26/03/2023

PSIHOLOGIA ADOLESCENTEI SI A TINERETII. Dezvoltare, educatie si interventie

Autor: Gratiela Sion
Editura Presa Universitara Clujeana
Colectia
An aparitie :2018
Editia I
ISBN 978‐606‐37‐0482‐6
Nr pagini : 208
Format e-book
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf gratuit la editura



        Adolescenții zilelor noastre este necesar sa se adapteze unor schimări ce au loc peste tot în lume, schimbări de o anvergură, accelerare și consistență cu care omenirea nu a mai avut experiență până în prezent. Forțele globale fără precedent modelează sănătatea și bunăstarea celei mai mari generații de persoane cu vârste cuprinse între 10 și 24 de ani în istoria omenirii. Mobilitatea populației, comunicațiile globale, dezvoltarea economică și durabilitatea ecosistemelor, determină viitorul curs pentru această generație și, pe termen lung, pentru omenire. (Lamy, Bachelet, Barber, et al., 2013) În același timp, cercetările în domeniu au ajuns la noi înțelegeri ale adolescenței ca o fază critică în pentru atingerea potențialului uman (UN. Transforming our world, 2015).

Cuprins:

Partea I. Studiul vârstelor – adolescența și tinerețea  8
1.1. Schimbări de perspectivă privind studiul dezvoltării în adolescență  8
1.2. Adolescența. Dificultăți de definire  9
1.2.1. Adolescența – debutul afirmării sinelui  12
1.2.2. Adolescența ca etapă a transformărilor complexe  13
1.2.3. Adolescența – stadiul premergător vârstei adulte  15
1.2.4. Etape ale dezvoltării în adolescență  15
1.3. Teorii ale dezvoltării – cadre de analiză pentru dezvoltarea în adolescență și tinerețe  18
1.3.1. Cohorta și generația – influențe asupra dezvoltării: dezvoltarea alături de ceilalți într-o lume socială  18
1.3.2. Perspective teoretice în contrast: schimbare furtunoasă vs. continuitate armonioasă în dezvoltarea adolescentului – G. Stanley Hall și Leta Hollingworth  20
1.3.3. Perspectiva umanistă: concentrarea pe calitățile unice ale ființelor umane  22
1.3.4. Perspectiva contextuală: o abordare extensivă a dezvoltării  25
1.3.5. Kurt Lewin: Teoria câmpului și adolescența  31
1.3.6. Abordarea neuro-cognitivă  32
1.4. Principalele sarcini ale dezvoltării în adolescență  37
1.4.1. Conceptualizarea sarcinilor de dezvoltare ale adolescenței – Robert Havighurst  37
1.4.2. Reconfigurarea relațiilor sociale  39
1.4.3. Roluri sociale noi și dimensiuni psihosexuale  39
1.4.4. Imaginea corporală și modificări de autopercepție  40
1.4.5. Relațiile cu părinții și independența emoțională  40
1.4.6. Pregătirea pentru căsătorie și viața de familie  40
1.4.7. Independența economică  41
1.4.8. Dezvoltarea simțului etic și a unui sistem de valori propriu  41
1.4.9. Dorința de a dezvolta un comportament social responsabil  41
1.4.10. Pregătirea pentru viața profesională  41
1.5. Cele patru întrebări-cheie ale adolescenței  42
1.6. Tinerețea și tânărul adult – vârsta adultă emergentă    44
1.6.1. Perioada de tinerețe  48
1.6.2. Studii și cercetări asupra populației tinere din România ultimelor decenii  59
1.6.3. Dinamica valorilor și populația tânără în context european  63
1.6.4. Extinderea perioadei de tinerețe – reconsiderarea tinereții  75

Partea a II a. Dezvoltarea proceselor psihice  77
2.1. Pubertatea – noi parametri de dezvoltare fizică  77
2.1.1. Transformările pubertale și adaptarea adolescenților  78
2.1.2. Transformările pubertale și adaptarea mediului social  79
2.1.3. Transformările privind imaginea și reprezentarea corporală  80
2.1.4. Atracția și exersarea ei – o dimensiune nouă  81
2.1.5. Preocuparea pentru imaginea corporală  82
2.1.6. Corpul ca obiect  83
2.2. Dezvoltarea cognitivă și moralitatea  84
2.2.1. Dezvoltarea cognitivă în perioada adolescenței  85
2.2.2. Dezvoltarea independenței și autonomiei  85
2.2.3. Stadiile dezvoltării morale  87
2.2.4. Morala și construcția idealului de viață  90
2.3. Dezvoltarea emoțională și identitatea  91
2.3.1. Dezvoltarea emoțională în termenii crizei  92
2.3.2. Anatomia identității  93
2.3.3. Criza de identitate  98
2.4. Geneza psihologică a încrederii  99
2.4.1. Imaginea de sine  100
2.4.2. Stima de sine  100
2.4.3. Dimensiunea diferențelor de gen  102
2.4.4. Dimensiunea diferențelor culturale  103

Partea a III a. Dezvoltarea socială și sferele socializării  104
3.1. Dezvoltarea socială în adolescență  104
3.1.1. Relațiile interpersonale  108
3.1.2. Grupul de prieteni  109
3.1.3. Mediul școlar  110
3.1.4. Mediul familial  112
3.1.5. Comunitatea  115
3.2. Familia și noua dinamică a grupului familial  118
3.2.1. Conflictele de idei  119
3.2.2. Conflictele afective și alegerea sexuală  120
3.2.3. Criza de autoritate  121
3.3. Grupul de referință și noile sale funcții  123
3.3.1. Trebuința de apartenență  123
3.3.2. Adaptarea prin comparare  124
3.3.3. Adaptarea prin conformare  125
3.4. Noul egocentrism și reciprocitatea relațională  127
3.4.1. Relațiile pe același nivel  127
3.4.2. Relațiile între generații  128
3.4.3. Egocentrismul relațional  128
3.5. Sexualitate și comportament sexual  129
3.5.1. Comportamentul sexual  130
3.5.2. Identitatea sexuală  132
3.5.3. Relațiile romantice în adolescență  133
3.6. Comportamentele de asumare a riscului  134
3.6.1. Asumarea riscului  135
3.6.2. Abuzul de substanțe  140
3.6.3. Cauze și factori favorizanți  140
3.6.4. Stadiile abuzului de substanțe  141
3.6.5. Situația în România  142

Partea a IV-a. Fragilitate și risc – tulburări asociate dezvoltării în adolescență și tinerețe  151
4.1. Tulburările de alimentație  151
4.1.1. Condiții și caracteristici favorizante  151
4.1.2. Tipuri de intervenție  154
4.2. Depresia și suicidul în adolescență  156
4.2.1. Stările depresive  156
4.2.2. Comportamentul suicidar  158
4.2.3. Modele de intervenție în suicid  163
4.3. Eșecul și abandonul școlar  165
4.4. Violența și delicvența juvenilă  167
4.4.1. De la comportamentul deviant la comportamentul delincvent  168
4.4.2. Măsuri de intervenție și prevenire  169
4.5. Specificul evaluării și intervenției psihologice  178
4.5.1. Evaluarea a problemelor psihologice la vârsta adolescenței și perspectiva dezvoltării  179
4.5.2. Norme generice cu privire la diagnoza psihologică a adolescențior  180
4.5.3. Sănătatea mintală a adolescenților: o provocare urgentă pentru cercetări și investiție socială  182
4.5.4. Politici de sănătate mintală și prevenire  183
4.5.5. Rolul factorilor de protecție psihosociali  185

Referințe bibliografice  187

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu