Autor: Gratiela Sion
Editura Presa Universitara Clujeana
Colectia
An aparitie :2018
Editia I
ISBN 978‐606‐37‐0482‐6
Nr pagini : 208
Format e-book
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf gratuit la editura
Adolescenții zilelor noastre este necesar sa se adapteze unor schimări ce au loc peste tot în lume, schimbări de o anvergură, accelerare și consistență cu care omenirea nu a mai avut experiență până în prezent. Forțele globale fără precedent modelează sănătatea și bunăstarea celei mai mari generații de persoane cu vârste cuprinse între 10 și 24 de ani în istoria omenirii. Mobilitatea populației, comunicațiile globale, dezvoltarea economică și durabilitatea ecosistemelor, determină viitorul curs pentru această generație și, pe termen lung, pentru omenire. (Lamy, Bachelet, Barber, et al., 2013) În același timp, cercetările în domeniu au ajuns la noi înțelegeri ale adolescenței ca o fază critică în pentru atingerea potențialului uman (UN. Transforming our world, 2015).
Cuprins:
Partea I. Studiul vârstelor – adolescența și tinerețea 8
1.1. Schimbări de perspectivă privind studiul dezvoltării în adolescență 8
1.2. Adolescența. Dificultăți de definire 9
1.2.1. Adolescența – debutul afirmării sinelui 121.2.2. Adolescența ca etapă a transformărilor complexe 131.2.3. Adolescența – stadiul premergător vârstei adulte 151.2.4. Etape ale dezvoltării în adolescență 15
1.3. Teorii ale dezvoltării – cadre de analiză pentru dezvoltarea în adolescență și tinerețe 18
1.3.1. Cohorta și generația – influențe asupra dezvoltării: dezvoltarea alături de ceilalți într-o lume socială 181.3.2. Perspective teoretice în contrast: schimbare furtunoasă vs. continuitate armonioasă în dezvoltarea adolescentului – G. Stanley Hall și Leta Hollingworth 201.3.3. Perspectiva umanistă: concentrarea pe calitățile unice ale ființelor umane 221.3.4. Perspectiva contextuală: o abordare extensivă a dezvoltării 251.3.5. Kurt Lewin: Teoria câmpului și adolescența 311.3.6. Abordarea neuro-cognitivă 32
1.4. Principalele sarcini ale dezvoltării în adolescență 37
1.4.1. Conceptualizarea sarcinilor de dezvoltare ale adolescenței – Robert Havighurst 371.4.2. Reconfigurarea relațiilor sociale 391.4.3. Roluri sociale noi și dimensiuni psihosexuale 391.4.4. Imaginea corporală și modificări de autopercepție 401.4.5. Relațiile cu părinții și independența emoțională 401.4.6. Pregătirea pentru căsătorie și viața de familie 401.4.7. Independența economică 411.4.8. Dezvoltarea simțului etic și a unui sistem de valori propriu 411.4.9. Dorința de a dezvolta un comportament social responsabil 411.4.10. Pregătirea pentru viața profesională 41
1.5. Cele patru întrebări-cheie ale adolescenței 42
1.6. Tinerețea și tânărul adult – vârsta adultă emergentă 44
1.6.1. Perioada de tinerețe 481.6.2. Studii și cercetări asupra populației tinere din România ultimelor decenii 591.6.3. Dinamica valorilor și populația tânără în context european 631.6.4. Extinderea perioadei de tinerețe – reconsiderarea tinereții 75
Partea a II a. Dezvoltarea proceselor psihice 77
2.1. Pubertatea – noi parametri de dezvoltare fizică 77
2.1.1. Transformările pubertale și adaptarea adolescenților 782.1.2. Transformările pubertale și adaptarea mediului social 792.1.3. Transformările privind imaginea și reprezentarea corporală 802.1.4. Atracția și exersarea ei – o dimensiune nouă 812.1.5. Preocuparea pentru imaginea corporală 822.1.6. Corpul ca obiect 83
2.2. Dezvoltarea cognitivă și moralitatea 84
2.2.1. Dezvoltarea cognitivă în perioada adolescenței 852.2.2. Dezvoltarea independenței și autonomiei 852.2.3. Stadiile dezvoltării morale 872.2.4. Morala și construcția idealului de viață 90
2.3. Dezvoltarea emoțională și identitatea 91
2.3.1. Dezvoltarea emoțională în termenii crizei 922.3.2. Anatomia identității 932.3.3. Criza de identitate 98
2.4. Geneza psihologică a încrederii 99
2.4.1. Imaginea de sine 1002.4.2. Stima de sine 1002.4.3. Dimensiunea diferențelor de gen 1022.4.4. Dimensiunea diferențelor culturale 103
Partea a III a. Dezvoltarea socială și sferele socializării 104
3.1. Dezvoltarea socială în adolescență 104
3.1.1. Relațiile interpersonale 1083.1.2. Grupul de prieteni 1093.1.3. Mediul școlar 1103.1.4. Mediul familial 1123.1.5. Comunitatea 115
3.2. Familia și noua dinamică a grupului familial 118
3.2.1. Conflictele de idei 1193.2.2. Conflictele afective și alegerea sexuală 1203.2.3. Criza de autoritate 121
3.3. Grupul de referință și noile sale funcții 123
3.3.1. Trebuința de apartenență 1233.3.2. Adaptarea prin comparare 1243.3.3. Adaptarea prin conformare 125
3.4. Noul egocentrism și reciprocitatea relațională 127
3.4.1. Relațiile pe același nivel 1273.4.2. Relațiile între generații 1283.4.3. Egocentrismul relațional 128
3.5. Sexualitate și comportament sexual 129
3.5.1. Comportamentul sexual 1303.5.2. Identitatea sexuală 1323.5.3. Relațiile romantice în adolescență 133
3.6. Comportamentele de asumare a riscului 134
3.6.1. Asumarea riscului 1353.6.2. Abuzul de substanțe 1403.6.3. Cauze și factori favorizanți 1403.6.4. Stadiile abuzului de substanțe 1413.6.5. Situația în România 142
Partea a IV-a. Fragilitate și risc – tulburări asociate dezvoltării în adolescență și tinerețe 151
4.1. Tulburările de alimentație 151
4.1.1. Condiții și caracteristici favorizante 1514.1.2. Tipuri de intervenție 154
4.2. Depresia și suicidul în adolescență 156
4.2.1. Stările depresive 1564.2.2. Comportamentul suicidar 1584.2.3. Modele de intervenție în suicid 163
4.3. Eșecul și abandonul școlar 165
4.4. Violența și delicvența juvenilă 167
4.4.1. De la comportamentul deviant la comportamentul delincvent 1684.4.2. Măsuri de intervenție și prevenire 169
4.5. Specificul evaluării și intervenției psihologice 178
4.5.1. Evaluarea a problemelor psihologice la vârsta adolescenței și perspectiva dezvoltării 1794.5.2. Norme generice cu privire la diagnoza psihologică a adolescențior 1804.5.3. Sănătatea mintală a adolescenților: o provocare urgentă pentru cercetări și investiție socială 1824.5.4. Politici de sănătate mintală și prevenire 1834.5.5. Rolul factorilor de protecție psihosociali 185
Referințe bibliografice 187
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu