Editura Dacia
Colectia Stiinte sociale
An aparitie : 2003
Editia I
ISBN 973-35-1618-X
Nr pagini : 240
Format 145 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici si pe scribd
Descrierea editurii:
Cartea de faţă are la bază teza de doctorat susţinută în iulie 2002 la Universitatea „Al. I. Cuza" din Iaşi şi distinsă cu menţiunea summa cum laudae. Ea abordează o temă mai puţin explorată în literatura sociologică românească: Reprezentările moderne ale timpul social. Nu avem (încă) o tradiţie - aşa cum există în multe medii occidentale - referitoare la sociologia timpului.
„Timpul social nu mai este perceput, la noi și în Occident, ca o succesiune de temporalități dominante. Nu mai poți astăzi generaliza relativa dominanță a timpului muncii sau a loisir-ului ; a timpului sacru sau cuaternar. Toate acestea coexistă. Timpul social românesc are actualmente o realitate foarte mobilă, schimbătoare. Are, cu alte cuvinte, o structură fractalică. Faptul acesta ne provoacă interesul și curiozitatea științifică, orientându-ne către o perspectivă de cercetare inter-, trans- și multidisciplinară. Probabil ea va defini, ordona și articula viața social a mileniului trei.” Autorul
Nicu Gavriluţă (n. 1963), profesor doctor la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social‑Politice a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, sociolog, antropolog şi eseist, membru al Uniunii Scriitorilor din România. A fost preşedinte şi vicepreşedinte al Societăţii Sociologilor din România. Sursa: Ed. Polirom
Dintre cartile sale:
Mentalităţi şi ritualuri magico-religioase. Studii şi eseuri de sociologie a sacrului, Polirom 1998
Culianu, jocurile minţii şi lumile multidimensionale, Polirom 2000
Imaginarul social al tranziţiei româneşti. Simboluri,fantasme, reprezentări, Dacia 2001
Hermeneutica simbolismului religios, Axis 2003
Fractalii şi timpul social, Dacia 2003
Mişcări religioase orientale. O perspectivă socio-antropologică asupra globalizării practicilor yoga, Axis 2006, Provopress 2006
Antropologie socială și culturală, Polirom 2009
Mama proştilor e mereu gravidă. Sociologia patologiilor cotidiene, Institutul European 2010
Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaţii (coautor), Polirom 2010
Sociologia religiilor. Credinţe, ritualuri, ideologii , Polirom 2013
Mit, magie și manipulare politică, Institutul European 2015
Noile religii seculare. Corectitudinea politică, tehnologiile viitorului şi transumanismul, Polirom 2018
Homo Religiosus şi simulacrele realităţii , Eikon 2019
Nicu Gavriluta - Viata, un ritual initiatic. Interviuri si dialoguri culturale, Junimea 2020
Homo magicus. Camuflări, mistere, soteriologii, Ed Univ. Alexandru Ioan Cuza 2021
De ce ne plac supereroii?. Mitologia și simbolistica filmelor Marvel, Polirom 2022
Cuprins:
CUVÂNT INTRODUCTIV 9
Capitolul I REPERE PENTRU O ANALIZĂ SOCIOLOGICĂ BINARO-FRACTALICĂ A TIMPULUI 13
I.1. Mulțimea lui Cantor - ilustrare matematică a fracturării timpului social 13
I.2. Ce este un fractal ? 18
I.3. Condițiile interpretării fractalice a timpului sociai 22
I.4. Caracteristicile unei posibile analize sociologice de tip binaro-fractalice 24
Capitolul II TIMPUL CICLIC. ASPECTE ISTORICO-SIMBOLICE Şl REPREZENTĂRI SOCIALE 32
II.1. Diversitatea semantică a timpului 32
II.2. Timpul social. Criterii de dominanță 33
II.3. La început a fost... timpul ciclic 37
II.4. Alte reprezentări ale ciclicității temporale 42
II.4.1. Timpul ciclic al «Genezei» veterotestamentare 42
II.4.2. Timpul ciclic - o erezie a Sfinților Părinți ? Despre ciclicitatea timpului liturgic 43II.4.4. Fatum-ul şi incestul - fragmente ale beatitudinii ancestrale 45II.4.5. Roata - simboi românesc al timpului ciclic 46
Capitolul III TIMPUL SOCIAL MODERN. ORIGINI ISTORICE ŞI CERCETĂRI SOCIOLOGICE 49
III.1.Exemplum- origine a timpului social modern 49
III.2. Timpul economic medieval 50
III.3. Orologiile şi naşterea timpului instituționalizat 51
III.4. Aspecte ale investigațiilor sociologice privind timpul social modern 56
Capitolul IV TIMPUL SACRU, DURATA Şl ETERNITATEA 68
IV.1. Timpul - antecameră a eternității 68
IV.2. Reprezentării sociale tradiționale şi moderne ale duratei 70
IV.2.1. Despre cuantificarea duratei 71
IV.2.2. Durata „tare", arhetipală 74IV.2.3. „Norocul", legea şi scriitura -„asasini" ai duratei 75IV.2.4. „La duree du travail" 78IV.2.5. Resemnificarea socială a duratei. O ilustrare prin fractalizarea cozii în comunism 79
IV.3. Eternitatea - un timp de dincolo de timp 82
Capitolul V REFORMELE CALENDARELOR. ÎNCERCĂRI, ARGUMENTE ŞI CONSECINłE SOCIALE 86
V.1. Blestemul profanatorilor de calendare 86
V.2. Calendarul-un complex fractalic parțial elucidat 87
V.3. Timpul între ceaslov şi muncile câmpului 95
V.4. Reforma gregoriană în România. Argumentele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române 99
V.5. Consecințele schimbării calendarului 100
V.5.1. Consecințele religioase 100V.5.2. Urmările sociale ale schimbării calendarului 101V.5.3. Dificultatea acomodării cu noul timp social al muncii 103V.5.4. Spaimele provocate de prezența «timpului străin» 103
V.6. De la timpul transfigurat la «frica de sărbătoare» 104
Capitolul VI SOCIETATEA MODERNĂ ŞI NOILE EI STRUCTURI TEMPORALE 106
VI.1. Modernitatea - lume a efemerității şi fragmentării 106
VI.2. Ipostaze sociale ale modernității 108
VI.3. Temporalitate secvențială, structurală şi «deîncapsulată» 110
VI.4. Timpul social modern. Nivele de interpretare şi perspective teoretice de analiză 114
VI.5. Diverse forme şi reprezentări ale timpului social 117
VI.5.1. Timpul macrosocial 117
VI.5.2. Timpul microsocial 119VI.5.3. Timpul grupurilor sociale 119VI.5.4. Timpul instituțiilor 120VI.5.5. Timpul familial 120Vl.5.6. Timpul muncii 123VI.5.7. Timpul cotidian 126VI.5.8. Timpul liber 128VI.5.9. Timpul sacru 134VI.5.10. Timpul cuaternar 139
Capitolul VII TIMPUL LIBER ÎN ROMÂNIA DUPĂ 1989 147
VII.1. Preocupările şi posibilitățile de petrecerea loisir-ului 147
VII.2. Funcțiile şi factorii determinanți ai loisir-ului românesc postdecernbrist 148
VII.3. Creşterea şi diversificarea loisir-ului 151
VII.4. Modalități concrete de consumare a loisir-ului în România anilor '90 153
VII.4.1. Televiziunea 156VII.4.2. A pierde timpul - o artă pe cale de dispariție? 157VII.4.3. Privitul la televizor-un „sport" național la români? 160VII.4.4. Lectura ziarelor, revistelor şi a cărților 162
VII.5. «Discriminarea de gen» şi week-end-ul în România anului 2000 167
Capitolul VIII IMAGINI, SIMBOLURI ŞI REPREZENTĂRI ALE TIMPULUI SOCIAL 171
A. STUDIU DE CAZ: IEUD, MARAMUREŞ
VIII.1. Timpul cosmic 171
VIII.2. Reprezentări ale trecutului, prezentului şi viitorului 174
VIII.3. Veacul, vecii-vecilor şi eternitatea 176
VIII.4. Soarta şi destinul 178
VIII.5. Timpul rău şi puterea sa destinală 181
VIII.6. Sfârşitul timpului 183
B. STUDIU DE CAZ: RĂDĂŞENI, SUCEAVA
VIII.7. Datele generale ale cercetării 185
VIII.8. Ce este timpul? 187
VIII.9. începutul şi sfârşitul timpului 190
VIII.10. „A trăi în timp" 191
VIII.11. Trecut, prezent şi viitor 194
VIII.12. Influența timpului asupra practicilor sociale 195
VIII.13. „Timpul potrivit" 198
VIII.14. Reprezentări actuale ale calendarului 199
VIII.15. Soarta şi destinul 203
VIII.16. Ordinea şi întâmplarea 204
Capitolul IX IPOSTAZE SOCIALE ALE TIMPULUI POSTMODERN 206
IX. 1. Postmodemismul şi practicile sale deconstructive 206
IX.2. Timpul social şi „apocalipsa laică" în variantă postmodernă 207
CONCLUZII GENERALE 211
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ 217
Indice tematic 228
Indice de nume 231
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu