28/07/2023

PSIHOLOGIE GENERALA CU APLICATII IN PRACTICA ASISTENTEI SOCIALE

Autor: Rodica Gabriela Enache, Laura Rodica Giurgiu 
Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2011, 2017
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 978-606-28-0573-9 
Nr pagini : 198
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura
pdf pe scribd


Descrierea editurii:

        Evolutia psihologiei ca stiinta a fost marcata de metamorfoze epistemologice si metodologice strâns legate intre ele. Dezvoltarea psihologiei ca stiinta si ca profesie se bazeaza pe diversificarea foarte mare a ariei de specialitati si prin extinderea aplicatiilor ei in domenii multiple ale vietii practice. Studierea elementelor de psihologie de catre viitorii asistenti sociali este o necesitate având in vedere ca scopurile comune al celor doua domenii de cunoastere si interventie sunt dezvoltarea personalitatii, asigurarea echilibrului psihologic al beneficiarilor si reintegrarea optima in viata sociala. Viitorii asistenti sociali trebuie nu doar sa isi insuseasca cunostinte, ci sa isi dezvolte competente, aptitudini si valori pentru realizarea unor interventii profesioniste in solutionarea sau ameliorarea problemelor beneficiarilor. Scopul asistentei sociale este de a promova sau reface o interactiune reciproc benefica intre indivizi si societate, in vederea cresterii calitatii vietii, atât la nivel individual, cât si la nivel de grup sau societate.
        Lucrarea este structurata unitar, in opt capitole, in care sunt abordate elemente de psihologie generala si aplicatii relevante ale acestora in domeniul asistentei sociale, cartea venind in sprijinul celor doua categorii profesionale care au nevoie atât de o formare profesionala adecvata, cât si de un efort permanent de actualizare a cunostintelor in domeniu in vederea optimizarii competentelor profesionale si gasirii celor mai bune solutii in interesul clientilor, respectându-le de asemenea, demnitatea sociala. In primul capitol sunt analizate succesiv perspective teoretice privind evolutia psihologiei si a asistentei sociale ca domenii de cunoastere si interventie asupra omului si a societatii si semnificatia acestor domenii in dezvoltarea sanogena a beneficiarilor sistemului de asistenta sociala.
        Urmatoarele doua capitole vizeaza analiza particularitatilor dezvoltarii proceselor cognitive-senzoriale si a celor cognitive-superioare si masurile de asistenta sociala acordate persoanelor cu nevoi speciale, promovându-se ideea acceptarii acestora si a evitarii discriminarii lor. In capitolul patru sunt analizate particularitatile proceselor motivationale si semnificatia acestora in relatia asistent social-client. Procesul motivational este analizat atât dintr-o perspectiva extinsa fiind descrise teoriile motivatiei dar si dintr-o perspectiva praxiologica ce vizeaza descrierea competentelor profesionale ale asistentului social si motivarea clientilor sistemului de asistenta sociala.
        O atentie deosebita este acordata in capitolul cinci semnificatiei proceselor afective in relatia asistent social - client la diferite categorii de vârsta. Sunt tratate astfel aspecte privind dinamica tulburarilor afective si efectele in plan psihologic ale abuzului si neglijarii copiilor.  Un rol important este acordat in capitolul sase specificului psihologic al comunicarii precum si modalitatilor de optimizare a relatiei dintre asistentul social si client, fiind descrise obiectivele comunicarii in relatia asistent social-client, deprinderile de comunicare si avantajele comunicarii asertive in asistenta sociala. In capitolul sapte este analizat specificul psihologic al proceselor reglatorii precum si semnificatia acestora in practica asistentiala. Capacitatea de autocunoastere a personalitatii este un deziderat adesea controversat al oamenilor, inclusiv a cercetatorilor.
        In lumina diverselor teorii si viziuni asupra personalitatii, autocunoasterea este un pattern distinct si caracteristic al gândirii, afectivitatii si comportamentului, care defineste stilul personal al unui individ si influenteaza interactiunea acestuia cu mediul (Attkinson si colab., 2002). Din aceasta perspectiva in capitolul opt sunt descrise o serie de teorii ale personalitatii cu aplicabilitate in asistenta sociala, atât in activitatile de interventie sau consiliere psihologica individuala cât si in activitatile care vizeaza descoperirea resurselor psihologice ale grupurilor vulnerabile sau in situatie de risc si excluziune sociala. Speram ca lucrarea va veni in sprijinul formarii competentelor profesionale ale viitorilor psihologi sau asistenti sociali, axându-se pe cele doua componente: intelegerea si acumularea cunostintelor teoretice pe care se bazeaza actiunea profesionala si dezvoltarea abilitatilor de practicare a profesiei si de aplicare a cunostintelor teoretice. Cele doua componente presupun in mod obligatoriu legarea studiului teoretic cu disponibilitatea pentru aplicarea cunostintelor in practica.

                                                                                                                                        Autorii

Cuprins:

Argument  7

CAPITOLUL I. Perspective teoretice privind evoluţia psihologiei şi a asistenţei sociale ca domenii de cunoaştere şi intervenţie asupra omului şi a societăţii 9
1.1. Fundamentarea teoretică a psihologiei ca ştiinţă 9
1.2. Asistenţa socială - activitate profesională în sprijinul persoanelor în situaţie de risc. Evoluţia concepţiilor teoretice în domeniul asistenţei sociale 16

CAPITOLUL II. Particularităţi ale dezvoltării cognitiv-senzoriale în limitele normalităţii. Măsuri de protecţie şi asistenţă socială a persoanelor cu nevoi speciale 18
2.1. Conceptul de proces psihic. Clasificarea fenomenelor psihice 18
2.2. Caracterizarea psihologică a senzaţiilor 20
2.3. Caracterizarea psihologică a percepţiilor 26
2.4. Caracterizarea psihologică a reprezentărilor 32
2.5. Clasificarea şi rolul reprezentărilor în activitatea cognitivă 33
2.6. Orientări în asistenţa socială a persoanelor cu nevoi speciale 37

CAPITOLUL III. Particularităţi ale dezvoltării proceselor cognitiv-superioare şi implicaţiile acesteia în practica asistenţială 42
3.1. Caracterizarea psihologică a gândirii 42
3.2. Concepţii teoretice în studiul gândirii 43
3.3. Structura şi componentele gândirii 49
3.4. Activităţile gândirii 50
3.5. Caracterizarea psihologică şi dinamica memoriei 53
3.6. Modalităţi şi forme de manifestare ale memoriei 56
3.7. Baza fiziologică a memoriei 60
3.8 Condiţiile memorării eficiente 62
3.9. Caracterizarea psihologică a imaginaţiei 64
3.10. Gândirea critică şi practica asistenţială 68
3.11. Stilul de gândire şi practica asistenţei sociale 71

CAPITOLUL IV. Particularităţile proceselor motivaţionale şi semnificaţia acestora în relaţia asistent social-client 74
4.1. Caracterizarea psihologică a motivaţiei. Dinamica motivaţiei 74
4.2. Teorii ale motivaţiei 75
4.3. Elemente structurale ale motivaţiei 77
4.4. Motivaţia profesională în asistenţa socială 80
4.5. Motivarea clienţilor sistemului de asistenţă socială 83

CAPITOLUL V. Particularităţile proceselor afective şi semnificaţia acestora în relaţia asistent social-client  87
5.1. Caracterizarea psihologică a proceselor afective 87
5.2. Categoriile de procese afective şi funcţiile acestora 89
5.3. Dinamica tulburărilor afective 91
5.4. Tulburările afective la copii şi adolescenţi 93
5.5. Efecte în plan psihologic ale abuzului şi neglijării copiilor 98
5.6. „Costurile” afective ale profesiei de asistent social 105
5.7. Cunoaşterea - recunoaşterea sentimentelor clientului 108
5.8. Reacţii afective şi atitudini implicate în relaţia asistent social-client 113

CAPITOLUL VI. Specificul psihologic al comunicării şi caracteristicile comunicării asistent social - client 116
6.1. Comunicarea şi limbajul 116
6.2. Obiectivele comunicării în relaţia asistent social-client 119
6.3. Deprinderile de comunicare ale asistentului social în relaţiile cu clienţii 120
6.4. Stilul de comunicare adecvat pentru relaţia profesională a asistentului social cu
beneficiarii   124
6.5. Comunicarea de tip agresiv versus asertiv şi implicaţii asupra relaţiei profesionale 127
6.6. Avantajele comunicării asertive în asistenţa socială 130

CAPITOLUL VII. Specificul psihologic al proceselor reglatorii şi semnificaţia acestora în practica asistenţială 132
7.1. Caracteristicile psihologice ale atenţiei şi formele atenţiei 132
7.2. Calităţile şi patologia atenţiei 134
7.3. Caracterizarea psihologică a voinţei. Structura actului voluntar 135
7.4. Autodeterminarea ca principiu etic, valoare fundamentală şi resursă în asistenţa socială  136

CAPITOLUL VIII. Orientări şi teorii cu privire la structura şi eficienţa personalităţii cu aplicabilitate în asistenţa socială 143
8.1. Personalitatea-concept integrator 143
8.2. Teoriile personalităţii şi semnificaţia cunoaşterii acestora de către asistenţii sociali 147
8.3. Elemente structurale ale personalităţii 154
8.4. Temperamentul-latura dinamico-energetică a personalităţii 155
8.5. Aptitudinile-latura instrumental-operaţională a personalităţii 160
8.6. Inteligenţa şi creativitatea 165
8.7. Caracterul - latura relaţional valorică şi de reglaj a personalităţii 176
8.8. Aspecte ale profilului personalităţii asistentului social: stima de sine şi efectele acesteia asupra comportamentului 183
8.9. Empatia-o competenţă indispensabilă asistentului social pentru asigurarea „stării de bine” a clienţilor 188

Bibliografie 194

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu