20/03/2023

METAFORA, FRACTALI SI IMAGOGENOGRAMA IN TERAPIA UNIFICARII (Vol IV din seria Terapia unificarii)

Autor: Madalina Voicu
Editura SPER
Colectia Doctoralia
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-8429-58-8
Nr pagini : 564
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 80 lei la Editura, 80 lei la carturesti, 80 lei la libris

        Seria "Terapia Unificarii"

1. Terapia Unificarii - abordare holistica a dezvoltarii si a transformarii umane - Iolanda Mitrofan
2. Analiza transgenerationala in Terapia Unificarii - Iolanda Mitrofan, Denisa Stoica
3. Artgenograma - diagnoza si terapia unificatoare transgenerationala - Iolanda Mitrofan, Ligiana Petre
        Seria completa : 215 lei la Editura

        Terapia unificarii (T.U.) sau psihoterapia experientiala a unificarii (P.E.U.) este o metoda holistica, centrata pe analiza de simbol, dezvoltare personala si autoschimbare prin intermediul exercitiului provocator, improvizatiei si meditatiei creatoare cu suport artterapeutic si expresiv.
        Este o terapie individuala si colectiva (de grup, de familie si organizationala), atat pentru adulti, cat si pentru copii si adolescenti. Plaseaza in centrul preocuparilor dezvoltarea si transformarea umana. Sursa

Descrierea editurii:

        Volumul IV al seriei „Terapia Unificării”, cartea oferă cititorilor posibilitatea de a o parcurge ca mai multe manuale într-un singur volum generos (580 de pg.), cuprinzând informații despre analiza transgenerațională și instrumentul sugestiv denumit Imagogenogramă, despre o abordare fractalică a procesului psihoterapeutic, cu conexiuni arhetipale și interdisciplinare în spațiu și timp, și, nu în ultimul rând, despre cercetarea calitativă, cu subtilitățile sale.

        În paginile lucrării veți regăsi, de asemenea, pe lângă fundamentarea teoretică și descifrarea ei în context psihologic și psihoterapeutic, numeroase studii de caz și modele de intervenție practică, cu elocvente ilustrări grafice color și idei de exerciții provocatoare, utile pentru facilitarea și derularea travaliului experiențial-unificator.

Cuprins:

Cuvant inainte   vii

Partea I Repere teoretice, conceptuale și metodologice interdisciplinare – către o cunoaștere holistică unificată
Capitolul 1 Fractalii – teorie matematică, aplicații, hermeneutică și corespondențe în abordarea psihologică și terapeutică unificatoare 5
1.1. Introducere  5 
1.2. Notiuni şi definitii conexe  8 
Algoritm  8
Proprietati  9 
Clasificari  9 
Recursivitate  10 
Definitii formale ale recursiei 10 
Evaluatea si terapia unificatoare ca proces stochastic 11
Mişcare browniană   11 
1.3. Disciplinele si teoriile morfologice  12 
Teoria catastrofelor 13 
Teoria fractalilor - consonante si analogii in teoria şi terapia unificarii 14 
Dificultatile modelarii psihicului uman si modelul ,,ghemului perpetuu" in functionarea sa (bazele teoretice ale terapiei unificarii)  17 
Teoria structurilor disipative şi T.U.  21 
Teoria haosului si T.U.  22 
Efectul fluturelui 24 
1.4. Holism si unicitate - intre analogie şi continuitate. Conexiuni şf reflexii in abordarea unificatoare a persoanei   25 
Cresterea agregatelor   25 
O abordare fenomenologica a naturii 27 
Principiul holistic: cazul teoriei structurilor disipative   28 
Timpul   28 
Conceperea analogiei 31 
Continuitatea fundamentală  34 
1.5. Fractalii - oglinda arhitecturii universale 36 
Astronomie .  37 
Geografie  39 
Biologie  39 
Medicina 42 
Psihologie  44 
Fractalii in artă şi 44 
1.6. Domenii si moduri de aplicare ale fractalilor - "homo fractalus" si valente simbolice in diagnoza si psihoterapie  63 

Capitolul 2. Corporal și „acorporal” în psihoterapie.  Dualitate și polaritate – simbolistică și interpretare. Fizică cuantică, muzicalitate, creier și terapii corporale  86
2.1. Fizica cuantica, "culori", simetrie si armonie  86
2.2. Emotiile in procesul terapeutic  94
2.3. "Creierul" visceral si emotiile  99
2.4. Analiza reichiana - emotiile si "memoria" corporala  101

Capitolul 3 Consonanțe infoenergetice și decriptare simbolică. Formă și culoare, hermeneutica chakrelor și elementele fundamentale în dinamica funcțională și evolutivă a ființei umane 111
3.1. Introducere  111
Starea de seninatate  112
3.2. Culoarea - definitii si istoric  113
Frecventa culorilor  113
Simbolistica  114
Psihologie  115
3.3. Forma si culoare  116
3.4. Fiinta umana si traditia orientala  118
3.5. Chakrele si elementele fundaamentale (Aer, Apa, Foc, Pamant) - corespondente  122
Cele sapte chakre si simbolistica lor  126
3.6. Alegeri existentiale si similitudini "destinologice" - simbolistica metodelor proiective si inductive Szondi si Photolangage in diagnoza si terapie  136
Szondi si inconstientul proiectat  136
Photolangage - o metoda bazata pe inductie (despre cum fotografia da nastere cuvintelor)  138

Capitolul 4. Analiza transgenerațională. Genogramă și epigenetică 144
4.1. O perspectiva familiala sistemica  145
Simbolurile geneogramei  147
Continutul geneogramei  147
Scopul geneogramei 149
Realizarea geneogramelor  152
4.2. Transmiterea transgenerationala - de unde venim  152
4.3. Cine suntem?  154
4.4. Influenta transgenerationalului asupra tipului de atasament  155
4.5. "Memoria" transgenerationala  161
4.6. Epigenetica - baza fiziologica a transmiterii transgenerationale  162
4.7. Terapia iertarii - o posibila cale de a integra trecutul  168
4.8. Cateva instrumente de lucru terapeutic  170

Capitolul 5 Diagrama personală a manifestărilor identitare. Ego-Sine. Repere de lectură simbolică în T.U.  179

Capitolul 6 Matrici simbolice autorestructurative și clusteri matriciali simbolici evolutivi – inovații conceptuale   204
6.1. Introducere. Definitie preliminara si premise hermeneutice din perspectiva T.U.  204
6.2. Matrici simbolice autorestructurative si clusteri matriciali simbolici evoutivi. Travaliu terapeutic  206

Capitolul 7 Modelul multi-dimensional al resurselor de adaptare   213
7.1. "BASIC Ph" si setul COPE  213
7.2. Povestea in 6 pasi. Crearea povestii personale ca metoda de evaluare si interventie  218

Capitolul 8. Argumente metodologice: o pledoarie pentru cercetarea calitativă. 
Aspecte teoretice și aplicative 220
8.1. Modele, concepte, teorii, ipoteze, metode  225
8.2. Metodele calitative si alegerea lor  226
8.3. Imaginile in cercetarea calitativă  230
8.4. Validitatea in cercetarea calitativă  231
8.5. Fidelitatea in cercetarea calitativă  232
8.6. Strategii in cercetarea calitativă  233
Triangularea  233
Esantionarea  234
Inductia analitica  235
8.7. Pertinenta in cercetarea calitativă  237
8.8. Generalizarea in cercetarea calitativă  238
8.9. Principii etice in cercetarea calitativă  239

Capitolul 9 Metoda studiului de caz  240

Partea a II-a
Contribuții gnoseologice și inovații metodologice și aplicative în Terapia Unificării Transgeneraționale - către o metodologie sinergică și integrativă a diagnozei și optimizării umane

Capitolul 10 Metodologia și design-ul cercetării – ce, cine, cum și de ce  253
10.1. Obiective  253
10.2. Ipoteze  254
10.3. Variabile 254
10.4. Subiecti  255
10.5. Derularea cercetarii, metode, instrumente si tehnici utilizate pentru evaluare si interventie terapeutica  256
Grila de configuratie diagnostica  257
Tehnici si exercitii pentru lotul experimental L1  261 
Tehnici si exercitii pentru lotul experimental L2   262
a) Abordarea terapeutica a polaritatilor prin intermediul imaginilor cu fractali  262
b) Accesarea elementelor fundamentale si simbolistica culorilor in travaliul terapeutic cu suport provocativ - proiectiv al cristalelor  264
c) Tehnica "M-Origami": forma si transfigurare simbolica  264
Tehnici si exercitii pentru lotul experimental L3   266
a) Cuvant si imagine - sinergie diagnostica si terapeutica in travaliul experiential  266
b) Povestea povestilor ...Travaliu experiential original bazat pe modelul teoretic BASIC Ph si 6PSM   268
c) „Cu Mască și fără Mască” TU (T.U.) față în față cu Tine 272
d) Imagogenograma – inovație metodologică și aplicativă  273
10.6. Analiza si prelucrarea datelor - metodologie cantitativa si calitativa  276

Capitolul 11. Rezultatele cercetării 278
11.1. Analiza calitativă a rezultatelor – exemplificări și studii de caz  278
11.1.1. Tehnica „M-Origami”: formă și transfigurare simbolică, valențe diagnostice și terapeutice 278
A (mă) naste sau a nu (mă) naste, aceasta este intrebarea 278
Defantasmări şi decontaminări afective şi cognitive  281
Nevoia de suport, confirmarea de sine şi identitatea confuză  284  
Constructia "Spirala Cunoaşterii şi a Dezvoltării (potentialităţi)"   286
Construclia ,,Acasă" sau "Realitati paralee"  288
"Pierderi" şi autorestructurare   291
Precizări şi concluzii privind valentele diagnostice şi terapeutice ale tehnicii „M-Origami" in procesul dezvoltării personale de grup   296
11.1.2. Valențele diagnostice și terapeutice ale exercițiilor cu seturi de planșe cu imagini și cuvinte 298
11.1.3. Povestea poveștilor... „BASIC Ph” și setul COPE. 6PSM. – adaptare în terapia unificatoare în grup 314
Harap - Alb sau Printesa din varful patului  314
Feminin versus feminin 318
Simt, deci exist!  320
11.1.4. „Cu Mască și fără Mască”
TU (T.U.) față în față cu Tine 323
11.1.5. Imagogenograma – inovație metodologică și aplicativă 336
Blestem familial si religiziozitate  336
"Ei nu sunt importanti"  338
"Mai..."   341
Aventuri(eri) in spatiul familial transgenerational  352
Dedal si Icar - "am vrut sa zbor din cuibul asta"  360
Polii "sensibilitate" - "putere (aparenta)"  364
"Nu sunt chiat o cauza pierduta!"  370
11.1.6. Imagogenograma și fractalii. Confluențe în paradigma T.U. 380
Metode  380
Rezultate  386
Discutii  387
Concluzii  393
11.2. Analiza cantitativa a rezultatelor: prelucrare si interpretare statistica in baza grilei de configuratie diagnostica  395
11.2.1. Scoruri totale  395
11.2.2. Indicatorul i01      397
11.2.3. Indicatorul i02      398
11.2.4. Indicatorul i03      398
11.2.5. Indicatorul i04      399
11.2.6. Indicatorul i05      400
11.2.7. Indicatorul i06      401
11.2.8. Indicatorul i07      401
11.2.9. Indicatorul i08      402
11.2.10. Indicatorul i09      403
11.2.11. Indicatorul i10      404
11.2.12. Indicatorul i11      405
11.2.13. Indicatorul i12      406
11.2.14. Indicatorul i13      407
11.2.15. Indicatorul i14      408
11.2.16. Indicatorul i15      409
11.3. Interpretarea rezultatelor experimentului. Hermeneutică proiectivă 411

Capitolul 12. Concluzii și implicații diagnostice și aplicative ale cercetării 432

Anexa 1. Concepte-cheie în psihogenealogie, analiză transgenerațională și terapie transgenerațională unificatoare  447
Anexa 2. Cercetarea calitativă – definiții, abordări, strategii și metode utilizate 456
Anexa 3. Fractalii – ilustrări ale aparatul matematic și exemple   469
Anexa 4. Suportul meditativ ca modalitate de diagnoză experiențială în grupul de dezvoltare personală: studiu-pilot 504
Anexa 5. Repere bibliografice: articole, studii și manuale din domeniul dezvoltării personale unificatoare, terapiei experiențiale unificatoare (T.U.) și terapiei transgeneraționale unificatoare  542

Bibliografie 555

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu