12/07/2023

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA CONTEMPORANA

Autor: I. Drutu, I. Radu, M. Miclea, T. Podar, V. Mare, V. Preda
Editura Sincron
An aparitie : 1991
Editia I
ISBN 973-95233-2-3
Nr pagini : 356
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 28 lei la anticariat Socrate
Disponibilitate BCU

Despre autor:

        Ioan Radu (1925 - 2015) a fost o personalitate reprezentativă a şcolii clujene de psihologie. 
Domeniile sale de predilectie în activitatea didactică şi ştiintifică au fost: Psihologia educatională, Didactica, Metodologia cercetării psihologice şi analiza datelor, Psihologia socială - domenii de interes major în care a publicat de-a lungul anilor lucrări de valoare dintre care două: Psihologia şcolară (1974) şi Introducere în psihologie contemporană (1990) au obtinut premii ale Academiei Române. Sursa
        Alte lucrari ale sale:
Psihologia Invatarii, Ed. Enciclopedica 1969
Didactica moderna (coautor), Dacia 1995, 2001,2004

Cuprins:

CAP.1. DRUMUL SPRE STATUTUL DE STIINTA AL PSIHOLOGIEI; PROBLEMATICA EI ACTUALA (I.Radu) 15
1.1. Psihologia si simtul comun 15
1.2. Trecutul lung, istorie scurta  17
1.3. Problema legitatii in psihologie  19
1.4. Tendinte si orientari in psihologia contemporana  20
1.4.1. Unitate in diversitate  20
1.4.2. Psihologia - o ramura a neurostiintelor?  22
1.4.3. Psihologia transculturala  26
1.4.4. Psihologia cognitiva si inteligenta artificiala  29
Bibliografie  30

CAP.2. METODE DE CERCETARE IN PSIHOLOGIE (I.Radu)  32
2.1. Problema cunoasterii psihologice 32
2.2. Observatia  36
2.3. Experimentul  40
2.4. Testul  44
2.5. Limbaje formale in psihologie  49
Bibliografie  50

CAP.3. MECANISMELE NEUROFIZIOLOGICE AE ACTIVITATII PSIHICE (V.Mare) 51
3.1. Structura sistemica a fiintei umane  51
3.2. Organizarea morfofiziologica a sistemului nervos 52
3.2.1. Neuronul 53
3.2.2. Sinapsa  57
3.2.3. Blocurile functionale ale creierului 60
3.3. Natura informationala a psihicului  64
3.3.1. Conceptul de informatie  64
3.3.2. Codarea nervoasa a fenomenelor psihice 65
Bibliografie  69

CAP.4. SENZATIILE SI PERCEPTIILE (V.Mare)  70
4.1. Conceptul de senzatie 70
4.2. Mecanismele neurofiziologice ale senzatiilor  71
4.3. Principalele caracteristici si legitatile generale ale senzatiilor  74
4.4. Conceptul de perceptie si caracterizarea generala principalelor sale particularitati 81
4.5. Mecanismele neurofiziologice ale perceptiei  85
4.6. Perceptia ca proces  85
4.7. Formele perceptiilor  87
Bibliografie  91

CAP.5. ATENTIA (V.Preda)  92
5.1. Caracterizarea generala a atentiei  92
5.2. Modelele fiziologice ale atentiei  94
5.2.1. Teoria filtrului si atentia selectiva  95
5.2.2. Neurochimia atentiei si unele trasaturi de personalitate  98
5.3. Modele cognitive ale atentiei  100
5.4. Formele atentiei  103
5.5. Atentia, vigilenta si activitatile informationale  106
5.6. Insusirile atentiei 107
Bibliografie  109

CAP.6. MEMORIA (I.Drutu)  111
6.1. Definirea si caracterizarea generala a memoriei 111
6.2. Mecanismele neurofiziologice ale memoriei 112
6.3. Niveluri si forme ale memoriei  114
6.3.1. Stocaul senzorial  115
6.3.2. Memoria de scurta durata (MSD) 115
6.3.3. Memoria de lunga durata (MLD)  118
6.4. Procesele si operatiile memoriei  119
6.4.1. Memorarea  120
6.4.2. Pastrarea  123
6.4.3. Recunoasterea si reproducerea  130
6.4.4. Uitarea  131
Bibliografie  133

CAP.7. DINAMICA SI STRUCTURA INVATARII (T.Podar)  135
7.1. Caracterizarea generala 134
7.2. Premise ale unui model al invatarii  137
7.3. Structura si procesualitatea invatarii, pe baza modelului interactionist-sistemic  139
7.4. Clasificarea formelor invatarii  147
Bibliografie  149

CAP.8. LIMBAJUL (M.Miclea, V.Mare, I.Radu) 151
8.1. Conceptul de limbaj  151
8.2. Neurofiziologia limbajului  152
8.3. Repere psihogenetice in dobandirea limbajului  154
8.4. Formele si functiile limbajului  157
Bibliografie  162

CAP.9. GANDIREA  (I.Radu, M.Miclea)  163
9.1. Caracterizarea generala a gandirii  163
9.2. Rationamentul  165
9.3. Rezolvarea de probleme  171
9.4. Formarea notiunilor  174
9.5. Corelate neurofiziologice ale gandirii  178
Bibliografie   179

CAP.10. CREATIVITATEA SI ARHITECTURA COGNITIVA (M.Miclea, I.Radu)  181
10.1. Introducere  181
10.2. Procesul creativ. Definitia creativitatii  182
10.3. Procesul creatiei stiintifice 184
10.4. Modelarea factorilor intelectuali ai procesului de creatie  190
10.5. Procesul de creatie colectiv 194
10.6. Personalitatea creatoare 194
10.7. Climatul stiintific creativ  197
Bibliografie  198

CAP.11. PSIHOLOGIA COGNITIVA SI INTELIGENTA ARTIFICIALA (M.Miclea) 199
11.1. Orientarea cognitiva in psihologie  199
11.2. Psihologia cognitiva si inteligenta artificiala  205
11.3. Arhitectura sistemului cognitiv  208
11.4. Sistemul expert  214
Bibliografie  215

CAP.12. MOTIVATIA (I.Radu) 217
12.1. Notiunea de motivatie: motiv, trebuinta, scop  217
12.2. Gama motivatiilor conduitei umane 219
12.3. Clasificarea motivelor  221
12.4. Modelul topologic in determinarea conduitei umane 224
12.5. Formarea si dinamica scopurilor: aspiratie si expectanta  227
12.6. Relatii semnificative intre motivatie si performanta 231
Bibliografie  234

CAP.13. PROCESELE EMOTIONALE (I.Radu)  236
13.1. Formele vietii afective  236
13.2. Caracteristicile proceselor afective  239
13.3. Dimensiunile procesului emotional  241
13.3.1. Modificari organice, vegetative  243
13.3.2. Manifestari comportamentale  246
13.3.3. Trairile afective  248
13.4. Teorii asupra emotiilor  249
13.4.1. Teoria intelectualista  249
13.4.2. Teorii fiziologice periferice  249
13.4.3. Teorii fiziologice centrale  251
13.4.4. Teorii cognitiv-fiziologice  251
13.5. Sensul adaptativ/nonadaptativ al vietii emotionale 253
13.6. Emotivitatea - trasatura de personalitate 256
Bibliografie  256

CAP.14. STRES SI RELAXARE (M.Miclea) 258
14.1. Conflict si frustrare 258
14.2. Stresul 262
14.2.1. Factorii stresanti  262
14.2.2. Reactiile la situatiile stresante  263
14.3. Stapanirea stresului 265
14.3.1. Mecanismele de aparare  267
14.3.2. Psihoterapia 270
Bibliografie  273

CAP.15. ANALIZA COMPLEXA A COMPORTAMENTULUI UMAN (M.Miclea, I.Radu)  275
15.1. Repere generale  275
15.2. Comportamentuls si corelatele sale neurofiziologice  275
15.3. Factorii mentali (cognitivi) in dinamica comportamentului  278
15.4. Analiza componentiala a comportamentului 279
15.5. Deprinderile senzorio-motorii  280
15.6. Spre o cercetare unificata a comportamentului 283
Bibliografie  284

CAP.16. STADIILE DEZVOLTARII PSIHICE LA COPIL SI ADOLESCENT (I.Radu)  285
16.1. Principiul dezvoltarii in psihologie 285
16.2. Caracterul stadial al dezvoltarii psihice 286
16.3. Adolescenta: particularitatile dezvoltarii fizice  289
16.4. Stadiile dezvoltarii intelectuale 293
16.5. Particularitatile vietii afective la preadolescenti si adolescenti 301
16.6. Definirea identitatii  303
Bibliografie  305

CAP.17. PERSONALITATEA SI DIMENSIUNILE EI PSIHOLOGICE (I.Radu)  307
17.1. Demersuri tipice in abordarea personalitatii  307
17.1.1. Modelul trasaturilor  308
17.1.2. Modelul factorial 311
17.2. Conceptul de personalitate  314
17.3. Temperamentul  316
17.3.1. Definitie si clasificare  316
17.3.2. Tipologia activitatii nervoase superioare  317
17.3.3. Determinarea temperamentului si a tipului de sistem nervos 318
17.3.4. Descendenta neopavloviana 321
17.3.5. Corelatii cu alte tipologii 323
17.4. Caracterul 325
17.4.1. Definitie  325
17.4.2. Structura caracterului 326
17.4.3. Trasaturi pozitive si negative de caracter 329
17.5. Aptitudinile 332
17.5.1. Definitie  332
17.5.2. Predispozitiile naturale-native 335
17.5.3. Conditionarea social-istorica a aptitudinilor  337
17.5.4. Aptitudini si deprinderi 339
17.6. Inteligenta ca aptitudine generala 340
17.6.1. Definitie  340
17.6.2. Componenta genetica si influenta mediului  342
17.6.3. Teoria triadica a inteligentei 347
17.7. Aptitudini speciale  348
Bibliografie  351

Abstract  353
Resume  354
Zusammenfassung  355


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu