Autor: I. Drutu, I. Radu, M. Miclea, T. Podar, V. Mare, V. Preda
Editura Sincron
An aparitie : 1991
Editia I
ISBN 973-95233-2-3
Nr pagini : 356
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 28 lei la anticariat Socrate,
Disponibilitate BCU
Despre autor:
Ioan Radu (1925 - 2015) a fost o personalitate reprezentativă a şcolii clujene de psihologie.
Domeniile sale de predilectie în activitatea didactică şi ştiintifică au fost: Psihologia educatională, Didactica, Metodologia cercetării psihologice şi analiza datelor, Psihologia socială - domenii de interes major în care a publicat de-a lungul anilor lucrări de valoare dintre care două: Psihologia şcolară (1974) şi Introducere în psihologie contemporană (1990) au obtinut premii ale Academiei Române. Sursa
Alte lucrari ale sale:
Psihologia Invatarii, Ed. Enciclopedica 1969
Studii de psihologie scolara, EDP 1979
Metodologie psihologica si analiza datelor, Sincron 1993
Didactica moderna (coautor), Dacia 1995, 2001,2004
Cuprins:
CAP.1. DRUMUL SPRE STATUTUL DE STIINTA AL PSIHOLOGIEI; PROBLEMATICA EI ACTUALA (I.Radu) 15
1.1. Psihologia si simtul comun 15
1.2. Trecutul lung, istorie scurta 17
1.3. Problema legitatii in psihologie 19
1.4. Tendinte si orientari in psihologia contemporana 20
1.4.1. Unitate in diversitate 201.4.2. Psihologia - o ramura a neurostiintelor? 221.4.3. Psihologia transculturala 261.4.4. Psihologia cognitiva si inteligenta artificiala 29
Bibliografie 30
CAP.2. METODE DE CERCETARE IN PSIHOLOGIE (I.Radu) 32
2.1. Problema cunoasterii psihologice 32
2.2. Observatia 36
2.3. Experimentul 40
2.4. Testul 44
2.5. Limbaje formale in psihologie 49
Bibliografie 50
CAP.3. MECANISMELE NEUROFIZIOLOGICE AE ACTIVITATII PSIHICE (V.Mare) 51
3.1. Structura sistemica a fiintei umane 51
3.2. Organizarea morfofiziologica a sistemului nervos 52
3.2.1. Neuronul 533.2.2. Sinapsa 573.2.3. Blocurile functionale ale creierului 60
3.3. Natura informationala a psihicului 64
3.3.1. Conceptul de informatie 643.3.2. Codarea nervoasa a fenomenelor psihice 65
Bibliografie 69
CAP.4. SENZATIILE SI PERCEPTIILE (V.Mare) 70
4.1. Conceptul de senzatie 70
4.2. Mecanismele neurofiziologice ale senzatiilor 71
4.3. Principalele caracteristici si legitatile generale ale senzatiilor 74
4.4. Conceptul de perceptie si caracterizarea generala principalelor sale particularitati 81
4.5. Mecanismele neurofiziologice ale perceptiei 85
4.6. Perceptia ca proces 85
4.7. Formele perceptiilor 87
Bibliografie 91
CAP.5. ATENTIA (V.Preda) 92
5.1. Caracterizarea generala a atentiei 92
5.2. Modelele fiziologice ale atentiei 94
5.2.1. Teoria filtrului si atentia selectiva 955.2.2. Neurochimia atentiei si unele trasaturi de personalitate 98
5.3. Modele cognitive ale atentiei 100
5.4. Formele atentiei 103
5.5. Atentia, vigilenta si activitatile informationale 106
5.6. Insusirile atentiei 107
Bibliografie 109
CAP.6. MEMORIA (I.Drutu) 111
6.1. Definirea si caracterizarea generala a memoriei 111
6.2. Mecanismele neurofiziologice ale memoriei 112
6.3. Niveluri si forme ale memoriei 114
6.3.1. Stocaul senzorial 1156.3.2. Memoria de scurta durata (MSD) 1156.3.3. Memoria de lunga durata (MLD) 118
6.4. Procesele si operatiile memoriei 119
6.4.1. Memorarea 1206.4.2. Pastrarea 1236.4.3. Recunoasterea si reproducerea 130
6.4.4. Uitarea 131
Bibliografie 133
CAP.7. DINAMICA SI STRUCTURA INVATARII (T.Podar) 135
7.1. Caracterizarea generala 134
7.2. Premise ale unui model al invatarii 137
7.3. Structura si procesualitatea invatarii, pe baza modelului interactionist-sistemic 139
7.4. Clasificarea formelor invatarii 147
Bibliografie 149
CAP.8. LIMBAJUL (M.Miclea, V.Mare, I.Radu) 151
8.1. Conceptul de limbaj 151
8.2. Neurofiziologia limbajului 152
8.3. Repere psihogenetice in dobandirea limbajului 154
8.4. Formele si functiile limbajului 157
Bibliografie 162
CAP.9. GANDIREA (I.Radu, M.Miclea) 163
9.1. Caracterizarea generala a gandirii 163
9.2. Rationamentul 165
9.3. Rezolvarea de probleme 171
9.4. Formarea notiunilor 174
9.5. Corelate neurofiziologice ale gandirii 178
Bibliografie 179
CAP.10. CREATIVITATEA SI ARHITECTURA COGNITIVA (M.Miclea, I.Radu) 181
10.1. Introducere 181
10.2. Procesul creativ. Definitia creativitatii 182
10.3. Procesul creatiei stiintifice 184
10.4. Modelarea factorilor intelectuali ai procesului de creatie 190
10.5. Procesul de creatie colectiv 194
10.6. Personalitatea creatoare 194
10.7. Climatul stiintific creativ 197
Bibliografie 198
CAP.11. PSIHOLOGIA COGNITIVA SI INTELIGENTA ARTIFICIALA (M.Miclea) 199
11.1. Orientarea cognitiva in psihologie 199
11.2. Psihologia cognitiva si inteligenta artificiala 205
11.3. Arhitectura sistemului cognitiv 208
11.4. Sistemul expert 214
Bibliografie 215
CAP.12. MOTIVATIA (I.Radu) 217
12.1. Notiunea de motivatie: motiv, trebuinta, scop 217
12.2. Gama motivatiilor conduitei umane 219
12.3. Clasificarea motivelor 221
12.4. Modelul topologic in determinarea conduitei umane 224
12.5. Formarea si dinamica scopurilor: aspiratie si expectanta 227
12.6. Relatii semnificative intre motivatie si performanta 231
Bibliografie 234
CAP.13. PROCESELE EMOTIONALE (I.Radu) 236
13.1. Formele vietii afective 236
13.2. Caracteristicile proceselor afective 239
13.3. Dimensiunile procesului emotional 241
13.3.1. Modificari organice, vegetative 24313.3.2. Manifestari comportamentale 24613.3.3. Trairile afective 248
13.4. Teorii asupra emotiilor 249
13.4.1. Teoria intelectualista 24913.4.2. Teorii fiziologice periferice 24913.4.3. Teorii fiziologice centrale 25113.4.4. Teorii cognitiv-fiziologice 251
13.5. Sensul adaptativ/nonadaptativ al vietii emotionale 253
13.6. Emotivitatea - trasatura de personalitate 256
Bibliografie 256
CAP.14. STRES SI RELAXARE (M.Miclea) 258
14.1. Conflict si frustrare 258
14.2. Stresul 262
14.2.1. Factorii stresanti 26214.2.2. Reactiile la situatiile stresante 263
14.3. Stapanirea stresului 265
14.3.1. Mecanismele de aparare 26714.3.2. Psihoterapia 270
Bibliografie 273
CAP.15. ANALIZA COMPLEXA A COMPORTAMENTULUI UMAN (M.Miclea, I.Radu) 275
15.1. Repere generale 275
15.2. Comportamentuls si corelatele sale neurofiziologice 275
15.3. Factorii mentali (cognitivi) in dinamica comportamentului 278
15.4. Analiza componentiala a comportamentului 279
15.5. Deprinderile senzorio-motorii 280
15.6. Spre o cercetare unificata a comportamentului 283
Bibliografie 284
CAP.16. STADIILE DEZVOLTARII PSIHICE LA COPIL SI ADOLESCENT (I.Radu) 285
16.1. Principiul dezvoltarii in psihologie 285
16.2. Caracterul stadial al dezvoltarii psihice 286
16.3. Adolescenta: particularitatile dezvoltarii fizice 289
16.4. Stadiile dezvoltarii intelectuale 293
16.5. Particularitatile vietii afective la preadolescenti si adolescenti 301
16.6. Definirea identitatii 303
Bibliografie 305
CAP.17. PERSONALITATEA SI DIMENSIUNILE EI PSIHOLOGICE (I.Radu) 307
17.1. Demersuri tipice in abordarea personalitatii 307
17.1.1. Modelul trasaturilor 30817.1.2. Modelul factorial 311
17.2. Conceptul de personalitate 314
17.3. Temperamentul 316
17.3.1. Definitie si clasificare 31617.3.2. Tipologia activitatii nervoase superioare 31717.3.3. Determinarea temperamentului si a tipului de sistem nervos 31817.3.4. Descendenta neopavloviana 32117.3.5. Corelatii cu alte tipologii 323
17.4. Caracterul 325
17.4.1. Definitie 32517.4.2. Structura caracterului 32617.4.3. Trasaturi pozitive si negative de caracter 329
17.5. Aptitudinile 332
17.5.1. Definitie 33217.5.2. Predispozitiile naturale-native 33517.5.3. Conditionarea social-istorica a aptitudinilor 33717.5.4. Aptitudini si deprinderi 339
17.6. Inteligenta ca aptitudine generala 340
17.6.1. Definitie 34017.6.2. Componenta genetica si influenta mediului 34217.6.3. Teoria triadica a inteligentei 347
17.7. Aptitudini speciale 348
Bibliografie 351
Abstract 353
Resume 354
Zusammenfassung 355
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu