29/07/2023

FRACTALII SI TIMPUL SOCIAL


Autor: Nicu Gavriluta
Editura Dacia
Colectia Stiinte sociale
An aparitie : 2003
Editia I
ISBN 973-35-1618-X
Nr pagini : 240
Format 145 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici si pe scribd


Descrierea editurii:

        Cartea de faţă are la bază teza de doctorat susţinută în iulie 2002 la Universitatea „Al. I. Cuza" din Iaşi şi distinsă cu menţiunea summa cum laudae. Ea abordează o temă mai puţin explorată în literatura sociologică românească: Reprezentările moderne ale timpul social. Nu avem (încă) o tradiţie - aşa cum există în multe medii occidentale - referitoare la sociologia timpului. 

        „Timpul social nu mai este perceput, la noi și în Occident, ca o succesiune de temporalități dominante. Nu mai poți astăzi generaliza relativa dominanță a timpului muncii sau a loisir-ului ; a timpului sacru sau cuaternar. Toate acestea coexistă. Timpul social românesc are actualmente o realitate foarte mobilă, schimbătoare. Are, cu alte cuvinte, o structură fractalică. Faptul acesta ne provoacă interesul și curiozitatea științifică, orientându-ne către o perspectivă de cercetare inter-, trans- și multidisciplinară. Probabil ea va defini, ordona și articula viața social a mileniului trei.” Autorul

        Nicu Gavriluţă (n. 1963), profesor doctor la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social‑Politice a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, sociolog, antropolog şi eseist, membru al Uniunii Scriitorilor din România. A fost preşedinte şi vicepreşedinte al Societăţii Sociologilor din România. Sursa: Ed. Polirom
        Dintre cartile sale:
Mentalităţi şi ritualuri magico-religioase. Studii şi eseuri de sociologie a sacrului, Polirom 1998
Culianu, jocurile minţii şi lumile multidimensionale, Polirom 2000
Imaginarul social al tranziţiei româneşti. Simboluri,fantasme, reprezentări, Dacia 2001
Mişcări religioase orientale. O perspectivă socio-antropologică asupra globalizării practicilor  yoga, Axis 2006, Provopress 2006
Mama proştilor e mereu gravidă. Sociologia patologiilor cotidiene, Institutul European 2010
Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaţii (coautor), Polirom 2010
Sociologia religiilor. Credinţe, ritualuri, ideologii , Polirom 2013
Mit, magie și manipulare politică, Institutul European 2015
Noile religii seculare. Corectitudinea politică, tehnologiile viitorului şi transumanismul, Polirom 2018
Homo Religiosus şi simulacrele realităţii , Eikon 2019
Nicu Gavriluta - Viata, un ritual initiatic. Interviuri si dialoguri culturale, Junimea 2020
Homo magicus. Camuflări, mistere, soteriologii, Ed Univ. Alexandru Ioan Cuza 2021
De ce ne plac supereroii?Mitologia și simbolistica filmelor Marvel, Polirom 2022

Cuprins:

CUVÂNT INTRODUCTIV 9 

Capitolul I REPERE PENTRU O ANALIZĂ SOCIOLOGICĂ BINARO-FRACTALICĂ A TIMPULUI 13 
I.1. Mulțimea lui Cantor - ilustrare matematică a fracturării timpului social  13 
I.2. Ce este un fractal ? 18 
I.3. Condițiile interpretării fractalice a timpului sociai 22 
I.4. Caracteristicile unei posibile analize sociologice de tip binaro-fractalice  24

Capitolul II TIMPUL CICLIC. ASPECTE ISTORICO-SIMBOLICE Şl REPREZENTĂRI SOCIALE 32 
II.1. Diversitatea semantică a timpului 32 
II.2. Timpul social. Criterii de dominanță 33 
II.3. La început a fost... timpul ciclic 37 
II.4. Alte reprezentări ale ciclicității temporale 42 
II.4.1. Timpul ciclic al «Genezei» veterotestamentare 42 
II.4.2. Timpul ciclic - o erezie a Sfinților Părinți ? Despre ciclicitatea timpului liturgic 43 
II.4.4. Fatum-ul şi incestul - fragmente ale beatitudinii ancestrale 45 
II.4.5. Roata - simboi românesc al timpului ciclic 46 

Capitolul III TIMPUL SOCIAL MODERN. ORIGINI ISTORICE ŞI CERCETĂRI SOCIOLOGICE 49 
III.1.Exemplum- origine a timpului social modern 49 
III.2. Timpul economic medieval 50 
III.3. Orologiile şi naşterea timpului instituționalizat 51 
III.4. Aspecte ale investigațiilor sociologice privind timpul social modern  56 

Capitolul IV TIMPUL SACRU, DURATA Şl ETERNITATEA 68 
IV.1. Timpul - antecameră a eternității 68 
IV.2. Reprezentării sociale tradiționale şi moderne ale duratei 70 
IV.2.1. Despre cuantificarea duratei 71 
IV.2.2. Durata „tare", arhetipală 74 
IV.2.3. „Norocul", legea şi scriitura -„asasini" ai duratei 75 
IV.2.4. „La duree du travail" 78 
IV.2.5. Resemnificarea socială a duratei. O ilustrare prin fractalizarea cozii în comunism 79 
IV.3. Eternitatea - un timp de dincolo de timp 82 

Capitolul V REFORMELE CALENDARELOR. ÎNCERCĂRI, ARGUMENTE ŞI CONSECINłE SOCIALE 86 
V.1. Blestemul profanatorilor de calendare  86 
V.2. Calendarul-un complex fractalic parțial elucidat 87 
V.3. Timpul între ceaslov şi muncile câmpului 95 
V.4. Reforma gregoriană în România. Argumentele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române 99 
V.5. Consecințele schimbării calendarului 100 
V.5.1. Consecințele religioase 100 
V.5.2. Urmările sociale ale schimbării calendarului 101 
V.5.3. Dificultatea acomodării cu noul timp social al muncii 103 
V.5.4. Spaimele provocate de prezența «timpului străin» 103 
V.6. De la timpul transfigurat la «frica de sărbătoare» 104 

Capitolul VI SOCIETATEA MODERNĂ ŞI NOILE EI STRUCTURI TEMPORALE 106
VI.1. Modernitatea - lume a efemerității şi fragmentării 106 
VI.2. Ipostaze sociale ale modernității 108 
VI.3. Temporalitate secvențială, structurală şi «deîncapsulată»  110 
VI.4. Timpul social modern. Nivele de interpretare şi perspective teoretice de analiză 114 
VI.5. Diverse forme şi reprezentări ale timpului social 117 
VI.5.1. Timpul macrosocial 117 
VI.5.2. Timpul microsocial 119 
VI.5.3. Timpul grupurilor sociale 119 
VI.5.4. Timpul instituțiilor 120 
VI.5.5. Timpul familial 120 
Vl.5.6. Timpul muncii 123 
VI.5.7. Timpul cotidian 126 
VI.5.8. Timpul liber 128 
VI.5.9. Timpul sacru 134 
VI.5.10. Timpul cuaternar  139 

Capitolul VII TIMPUL LIBER ÎN ROMÂNIA DUPĂ 1989  147 
VII.1. Preocupările şi posibilitățile de petrecerea loisir-ului  147 
VII.2. Funcțiile şi factorii determinanți ai loisir-ului românesc postdecernbrist 148
VII.3. Creşterea şi diversificarea loisir-ului 151 
VII.4. Modalități concrete de consumare a loisir-ului în România anilor '90   153
VII.4.1. Televiziunea 156 
VII.4.2. A pierde timpul - o artă pe cale de dispariție? 157 
VII.4.3. Privitul la televizor-un „sport" național la români?  160 
VII.4.4. Lectura ziarelor, revistelor şi a cărților 162 
VII.5. «Discriminarea de gen» şi week-end-ul în România anului 2000  167 

Capitolul VIII IMAGINI, SIMBOLURI ŞI REPREZENTĂRI ALE TIMPULUI SOCIAL 171 
A. STUDIU DE CAZ: IEUD, MARAMUREŞ 
VIII.1. Timpul cosmic  171 
VIII.2. Reprezentări ale trecutului, prezentului şi viitorului 174 
VIII.3. Veacul, vecii-vecilor şi eternitatea 176
VIII.4. Soarta şi destinul 178 
VIII.5. Timpul rău şi puterea sa destinală 181 
VIII.6. Sfârşitul timpului 183 
B. STUDIU DE CAZ: RĂDĂŞENI, SUCEAVA 
VIII.7. Datele generale ale cercetării 185 
VIII.8. Ce este timpul? 187 
VIII.9. începutul şi sfârşitul timpului 190 
VIII.10. „A trăi în timp"  191 
VIII.11. Trecut, prezent şi viitor 194 
VIII.12. Influența timpului asupra practicilor sociale 195 
VIII.13. „Timpul potrivit" 198 
VIII.14. Reprezentări actuale ale calendarului  199 
VIII.15. Soarta şi destinul 203 
VIII.16. Ordinea şi întâmplarea 204 

Capitolul IX IPOSTAZE SOCIALE ALE TIMPULUI POSTMODERN 206 
IX. 1. Postmodemismul şi practicile sale deconstructive 206 
IX.2. Timpul social şi „apocalipsa laică" în variantă postmodernă 207 

CONCLUZII GENERALE 211 

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ 217 
Indice tematic 228 
Indice de nume 231

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu