Autor:Maurice Halbwachs
Editura Institutul European
Colectia Eseuri de ieri si de azi
An aparitie : 2007
Editia I
Editia originala: La mémoire collective.
Traducerea Irinel Antoniu
ISBN 978-973-611-494-6
Nr pagini : 304
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Problema teoretica a continuitatii sau discontinuitatii dintre Cadrele sociale si Memoria colectiva s-a mutat rapid in acest simplu postulat: Halbwachs pregatise o carte pentru editare, dar deportarea l-a impiedicat sa incheie ultimul capitol; era datoria editorilor sa nu publice decit ceea ce era complet. In plus, Jeanne Alexandre lasa sa se inteleaga, in introducerea sa, ca Halbwachs ar fi putut completa unitatea textului sau ar fi stiut sa concilieze acest text cu proiectul sau de volum asupra timpului: „Textul de fata, extras din manuscrisele lasate de Halbwachs, ne prezinta fragmente din cuprinzatorul volum pe care-l proiecta si care trata despre timp” („Introducere”, p. XXII, prefata la editia a doua revazuta si comentata, Paris, 1968).
Ceea ce era important in 1949 pare a fi devenit secundar in avertismentul la editia a doua: „Acum aproape douazeci de ani, in 1949, n-am considerat necesar sa introducem intr-o carte un articol publicat in timpul vietii de Maurice Halbwachs in Revue philosophique” (nr. 3-4, 1939, „La mémoire collective chez les musiciens”). In comentariul ei, Jeanne Alexandre da oarecum inapoi fata de indicatia din 1949, scriind: „chiar daca se gindise, dar numai ca simpla posibilitate, sa faca din acest articol primul capitol al volumului”; si adauga: „D-l Jean Duvignaud estimeaza astazi ca aceasta analiza a memoriei muzicale pare sa confirme opiniile pe care el insusi le formulase in prefata despre gindirea lui Maurice Halbwachs si orientarea sa spre concret. Am decis deci sa adaugam articolul la carte, dar fara sa modificam structura acesteia, ci situindu-l in anexa”.
Editia critica trebuie sa-si caute asadar fundamentul in chiar textele acestor doua traditii orale care nu par sa coincida: caracterul central al timpului in Memoria si rolul de introducere pe care l-ar putea juca articolul despre memoria muzicala, plasat la inceput; se cere o reevaluare a acestor traditii, dar, mai intii, trebuie sa facem tabula rasa din editiile anterioare.
Istoria nu inseamna tot trecutul, dar nici tot ceea ce ramine din trecut. Sau, daca vrem, pe linga istoria scrisa, exista o istorie vie care se perpetueaza sau se reinnoieste de-a lungul timpului si in care pot fi regasite numeroase curente vechi care numai in aparenta disparusera. Daca n-ar fi asa, am mai avea dreptul sa vorbim de memorie colectiva? Si la ce ne-ar fi de folos cadrele care nu subzisa decit ca notiuni istorice, impersonale si sobre? Grupurile, in care se elaborau odinioara conceptiile si un spirit care dominau un timp intreaga societate, intra repede in declin, facind loc altora, care tin o perioada sceptrul moralei si care formeaza opinia publica dupa propriile modele. Am putea crede ca lumea asupra careia, odata cu bunicii nostri, ne-am aplecat din nou a disparut deodata. Maurice Halbwachs
Cuprins:
Avertisment /11
Capitolul 1
Memoria colectiva la muzicieni /17
Capitolul 2
Memorie individuala si memorie colectiva / 49
Capitolul 3
Memorie colectiva si memorie istorica /95
Capitolul 4
Memoria colectiva si timpul 141
Capitolul 5
Memoria colectiva si spatiul /193
Postfata 239
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu