04/03/2023

METODOLOGIE SI TEHNICI EXPERIMENTALE IN PSIHOLOGIE


Autor: Alexandru Rosca
Editura Stiintifica
An aparitie :1971
Editia I
Nr pagini : 326
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 19 - 30 lei pe okazii 
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd


Despre autor:

    Alexandru Roșca (1906 – 1996) a fost un psiholog român, unul dintre părinții școlii clujene de psihologie, membru titular al Academiei Române.
          Dintre cartile sale: 
Debilitatea mintală. Aspectul psihologic, pedagogic și social al copiilor debili mintali (1931);
Psihopatologia deviaților mintali. Diagnoză, triare și reeducare (1931);
Delincventul minor (1932);
Adaptarea socială (1938)
Psihologia intereselor (1938);
Valoarea autoevaluării (1940);
Copiii superior dotați (1941);
Selecția valorilor (1943);
Motivele acțiunilor umane, Ed. Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj1943
Tehnica psihologiei experimentale și practice (1947);
Studii de psihologie pedagogică (1958);
Probleme de defectologie (1959, 1963);
Tratat de psihologie experimentală (redactor), Ed Academiei RPR 1963
Psihologia generală, EDP 1966, 1976
Psihologia muncii industriale (1967);
Determinismul psihologic (1971);
Elaborarea și testarea ipotezelor în psihologie (1971);
Aptitudinile, Stiintifica 1972

Cuprins:

Prefaţă   9 

CAPITOLUL I Metoda experimentală
1. Caracteristicile principale ale experimentului psihologic  11 
2. Ipoteza şi testarea ipotezei   13 3. Variabilele şi controlul variabilelor   16 
Tipul de variabile   16 
Controlul variabilelor  19 
4. Planul experimental şi tipurile de experiment   24 
Organizarea experimentulni şi planul experimental   24 
Erori accidentale şi erori .metodologice   31 
Preluorarea, interpretarea şi generalizarea datelor 32 
Tipurile de experiment  34 
5. Test şi experiment   38 
Bibliografie  41 

CAPITOLUL II Procesele senzoriale 
1. Pragurile senzoriale  43 
Definiţia şi caracterizarea pragurilor 43 
Metode de determinare a pragurilor   45 
2. Metode, instrumentar şi tehnici de investigare a senzaţidor 54 
Senzaţiile interne   54 
Senzaţiile kinestezice şi de echilibru   56 
Senzaţiile olfactive   62 Senzaţiile gustative   67 
Senzaţiile cutanate   71 
Senzaţiile audilive . 84 
Senzaţiile vizuale . 93 
Bibliografie   109 

CAPITOLUL III Percepţia  
1. Capacitatea de aprehensiune   110 
2. Efectele consecurive figurale   112 
3. Oscilaţiile perceptiei   115 
4. Mişcările oculare în perceptia vizuală 117 
5. Constanţa percepţiei  122 
Constanta mărimii . 123 
Constanta formei   127 
Constanta culorii şi strălucirii   128 
6. Perceptia adancimii şi distantei   130 
7. Localizarea obiectelor în spatiu şi orientarea spatială  135 
8. Perceptia timpului   141 
9. Perceptia mişcării 142 
10. Perceptia cauzalităţii   145 
11. Rolul cuvîntului în percepere   146 
Bibliografie   148 

CAPITOLUL IV Tirnpul de reacţie 
1. Aspecte teoretice şi aplicative   151 
2. Instrumentar şi tehnici de măsurare a timpului de reactie 152 
3. Timpul de reactie ca variabilă dependentă   163 
Bibliografie   166 

CAPITOLUL V Memoria 
1. Memoria şi învăţarea 167 
2. Metode tehnici experirnentale de studiere a memoriei 167 
Metodele de studiu ale memorizării  168 
Metodele de studiu ale retenţiei 171 
3. Materiale şi instrumentar în studiul memoriei   177 
4. Variante ale metodelor şi tehnicilor de cercetare a memoriei 181 
5. Memoria de scurtă durată 183 
6. Mărturia   185 
Bibliografie  186 

CAPITOLUL VI Invăţarea 
1. Accepţioni ale notiunii de învătare   188 
2. Condiţionarea clasică   188 
3. Condiţionarea instrumentală   195 
4. Invăţarea perceptivă  196 
5. Invăţarea senzorio-motorie   197 
6. Invătarea verbală   205 
7. Transferul   209 
Bibliografie  210 

CAPITOLUL VII Gandirea 
1. Privire istorica  211
2. Formarea notiunilor  213
Metoda invatarii  214
Metoda clasificarii  216
Insusirea noţiunilor din context   220 
Formarea noţiunilor în relaţie cu formarea operaţiilor intelectuale si a acţiunilor mintale   222 
Strategiile în insusirea noţiunilor   227 
Căi de facilitare a procesului de insusire a noţiunilor  229 
3. Rezolvarea problemelor   231 
Atitudinea (setul) ca factor în rezolvarea problemelor   232 
Fixitatea funcţională; fixitatea obiectului     236 
Fixitatea funcţională; fixitatea metodei  238 
Probleme desprinse din materii de invăţămInt  242 
Utilizarea informaţiei   244 
4. Descoperirea de relaţii şi legităţi   246 
5. Creativitatea gandirii   248 
6. Relaţia dintre gandire si limbaj   254 
Bibliografie   264 

CAPITOLUL VIII Motivaţia 
1. Varietatea motivelor umane   268 
2. Trebuinţa de stimulare, explorare si performanţă   268 
Trebuinţa de stimulare   268 
Curiozitatea perceptivă si epistemică   269 
Activitatea de orientare 274 
Interesele   276 
Trebuinţa de performanţă   279 
3. Motivatia si scopul activităţii   280 
Nivelul de aspiraţie   280 
Cumoasterea rezultatului ca motivaţie  282 
4. Frustrare, agresiune, conflict   284 
Bibliografie   290 

CAPITOLUL IX Afectivitatea 
1. Complexitatea fenomenelor afective   292 
2. Varietatea metodelor de investigare   292 
3. Metoda condiţionării   297 
4. Modificările corporale în reacţiile afective 298 
Reacţia electrodermală   299 
Inregistrarea modificărilor circulatorii   301 
Inregistrarea modificărilor respiratorii   307 
Tensiunea musculară   312 
Activitatea electrică a scoartei cerebrale 313 
5. Alte modificări fiziologice. Concluzii   316 
Bibliografie   320 

lndice de nume şi materii   321 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu