13/07/2023

TEORIA SI METODOLOGIA INSTRUIRII. TEORIA SI METODOLOGIA EVALUARII


Autor: Elena Dimitriu-Tiron,
Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Idei pedagogice contemporane
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-606-31-0783-2 
Nr pagini : 280
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 35 lei la librinet, 35 lei la emag,
pdf aici



        Lucrarea Teoria şi metodologia instruirii. Teoria și metodologia evaluării reprezintă un manual destinat studiilor universitare ale studenţilor din domeniul tehnic, în special, în cadrul Programului de formare psihopedagogică şi de certificare a competenţelor psihopedagogice.
        Acest manual este structurat modular, potrivit exigenţelor curriculare actuale, şi este alcătuit din modulele Teoria şi metodologia instruirii şi Teoria și metodologia evaluarii.
        Prin acest manual, autorii îşi propun să prezinte tematica esenţială a instruirii şi evaluării didactice atât din punct de vedere teoretic, cât şi metodologic într-un limbaj pedagogic clar, concis şi adaptat studenţilor unei universităţi tehnice pentru care pregătirea psihopedagogică reprezintă a doua specializare. În acelaşi timp, gama largă de informaţii, modalitatea accesibilă, aplicativă, stilul explicativ şi intuitiv oferă toate argumentele ca acest manual să depăşească nivelul de necesitate şi să-l atingă pe cel de interes şi atracţie pentru pregătirea psihopedagogică a studenţilor. 

Cuprins:

Introducere  6

TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII (Elena Tiron)  8

I. CONCEPTUL DE DIDACTICĂ ŞI EVOLUŢIA SA ISTORICĂ  8
I.1. Jan Amos Comenius (Komenski, 1592 – 1670)  8
I.2. Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1778)  9
I.3. Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827)  10
I.4. Johan Friedrich Herbart (1776 – 1841)  12
I.5.Curente pedagogice în secolul al XX-lea. Pedagogia experimentală  13
I.6. J. Dewey (1859 – 1952)  15
I.7. Maria Montessori (1870 – 1952)  17
I.8. Édouard Claparède (1873 – 1970)  18
I.9. Ovide Decroly (1871 – 1932)  19
I.10. Concluzii  20
Bibliografie  22
II. PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT – OBIECT DE STUDIU AL DIDACTICII (TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII)  24
II.1. Semnificaţii şi definiţii ale procesului de învăţământ  24
II.2. Caracteristicile procesului de învăţământ  26
II.3. Componentele şi dimensiunile procesului de învăţământ  30
II.4. Predarea-învăţarea-evaluarea (instruirea)  33
II.5. Modele ale procesului de învăţământ  45
II.6. Evaluarea  47
Bibliografie  49
III. CARACTERUL NORMATIV AL PROCESULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT  52
III.1. Caracteristicile principiilor didactice  52
III.2. Conceptul şi semnificaţiile principiului intuiţiei  55
III.3. Principiul integrării teoriei cu practica  56
III.4. Principiul însuşirii conştiente şi active a cunoştinţelor  58
III.5. Principiul sistematizării şi al continuităţii cunoştinţelor  59
III.6. Principiul accesibilităţii cunoştintelor sau al respectării particularităţilor de vârstă  61
III.7. Principiul individualizării şi al diferenţierii învăţării sau al respectării particularităţilor individuale  62
III.8. Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, a priceperilor şi a deprinderilor  63
Bibliografie  64
IV. TEHNOLOGIA DIDACTICĂ. TEHNOLOGIA INSTRUIRII ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT  66
IV.1. Diferenţieri conceptuale  66
IV.2. Metode didactice: caracteristici, funcţii, clasificare, descriere  69
IV.2.1. Clasificarea metodelor de învăţământ  70
IV.2.2. Clasificarea metodelor în funcție de interacţiunea dintre criterii și combinarea metodelor  72
IV.2.3. Clasificarea metodelor didactice după M. Ionescu  74
IV.2.4. Clasificarea metodelor didactice după C. Moise și E. Seghedin (2009)  76
IV.3. Descrierea metodelor de învăţământ  77
IV.3.1. Metode de transmitere şi însuşire a cunoştinţelor   77
IV.3.2. Metode de cercetare (explorare) a realității  88
IV.3.3. Metode bazate pe acțiunea practică  98
IV.3.4. Metode de raţionalizare a conţinuturilor şi operaţiilor de predare-învăţare (centrate pe eficienţă, pe performanţa maximă): metodele algoritimice, instruirea asistată de calculator etc. (I. Cerghit)  102
Bibliografie  105
V. METODE DE PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE INTERACTIVE, DE COLABORARE ŞI CREATIVE  108
V.1. Argumentare  108
V.2. Clasificare  111
V.2.1. Metode de predare-învăţare interactivă în grup  113
V.2.2. Metode de fixare şi sistematizare a cunoştinţelor şi de verificare  118
V.2.3. Metode de rezolvare a unor probleme prin stimularea creativităţii  123
Bibliografie  136
VI. MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT  139
VI.1. Delimitări conceptuale  139
VI.2. Funcţiile mijloacelor de învăţământ  139
VI.3. Clasificarea mijloacelor de învăţământ  141
VI.4. Integrarea mijloacelor de învăţământ în procesul didactic  143
VI.5. Strategia didactică  144
Bibliografie  146
VII. PROIECTAREA ACTIVITĂŢII PEDAGOGICE  148
VII.1. Proiectarea pedagogică - de la acţiune eficientă la concept: semnificaţii, funcţii şi caracteristici ale proiectării pedagogice  148
VII.2. Modele ale proiectării pedagogice  151
VII.3. Etapele proiectării pedagogice  153
VII.4. Nivelurile proiectării pedagogice  155
Bibliografie  166
VIII. FORME DE ORGANIZARE A PROCESULUI EDUCAŢIONAL  168
VIII.1. Lecţia – forma principală de proiectare și de desfășurare a procesului de învățământ  169
VIII.2. Alte forme de proiectare și organizare a procesului de învățământ  178
Bibliografie  192

 TEORIA ŞI METODOLOGIA EVALUĂRII (Tudor Stanciu)  195

I. Precizări terminologice şi de revizuire a vocabularului  196
II. Scurt istoric şi importanţa evaluării  199
III. Funcţiile evaluării  203
III.1 Funcția pedagogică  203
III.2 Funcția socială  204
IV. Strategiile de evaluare  206
V. Tipuri şi forme de evaluare  211
V.1. Momentul realizării evaluării  211
V.2. Cantitatea cunoștințelor evaluate  211
VI. Metode şi instrumente de evaluare  214
VI.1 Descrierea unor metode tradiționale de evaluare  215
VI.2 Descrierea unor metode complementare de evaluare  226
VII. Metodologia elaborării şi a utilizării instrumentelor de evaluare  250
VII.1. Principalele instrumente de evaluare. Tipologia itemilor  251
VII.2. Calitățile instrumentelor de evaluare  262
VII.3 Factori perturbatori și erori în evaluare și notare  271
VIII. Concluzii  275

Bibliografie  276

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu