25/07/2023

METACOGNITIE SI MOTIVATIE IN INVATAREA ACADEMICA. Repere psihodidactice

Autor: Ioana Stancescu 
Editura Universitara
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie : 2011, 2017
Editia a II-a
ISBN 978-606-28-0596-8 
Nr pagini : 196
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii: (fragment din introducere)

         Domeniul de cercetare şi reflecţie pe care ni-l propune autoarea, dr. Ioana Stăncescu, se situează între preocupările moderne, cu rată mare de actualitate în actualul câmp investigativ al ştiinţelor educaţiei din România şi, deopotrivă, din străinătate. Metacogniţia şi motivaţia, semnificativ corelate în tot ceea ce semnifică învăţarea umană, în special cea academică, sunt două dintre conceptele devenite nuclee paradigmatice prioritare, provocativ epistemologice destinate investigaţiilor în ştiinţele educaţiei şi în psihologia educaţiei. Centrele de interes vizează deopotrivă reuşita autoarei de a le defini cât mai limpede la nivelul conexiunilor interdisciplinare, de a le descoperi valenţele pragmatic-acţionale pe care acestea le au în procesul creşterii coeficientului de impact asupra calităţii conduitelor şi rezultatelor
învăţării, al eficientizării studiului academic.
         Economia lucrării, una cu aleasă factură de armonie arhitecturală, trimite la temeiuri argumentative solide, productive şi incitatoare pentru lectorul ce îşi asumă dorinţa şi voinţa de a pătrunde în mecanismele structurale şi funcţionale ale domeniilor menţionate. Recunoaştem că
niciunul nu este uşor de cunoscut, de cercetat experimental şi de valorizat instituţional sau personalizat. Pentru o mai atentă cuprindere mentală a diversităţii problematicii examinate de autoare, suntem tentaţi ca, printr-un efort de disciplinare şi de corelare a demersurilor analitice, armonizate cu unele de sinteză, să propunem şi să realizăm o trecere în revistă a pilonilor
de construcţie a lucrării, explicit să surprindem valenţele principalelor segmente valorice ale lucrării, exerciţiu practicat de nu puţini autori şi, mai apoi, a valorilor ei globale.

Cuprins:

ACRONIME  8
LISTA FIGURILOR  8
LISTA TABELELOR  10
RECONSTRUCŢII IDEATICE ÎN ÎNVĂŢAREA ACADEMICĂ - METACOGNIŢIE ŞI MOTIVAŢIE, prof. univ.emerit dr. Ioan Neacşu  13
ARGUMENT  17

CAPITOLUL I. DIDACTICA MODERNĂ – UNITATE DE COGNIŢIE, METACOGNIŢIE ŞI MOTIVAŢIE. CONCEPTE. VALORI. MECANISME. TEORII. APLICAŢII  21
1. Metacogniţia – nucleu al învăţării academice  21
1.1. Învăţarea şi stilurile de învăţare la studenţi  21
1.2. Metacogniţia - studii şi abordări teoretice  30
1.3. O posibilă structură funcţională a metacogniţiei  32
1.4. Modele metacognitive în învăţare – dincolo de potenţialitate  35
1.5. Relaţia cogniţie-metacogniţie   37
1.6. Relaţii cu sens între metacogniţie şi motivaţie  38
1.7. Metacogniţia în educaţie – aplicaţii  41
 1.7.1. Metacogniţia – structură generativă în cadrul activităţilor matematice şi de lectură  41
 1.7.2. Metacogniţia şi studiul academic la studenţi   46
 1.8. Studiul experimental al metacogniţiei. Instrumente şi tehnici de investigare - valori şi limite  47
2. Motivaţia învăţării - o realitate polivalentă, cu multiple provocări  54
2.1. Concept, forme, mecanisme funcţionale  54
2.2. Teorii şi modele explicative ale motivaţiei în spaţiul şcolar  56
2.3. Strategii de motivare a studenţilor în activităţile de învăţare  60
3. Practica reflectivă a profesorului şi dezvoltarea metacogniţiei la studenţi  61

CAPITOLUL II. PROIECTUL INVESTIGATIV AL ÎNVĂŢĂRII MOTIVATE COGNITIV ŞI METACOGNITIV LA STUDENŢI  68
1. Întrebări deschise în studiul problemei  68
2. Scopul şi obiectivele cercetării  68
3. Variabilele cercetării   69
4. Ipotezele cercetării  70
5. Populaţie investigată. Caracteristici  70
6. Abordare temporală a cercetării - Diagrama Gantt  71
7. Metode şi instrumente de cercetare  72
 7.1. Inventarul metacognitiv  72
 7.2. Chestionarul pentru studenţi  75
 7.3. Scala de identificare a motivaţiei pentru învăţarea academică 83
 7.4. Chestionarul strategiilor de învăţare motivată  85
 7.5. Focus-group-ul pentru cadrele didactice universitare  90
 7.6. Experiment cu potenţial formativ: Programul de antrenament metacognitiv şi motivaţional la studenţi (PAMM)  92
 7.7. Metode statistice de culegere, prelucrare şi interpretare a rezultatelor  98

CAPITOLUL III. REZULTATE - ANALIZE, INTERPRETĂRI, COMENTARII   99
1. Metacogniţia şi învăţarea academică: cunoaştere şi reglare  99
1.1. Metacogniţia – analiză globală  99
1.2. Metacogniţia – analiză la nivelul componentelor  107
 1.2.1. Cunoaşterea metacognitivă  107
 1.2.2. Reglarea metacognitivă  113
 1.2.2.1. Strategii metacognitive   114
 1.2.2.2. Strategii de gestionare a emoţiilor  123
 1.2.3. Corelaţia cunoaştere cognitivă – reglare cognitivă  126
 1.3. Învăţarea academică  129
 1.4. Strategii de promovare şi dezvoltare metacognitivă la studenţi 132
2. Motivaţia învăţării academice la studenţi: de la extrinsec la intrinsec  134
 2.1. Motivaţia – analiză globală  134
 2.2. Motivaţia – analiză la nivelul componentelor  138
 2.2.1. Motivaţia extrinsecă  138
 2.2.2. Motivaţia intrinsecă  140
3. Corelaţia metacogniţie – motivaţie în învăţarea academică  142
4. Programul de antrenament metacognitiv şi motivaţional pentru studenţi – sinteze interpretative  146
5. Impactul şi limitele cercetării  158

CAPITOLUL IV. CONCLUZII. GHID DE BUNE PRACTICI ÎN DOMENIUL METACOGNITIV MOTIVANT LA STUDENŢI  160

BIBLIOGRAFIE  178
ANEXE  185
Anexa 1 – Fişă de reflecţie PAMM  185
Anexa 2 – Fişa nr. 1 - PAMM  186
Anexa 3 – Fişa nr. 2 - PAMM  188
Anexa 4 – Fişa nr. 3 - PAMM  189
Anexa 5 – Fişa nr. 4 - PAMM  192
Anexa 6 – Fişa nr. 5 - PAMM  194
Anexa 7 – Fişa nr. 6 - Matricea SEM PAMM  195
Anexa 8 – Matricea cercetării  196 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu