Editura Sincron
An aparitie : 1993
Editia I
ISBN 973-95714-4-1
Nr pagini : 438
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici
Editia I
ISBN 973-95714-4-1
Nr pagini : 438
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici
Despre autor:
Ioan Radu (1925 - 2015) a fost o personalitate reprezentativă a şcolii clujene de psihologie.
Domeniile sale de predilectie în activitatea didactică şi ştiintifică au fost: Psihologia educatională, Didactica, Metodologia cercetării psihologice şi analiza datelor, Psihologia socială - domenii de interes major în care a publicat de-a lungul anilor lucrări de valoare dintre care două: Psihologia şcolară (1974) şi Introducere în psihologie contemporană (1990) au obtinut premii ale Academiei Române. Sursa
Alte lucrari ale sale:
Psihologia Invatarii, Ed. Enciclopedica 1969
Studii de psihologie scolara, EDP 1979
Metodologie psihologica si analiza datelor, Sincron 1993
Didactica moderna (coautor), Dacia 1995, 2001,2004
Cuprins:
Prefata 10
Capitolul 1 . METODA EXPERIMENTALA IN PSIHOLOGIE (I. Radu, M. Miclea, Şt. Szamoskozi) 12
1.1. CONSIDERAŢII INTRODUCTIVE 12
1.2. OBSERVAŢIA 15
1.2.1. Instrumente de observaţie 16
1.3. STABILIREA IPOTEZELOR 20
1.4. EXPERIMENTUL 23
1.5. SELECŢIA ŞI REPARTIZAREA SUBIECŢILOR 30
1.5.1. Controlul variabilelor nerelevante 31
1.5.2. Utilizarea grupului de control 32
1.6. PLANURI EXPERIMENTALE DE BAZA 33
1.7. PLANURI FACTORIALE 35
1.8. PLANURI EXPERIMENTALE DEFECTUOASE 37
1.8.1. Erori posibile in comparaţiile intragrupale 37
1.8.2. Erori posibile in cazul comparaţillor intergrupale 39
1.9. PLANURI DE EXPERIENŢA MIXTE 42
Bibliografie 43
Capitolul 2. ORGANIZAREA COLECŢIEI DE DATE (I. Radu) 45
2.1. EVALUAREA ŞI MASURAREA ÎN PSIHOLOGIE 45
2.2. COLECŢIA DE DATE BRUTE 52
2.3. ORDONAREA ŞI GRUPAREA DATELOR 55
2.4. CONDENSAREA DATELOR IN TABELE ŞI GRAFICE 61
Bibliografie 65
Capitolul 3. INDICI STATISTICI DE START (I. Radu) 66
3.1. DETERMINAREA "VALORII CENTRALE" SAU A "TENDINŢEI CENTRALE" 66
3.2. DETERMINAREA INDICILOR DE DISPERSIE 71
3.3. SEMNIFICAŢIA ABATERII STANDARD 76
3.4. FRECVENŢA 79
Capitolul 4. INFERENŢA STATISTICA (I. Radu) 80
4.1. PROPRIETĂŢILE DISTRIBUŢIEI NORMALE 80
4.2. PROBLEME DE ESTIMARE 84
4.2.1. Semnificaţia unei medii 84
4.2.2. Semnificaţia frecventei 85
4.3. SARCINI SAU PROBLEME DE COMPARAŢIE 86
4.3.1. Semnificaţia diferenţei intre două medii in cazul eşantioanelor independente 914.3.2. Semnificaţia diferenţei intre două modii in cazul eşantioanelor perechi 944.3.3. Sernnificaţia diferenşei intre frecvente in criteriul χ2 97
Capitolul 5. STUDIUL COREIAŢIEI (I. Radu, Şt. Szamoskozi) 102
5.1. NOŢIUNEA DE CORELATIE 102
5.2. COEFICIENŢI DE CORELAŢIE PARAMETRICI 105
5.2.1. C.oeficientul de corelaţie 105
5.2.2. Coeficientul de corelaţie biserial şi triserial 1135.2.3. Coeficientul eneahoric 1165.2.4. CoeficientuI de corelaţie multipla R 119
5.3. COEFICIENŢI DE CORELAŢIE NEPARAMETRICI 120
5.3.1. Coeficientul de corelaţie φ 120
5.3.2. Coeficientul de corelaţie a rangurilor ρ 1225.3.3. Coeficientul de concordanţă (W) Kendall 125
5.4. INTERPRETAREA UNUI COEFICIENT DE CORELAŢIE 128
Capitolul 6. ANALLZA FACTORIALĂ (Olga Moldovan) 130
6.1. METODA ANALIZEI IN COMPONENTELE PRINCIPALE (A LUI HOTELLING) 133
6.2. METODA CENTROIDĂ (A LUI THURSTONE) 139
6.3. INTERPRETAREA FACTORILOR 149
Bibliografie 150
Capitolul 7. PROBLEMA PREDICTIEI IN PSIHOLOGIA APLICATĂ (I. Radu) 151
7.1. PUNEREA PROBLEMEI 151
7.2. PREDICTIA LINIARĂ SIMPLA 153
7.2.1. Corelaţa parţială 158
7.2.2. Predicţia multivariată şi corelaţia multiplă 159
7.2.2.1. Algoritmul condensării pivotale Aitken 163
7.2.2.2. Metoda Doolitle pentru studierea corelaţiei multiple 167
7.3. PREDICTIl NELINIARE SAU MULTIPLE 172
Bibliografie 179
Capitolul 8. ANALIZA DE VARIANŢĂ (ANOVA) (I. Radu) 180
8.1. MULTIMI SAU COLECTIVITĂTI DE k EŞANTIOANE INDEPENDENTE 180
8.2. PLANURI DE BAZĂ (CU UN SINGUR FACTOR DE VARIATIE) 185
8.3. FORMALIZAREA NOTIUN II DE COMPARATIE 195
8.4. PLANUL BIFACTORIAL 199
8.5. MULTIMI SAU COLECTIVITĂTI DE K EŞANTIOANE PERECHI 204
Bibliografie 212
Capitolul 9. DEPĂSIREA UNOR STEREOTIPURI METODOLOGICE lN CERCETAREA CONCRETĂ (I. Radu) 214
9.1. STEREOTIPUL (CLIŞEUL) DISTRIBUTIEI NORMALE 215
9.2. STEREOTIPUL CORELATIEI LINIARE 218
9.3. MODELE NELINIARE 221
9.4. CLIŞEUL CONFIRMĂRII IPOTEZEI DE START 225
9.5. IPOTEZE ALTERNATIVE 226
Bibliografie 229
Capitolul 10. ANALIZA DE CLUSTERI (Sofia Nemeş) 231
10.1. TEHNICILE IERARHICE DE FORMARE A CLUSTERILOR 232
10.2. GRUPAREA PRIN LEGĂTURĂ SIMPLĂ, PRIN LEGĂTURĂ COMPLETĂ ŞI PRIN MEDIA CLUSTERILOR 233
10.3. ALTE POSIBILITĂTI DE FOLOSIRE A ANALIZEI DE CLUSTERI IN EXPLORAREA DATELOR 249
10.4. ADECVAREA DENDROGRAMEI LA MATRICEA INITIALĂ DE DISIMILARITĂTI 252
Bibliografie 254
Capitolul11. METODE NEPARAMETRICE (I. Radu) 255
11.1. INTRODUCERE 255
11.2. COMPARAREA A DOUA EŞANTIOANE INDEPENDENTE 257
11.2.1. Proba medianei 257
11.2.2. Proba secventelor (Wald Wolfowitz) 26211.2.3. Testul U (Mann - Whitney) 263
11.3. COMPARAREA A DOUA EŞANTIOANE PERECHI 267
11.3.1. Proba semnelor 267
11.3.2. Proba Wilcoxon 271
11.4. COMPARAREA A K EŞANIIOANE INDEPENDENTE 275
11.4.1. Extinderea probei medianei 275
11.4.2. Testul U (Mann - Whitney) generalizat sau testul Kruskal Wallis 276
11.5. COMPARAREA A K EŞANTIOANE PERECHI 278
11.5.1. Proba Cochran 278
11.5.2. Proba Friedman 279
Bibliografie 281
Capitolul 12. PROBLEME DE CLASIFICARE (I. Radu) 282
12.1. TABELUL DE CORESPONDENŢA 282
12.2.TIPURI ŞI PROCEDURI DE CLASIFICARE 284
12.2.1. Stabilirea tipologiei 285
12.2.2. Probleme de segmentare 285
Bibliogratie 293
Capitolul 13. EVALUAREA CERCETĂRILOR CLINICE (Olga Moldovan, M. Miclea) 294
13.1. STRATEGII DE CERCETARE 294
13.1.1. Strategia evaluării globale a tratamentuIui 294
13.1.2. Strategia descompunerii tratamentului 295
13.1.3. Strategla tratamentului constructiv 29713.1.4. Strategii parametrice de tratament 29713.1.5. Compararea tratamentelor 29813.1.6. Strategia schimbării pacienţilor şi terapeujilor 299
13.2. CONDIŢIILE CERCETARII 300
13.2.1. Investigaţii analoge 300
13.2.2. Experimentul clinic 301
13.3. EVALUAREA IN PRACTICA CLINICĂ 302
13.3.1. Studiul de caz 302
13.3.2. Cvasiexperimentul 30413.3.3. Modelul experimental propriu-zis 304
13.4. PROBLEME DE EVALUARE ŞI DESIGN AL CERCETĂRII 305
13.5. UTILIZAREA PROCEDURILOR METAANALITICE 306
13.6. SIMULAREA PE CALCULATOR 306
Bibliografie 307
Capitolul 14. METAANALIZA (M. Miclea) 309
14.1. CONSIDERAŢII PRELIMINARE 309
14.2. BAZA DE DATE A METAANALIZEI 311
14.2.1. Mărimea efectului 311
14.2.2. PraguI de semnificaţie 31214.2.3. Relaţia dintre mărimea efectului şi testele de semnificaţie 31314.2.4. Etapele demersului metaanalitic 314
14.3. PROCEDURI DE CALCUL UTILIZATE IN METAANALIZĂ 317
14.3.1. Proceduri metaanalitice de comparare a două studii 318
14.3.1.1. Compararea pragurilor de semnificaţie 318
14.3.1.2. Compararea mărimii efectuiui 319
14.3.2. Proceduri metaanaiitice de combinare a două studii 323
14.3.2.1. Combinarea pragurilor de semnificaţie 324
14.3.2.2. Combinarea mărimii efectului 324
14.3.3. Proceduri metaanalitice de comparare a trei sau mai multe studii 326
14.3.3.1. Compararea pragurilor de semnificaţie 326
14.3.3.2. Compararea mărimii efectelor 327
14.3.4. Proceduri metaanalitice de combinare a rezuItatelor a trei sau mai multe studii 329
14.3.4.1. Combinarea pragurilor de semnificaţie 330
14.3.4.2. Combinarea mărimil efectelor 330
14.4. VALOAREA ŞI LIMITELE METAANALIZEI 332
Bibliografie 334
Capitolul 15. UTILIZAREA CALCUIATORULUI LA PRELUCRAREA DATELOR (Monica Albu) 335
15.1. NOŢIUNI INTRODUCTIVE 335
15.2. AVANTAJE OFERITE DE CALCULATOR 339
15.3. REALIZAREA UNUI PROGRAM PENTRU PRELUCRAREA DATELOR 340
15.4. CREAREA FIŞIERELOR DE DATE 344
15.5. CITEVA SURSE DE ERORI LA PRELUCRAREA DATELOR CU AJUTORUL CALCULATORULUI 346
15.5.1. Erori provenite din datele de intrare 346
15.5.2. Erori provenite din programe 34815.5.3. Erori cauzate de utilizator 349
15.6. REZOLVAREA UNEI PROBLEME CU AJUTORUL CALCULATORULUI 350
15.7. UTILIZAREA BIBLIOTECILOR DE PROGRAME 352
15.8. O POSIBILITATE DE CREARE A UNEI BIBLIOTECI DE SUBPROGRAME STATISTICE 353
15.9. EXEMPLE DE PROGRAME STATISTICE 354
Bibliografie 355
Capitolul 16. PRINCIPII METODOLOGICE IN ELABORAREA ŞI UTILIZAREA PROBELOR PSIHOLOGICE (I. Radu) 357
16.1. NECESITATEA UNOR NORME DE ELABORARE ŞI UTILIZARE A TESTELOR 357
16.2. CERINŢE CU PRIVIRE LA VALIDITATEA TESTELOR 362
16.2.1. Validitatea predictivă 363
16.2.2. Validitatea de conţinut 36716.2.3. Validitatea conceptuală 369
16.3. CERINŢE CU PRIVIRE LA FIDELITATEA PROBELOR 371
16.4. CERINŢE CU PRIVIRE LA ADMINISTRAREA ŞI ETALONAREA TESTELOR 374
16.5. TEHNICI DE ETALONARE 375
16.6. CONSIDERATII FINALE 381
ANEXE 383
Anexa 1.1. Distribuţia [t] 84
Anexa 1.2. Distribuţia χ2 386
Anexa 1.3. Valorile normale reduse corespunzătoare programelor de semnificaţie bilaterală 387
Anexa 1.4. Tabelul transfonnării lui r in z 389
Anexa 1.5. Tabelul valorilor semnificative pentru |r| 391
Anexa 1.6. Coeficientul de corelaţte biserial şi triserial 392
Anexa 1.7. Tabelul Coumetou 394
Anexa 1.8. Distribuţia F 395
Anexa 2.0. Indicatii pentru utilizarea programelor in limbaj BASIC 397
Anexa 2.1. Subrutina TASTA utilizată la introducerea datelor 398
Anexa 2.2. Program pentru intocmirea unei histograme 400
Anexa 2.3. Program pentru calculul indicilor statistici de start pentru date izolate 403
Anexa 2.4. Program pentru calcuIul indicilor statistici de start pentru date grupate 406
Anexa 2.5. Program pentru calculul frecvenţelor relative 410
Anexa 2.7. Program pentru aplicarea testului χ2 416
Anexa 2.8. Program pentru determinarea coeficientului de corelaţie r 419
Anexa 2.9. Program pentru analiza factorială a datelor citite dintr-un fişier 422
Anexa 2.10. Program pentru analiza de varianţă simplă 425
Anexa 2.11. Program pentru analiza de varianţă cu două variabile independente 428
Anexa 2.12. Program pentru aplicarea testutui U 432
Rezumat 436
Abstract 438
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu