Editura Didactica Publishing House
Colectia Sinteze de pedagogie
An aparitie : 2018, 2022
Editia a II-a
ISBN 978-606-048-566-7
Nr pagini : 456
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 43 lei la Editura, 37,20 lei la elefant, 62 lei la libris
Descrierea editurii:
Lucrarea Pedagogia jocului și a activităților ludice se află la a doua ediție (prima ediție a fost publicată în anul 2018), revăzută și adăugită cu conținuturi care se circumscriu dezvoltărilor actuale din pedagogia jocului și se adresează unui public larg, format, pe de o parte, din cadrele didactice interesate de valorificarea deplină a jocului în procesul didactic, în activitățile didactice specifice curriculumului formal și nonformal, dar și studenților, masteranzilor și doctoranzilor din domeniul Științe ale Educației, iar pe de altă parte, cititorului interesat de paradigmele multidimensionale ale fenomenului ludic, fascinat de joc la vârsta copilăriei și provocat de acesta la vârsta maturității.
În paginile acestei lucrări ne dorim să prezentăm rezultatele unor cercetări realizate cu grade înalte de rigurozitate academică, identificate și selectate de noi din literatura de specialitate, care se circumscriu jocului din perspectivă pedagogică, dar și concluziile unor studii teoretice, studii observaționale, rapoarte de cercetare, analize și metaanalize, discuții colegiale profesionale și părți ale unor discursuri susținute de noi la diferite conferințe care au avut ca temă de dezbatere nevoia de reconsiderare a jocului din perspectivă didactică.
Cuprins:
Cuvănt-înainte 9
I. FUNDAMENTELE ISTORICE, LINGVISTICE ŞI SOCIALE ALE JOCULUI 13
I.1. Jocul — o abordare diacronică şi polisemantică, Horatiu CATALANO 13
I.1.1. Geneza şi conceptualizarea jocului 13
I.1.2. Dimensiunile lingvistice ale jocului 17I.1.3. Jocul în zorii umanitătii şi în Antichitate 18I.1.4. Jocul în Evul Mediu 22I.1.5. Jocul în Renaştere sau renaşterea jocului 25I.1.6. Jocul în epoca modemă şi contemporană 27I.1.7. Direcţii actuale de dezvoltare în pedagogia jocului 29
Bibliografie 31
I.2. Termenul joc în limba romănă — dinspre perspectiva etimologică înspre cea didactică, Adrian CHIRCU 35
I.2.1. Originea şi semnificaţiile termenului joc: de la latină la romănă 35I.2.2. Acceptiunile pedagogice ale termenului joc 40
Bibliografie 42
I.3. Starea de spirit ludica, fon ALBULESCU 45
I.3.1. O activitate productivă în planul dezvoltării 45I.3.2. Semnificaţii generale 47I.3.3. O formă de manifestare liberă a copilului 49I.3.4. Jocul şi munca 51
Bibliografie 54
II. FUNDAMENTELE TEORETICE ALE JOCULUI, Ramona RADUT-TAICU 57
II.1. Jocul şi particularitătile sale 57
II.2. Functii specifice activităţilor ludice 59
II.2.1. Functia de cunoaştere sau funcţia cognitivă, informativă 59II.2.2. Funcţia de stimulare, dezvoltare complexă a personalităţii jucătorului 60II.2.3. Funcţia adaptativă şi formativ-educativă 61II.2.4. Functia cathartică, de echilibrare şi tonifiere 63II.2.5. Functia terapeutică 64II.2.6. Functia socială 65
II.3. Jocul ca tip de învăţare integrată. Plurivalenta jocului 67
II.4. Taxonomii specifice domeniului ludic 69
II.5. Exercitii aplicative 73
Bibliografie 75
TEORII EXPLICATIVE DESPRE GENEZA ŞI NATURA JOCULUI, Cornelia STAN 77
III.1. Teorii despre joc .82
III.1.1. Teorii bioantropologice 82
III.1.1.1. Teorii bioantropologice fizice 82III.1.1.2. Teorii bioantropologice culturale 92
III.1.2. Teorii psihosociologice (functionaliste) 95
III.1.2.1. Teorii afective 96III.1.2.2. Teorii cognitiviste şi sociocognitiviste 101III.1.2.3. Teorii sociologizante 111
III.2. Elemente specifice teoriilor despre joc în conceptia unor autori romani 117
III.3. Exerciţli aplicative 121
Bibliografie 122
IV. JOCUL ŞI DEZVOLTAREA PERSONALITĂTII, Adina GLAVA, Cătălin GLAVA 127
IV.1. Repere generale pentru valentele forrnative ale jocului în planul dezvoltării personalitătii 128
IV.1.1. Dinamica manifestărilor ludice la vărstele educatiei timpurii 130IV.1.2. Implicarea adultului în jocul copiilor 137
IV.2. Jocul in primul an de viată 139
IV.3. Jocul copilului antepreşcolar (1 — 3 ani) 143
IV.3.1. Analiza pedagogică a unor contexte ludice adecvate vărstei antepreşcolare 146
IV.4. Jocul la vărsta preşcolară 151
IV.4.1. Centrarea pe învătare şi pe facilitarea învătării prin joc. Activismul în învătare la vărstele antepreşcolară si preşcolară159IV.4.2. Valente formative ale jucăriei ca accesoriu absolut al jocului la vărstele antepreşcolară şi preşcolară 161
IV.5. Jocul la vărsta copilăriei mari. Jocul scolarului mic 163
IV.5.1. Joc şi învătare la vărsta şcolară mică 164
IV.6. Jocul la vărsta adolescentei. Jocul generatiei nativilor digitali169
IV.7. Exercitii aplicative 174
Bibliografie 175
V. SPECIFICUL JOCULUI DIDACTIC ÎN CICLUL PREŞCOLAR ŞI PRIMAR, Olga CHIŞ, Luciana TRUŢA 179
V.1. ConceptuI de joc didactic 179
V.1.1. Importanta jocului didactic 182
V.2. Structura, metodologia, organizarea si desfăşurarea jocului didactic 183
V.2.1. Aspecte de pregătire şi metodica de desfăsurare a jocului didactic 183V.2.2. Structura jocului didactic 184V.2.3. Metodologia organizarii jocului 189
V.3. Categorii de jocuri didactice specifice învăţămăntului preşcolar 194
V.4. Categorii de jocuri didactice specifice învăţămăntului primar 214
V.5. Resurse materiale 223
V.6. Exercitii aplicative 226
Bibliografie 240
VI. FORME DE ACTIVITATE LUDICA, Daniela-Mihaela FLORESCU, Veronica SUCIU 243
VI.1. Jocurile şi activităţile didactice alese 243
VI.1.1. Definiţii şi caracteristici 243VI.1.2. Tipologie 244VI.1.3. Pregătirea/organizarea/amenajarea spaţiuluii/repartizarea copiilor 259VI.1.4. Indrumarea desfăsurarea 259VI.1.5. Materialele didactice necesare 260VI.1.7. Vizionările 265VI.1.8. Audiţiile 273VI.1.9. Şezătorile 286VI.1.10. Teatrul de umbre 290
VI.2. Activităţile de dezvoltare personală 308
VI.2.1. Rutinele 308
VI.2.2. Tranziţiile 326
Bibliografie 328
VII. JUCARIA CA INSTRUMENT AL LUDICULUI, Ramona TAMĂIAN, Rodica BRANISTEANU 331
VII.1. Jucăria şi rolul ei psihopedagogic .331
VII.2. Cerinţe ale confecţionarii si ale utilizării jucăriilor 335
VII.3. Funcţiile jucăriilor 337
VII.4. Tipuri de jucării educationale 339
Bibliografie 344
VIII. SPECIFICUL JOCULUI IN ALTERNATIVELE EDUCATIONALE 345
VIII.1. Jocul - activitate de bază in Planul Jena, Monica CUCIUREANU 345
VIII.1.1. Planul Jena - scurt istoric .345VIII.1.2. Principii si mod de organizare 348VIII.1.3. Jocul în planul ritmic de activitate 352VIII.1.4. O programă de introducere a jocului în scoala 353VIII.1.5. Jocul in practica educaţională 356Bibliografie 358
VIII.2. Aspectul mediul ludic in pedagogia Waldorf, Sorin TIGAREANU 359
VIII.2.2. Nivelurile de abordare ludică. Grădiniţa, clasele primare, gimnaziale, liceale 360VIII.2.3. De la jocul liber la jocul condus 363VIII.2.4. Metamorfozele ludicului la vărstele şcolare şi formarea complexă a pedagogilor Waldorf 365VIII.2.5. Sinteza si deschidere 367Bibliografie 368
VIII.3. Jocul in pedagogia curativă, Golăşi MIRONICA 369
VIII.3.1. Importanţa jocului 369VIII.3.2. Jocul in primul septenal de viaţă 370VIII.3.3. Jocul in ciclul primar şi gimnaital. 379VIII.3.4. Concluzii 384Bibliografie 384
VIII.4. Jocurile cooperative — tehnică de bază in Pedagogia Freinet, Smaranda PUŞCAŞ 385
VIII.4.1. Generalităţi 385VIII.4.2. Valenţele jocului 386VIII.4.3. Exemple de jocuri 388VIII.4.4. Concluzii 392Bibliografie 392
VIII.5. Specificul jocului in alternativa educaţională Step by Step (Pas cu pas), Smaranda FLOREAN 393
VIII.5.1. Alternativa educaţională Step by Step — scurt istoric. . 393VIII.5.2. Principide alternativei Step by Step 394VIII.5.3. Managementul unei zile de şcoală în clasa Step by Step 396VIII.5.4. Importanţa jocului In alternativa Step by Step 397VIII.5.5. Exemple de jocuri organizate in diferite momente ale zilei in clasa Step by Step 398Bibliografie 408
VIII.6. Jocul in educaţia Montessori, Ana-Maria BREZINCEANU 409
VIII.6.1. Joc şi joacă 409VIII.6.2. Scurt istoric 410VIII.6.3. Principiile Pedagogiei Montessori .411VIII.6.4. Mediul pregătit in Pedagogia Montessori 413VIII.6.5. Concluzii 417Bibliografie 417
IX. JOCUL LA VĂRSTA ADULTA, Criştian STAN 419
IX.I. Premisele dimensiunii ludice ale vărstei adulte ln societatea contemporană 419
IX.2. Tipologia jocurilor la vărsta adulta: clasificare şi exemplificări 423
IX.3. Beneficiile jocului la vărsta adultă 437
Bibliografie 442
X. JOCUL CA PROCES DE MEDIERE iNTRE iNVATARE ŞI LIBERTATE, Horatiu CATALANO 445
X.1. Jocul şi invăţarea 445
X.2. Relaţia joc-libertate 452
Bibliografie 455
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu