Editura Stiintifica
An aparitie :1971
Editia I
Nr pagini : 326
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 19 - 30 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Editia I
Nr pagini : 326
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 19 - 30 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Despre autor:
Alexandru Roșca (1906 – 1996) a fost un psiholog român, unul dintre părinții școlii clujene de psihologie, membru titular al Academiei Române.
Dintre cartile sale:
Debilitatea mintală. Aspectul psihologic, pedagogic și social al copiilor debili mintali (1931);
Psihopatologia deviaților mintali. Diagnoză, triare și reeducare (1931);
Delincventul minor (1932);
Adaptarea socială (1938)
Psihologia intereselor (1938);
Valoarea autoevaluării (1940);
Copiii superior dotați (1941);
Selecția valorilor (1943);
Motivele acțiunilor umane, Ed. Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj1943
Tehnica psihologiei experimentale și practice (1947);
Studii de psihologie pedagogică (1958);
Probleme de defectologie (1959, 1963);
Tratat de psihologie experimentală (redactor), Ed Academiei RPR 1963
Psihologia generală, EDP 1966, 1976
Psihologia muncii industriale (1967);
Determinismul psihologic (1971);
Metodologie și tehnici experimentale în psihologie, Stiintifica 1971
Elaborarea și testarea ipotezelor în psihologie (1971);
Aptitudinile, Stiintifica 1972
Creativitatea generală specifică, Academiei1981
Cuprins:
Prefaţă 9
CAPITOLUL I Metoda experimentală
1. Caracteristicile principale ale experimentului psihologic 11
2. Ipoteza şi testarea ipotezei 13 3. Variabilele şi controlul variabilelor 16
Tipul de variabile 16
Controlul variabilelor 19
4. Planul experimental şi tipurile de experiment 24
Organizarea experimentulni şi planul experimental 24
Erori accidentale şi erori .metodologice 31Preluorarea, interpretarea şi generalizarea datelor 32Tipurile de experiment 34
5. Test şi experiment 38
Bibliografie 41
CAPITOLUL II Procesele senzoriale
1. Pragurile senzoriale 43
Definiţia şi caracterizarea pragurilor 43
Metode de determinare a pragurilor 45
2. Metode, instrumentar şi tehnici de investigare a senzaţidor 54
Senzaţiile interne 54
Bibliografie 109Senzaţiile kinestezice şi de echilibru 56Senzaţiile olfactive 62 Senzaţiile gustative 67Senzaţiile cutanate 71Senzaţiile audilive . 84Senzaţiile vizuale . 93
CAPITOLUL III Percepţia
1. Capacitatea de aprehensiune 110
2. Efectele consecurive figurale 112
3. Oscilaţiile perceptiei 115
4. Mişcările oculare în perceptia vizuală 117
5. Constanţa percepţiei 122
Constanta mărimii . 123
Constanta formei 127Constanta culorii şi strălucirii 128
6. Perceptia adancimii şi distantei 130
7. Localizarea obiectelor în spatiu şi orientarea spatială 135
8. Perceptia timpului 141
9. Perceptia mişcării 142
10. Perceptia cauzalităţii 145
11. Rolul cuvîntului în percepere 146
Bibliografie 148
CAPITOLUL IV Tirnpul de reacţie
1. Aspecte teoretice şi aplicative 151
2. Instrumentar şi tehnici de măsurare a timpului de reactie 152
3. Timpul de reactie ca variabilă dependentă 163
Bibliografie 166
CAPITOLUL V Memoria
1. Memoria şi învăţarea 167
2. Metode tehnici experirnentale de studiere a memoriei 167
Metodele de studiu ale memorizării 168
Metodele de studiu ale retenţiei 171
3. Materiale şi instrumentar în studiul memoriei 177
4. Variante ale metodelor şi tehnicilor de cercetare a memoriei 181
5. Memoria de scurtă durată 183
6. Mărturia 185
Bibliografie 186
CAPITOLUL VI Invăţarea
1. Accepţioni ale notiunii de învătare 188
2. Condiţionarea clasică 188
3. Condiţionarea instrumentală 195
4. Invăţarea perceptivă 196
5. Invăţarea senzorio-motorie 197
6. Invătarea verbală 205
7. Transferul 209
Bibliografie 210
CAPITOLUL VII Gandirea
1. Privire istorica 211
2. Formarea notiunilor 213
Metoda invatarii 214
Metoda clasificarii 216Insusirea noţiunilor din context 220Formarea noţiunilor în relaţie cu formarea operaţiilor intelectuale si a acţiunilor mintale 222Strategiile în insusirea noţiunilor 227Căi de facilitare a procesului de insusire a noţiunilor 229
3. Rezolvarea problemelor 231
Atitudinea (setul) ca factor în rezolvarea problemelor 232
Fixitatea funcţională; fixitatea obiectului 236Fixitatea funcţională; fixitatea metodei 238Probleme desprinse din materii de invăţămInt 242Utilizarea informaţiei 244
4. Descoperirea de relaţii şi legităţi 246
5. Creativitatea gandirii 248
6. Relaţia dintre gandire si limbaj 254
Bibliografie 264
CAPITOLUL VIII Motivaţia
1. Varietatea motivelor umane 268
2. Trebuinţa de stimulare, explorare si performanţă 268
Trebuinţa de stimulare 268
Curiozitatea perceptivă si epistemică 269Activitatea de orientare 274Interesele 276Trebuinţa de performanţă 2793. Motivatia si scopul activităţii 280
Nivelul de aspiraţie 280
Cumoasterea rezultatului ca motivaţie 282
4. Frustrare, agresiune, conflict 284
Bibliografie 290
CAPITOLUL IX Afectivitatea
1. Complexitatea fenomenelor afective 292
2. Varietatea metodelor de investigare 292
3. Metoda condiţionării 297
4. Modificările corporale în reacţiile afective 298
Reacţia electrodermală 299
Inregistrarea modificărilor circulatorii 301Inregistrarea modificărilor respiratorii 307Tensiunea musculară 312Activitatea electrică a scoartei cerebrale 313
5. Alte modificări fiziologice. Concluzii 316
Bibliografie 320
lndice de nume şi materii 321
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu