Autor: Ivana Markova
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2004
Editia I
Editia originala: Dialogicality and social representations: the dynamics of mind
Traducerea Margrit Talpalaru
ISBN 973-681-515-3
Nr pagini : 312
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 7 - 25 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
„Cartea de fata propune o teorie a cunoasterii inteleasa ca o construire a socialului prin dialogistica si teoria reprezentarilor sociale. Mintea umana se dezvolta nu prin simpla interactiune Ego-Obiect, ci prin interventia lui Alter care „traduce” continuturile cunoasterii, propune cadre de referinta, insinueaza credintele si reprezentarile sale, comunica simboluri si grila sa de interpretare, influenteaza, schimba, surpa stabilitatea, stimuleaza cautarea. Pe urmele lui Karl Buhler si Serge Moscovici, Ivana Markova face din triunghiul semiotic Ego-Alter-Obiect o cale regala a dezvoltarii dinamice, a construirii gindirii sociale.” (Adrian Neculau)
Ivana Markova, profesoara la Universitatea din Stirling (Scotia), Departamentul de Psihologie, este un nume de referinta in psihologia sociala, fiind coordonatoarea grupurilor de lucru Est-Vest „Democracy and individualism in the Eastern and West Europe” si „Trust and Democracy in Transition” si organizatoarea celei de-a sasea Conferinte Internationale asupra Reprezentarilor Sociale (Universitatea din Stirling, 2002).
Cuprins:
Argument (Adrian Neculau) 11
Cuvant inainte 13
Capitolul1. Schimbarea: o problemă epistemologica pentru psihologia sociala 25
1. Cercul perfecţiunii 25
2. Stabilitatea şi cercul perfecţiunii 28
2.1. Stabilitate şi schimbare 282.2. Stabilitatea ca punct de referinta in teoriile cunoaşterii 302.3. Două intrebări despre natura cunoaşterii 322.4. Reprezentările mentale 35
2.4.1. Pentru a realiza reprezentări mentale corecte, trebuie utilizate cuvintele potrivite 352.4.2. Reprezentarile mentale sint proprietăţi ale mecamsmelor 362.4.3. Ce reprezintă reprezentările mentale? 39
3. Spargerea cercului perfect al stabilitatii 42
3.1. Ce poate inlocui epistemologiile fundaţionale? . 423.2. Schimbarea o problemă epistemologică 46
3.2.1. Problema lui Saussure 473.2.2. Este "echilibrarea" raspunsul la problema schimbării? 503.2.3. „Istorie" cu un scop 52
4. Mintea in dialog 55
Capitolul 2. Gandirea şi antinomiile 57
1. A face distincţii 57
2. Polarităţile şi antinomiile in diferite culturi 60
3. Antinomii, opoziţii şi polarităţi in Grecia şi China antice 64
3.1. Opoziţiile la Platon şi Aristotel 653.2. Stricta separaţie a antinomiilor in Grecia antică 673.3. Conceptul de schimbare in Grecia antică 683.4. Antinomii şi opoziţii in gindirea antică chineză 703.5. Conceptul chinez al schimbării 71
4. De la polarităţile greceşti la ştiintă şi misticism 74
4.1. Antinomiile in Renaştere 774.2. Gandirea antinomică a lui Jakob Bohme 80
5. Problema antinomiilor pentru Kant 82
6. Dialectica lui Hegel 84
6.1. De la un inceput nefericit la un sfirşit fericit 866.2. Relaţia tată-fiu ca unitate 886.3. Antinomiile există in tensiune şi conflict 89
7. Gandirea in antinomii in psihologia de după Hegel 90
7.1. Opoziţia universală 917.2. Obsesia lui Jung 917.3. Conflictele nerezolvate ale lui Freud. 947.4. Copiii gandesc in „couple" (in „pereche") 967.5. Polarităţile, contradicţiile şi antinomiile din gandire in psihologia contemporană 97
Capitolul 3. Antinomii lingvistice şi dialogice 99
1. Antinomii anistorice/istorice in limbă 99
1.1. Limbă fără istorie 991.2. Noua ştiinţă a lui Vico 101
2. Antinomia social/individual 105
2.1. Vorbirea şi reflecţia sunt sociale 1052.2. Vitalismul lui Humboldt 1082.3. Opţiunea lui Saussure 112
3. Antinomii lingvistice116
3.1. Contribuţia originală a lui Vilem Mathesius 1163.2. Dialectica sincronie/diacronie in concepţia Cercului Lingvistic din Praga 1183.3. De ce nu este interesant că un copac nu e un cal 1203.4. Conceptul de schimbare in teoria semnificatiei a lui Karcevskij 122
4. Antinomii dialogice 125
4.1. Sfera lui „intre Eu şi Tu" 1254.2. Dialogistica este mai mult decit Eu - Tu 1274.3. Trăind in lumea altora 1294.4. Gandind cu voce tare 133
Capitolul 4. Gandind cu voce tare 135
1. Dialogistica ca ontologie a umanitătii 137
2. Dialogistica şi dialectica 140
3. incercări de a priva limba de dialog 146
3.1. Obtinerea unei limbi neutre in ştiimă 1463.2. „Limba de lemn" a birocratiei 1473.3. Utilizarea limbii pline de sugestii şi sentimente nu este etică 150
4. Dialogistica şi sinele 152
4.1. Dialogistica şi intersubiectivitatea 1524.2. Dialogistica nu reprezintă o fuziune Ego-Alter 1544.3. Impunerea semnificatiei proprii asupra „necunoscutului" 1554.4. „A te ruga sau a nu te ruga, ar putea o intrebare dureroasă 1604.5. „A te supune sau a nu te supune, ar putea să nu fie o intrebare dureroasă 161
5. Diversele stiluri ale gindirii şi vorbirii dialogice 165
5.1. Polifazie şi heteroglosie cognitivă 1655.2. Polemici ascunse 1675.3. Dialog extern şi intern 168
Capitolul 5. Vechi si nou in reprezentările sociale 173
1. De la reprezentările mentale la cele colective şi sociale 173
1.1. „Representation"şi „reprezentarare" 1741.2. A reprezenta inseamnă a gandi 176
2. Teoria sociologică a reprentărilor colective sau sociale 178
2.1. De la Kant la Durkheim 1782.2. Teoria socioIogică a lui Durkheim privind cunoaşterea 1802.3. Dualitatea naturii umane 1802.4. Cultură si societate 1822.5. De la religie la ştiintă 1852.6. Pozitia realistă a lui Durkheim 1882.7. O sarcină neterminată 190
3. Teoria sociopsihologică a reprezentărilor sociale şi a comunicării 191
3.1. Conceptul care s-a pierdut . 1923.2. Ştiinta discontinuitătilor şi instabilitătilor 1933.3. Impotriva opiniei că „le peuple ne pense pas" 1953.4. Simtul-comun ca simt social 1963.5. Cunoaşterea de simt-comun şi cunoaşterea ştiintifică 1983.6. Studiul produselor cunoaşterii 2033.7. De la cunoaşterea de simt-comun la reprezentările sociale 206
Capitolul 6. Triadele dialogice si procesele cu trei componente 209
1. Gandirea in triade 209
1.1. Numărul magic trei 2091.2. Modelul-organon triadic al lui Buhler privind comunicarea şi reprezentarea 2121.3. Tensiunea dialogică 214
2. Triada dialogică 216
2.1. Componentele triadelor dialogice sunt unite prin relatii interne 2172.2. Multiplele fatete ale Ego-Alter-Obiect 222
3. Obiectul in triada dialogică 228
3.1. De la obiectele stabile la cele tranzitorii 2283.2. Copilul ca obiect virtual 2313.3. Reprezentări sociale bazate pe credirdă şi reprezentări sociale bazate pe cunoaştere 233
4. Procesele cu trei componente 237
4.1. Simultaneitatea şi secventialitatea intr-un proces cu trei componente 2374.2. La dissidence d'un seui 240
Capitolul7. Cum inţelegem themata şi cum generăm reprezentări sociale 245
1. Structura reprezentărilor sociale : nucleu şi periferie 245
2. Themata ca fundamente ale continuturilor structurate in reprezentările sociale 251
2.1. Themata in gandirea ştiimifică 2512.2. Themata in gandirea de simţ-comun 2542.3. Toate antinomiile pot deveni themata 2552.4. Culoarea ca thema 257
3. Recunoaşterea socială ca thema de bază 260
3.1. Onoarea şi recunoaşterea socială 2633.2. De la onoare la demnitate 2643.3. Tematizarea moralităţii/imoralităţii relatie cu recunoaşterea socială 2663.4. Tematizarea antinomiei libertate/opresiune 268
4. Tematizarea prin genurile de comunicare 271
4.1. Genurile de vorbire şi de comunicare 2724.2. Relatiile dintre reprezentările sociale şi genurile de comunicare 274
Concluzie: reprezentările sociale şi dialogistica 279
Bibliografie 285
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu