11/07/2023

PEDAGOGIA JOCULUI SI A ACTIVITATILOR LUDICE


Coord: Horatiu Catalano, Ion Albulescu
Editura Didactica Publishing House
Colectia Sinteze de pedagogie
An aparitie : 2018, 2022
Editia a II-a
ISBN 978-606-048-566-7
Nr pagini : 456
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 43 lei la Editura, 37,20 lei la elefant, 62 lei la libris


Descrierea editurii:

        Lucrarea Pedagogia jocului și a activităților ludice se află la a doua ediție (prima ediție a fost publicată în anul 2018), revăzută și adăugită cu conținuturi care se circumscriu dezvoltărilor actuale din pedagogia jocului și se adresează unui public larg, format, pe de o parte, din cadrele didactice interesate de valorificarea deplină a jocului în procesul didactic, în activitățile didactice specifice curriculumului formal și nonformal, dar și studenților, masteranzilor și doctoranzilor din domeniul Științe ale Educației, iar pe de altă parte, cititorului interesat de paradigmele multidimensionale ale fenomenului ludic, fascinat de joc la vârsta copilăriei și provocat de acesta la vârsta maturității.

        În paginile acestei lucrări ne dorim să prezentăm rezultatele unor cercetări realizate cu grade înalte de rigurozitate academică, identificate și selectate de noi din literatura de specialitate, care se circumscriu jocului din perspectivă pedagogică, dar și concluziile unor studii teoretice, studii observaționale, rapoarte de cercetare, analize și metaanalize, discuții colegiale profesionale și părți ale unor discursuri susținute de noi la diferite conferințe care au avut ca temă de dezbatere nevoia de reconsiderare a jocului din perspectivă didactică.

Cuprins:

Cuvănt-înainte 9  

I. FUNDAMENTELE ISTORICE, LINGVISTICE ŞI SOCIALE ALE JOCULUI  13
I.1. Jocul — o abordare diacronică şi polisemantică, Horatiu CATALANO  13
I.1.1. Geneza şi conceptualizarea jocului  13 
I.1.2. Dimensiunile lingvistice ale jocului 17 
I.1.3. Jocul în zorii umanitătii şi în Antichitate   18 
I.1.4. Jocul în Evul Mediu   22 
I.1.5. Jocul în Renaştere sau renaşterea jocului  25 
I.1.6. Jocul în epoca modemă şi contemporană  27 
I.1.7. Direcţii actuale de dezvoltare în pedagogia jocului  29 
Bibliografie 31 
I.2. Termenul joc în limba romănă — dinspre perspectiva etimologică înspre cea didactică, Adrian CHIRCU  35 
I.2.1. Originea şi semnificaţiile termenului joc: de la latină la romănă  35 
I.2.2. Acceptiunile pedagogice ale termenului joc   40 
Bibliografie  42 
I.3. Starea de spirit ludica, fon ALBULESCU   45 
I.3.1. O activitate productivă în planul dezvoltării   45 
I.3.2. Semnificaţii generale 47 
I.3.3. O formă de manifestare liberă a copilului   49 
I.3.4. Jocul şi munca 51 
Bibliografie 54 

II. FUNDAMENTELE TEORETICE ALE JOCULUI, Ramona RADUT-TAICU  57 
II.1. Jocul şi particularitătile sale 57 
II.2. Functii specifice activităţilor ludice  59 
II.2.1. Functia de cunoaştere sau funcţia cognitivă, informativă  59 
II.2.2. Funcţia de stimulare, dezvoltare complexă a personalităţii jucătorului   60 
II.2.3. Funcţia adaptativă şi formativ-educativă  61 
II.2.4. Functia cathartică, de echilibrare şi tonifiere  63 
II.2.5. Functia terapeutică   64 
II.2.6. Functia socială  65 
II.3. Jocul ca tip de învăţare integrată. Plurivalenta jocului  67 
II.4. Taxonomii specifice domeniului ludic  69 
II.5. Exercitii aplicative  73 
Bibliografie 75 

TEORII EXPLICATIVE DESPRE GENEZA ŞI NATURA JOCULUI, Cornelia STAN  77 
III.1. Teorii despre joc .82 
III.1.1. Teorii bioantropologice  82 
III.1.1.1. Teorii bioantropologice fizice  82 
III.1.1.2. Teorii bioantropologice culturale  92 
III.1.2. Teorii psihosociologice (functionaliste) 95
III.1.2.1. Teorii afective  96 
III.1.2.2. Teorii cognitiviste şi sociocognitiviste  101
III.1.2.3. Teorii sociologizante  111 
III.2. Elemente specifice teoriilor despre joc în conceptia unor autori romani 117
III.3. Exerciţli aplicative 121
Bibliografie 122  

IV. JOCUL ŞI DEZVOLTAREA PERSONALITĂTII, Adina GLAVA, Cătălin GLAVA  127 
IV.1. Repere generale pentru valentele forrnative ale jocului în planul dezvoltării personalitătii   128 
IV.1.1. Dinamica manifestărilor ludice la vărstele educatiei timpurii  130 
IV.1.2. Implicarea adultului în jocul copiilor   137 
IV.2. Jocul in primul an de viată  139 
IV.3. Jocul copilului antepreşcolar (1 — 3 ani) 143 
IV.3.1. Analiza pedagogică a unor contexte ludice adecvate vărstei antepreşcolare  146 
IV.4. Jocul la vărsta preşcolară  151 
IV.4.1. Centrarea pe învătare şi pe facilitarea învătării prin joc. Activismul în învătare la vărstele antepreşcolară si preşcolară159 
IV.4.2. Valente formative ale jucăriei ca accesoriu absolut al jocului la vărstele antepreşcolară şi preşcolară  161 
IV.5. Jocul la vărsta copilăriei mari. Jocul scolarului mic  163 
IV.5.1. Joc şi învătare la vărsta şcolară mică  164 
IV.6. Jocul la vărsta adolescentei. Jocul generatiei nativilor digitali169 
IV.7. Exercitii aplicative 174 
Bibliografie 175 

V. SPECIFICUL JOCULUI DIDACTIC ÎN CICLUL PREŞCOLAR ŞI PRIMAR, Olga CHIŞ, Luciana TRUŢA   179 
V.1. ConceptuI de joc didactic  179 
V.1.1. Importanta jocului didactic  182 
V.2. Structura, metodologia, organizarea si desfăşurarea jocului didactic  183 
V.2.1. Aspecte de pregătire şi metodica de desfăsurare a jocului didactic 183 
V.2.2. Structura jocului didactic 184 
V.2.3. Metodologia organizarii jocului 189
V.3. Categorii de jocuri didactice specifice învăţămăntului preşcolar  194
V.4. Categorii de jocuri didactice specifice învăţămăntului primar  214
V.5. Resurse materiale  223 
V.6. Exercitii aplicative  226 
Bibliografie 240 

VI. FORME DE ACTIVITATE LUDICA, Daniela-Mihaela FLORESCU, Veronica SUCIU  243 
VI.1. Jocurile şi activităţile didactice alese  243 
VI.1.1. Definiţii şi caracteristici  243 
VI.1.2. Tipologie 244 
VI.1.3. Pregătirea/organizarea/amenajarea spaţiuluii/repartizarea copiilor  259
VI.1.4. Indrumarea desfăsurarea 259 
VI.1.5. Materialele didactice necesare 260 
VI.1.7. Vizionările 265 
VI.1.8. Audiţiile 273 
VI.1.9. Şezătorile 286 
VI.1.10. Teatrul de umbre  290 
VI.2. Activităţile de dezvoltare personală  308 
VI.2.1. Rutinele  308
VI.2.2. Tranziţiile 326 
Bibliografie 328

VII. JUCARIA CA INSTRUMENT AL LUDICULUI, Ramona TAMĂIAN, Rodica BRANISTEANU  331 
VII.1. Jucăria şi rolul ei psihopedagogic .331 
VII.2. Cerinţe ale confecţionarii si ale utilizării jucăriilor   335 
VII.3. Funcţiile jucăriilor  337 
VII.4. Tipuri de jucării educationale  339 
Bibliografie 344 

VIII. SPECIFICUL JOCULUI IN ALTERNATIVELE EDUCATIONALE 345
VIII.1. Jocul - activitate de bază in Planul Jena, Monica CUCIUREANU  345 
VIII.1.1. Planul Jena - scurt istoric .345 
VIII.1.2. Principii si mod de organizare  348 
VIII.1.3. Jocul în planul ritmic de activitate  352 
VIII.1.4. O programă de introducere a jocului în scoala  353 
VIII.1.5. Jocul in practica educaţională  356 
Bibliografie 358 
VIII.2. Aspectul mediul ludic in pedagogia Waldorf, Sorin TIGAREANU  359 
VIII.2.2. Nivelurile de abordare ludică. Grădiniţa, clasele primare, gimnaziale, liceale  360 
VIII.2.3. De la jocul liber la jocul condus 363 
VIII.2.4. Metamorfozele ludicului la vărstele şcolare şi formarea complexă a pedagogilor Waldorf  365 
VIII.2.5. Sinteza si deschidere  367
Bibliografie 368 
VIII.3. Jocul in pedagogia curativă, Golăşi MIRONICA  369 
VIII.3.1. Importanţa jocului 369 
VIII.3.2. Jocul in primul septenal de viaţă 370 
VIII.3.3. Jocul in ciclul primar şi gimnaital. 379 
VIII.3.4. Concluzii 384 
Bibliografie 384 
VIII.4. Jocurile cooperative — tehnică de bază in Pedagogia Freinet, Smaranda PUŞCAŞ  385 
VIII.4.1. Generalităţi 385 
VIII.4.2. Valenţele jocului 386 
VIII.4.3. Exemple de jocuri 388 
VIII.4.4. Concluzii 392 
Bibliografie 392 
VIII.5. Specificul jocului in alternativa educaţională Step by Step (Pas cu pas), Smaranda FLOREAN  393 
VIII.5.1. Alternativa educaţională Step by Step — scurt istoric. . 393 
VIII.5.2. Principide alternativei Step by Step  394 
VIII.5.3. Managementul unei zile de şcoală în clasa Step by Step  396
VIII.5.4. Importanţa jocului In alternativa Step by Step 397
VIII.5.5. Exemple de jocuri organizate in diferite momente ale zilei in clasa Step by Step  398 
Bibliografie 408 
VIII.6. Jocul in educaţia Montessori, Ana-Maria BREZINCEANU  409
VIII.6.1. Joc şi joacă 409 
VIII.6.2. Scurt istoric 410 
VIII.6.3. Principiile Pedagogiei Montessori .411 
VIII.6.4. Mediul pregătit in Pedagogia Montessori  413 
VIII.6.5. Concluzii  417 
Bibliografie  417 

IX. JOCUL LA VĂRSTA ADULTA, Criştian STAN  419 
IX.I. Premisele dimensiunii ludice ale vărstei adulte ln societatea contemporană  419
IX.2. Tipologia jocurilor la vărsta adulta: clasificare şi exemplificări   423 
IX.3. Beneficiile jocului la vărsta adultă  437 
Bibliografie  442 

X. JOCUL CA PROCES DE MEDIERE iNTRE iNVATARE ŞI LIBERTATE, Horatiu CATALANO  445 
X.1. Jocul şi invăţarea  445 
X.2. Relaţia joc-libertate  452 
Bibliografie  455 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu