02/03/2023

TRATAT DE PSIHOLOGIE EXPERIMENTALA


Autori: Anatole Chircev, Valer Mare, Vasile Pavelcu etc, Sub redactia Alexandru Rosca
Editura Academiei RPR
An aparitie : 1963
Editia I
Nr pagini : 650
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 35 - 99  lei pe okazii,
Disponibilitate BCU

Despre autor:

    Alexandru Roșca (1906 – 1996) a fost un psiholog român, unul dintre părinții școlii clujene de psihologie, membru titular al Academiei Române.
          Dintre cartile sale: 
Debilitatea mintală. Aspectul psihologic, pedagogic și social al copiilor debili mintali (1931);
Psihopatologia deviaților mintali. Diagnoză, triare și reeducare (1931);
Delincventul minor (1932);
Adaptarea socială (1938)
Psihologia intereselor (1938);
Valoarea autoevaluării (1940);
Copiii superior dotați (1941);
Selecția valorilor (1943);
Motivele acțiunilor umane, Ed. Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj1943
Tehnica psihologiei experimentale și practice (1947);
Studii de psihologie pedagogică (1958);
Probleme de defectologie (1959, 1963);
Tratat de psihologie experimentală (redactor), Ed Academiei RPR 1963
Psihologia generală, EDP 1966, 1976
Psihologia muncii industriale (1967);
Determinismul psihologic (1971);
Elaborarea și testarea ipotezelor în psihologie (1971);
Aptitudinile, Stiintifica 1972

Cuprins:

Introducere. Aspectul teretic al cercetării experimentale (Al. Rosca) 11
1. Metoda experimentala si metoda testelor in psihologia idealista 11 
2. Metoda experimentala in sistemul psihologiei sliinlifice 17 
Bibliografie 19 

Capitolul I. Senzatiile si perceptia (Al. Rosca) 21
1. Unele probleme teoretice in Iegatură cu senzatiile si perceptiile  21 
2. Mecanismele reflectării senzoriale  27 
3. Modalitatile receptiei senzoriale  31
A. Interoreceptia  31
B. Receptia olfactivă si gustativă 36
C. Receptia cutanata  39
D. Receptia auditivă  43
E. Receptia vizuala   45
4. Sensibilitatea analizatorilor si căile modificării ei 48 
A. Posibilitatea si conditiile modificării sensibilitătii   48 
B. Modificarea sensibilitătii unui analizator prin stimularea altor analizatori (interactiunca analizatorilor) 49 
C. Modificarea sensibilitătii pe calea reflexelor conditionate senzonale 59 
D. Modificarea sensibilitătii analizatorilor pe cale de exercitii in conditii de laborator si in procesul unci activităti adecvate  62 
5. Asimetria funcţională a analizatorilor cu receptori-perechi  70 
A. Dominanta laterală (asimetria) in cadrul analizatorului vizual  70 
B. Asimetria funcţională auditivă 73 
C. Asimetria funcţională olfactivă 74 
D. Asimetria funcţională a miinilor  75 
6 Perceptia insusirilor spatiale ale obiectelor 79 
A Perceptia mărimii 79 
B. Perceptia formei  85 
C. Perceptia de adincime 93 
D. Localizare vizuala si auditiva a obiectelor in spatiu  95
E. Orientarea in spatiu  100
7. Perceptia timpului  105
8. Rolul cuvantului in perceptie  113
Bibliografie  124

Capitolul II. Atentia si activitatea de orientare (B. Zorgo)   131
1. Notiunea de atenţie 131 
2. Activitatea de orientare  136
3. Unele particularitaţi ale reacţiilor de orientare in comparatie cu reacţiile specifice de aparare si de orientare 142 
4. Conditiile stingerii reflexului de orientare  144 
5. Relaţia dintre reacţia de orientare si legăturile condiţionate  147 
6. Rolul cuvantului in activitatea de orientare   150
7. Particularitatile si formele atenţiei  153
Bibliografie 161

Capitolul III. Gandirea (Al. Rolca)  165 
1. Conceptie si rnetoda in studiile despre gandire  165
2. Formarea noţiunilor 168 
A Primele cercetari experimentale  168
B Conditii care pot favoriza sau frana formarea noţiunilor 172 
C Formarea noţiunilor in procesul acţiunii cu obiectele  176 
D Conceptualizarea pe baza de material neverbal si pe baza de material verbal  181
E. Generalizarea şi diferenţierea in procesul de formare a noţiunilor  186
5. Inţelegerea   187 
A Inţelegerea construcţiei unor mecanisme  188
B Inţelegerea aspectului gramatical al unut text   189
C Inţelegerei unor texte literare  190
D Inţelegerea unui text ştiintific  198 
E Inţelegerea in cazul stapanirii insuficiente a mijloacelor limbii  198
4 .Rezolvarea problemelor  200
A. Rolul experientei trecute in rezolvarea problemelor  200
B. Cazuri de influenta negativa a experientei trecute. Rolul atitudinii  201
C. Asociatiile generalizate  206
D. "Einsicht", o notiune nestiintifica  208
E. Restructurare si recodaj  210
F. Transferul ca generalizare pe baza analizei si sintezei  211
G. Fazele in rezolvarea problemelor  216
H. Procesele gandirii in activitatea creatoare  217
5. Mecanismele verbale ale gandirii  218
A. Aparitia curentilor de actiune in aparatul vorbirii, in timpul activitatii gandirii  219
B. Activitatea de gandire in diferite conditii de articulare  221
C. Raportul dintre limbajul interior si continutul activitatii gandirii  228
D. Cuvantul ca semnal integrator  229
E. Dezvoltarea gandirii in stransa legatura cu dezvoltarea limbajului  232
Bibliografie  233

Capitolul IV. Limbajul (Al Rosca)  239
1. Functiile limbajului  239
2. Formarea cuvantului ca semnal "independent"  240
3. Mecanismul formarii legaturilor conditionate complexe in procesul insusirii cuvintelor si a structurii gramaticale a limbii  250
4. Latura semantica si latura acustica a cuvantului  255
5. Perceperea si intelegerea limbajului  262
6. Rolul limbajului in formarea si dezvoltarea proceselor psihice  267
Bibliografie  268

Capitolul V.  Memoria (A. Chircev ai V. Mare)   271
1. Liniile principale in interpretarea si cercetarea memoriei 271
2. Procesul memorarii 273
A. Memorarea involuntara  273
B. Memorarea voluntara  312
3 Reproducerea si recunoasterea  313
4. Pastrarea si uitarea  368
Bibliografie   378

Capitolul VI. Afectivitatea (Vasile Pavelcu) 383 
1. Consideratii teoretice generale  383
A. Precizari terminologice  383
B Orientari in metodele de cercetare 384 
C. Pozitii filozofice   386
2. Emotiile   390
A Teorii asupra functiei si mecanismului nervos al emotiilor 390 
B Modificarile fiziologice şi specificitatea emotiilor   395
C. Expresiile emotiilor  404
3 Stari afective elementare (sau sentimente elementare)  407 
A. Starile afective elementare si modificările fiziologice  407
B. Starile afective elementare si senzatiile  411
C. Noi date experimentale cu privire la starile afective elementare 412
D. Starile afective elementare si activitatea  415
E. Starile afective elementare ca functie a personalitatii  416 
4. Sentimente complexe 421 
A. Sentimentul si cunoasterea  421
B. Sentimentul si comportarea  424
C. Sentiment si personalitate  425
Bibliografie 129 

Capitolul VII. Activitatea voluntara (B. Zorgo) 433
1. Problemele teoretice ale cercetarii activitatii voluntare  433
2. Bazele anatomo-fiziologice ale activitatii voluntare 443
A. Rolul aparatului motor in realizarea activitatii voluntare 443
B. Mecanismele asa-numitelor miscari voluntare  446
3. Rolul imaginii si al cuvantului in reglarea activitatii  457
A. Acceptorul actiunii  458
B. Reprezentarea (imaginea) in structura actiunii 462
C. Rolul activitatii de orientare si de investigatie in formarea miscarilor voluntare  472
D. Diferite functii ale stimulentului in reglarea activitatii  482
E. Rolul cuvantului in formarea si dezvoltarea activitatii voluntare  489
4. Raportul dintre activitatea voluntara si cea involuntara  505
Bibliografie  512

Capitolul VIII. Deprinderile (Gh. Zapan si P. Popescu-Neveanu) 517
1. Cu privire la deprinderi si natura lor 517
2. Deprinderile ca efecte ale sistematizarii reflexe  520
3. Conditiile si etapele formarii deprinderilor  522
4. Problemele si modalitatile cercetarii deprinderilor  520
5. Cercetari asupra deprinderilor caracteristice pentru diverse domenii de activitate   533
A. Deprinderea scris-cititului  533
B. Deprinderi matematice  535
C. Deprinderi gramaticale  539
D. Formarea unor deprinderi la scolari in procesul politehnizării  540
E Deprinderile de muncă productivă  541
F. Deprinderi sportive  550
Bibliografie  550

Capitolul IX. Aptitudinile (Al. Rosea)   553 
1 Natura aptitudinilor 553 
2. Aptitudinile si  dispozitiile 557 
3. Metodele de cercetare a aptitudinilor 558 
4. Aptitudinile pentru invătătură 561 
5. Aptitudinile artistice  563 
6. Alte aptitudini 571 
A. Aptitudinile pentru limbi străine 571 
B. Aptitudinile matematice  572 
C. Aptitudinile aviatice  574 
7. Perspectivele apropiate ale cercetărilor asupra aptitudinilor 576 
Bibliografie   578 

Capitolul X. Particularitatile tipologice ale activitatii nervoase superioare (P Popescu-Neveanu)  581
1. Tip de activitate nervoasa superioara, temperament, caracter  581
2. Invatatura lui I.P.Pavlov despre tipurile generale de activitate nervoasa superioara 585
3. Metodele de cercetare a tipurilor generale de activitate nervoasa superioara si principalele rezultate obtinute  589
A. Experimentul verbo-motor  589
B. Reflexul fotochimic  590
C. Reactiile galvano-cutanate  597
D. Reactiile electromiografice  598
E. Experimentul asociativ-verbal  599
F. Utilizarea unor probe simple  600
G. Experimentul natural  604
H. Anamneza  606
4. Tipurile speciale de activitate nervoasa superioara si caile cercetarii lor  618
Bibliografie  637

Index de nume  641
Index de materie  649

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu