Autor: Gabriela-Maria Man
Editura Trei
Colectia Psihologie si psihoterapie
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-40-0387-4
Nr pagini : 296
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 45 lei la librariilealexandria, 45 lei la emag, 43 lei la psihoshop
Disponibilitate BCU
Cartea de față pornește de la imaginea pe care societatea o are despre vârsta a treia și a patra, prezentând mai apoi principalele dovezi și studii recente, care sprijină sau contrazic stereotipurile despre vârstele avansate. Referindu-se la probleme specifice vârstei înaintate, legate de sănătate, abilități cognitive, stări afective și relații sociale, Psihologia vârstei a treia și a patra se bazează pe date statistice din ultimii ani, citează cercetări de ultimă oră din neuroștiințe și prezintă o serie de studii realizate pe populația din România. Un alt aspect inedit al cărții este tratarea diferențiată a vârstelor avansate (vârsta a treia - de la 65 la 79 de ani, vârsta a patra - de la 80 de ani în sus), din cauza faptului că, în prezent, odată cu îmbunătățirea condițiilor sociale și medicale, o persoană poate parcurge mai multe decenii ca vârstnic, ceea ce implică schimbări fizice și psihice etapizate și specifice. Cartea este un ghid necesar pentru psihologi, dar și pentru specialiștii din sociologie, asistență socială și medicină.
Când devenim vârstnici? Potrivit Organizației Națiunilor Unite o persoană este etichetată ca vârstnică la 60+ ani, însă potrivit Organizației Mondiale a Sănătății vârstnică este o persoană de abia la 65 de ani și după această vârstă. Totuși la nivelul anumitor societăți și vârsta de 55 de ani poate fi o demarcare validă a debutului vârstei a treia. Practic delimitarea vârstei a treia este o chestiune complexă, ceea ce ne permite să afirmăm că răspunsul la întrebarea când o persoană devine vârstnică? poate fi corect și la 55 de ani și la 60, dar și la 65 de ani, în funcție de momentul, criteriul și persoana pe care o întrebăm. - Autoarea
Studiile care au luat în considerare fericirea, la diferite vârste, au relevat faptul că există o diferență marcantă între adulții vârstnici și persoanele de vârstă mijlocie, dat fiind faptul că între 40-49 de ani starea de bine ar fi cea mai scăzută de pe parcursul vârstei adulte, iar între 61 (cu puțin înainte de debutul vârstei a treia) și 70 de ani (la vârsta a treia) se pare că persoanele sunt cele mai fericite dintre toți adulții. Aceste rezultate nu se aplică și persoanelor de vârsta a patra din ce moment există regrese marcante la nivelul stării de bine după vârsta de 80 de ani. - Autoarea
Gabriela-Maria Man, doctor în psihologie al Universității "Al.-I. Cuza" din Iași, este psihoterapeut specializat în psihodramă clasică, cadru didactic universitar și autor al unor articole științifice în domeniul dezvotării umane la vârstele avansate.
Din cartile sale:
Psihologia varstei a treia si a patra, Trei 2018
Incaruntirea organizatiilor, Institutul European 2021
Cuprins:
Partea 1. Cine este vârstnic 13
Repere ale părții 1 13
1.1. Definirea vârstei a treia și a patra — limite 13
1.2. Delimitarea vârstelor avansate în funcție de percepția socială 14
1.3. Delimitarea în funcție de gen 18
1.4. Delimitarea în funcție de vârsta de pensionare 19
1.5. Delimitarea în funcție de aspectele fiziologice 20
1.6. Delimitarea în funcție de vârsta cronologică 22
1.7. Delimitarea vârstei a treia în funcție de vârsta prospectivă 24
Concluzii ale părții 1 27
Partea a 2-a. „Încărunțirea" lumii 28
Repere ale părții a 2-a 28
2.1. Lumea acum 28
2.2. Lumea în viitor 34
2.3. Factorii relaționați cu schimbările demografice 36
2.3.1. Reducerea mortalității infantile 362.3.2. Schimbări la nivelul cauzelor care determină decesul 382.3.3. Declinul fertilității 412.3.4. Condițiile de trai din prezent 43
2.4. Cât de longevivi putem fi? 44
Concluzii ale părții a 2-a 46
Partea a 3-a. Statutul social al vârstnicului 47
Repere ale părții a 3-a 47
3.1. Statutul actual a vârstnicului 47
3.2. Stereotipurile referitoare la vârstnici 50
3.2.1. Vârstnicii percepuți ca persoane prietenoase 513.2.2. Vârstnicii percepuți ca persoane incompetente 513.2.3. Vârstnicii percepuți ca persoane demne de admirație și milă 523.2.4. Vârstnicii percepuți ca persoane etice 543.2.5. Vârstnicii în activitățile profesionale 543.2.6. Vârstnicii percepuți ca fragili și cu probleme de sănătate 553.2.7. Vârstnicii percepuți ca asexuali 563.2.8. Vârstnicii percepuți ca povară socială 573.2.9. Vârstnicii văzuți fără ajutor sau văzuți ca dezavantajați 583.2.10. Alte stereotipuri aplicate vârstnicilor 59
3.3. Factorii asociați cu stereotipurile la vârstele avansate 59
3.3.1. Vârsta 593.3.2. Genul 603.3.3. Nivelul de sărăcie 613.3.4. Mediul profesional 61
3.4. Impactul stereotipurilor asupra vârstnicilor 62
3.5. Alte aspecte relaționate cu atitudinea față de vârstnici 67
3.5.1. Perturbarea comunicării cu vârstnicii 673.5.2. Vârstnicii nu sunt cei mai stereotipizați 70
3.6. Beneficii ale statutului de vârstnic 71
3.7. Câteva dintre mediile în care se manifestă o atitudine negativă față de vârstnici 74
3.7.1. Sănătatea 743.7.2. Mass media 76
3.8. Istoricul atitudinilor față de vârstnici 79
3.9. Teoriile explicative ale ageism ului 83
3.9.1. Teoria managementului terorii 833.9.2. Teorii asupra frumuseții și impactul asupra stereotipurilor 853.9.3. Teoria identității sociale 873.9.4. Alte teorii explicative pentru ageism 88
3.10. Impactul introducerii vârstei a patra asupra stereotipurilor 89
Concluzii ale părții a 3-a 90
Partea a 4-a. Schimbări la nivel fizic 93
Repere ale părții a 4-a 93
4.1. Schimbările fizice 94
4.1.1. Schimbările la nivel senzorial 944.1.2. Schimbări fizice la nivel psihomotric 1084.1.3. Schimbări la nivel cerebral 117
4.2. Sănătatea la vârstele avansate 127
4.3. Afecțiuni frecvente la vârsta a treia și a patra 130
Concluzii ale părții a 4-a 134
Partea a 5-a. Impactul stilului de viață asupra sănătății fizice și psihice 136
Repere ale părții a 5-a 136
5.1. Activitatea fizică/sportul 137
5.1.1. Sportul/activitatea fizică și procesarea cognitivă la vârstele avansate 1375.1.2. Sportul și starea de bine 1405.1.3. Sportul și funcționarea fizică la vârstele avansate 1435.1.4. Sportul/activitatea fizică și decesul la vârstele avansate 144
5.2. Alimentația 145
5.2.1. Dieta mediteraneeană și implicațiile ei la vârstele avansate 1465.2.2. Alte diete asociate cu funcționarea bună la vârstele avansate 1475.2.3. Deprivarea calorică — impactul la vârstele avansate 1475.2.4. Alimentele bogate în omega-3 — funcționarea cognitivă și emoțională 148
5.3. Fumatul 150
5.4. Stimularea intelectuală 152
5.4.1. Învățarea mai multor limbi străine 1525.4.2. Stimularea cognitivă de la locul de muncă 1545.4.3. Stimularea prin programe structurate 159
5.5. Stimularea prin implicarea în activități utile 161
5.6. Stimularea socială — impactul asupra vârstelor avansate 162
Concluzii ale părții a 5-a 164
Partea a 6-a. Abilitățile cognitive la vârstele avansate 166
Repere ale părții a 6-a 166
6.1. Dinamica la nivel cognitiv 166
6.2. Memoria 169
6.2.1. Memoria de scurtă durată 1696.2.2. Memoria de lungă durată 1726.2.3. Dincolo de uitarea obișnuită la vârstele avansate 176
6.3. Viteza de procesare cognitivă la vârstele avansate 181
6.4. Funcțiile executive la vârstele înaintate 182
6.5. Efectul pozitiv relaționat vârstei la nivelul abilităților cognitive 184
6.5.1. Efectul pozitiv relaționat vârstei și memoria 1856.5.2. Efectul pozitiv relaționat vârstei și atenția 1886.5.3. Efectul pozitiv relaționat vârstei și procesul decizional 189
6.6. Schimbări cognitive între generații 181
Concluzii ale părții a 6-a 193
Partea a 7-a. Aspectele emoționale la vârsta a treia și a patra 196
Repere ale părții a 7-a 196
7.1. Stereotip și realitate la nivel emoțional 196
7.2. Mai fericiți la vârsta a treia? Dar la vârsta a patra? 197
7.3. Stabilitatea emoțională 200
7.4. Tipurile de emoții care apar prevalent la vârstele anansate 201
7.5. Acceptarea și impactul ei asupra emoțiilor pozitive și negative 204
7.6. Emoțiile diferite au scopuri diferite 206
7.7. Percepția limitării timpului rămas de trăit — element de dezvoltare emoțională la vârstele avansate 206
7.7.1. Scopuri diferite la persoane de vârste diferite 2077.7.2. Vârstnicii percep timpul ca fiind limitat 2097.7.3. Mecanismele prin care limitarea timpului rămas de trăit facilitează litatea pozitivă 211
7.8. Diferiți în confruntarea cu respingerea socială 213
Concluzii ale părții a 7-a 214
Partea a 8-a. Relațiile sociale la vârstele avansate 216
Repere ale părții a 8-a 216
8.1. Aspecte cantitative ale relațiilor sociale la vârstele avansate 216
8.2. Calitatea relațiilor sociale la vârstele înaintate 220
8.2.1. Managementul situațiilor de criză interpersonală 2208.2.2. Cooperarea facilitată și de cei din jur 222
8.3. Relațiile familiei actuale — particularități 223
8.3.1. Familii „vrej de fasole" 2248.3.2. Familii bi sau unigeneraționale 2258.3.3. A fi vârstnic și îngrijitor al altui vârstnic 225
8.4. Relațiile de cuplu la vârstele avansate 227
8.4.1. Statutul marital la vârstele avansate 2288.4.2. Relații de cuplu mai gratificante la vârstele avansate 2308.4.3. Relațiile de cuplu și starea de bine 2328.4.4. Suportul emoțional în cuplu la vârstele avansate 2338.4.5. Suportul în caz de neputință 235
8.5. Relația cu propriii copii adulți 238
8.5.1. Aspecte calitative ale relației cu copiii adulți 2388.5.2. Propriii copii adulți ca îngrijitori 239
8.6. Relația cu propriii nepoți 240
8.6.1. Îngrijirea nepoților 2418.6.2. Părinți pentru a doua oară — părinți surogat 243
8.7. Relațiile de muncă la vârstele avansate 245
8.8. Relațiile de prietenie de la vârstele avansate 246
Concluzii ale părții a 8-a 248
Bibliografie 251
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu