13/07/2023

FORMAREA PRIN TRANSFORMARE. Dincolo de prelegeri

Autor: Harold D. Stolovitch, Erica J. Keeps, Marc J. Rosenberg
Editura Trei
Colectia Educatie si formare
An aparitie : 2017
Editia I
Editia originala: Telling Ain't Training
Traducerea Cristina Firoiu
ISBN 978-606-40-0290-7
Nr pagini : 
Format 145 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Plecand de la exercitii si instrumente accesibile si bazandu-se pe cercetari recente din stiintele educatiei, autorii propun un model generic in 5 pasi pentru crearea de programe eficiente de formare, in care invatarea sa nu mai constea in prelegeri anoste, ci sa creeze, in mod interactiv, noi competente, esentiale in meseria cursantului. In plus, autorii americani descriu 25 de activitati de consolidare si aplicare a celor invatate si ofera sfaturi utile pentru o testare relevanta a cursantilor si pentru folosirea celor mai adecvate strategii cognitive de invatare. De asemenea, profesorii si trainerii vor gasi informatii de ultima ora legate de avantajele si eventualele capcane ale folosirii noilor tehnologii si ale e-learningului. Cartea reprezinta, asadar, ghidul ideal pentru toti specialistii din domeniul formarii profesionale.
 
        Harold D. Stolovitch, profesor emerit al Universitatii din Montreal, este autorul a peste 300 de articole, rapoarte, capitole de carte si volume, dedicate motivarii si performantei la locul de munca. 
 
        Erica J. Keeps, mentor si formator, este directorul companiei HSA Learning & Performance Solutions din Los Angeles. 
 
        Marc J. Rosenberg este consultant in management si autor al unor carti de succes despre e-learning.

Cuprins:

Prefață (2011)  11

Secțiunea întâi. Beneficiarii formării. Ce ne spun cercetările în domeniu  17

Capitolul 1 Nu este ușor să înveți (mai ales atunci când ți se pun foarte multe piedici) 18
Despre ce tratează cartea de față?  25

Capitolul 2 Prezentarea câtorva „termeni familiari"  27
Vocabularul de bază. Terminologia specifică domeniului  27
Cele două principii cheie. „Crezul" unui formator (instructor, educator) 33
Instruire față în față sau mediată de tehnologie? E totuna? 36
Ce conține cartea de față și de ce? 37

Capitolul 3 Beneficiarul formării  40
Ce este învățarea? 41
Cum învățăm. Simțurile, filtrele perceptuale și memoria  43
Filtrarea stimulilor — Trunchiul cerebral, sistemul nervos autonom și sistemul endocrin  46
Memoria de scurtă durată — capacitate și durată  48
Memoria de lungă durată — capacitate și durată  50
Ce însemnătate au toate acestea pentru beneficiari… și pentru formatori?  51

Secțiunea a doua. Ce trebuie să știi pentru a deveni un formator mai bun  37

Capitolul 4 Cum îi facem pe cursanți să învețe  58
Cele două tipuri de cunoaștere: cunoașterea declarativă și cea procedurală  62
Aspectele cheie ale procesului de învățare  68
Adaptarea la diferențele privind aptitudinea pentru învățare, achizițiile anterioare și motivația  75

Capitolul 5 Principiile educației adulților  81
Cursurile de bună calitate și cele de slabă calitate  82
Patru principii cheie ale educației adulților  86
Concluzia în ceea ce privește principiile educației adulților  107

Capitolul 6 Un model în cinci pași pentru crearea unor programe de formare reușite 113
Șase principii universale provenite din cercetările în domeniul educației  114
Un model universal pentru organizarea oricărui tip de lecție  125
Proiectarea programului de formare  134
Scenariul didactic al cursului de formare  138
Utilizarea modelului în cinci pași pentru adaptarea cursurilor de formare deja existente  147
Recapitularea modelului în cinci pași  149

Capitolul 7 Cum îi facem pe cursanți să rețină conținutul predat  155
Metacogniția — mecanismele executive de control al învățării  156
Strategiile cognitive. Cum facem ca procesul de învățare să fie mai rapid, mai eficient și mai puțin costisitor 166

Secțiunea a treia. Cum să aplicăm cunoștințele însușite. Valorificarea cercetărilor din domeniul educației  185

Capitolul 8 Perspective asupra formării profesionale și diverse activități didactice 186
Principalele patru tipuri de formare profesională  187
Cum să îmbinăm cele patru tipuri de formare profesională  193
25 de activități de formare utile  194
Recapitularea activităților de formare  230
În încheierea capitolului despre formarea activă  230

Capitolul 9 Testare sau examinare? În ce constă diferența?  238
Ce am vrut să demonstrăm prin asta?  241
Testările în comparație cu examenele  244
Cum să procedez pentru a crea teste?  250
Crearea de teste  256

Secțiunea a patra. Formarea și educația bazate pe tehnologie — și ceva mai mult de atât  271

Capitolul 10 Formarea profesională și tehnologia  272
Ce este tehnologia și ce rol are în educație? 274
Idealul și realitatea  275
La ce ne putem aștepta în mod realist dacă utilizăm tehnologia în educație? 276
Nu ar trebui să ținem seama de tehnologie? 277
Caveat Emptor (Atenție, cumpărători!)  283
Promisiuni și iar promisiuni  293

Capitolul 11 Educația cu ajutorul tehnologiei. Cum să obținem rezultatele dorite  300
Adevăr sau prejudecată?  301
În ce constă educația online de calitate?  303
Decizia de a urma varianta educației online  NU se ia de la început 309
Învățarea mixtă  314
Cum ați îmbina modalitățile de învățare? 314
Dincolo de învățarea mixtă „standard"  315
Noile abordări asupra învățării informale  319
Apariția Webului 2. 0    321
Integrarea instrumentelor Web 2. 0 în procesul de formare  324
Resurse și exemple. Propuneri de utilizare a noilor media în educație  325
Noua învățare mixtă și viitorul formării profesionale  326
Concluziile acestui capitol  342

Secțiunea a cincea. Recapitulare finală  343

Capitolul 12 Realitate sau prejudecată? Care este adevărul?  344
Concluzia în privința educației  359
Realitate sau prejudecată. Un ultim exercițiu  360

Capitolul 13 Reflecții concluzive  367
O recapitulare succintă a cărții noastre  367
Temă de gândire. Reflecțiile lui C. G. Jung  371

Note de final și bibliografie  375

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu