Autor: Ioana Stancescu
Editura Universitara
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie : 2011, 2017
Editia a II-a
ISBN 978-606-28-0596-8
Nr pagini : 196
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii: (fragment din introducere)
Domeniul de cercetare şi reflecţie pe care ni-l propune autoarea, dr. Ioana Stăncescu, se situează între preocupările moderne, cu rată mare de actualitate în actualul câmp investigativ al ştiinţelor educaţiei din România şi, deopotrivă, din străinătate. Metacogniţia şi motivaţia, semnificativ corelate în tot ceea ce semnifică învăţarea umană, în special cea academică, sunt două dintre conceptele devenite nuclee paradigmatice prioritare, provocativ epistemologice destinate investigaţiilor în ştiinţele educaţiei şi în psihologia educaţiei. Centrele de interes vizează deopotrivă reuşita autoarei de a le defini cât mai limpede la nivelul conexiunilor interdisciplinare, de a le descoperi valenţele pragmatic-acţionale pe care acestea le au în procesul creşterii coeficientului de impact asupra calităţii conduitelor şi rezultatelor
învăţării, al eficientizării studiului academic.
Economia lucrării, una cu aleasă factură de armonie arhitecturală, trimite la temeiuri argumentative solide, productive şi incitatoare pentru lectorul ce îşi asumă dorinţa şi voinţa de a pătrunde în mecanismele structurale şi funcţionale ale domeniilor menţionate. Recunoaştem că
niciunul nu este uşor de cunoscut, de cercetat experimental şi de valorizat instituţional sau personalizat. Pentru o mai atentă cuprindere mentală a diversităţii problematicii examinate de autoare, suntem tentaţi ca, printr-un efort de disciplinare şi de corelare a demersurilor analitice, armonizate cu unele de sinteză, să propunem şi să realizăm o trecere în revistă a pilonilor
de construcţie a lucrării, explicit să surprindem valenţele principalelor segmente valorice ale lucrării, exerciţiu practicat de nu puţini autori şi, mai apoi, a valorilor ei globale.
Cuprins:
ACRONIME 8
LISTA FIGURILOR 8
LISTA TABELELOR 10
RECONSTRUCŢII IDEATICE ÎN ÎNVĂŢAREA ACADEMICĂ - METACOGNIŢIE ŞI MOTIVAŢIE, prof. univ.emerit dr. Ioan Neacşu 13
ARGUMENT 17
CAPITOLUL I. DIDACTICA MODERNĂ – UNITATE DE COGNIŢIE, METACOGNIŢIE ŞI MOTIVAŢIE. CONCEPTE. VALORI. MECANISME. TEORII. APLICAŢII 21
1. Metacogniţia – nucleu al învăţării academice 21
1.1. Învăţarea şi stilurile de învăţare la studenţi 211.2. Metacogniţia - studii şi abordări teoretice 301.3. O posibilă structură funcţională a metacogniţiei 321.4. Modele metacognitive în învăţare – dincolo de potenţialitate 351.5. Relaţia cogniţie-metacogniţie 371.6. Relaţii cu sens între metacogniţie şi motivaţie 381.7. Metacogniţia în educaţie – aplicaţii 41
1.7.1. Metacogniţia – structură generativă în cadrul activităţilor matematice şi de lectură 411.7.2. Metacogniţia şi studiul academic la studenţi 46
1.8. Studiul experimental al metacogniţiei. Instrumente şi tehnici de investigare - valori şi limite 47
2. Motivaţia învăţării - o realitate polivalentă, cu multiple provocări 54
2.1. Concept, forme, mecanisme funcţionale 542.2. Teorii şi modele explicative ale motivaţiei în spaţiul şcolar 562.3. Strategii de motivare a studenţilor în activităţile de învăţare 60
3. Practica reflectivă a profesorului şi dezvoltarea metacogniţiei la studenţi 61
CAPITOLUL II. PROIECTUL INVESTIGATIV AL ÎNVĂŢĂRII MOTIVATE COGNITIV ŞI METACOGNITIV LA STUDENŢI 68
1. Întrebări deschise în studiul problemei 68
2. Scopul şi obiectivele cercetării 68
3. Variabilele cercetării 69
4. Ipotezele cercetării 70
5. Populaţie investigată. Caracteristici 70
6. Abordare temporală a cercetării - Diagrama Gantt 71
7. Metode şi instrumente de cercetare 72
7.1. Inventarul metacognitiv 727.2. Chestionarul pentru studenţi 757.3. Scala de identificare a motivaţiei pentru învăţarea academică 837.4. Chestionarul strategiilor de învăţare motivată 857.5. Focus-group-ul pentru cadrele didactice universitare 907.6. Experiment cu potenţial formativ: Programul de antrenament metacognitiv şi motivaţional la studenţi (PAMM) 927.7. Metode statistice de culegere, prelucrare şi interpretare a rezultatelor 98
CAPITOLUL III. REZULTATE - ANALIZE, INTERPRETĂRI, COMENTARII 99
1. Metacogniţia şi învăţarea academică: cunoaştere şi reglare 99
1.1. Metacogniţia – analiză globală 991.2. Metacogniţia – analiză la nivelul componentelor 107
1.2.1. Cunoaşterea metacognitivă 1071.2.2. Reglarea metacognitivă 113
1.2.2.1. Strategii metacognitive 1141.2.2.2. Strategii de gestionare a emoţiilor 123
1.2.3. Corelaţia cunoaştere cognitivă – reglare cognitivă 126
1.3. Învăţarea academică 1291.4. Strategii de promovare şi dezvoltare metacognitivă la studenţi 132
2. Motivaţia învăţării academice la studenţi: de la extrinsec la intrinsec 134
2.1. Motivaţia – analiză globală 1342.2. Motivaţia – analiză la nivelul componentelor 138
2.2.1. Motivaţia extrinsecă 1382.2.2. Motivaţia intrinsecă 140
3. Corelaţia metacogniţie – motivaţie în învăţarea academică 142
4. Programul de antrenament metacognitiv şi motivaţional pentru studenţi – sinteze interpretative 146
5. Impactul şi limitele cercetării 158
CAPITOLUL IV. CONCLUZII. GHID DE BUNE PRACTICI ÎN DOMENIUL METACOGNITIV MOTIVANT LA STUDENŢI 160
BIBLIOGRAFIE 178
ANEXE 185
Anexa 1 – Fişă de reflecţie PAMM 185Anexa 2 – Fişa nr. 1 - PAMM 186Anexa 3 – Fişa nr. 2 - PAMM 188Anexa 4 – Fişa nr. 3 - PAMM 189Anexa 5 – Fişa nr. 4 - PAMM 192Anexa 6 – Fişa nr. 5 - PAMM 194Anexa 7 – Fişa nr. 6 - Matricea SEM PAMM 195Anexa 8 – Matricea cercetării 196
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu