Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2022
Editia a
ISBN 978-973-46-8884-5
Nr pagini : 640
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 75 lei la Editura, 75 lei la libris
Descrierea editurii:
Volumul de față abordează toate aspectele cercetării științifice în psihologie, de la alegerea problemei de cercetare și stabilirea ipotezelor la stabilirea designului, colectarea datelor, interpretarea acestora și explicarea în detaliu a modalității corecte prin care cercetătorii pot disemina rezultatele în comunitatea științifică și către publicul larg. Cele 32 de capitole, structurate în șapte părți, prezintă și analizează toate aceste etape, fiind un ghid complet pentru realizarea studiilor empirice cantitative. Cartea le este utilă atât cercetătorilor, cât și studenților din domeniile psihologie, științele educației, sociologie și asistență socială, masteranzilor, doctoranzilor sau profesorilor în proces de formare continuă.
Loredana R. Diaconu-Gherasim este profesor doctor în cadrul Facultății de Psihologie şi Științe ale Educaţiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde predă cursuri din aria metodologiei cercetării și psihologia rezilienţei. Interesele sale de cercetare vizează relaţia dintre caracteristicile familiei şi adaptarea socială şi emoţională a adolescenților, precum şi modul în care credinţele motivaţionale, în combinație cu alți factori de risc şi protecție, pot prezice adaptarea şcolară.
Cornelia Mairean este asistent universitar doctor in cadrul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi. Domeniile sale de interes includ: psihologia transporturilor, stress si pierdere traumatica, rezilienta si dezvoltare personala. Sursa
De acelas autor:
Psihologia traumei (coautor), Polirom 2014
Bulimia nervoasa. Teorie, evaluare si tratament (coautor), Polirom 2016
Stres traumatic si dezvoltare personala posttraumatica, Institutul european 2017
Metode cantitative de cercetare. Designuri și aplicații în științele sociale, Polirom 2022
Mihai Curelaru este conferențiar doctor în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde predă cursuri de metodologie a cercetării și psihologia religiei. Domeniile sale de interes sunt metodele calitative de cercetare, psihologia socială (reprezentări sociale, context social, practici sociale, valori, ideologii, agresivitate, atitudini, discriminare) și psihologia religiei (religiozitate, iertare).
Cuprins:
Prezentarea autorilor 7
Prefaţă 13
Partea I. Definitii, scopuri şi dimensiuni ale cercetării
Capitolul 1. Repere ale cunoaşterii ştiinţifice în psihologie (Mihail-Radu Robotă) 19
Capitolul 2. Etica cercetării în ştiinţele sociale (Tudoi.-Ştefan Rotaru) 35
Capitolul 3. Probleme şi ipoteze de cercetare (Andrei lon, Bogdan Oprea) 60
Capitolul 4. Variabile (Nicoleta Laura Popa) 75
Capitolul 5. Parcursul unei cercetări sub standardele ştiinţei deschise (open science)(Andrei Rusu, Cristina Maroiu) 89
Partea a II-a. Metode de cercetare experimentale
Capitolul 6. Experimentul ca metodă de cercetare (Delia Virgă, Cristina Maroiu) 103
Capitolul 7. Cvasi-experimentul ca alternativă la cercetarea experimentală (Delia Virgă, Luca Tisu) 120
Capitolul 8. Studiile randomizate controlate (Elena Gabriela Nicută, Andrei Rusu)136
Partea a III-a. Metode non-experimentale
Capitolul 9. Ancheta (Mihai Curelaru) 161
Capitolul 10. Metoda asociativă (Loredana R. Diaconu-Gherasim, Alexandra S. Zancu) 188
Capitolul 11. Studii comparative (Cornelia Măirean, Alexandra S. Zancu) 205
Partea a IV-a. Validitatea cercetării
Capitolul 12. Validitatea metodelor cantitative (Loredana R. Diaconu-Gherasim) 221
Capitolul 13. Validitatea intemă în studiile cantitative (Loredana R. Diaconu-Gherasim) 229
Capitolul 14. Validitatea statistică în studiile cantitative (Cornelia Măirean, Octav Sorin Candel) 246
Capitolul 15. Validitatea externă a cercetării (Loredana R. Diaconu-Gherasim, Comelia Măirean, Mihai Curelaru) 256
Capitolul 16. Evaluarea calităţii metodologice (validităţii) a studiilor (Alexandra Maftei, Andrei Rusu) 279
Partea a V-a. Eşantionare, măsurare şi colectarea datelor
Capitolul 17. Eşantionarea (Mihai Curelaru) 295
Capitolul 18. Măsurarea în domeniul sociouman (Cristian Opariuc-Dan) 319
Capitolul 19. Calităţi psihometrice ale scalelor de evaluare (Dragoş Iliescu, Sergiu Condrea, Raluca Duţu) 345
Capitolul 20. Colectarea şi codificarea datelor (Cornelia Măirean) 365
Partea a VI-a. Analiza şi interpretarea datelor
Capitolul 21. Consideraţii cu privire la analiza statistică a datelor (Andrei C. Holman) 387
Capitolul 22. Metode statistice asociative (Simona Popuşoi) 407
Capitolul 23. Metode statistice comparative (Adrian-Vicenţiu Labăr) 424
Capitolul 24. Modele ale analizei de cale (path) (Paul Sărbescu) 451
Capitolul 25. Analiza factorial confirmatorie: aplicaţii în analiza structurii factoriale şi a invarianţei de măsurare (Robert Balazsi, Imre Pentek) 463
Capitolul 26. Introducere în analiza multinivel (Cristian Opariuc-Dan) 492
Capitolul 27. Analiza de reţea pe variabile psihologice (Ştefan Marian, Laurenţiu Paul Maricuţoiu) 517
Capitolul 28. Analiza statistică bayesiană (Imre Pentek, Robert Balazsi) 540
Partea a VII-a. Redactarea şi comunicarea rezultatelor
Capitolul 29. Principiile realizării şi raportării unui studiu meta-analitic (Cornelia Măirean) 561
Capitolul 30. Redactarea articolelor ştiinţifice (Ionela Şerban, Violeta Enea) 579
Capitolul 31. Alte forme de diseminare a rezultatelor în comunitatea ştiinţifică (Cristina Maroiu) 603
Capitolul 32. Diseminarea rezultatelor către publicul larg (Luca Tisu, Zselyke Pap, Cătălina Bunghez) 617
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu