Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Idei pedagogice contemporane
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-606-31-0783-2
Nr pagini : 280
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 35 lei la librinet, 35 lei la emag,
pdf aici
Lucrarea Teoria şi metodologia instruirii. Teoria și metodologia evaluării reprezintă un manual destinat studiilor universitare ale studenţilor din domeniul tehnic, în special, în cadrul Programului de formare psihopedagogică şi de certificare a competenţelor psihopedagogice.
Acest manual este structurat modular, potrivit exigenţelor curriculare actuale, şi este alcătuit din modulele Teoria şi metodologia instruirii şi Teoria și metodologia evaluarii.
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 35 lei la librinet, 35 lei la emag,
pdf aici
Acest manual este structurat modular, potrivit exigenţelor curriculare actuale, şi este alcătuit din modulele Teoria şi metodologia instruirii şi Teoria și metodologia evaluarii.
Prin acest manual, autorii îşi propun să prezinte tematica esenţială a instruirii şi evaluării didactice atât din punct de vedere teoretic, cât şi metodologic într-un limbaj pedagogic clar, concis şi adaptat studenţilor unei universităţi tehnice pentru care pregătirea psihopedagogică reprezintă a doua specializare. În acelaşi timp, gama largă de informaţii, modalitatea accesibilă, aplicativă, stilul explicativ şi intuitiv oferă toate argumentele ca acest manual să depăşească nivelul de necesitate şi să-l atingă pe cel de interes şi atracţie pentru pregătirea psihopedagogică a studenţilor.
Cuprins:
Introducere 6
TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII (Elena Tiron) 8
I. CONCEPTUL DE DIDACTICĂ ŞI EVOLUŢIA SA ISTORICĂ 8
I.1. Jan Amos Comenius (Komenski, 1592 – 1670) 8
I.2. Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1778) 9
I.3. Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827) 10
I.4. Johan Friedrich Herbart (1776 – 1841) 12
I.5.Curente pedagogice în secolul al XX-lea. Pedagogia experimentală 13
I.6. J. Dewey (1859 – 1952) 15
I.7. Maria Montessori (1870 – 1952) 17
I.8. Édouard Claparède (1873 – 1970) 18
I.9. Ovide Decroly (1871 – 1932) 19
I.10. Concluzii 20
Bibliografie 22
II. PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT – OBIECT DE STUDIU AL DIDACTICII (TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII) 24
II.1. Semnificaţii şi definiţii ale procesului de învăţământ 24
II.2. Caracteristicile procesului de învăţământ 26
II.3. Componentele şi dimensiunile procesului de învăţământ 30
II.4. Predarea-învăţarea-evaluarea (instruirea) 33
II.5. Modele ale procesului de învăţământ 45
II.6. Evaluarea 47
Bibliografie 49
III. CARACTERUL NORMATIV AL PROCESULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT 52
III.1. Caracteristicile principiilor didactice 52
III.2. Conceptul şi semnificaţiile principiului intuiţiei 55
III.3. Principiul integrării teoriei cu practica 56
III.4. Principiul însuşirii conştiente şi active a cunoştinţelor 58
III.5. Principiul sistematizării şi al continuităţii cunoştinţelor 59
III.6. Principiul accesibilităţii cunoştintelor sau al respectării particularităţilor de vârstă 61
III.7. Principiul individualizării şi al diferenţierii învăţării sau al respectării particularităţilor individuale 62
III.8. Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, a priceperilor şi a deprinderilor 63
Bibliografie 64
IV. TEHNOLOGIA DIDACTICĂ. TEHNOLOGIA INSTRUIRII ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT 66
IV.1. Diferenţieri conceptuale 66
IV.2. Metode didactice: caracteristici, funcţii, clasificare, descriere 69
IV.2.1. Clasificarea metodelor de învăţământ 70IV.2.2. Clasificarea metodelor în funcție de interacţiunea dintre criterii și combinarea metodelor 72IV.2.3. Clasificarea metodelor didactice după M. Ionescu 74IV.2.4. Clasificarea metodelor didactice după C. Moise și E. Seghedin (2009) 76
IV.3. Descrierea metodelor de învăţământ 77
IV.3.1. Metode de transmitere şi însuşire a cunoştinţelor 77IV.3.2. Metode de cercetare (explorare) a realității 88IV.3.3. Metode bazate pe acțiunea practică 98IV.3.4. Metode de raţionalizare a conţinuturilor şi operaţiilor de predare-învăţare (centrate pe eficienţă, pe performanţa maximă): metodele algoritimice, instruirea asistată de calculator etc. (I. Cerghit) 102
Bibliografie 105
V. METODE DE PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE INTERACTIVE, DE COLABORARE ŞI CREATIVE 108
V.1. Argumentare 108
V.2. Clasificare 111
V.2.1. Metode de predare-învăţare interactivă în grup 113V.2.2. Metode de fixare şi sistematizare a cunoştinţelor şi de verificare 118V.2.3. Metode de rezolvare a unor probleme prin stimularea creativităţii 123
Bibliografie 136
VI. MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT 139
VI.1. Delimitări conceptuale 139
VI.2. Funcţiile mijloacelor de învăţământ 139
VI.3. Clasificarea mijloacelor de învăţământ 141
VI.4. Integrarea mijloacelor de învăţământ în procesul didactic 143
VI.5. Strategia didactică 144
Bibliografie 146
VII. PROIECTAREA ACTIVITĂŢII PEDAGOGICE 148
VII.1. Proiectarea pedagogică - de la acţiune eficientă la concept: semnificaţii, funcţii şi caracteristici ale proiectării pedagogice 148
VII.2. Modele ale proiectării pedagogice 151
VII.3. Etapele proiectării pedagogice 153
VII.4. Nivelurile proiectării pedagogice 155
Bibliografie 166
VIII. FORME DE ORGANIZARE A PROCESULUI EDUCAŢIONAL 168
VIII.1. Lecţia – forma principală de proiectare și de desfășurare a procesului de învățământ 169
VIII.2. Alte forme de proiectare și organizare a procesului de învățământ 178
Bibliografie 192
TEORIA ŞI METODOLOGIA EVALUĂRII (Tudor Stanciu) 195
I. Precizări terminologice şi de revizuire a vocabularului 196
II. Scurt istoric şi importanţa evaluării 199
III. Funcţiile evaluării 203
III.1 Funcția pedagogică 203III.2 Funcția socială 204
IV. Strategiile de evaluare 206
V. Tipuri şi forme de evaluare 211
V.1. Momentul realizării evaluării 211V.2. Cantitatea cunoștințelor evaluate 211
VI. Metode şi instrumente de evaluare 214
VI.1 Descrierea unor metode tradiționale de evaluare 215VI.2 Descrierea unor metode complementare de evaluare 226
VII. Metodologia elaborării şi a utilizării instrumentelor de evaluare 250
VII.1. Principalele instrumente de evaluare. Tipologia itemilor 251VII.2. Calitățile instrumentelor de evaluare 262VII.3 Factori perturbatori și erori în evaluare și notare 271
VIII. Concluzii 275
Bibliografie 276
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu