12/11/2022

STRES TRAUMATIC SI DEZVOLTARE PERSONALA POSTTRAUMATICA


Autor: Cornelia Mairean
Editura Institutul European
Colectia Academica.Psihologie
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-24-0185-6
Nr pagini : 280
Format 140 x 190
Pretul la data postarii : 34 lei la Editura, 28,90 lei la elefant, 26,52 lei la libris


Descrierea editurii:

        Trauma reprezinta un eveniment de viata care implica moartea, amenintarea cu moartea si/sau injurii serioase la adresa integritatii fizice sau psihice. Atunci cand o persoana traieste un eveniment traumatic, ea se confrunta cu o realitate care contrazice perspectiva prin care lumea este privita ca un loc sigur. Trauma produce schimbari ale identitatii de sine, ale spiritualitatii, ale perspectivei asupra lumii, ca rezultat al modificarilor schemelor cognitive asociate cu increderea, intimitatea, siguranta, puterea si controlul. Consecinta cea mai severa, din punct de vedere psihologic, a expunerii la traume consta in aparitia tulburarii de stres posttraumatic, caracterizata prin manifestari intruzive, simptome de evitare, hiperactivism, perturbari ale schemelor cognitive si ale dispozitiei. De asemenea, studiile documenteaza existenta fenomenului de dezvoltare personala posttraumatica, caracterizat prin faptul ca persoanele expuse traumelor pot raporta anumite beneficii sau schimbari pozitive, ca urmare a experientei lor. Lucrarea prezenta isi propune sa prezinte implicatiile traumelor, atat cele nefaste (stresul posttraumatic), cat si cele de natura pozitiva (dezvoltare personala posttraumatica), rezumand date teoretice si empirice recente si relevante pentru domeniul traumatologiei.

        Cornelia Mairean este asistent universitar doctor in cadrul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi. Domeniile sale de interes includ: psihologia transporturilor, stress si pierdere traumatica, rezilienta si dezvoltare personala. Sursa 
        De acelas autor:
Psihologia traumei (coautor), Polirom 2014
Bulimia nervoasa. Teorie, evaluare si tratament (coautor), Polirom 2016
Metode cantitative de cercetare. Designuri și aplicații în științele sociale, Polirom 2022

Cuprins:

Prefaţil (Comeliu-Eugen HAVÂRNEANU) / 9 
Introducere / 13 

Capitolul I. Stres posttraumatic / 17 
1.1. Stres şi traumă / 17 
1.2. Traumă şi stres posttraumatic / 20 
1.3. Criterii de diagnostic / 26 
1.3.1. Simptome de reexperimentare / 27 
1.3.2. Simptome de evitare / 31 
1.3.3. Modificări negative la nivelul cogniţiiior şi a dispoziţiei / 33 
1.3.4. Modificări semnificative ale activismului / 36 
1.4. Manifestari asociate / 40 
1.4.1. Manifestări fiziologice / 40 
1.4.2. Disocierea / 41 
1.4.3. Amintiri false / 42 
1.4.4. Tulburări emotionale / 45 
1.4.5. Reactii comportamentale / 46 
1.5. Factori care conditionează aparitia PTSD / 49 
1.5.1. Factori personali / 50 
1.5.2. Factori specifici expunerii traumatice / 67 
1.5.3. Factori de mediu / 73 

Capitolul 2. Recuperare şi dezvoltare posttraumatică / 75 
2.1. Recuperare după expunerea la traumă / 75 
2.2. Găsirea sensului experienţei traumatice / 83 
2.3. Dezvoltare posttraumatică - aspecte generale şi delimitări conceptuale / 85 
2.4. Dezvoltare personală posttraumatică vicariantă / 90 
2.5 Dimensiuni ale dezvoltării personale / 92 
2.6. Relaţia dintre stres traumatic, dezvoltare posttraumatică şi stare de bine / 95 
2.7. Factori protectivi / 101 
2.7.1. Trăsături de personalitate / 102 
2.7.2. Caracteristici socio-demografice / 104 
2.7.3. Strategii de coping / 108 
2.7.4. Condiţii de mediu / 109 

Capitolul 3. Studii empirice referitoare la stres traumatic şi dezvoltare personală posttraumatică / 111 
3.1. Consideraţii generale / 111 
3.2. Implicaţii etice ale studierii traumei / 120 
3.3. Studiul 1. Factori de vulnerabilitate şi factori protectivi ai modificărilor schemelor cognitive ca urmare a expunerii la evenimente traumatice / 125 
3.3.1. Obiective şi ipoteze /125 
3.3.2. Metodă /129 
3.3.3. Rezultate / 133 
3.3.4. Discuţii / 140 
3.4. Studiul 2. Procese cognitive implicate In evaluarea situaţiilor traumatice. Legătura dintre cogniţie şi emoţie / 159 
3.4.1. Obiective şi ipoteze /159 
3.4.2. Metodă / 160 
3.4.3. Rezultate / 161 
3.4.4. Discuţii / 164 
3.5. Studiul 3. Trecerea de la psihotraumatologie la o psihologie pozitivă - studiul fenomenului de dezvoltare posttraumatică vicariantă / 168 
3.5.1. Obiective şi ipoteze / 168 
3.5.2. Metodă / 170 
3.5.3. Rezultate / 173 
3.5.4. Discutii / 178 
3.6. Studiul 4. Reactii ale participanţilor ca urmare a participării la cercetare / 184 
3.6.1. Obiective / 184 
3.6.2. Metodă / 185 
3.6.3. Rezultate / 187 
3.6.4. Discutii / 190 
3.7. Studiul 5. Dezvoltarea imaginilor intruitve pe baza unui material traumatic vizual / 192 
3.7.1. Obiective şi ipoteze / 192 
3.7.2. Metodă / 194 
3.7.3. Rezultate / 200 
3.7.4. Discutii / 206 
3.8. Studiul 6. Dezvoltarea imaginilor intruzive pe baza unui material scris, cu continut traumatic / 208 
3.8.1. Obiective şi ipoteze / 208 
3.8.2. Metodă / 210 
3.8.3. Rezultate / 212 
3.8.4. Discutii / 215 
Concluzii / 223 

Bibliografie / 233 
Abstract / 265 
Resume / 269 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu