Editura Academiei RPR
An aparitie : 1963
Editia I
Nr pagini : 650
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 35 - 99 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Despre autor:
Alexandru Roșca (1906 – 1996) a fost un psiholog român, unul dintre părinții școlii clujene de psihologie, membru titular al Academiei Române.
Dintre cartile sale:
Debilitatea mintală. Aspectul psihologic, pedagogic și social al copiilor debili mintali (1931);
Psihopatologia deviaților mintali. Diagnoză, triare și reeducare (1931);
Delincventul minor (1932);
Adaptarea socială (1938)
Psihologia intereselor (1938);
Valoarea autoevaluării (1940);
Copiii superior dotați (1941);
Selecția valorilor (1943);
Motivele acțiunilor umane, Ed. Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj1943
Tehnica psihologiei experimentale și practice (1947);
Studii de psihologie pedagogică (1958);
Probleme de defectologie (1959, 1963);
Tratat de psihologie experimentală (redactor), Ed Academiei RPR 1963
Psihologia generală, EDP 1966, 1976
Psihologia muncii industriale (1967);
Determinismul psihologic (1971);
Metodologie și tehnici experimentale în psihologie, Stiintifica 1971
Elaborarea și testarea ipotezelor în psihologie (1971);
Aptitudinile, Stiintifica 1972
Creativitatea generală specifică, Academiei1981
Cuprins:
Introducere. Aspectul teretic al cercetării experimentale (Al. Rosca) 11
1. Metoda experimentala si metoda testelor in psihologia idealista 11
2. Metoda experimentala in sistemul psihologiei sliinlifice 17
Bibliografie 19
Capitolul I. Senzatiile si perceptia (Al. Rosca) 21
1. Unele probleme teoretice in Iegatură cu senzatiile si perceptiile 21
2. Mecanismele reflectării senzoriale 27
3. Modalitatile receptiei senzoriale 31
A. Interoreceptia 31B. Receptia olfactivă si gustativă 36C. Receptia cutanata 39D. Receptia auditivă 43E. Receptia vizuala 45
4. Sensibilitatea analizatorilor si căile modificării ei 48
A. Posibilitatea si conditiile modificării sensibilitătii 48B. Modificarea sensibilitătii unui analizator prin stimularea altor analizatori (interactiunca analizatorilor) 49C. Modificarea sensibilitătii pe calea reflexelor conditionate senzonale 59D. Modificarea sensibilitătii analizatorilor pe cale de exercitii in conditii de laborator si in procesul unci activităti adecvate 62
5. Asimetria funcţională a analizatorilor cu receptori-perechi 70
A. Dominanta laterală (asimetria) in cadrul analizatorului vizual 70B. Asimetria funcţională auditivă 73C. Asimetria funcţională olfactivă 74D. Asimetria funcţională a miinilor 75
6 Perceptia insusirilor spatiale ale obiectelor 79
A Perceptia mărimii 79B. Perceptia formei 85C. Perceptia de adincime 93D. Localizare vizuala si auditiva a obiectelor in spatiu 95E. Orientarea in spatiu 100
7. Perceptia timpului 105
8. Rolul cuvantului in perceptie 113
Bibliografie 124
Capitolul II. Atentia si activitatea de orientare (B. Zorgo) 131
1. Notiunea de atenţie 131
2. Activitatea de orientare 136
3. Unele particularitaţi ale reacţiilor de orientare in comparatie cu reacţiile specifice de aparare si de orientare 142
4. Conditiile stingerii reflexului de orientare 144
5. Relaţia dintre reacţia de orientare si legăturile condiţionate 147
6. Rolul cuvantului in activitatea de orientare 150
7. Particularitatile si formele atenţiei 153
Bibliografie 161
Capitolul III. Gandirea (Al. Rolca) 165
1. Conceptie si rnetoda in studiile despre gandire 165
2. Formarea noţiunilor 168
A Primele cercetari experimentale 168B Conditii care pot favoriza sau frana formarea noţiunilor 172C Formarea noţiunilor in procesul acţiunii cu obiectele 176D Conceptualizarea pe baza de material neverbal si pe baza de material verbal 181E. Generalizarea şi diferenţierea in procesul de formare a noţiunilor 186
5. Inţelegerea 187
A Inţelegerea construcţiei unor mecanisme 188B Inţelegerea aspectului gramatical al unut text 189C Inţelegerei unor texte literare 190D Inţelegerea unui text ştiintific 198E Inţelegerea in cazul stapanirii insuficiente a mijloacelor limbii 198
4 .Rezolvarea problemelor 200
A. Rolul experientei trecute in rezolvarea problemelor 200B. Cazuri de influenta negativa a experientei trecute. Rolul atitudinii 201C. Asociatiile generalizate 206D. "Einsicht", o notiune nestiintifica 208E. Restructurare si recodaj 210F. Transferul ca generalizare pe baza analizei si sintezei 211G. Fazele in rezolvarea problemelor 216H. Procesele gandirii in activitatea creatoare 217
5. Mecanismele verbale ale gandirii 218
A. Aparitia curentilor de actiune in aparatul vorbirii, in timpul activitatii gandirii 219B. Activitatea de gandire in diferite conditii de articulare 221C. Raportul dintre limbajul interior si continutul activitatii gandirii 228D. Cuvantul ca semnal integrator 229E. Dezvoltarea gandirii in stransa legatura cu dezvoltarea limbajului 232
Bibliografie 233
Capitolul IV. Limbajul (Al Rosca) 239
1. Functiile limbajului 239
2. Formarea cuvantului ca semnal "independent" 240
3. Mecanismul formarii legaturilor conditionate complexe in procesul insusirii cuvintelor si a structurii gramaticale a limbii 250
4. Latura semantica si latura acustica a cuvantului 255
5. Perceperea si intelegerea limbajului 262
6. Rolul limbajului in formarea si dezvoltarea proceselor psihice 267
Bibliografie 268
Capitolul V. Memoria (A. Chircev ai V. Mare) 271
1. Liniile principale in interpretarea si cercetarea memoriei 271
2. Procesul memorarii 273
A. Memorarea involuntara 273B. Memorarea voluntara 312
3 Reproducerea si recunoasterea 313
4. Pastrarea si uitarea 368
Bibliografie 378
Capitolul VI. Afectivitatea (Vasile Pavelcu) 383
1. Consideratii teoretice generale 383
A. Precizari terminologice 383B Orientari in metodele de cercetare 384C. Pozitii filozofice 386
2. Emotiile 390
A Teorii asupra functiei si mecanismului nervos al emotiilor 390B Modificarile fiziologice şi specificitatea emotiilor 395C. Expresiile emotiilor 404
3 Stari afective elementare (sau sentimente elementare) 407
A. Starile afective elementare si modificările fiziologice 407B. Starile afective elementare si senzatiile 411C. Noi date experimentale cu privire la starile afective elementare 412D. Starile afective elementare si activitatea 415E. Starile afective elementare ca functie a personalitatii 416
4. Sentimente complexe 421
A. Sentimentul si cunoasterea 421B. Sentimentul si comportarea 424C. Sentiment si personalitate 425
Bibliografie 129
Capitolul VII. Activitatea voluntara (B. Zorgo) 433
1. Problemele teoretice ale cercetarii activitatii voluntare 433
2. Bazele anatomo-fiziologice ale activitatii voluntare 443
A. Rolul aparatului motor in realizarea activitatii voluntare 443B. Mecanismele asa-numitelor miscari voluntare 446
3. Rolul imaginii si al cuvantului in reglarea activitatii 457
A. Acceptorul actiunii 458B. Reprezentarea (imaginea) in structura actiunii 462C. Rolul activitatii de orientare si de investigatie in formarea miscarilor voluntare 472D. Diferite functii ale stimulentului in reglarea activitatii 482E. Rolul cuvantului in formarea si dezvoltarea activitatii voluntare 489
4. Raportul dintre activitatea voluntara si cea involuntara 505
Bibliografie 512
Capitolul VIII. Deprinderile (Gh. Zapan si P. Popescu-Neveanu) 517
1. Cu privire la deprinderi si natura lor 517
2. Deprinderile ca efecte ale sistematizarii reflexe 520
3. Conditiile si etapele formarii deprinderilor 522
4. Problemele si modalitatile cercetarii deprinderilor 520
5. Cercetari asupra deprinderilor caracteristice pentru diverse domenii de activitate 533
A. Deprinderea scris-cititului 533B. Deprinderi matematice 535C. Deprinderi gramaticale 539D. Formarea unor deprinderi la scolari in procesul politehnizării 540E Deprinderile de muncă productivă 541F. Deprinderi sportive 550
Bibliografie 550
Capitolul IX. Aptitudinile (Al. Rosea) 553
1 Natura aptitudinilor 553
2. Aptitudinile si dispozitiile 557
3. Metodele de cercetare a aptitudinilor 558
4. Aptitudinile pentru invătătură 561
5. Aptitudinile artistice 563
6. Alte aptitudini 571
A. Aptitudinile pentru limbi străine 571B. Aptitudinile matematice 572C. Aptitudinile aviatice 574
7. Perspectivele apropiate ale cercetărilor asupra aptitudinilor 576
Bibliografie 578
Capitolul X. Particularitatile tipologice ale activitatii nervoase superioare (P Popescu-Neveanu) 581
1. Tip de activitate nervoasa superioara, temperament, caracter 581
2. Invatatura lui I.P.Pavlov despre tipurile generale de activitate nervoasa superioara 585
3. Metodele de cercetare a tipurilor generale de activitate nervoasa superioara si principalele rezultate obtinute 589
A. Experimentul verbo-motor 589B. Reflexul fotochimic 590C. Reactiile galvano-cutanate 597D. Reactiile electromiografice 598E. Experimentul asociativ-verbal 599F. Utilizarea unor probe simple 600G. Experimentul natural 604H. Anamneza 606
4. Tipurile speciale de activitate nervoasa superioara si caile cercetarii lor 618
Bibliografie 637
Index de nume 641
Index de materie 649
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu