi 128
8.2. Tipuri de familii 129
8.3. Rolul familiei asupra dezvoltării copilului 133
8.4. Climatul familial şi factorii care pot afecta stabilitatea familială şi dezvoltarea armonioasă a copilului 139
Aplicaţii 140
BIBLIOGRAFIE 141
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu