20/11/2022

MA EXASPEREAZA! Cum sa intelegem ce se petrece in creierul copilului intre 6 si 11 ani

Autor: Isabelle Filliozat
Editura Trei
Colectia Psihologie practica pentru parinti
An aparitie : 2020
Editia I
Editia originala: Il me cherche: Comprendre le cerveau de votre enfant entre 6 et 11 ans
Traducerea Liana Haidar
ISBN 978-606-40-0695-0
Nr pagini : 176
Format 160 x 230
Pretul la data postarii : 33,15 lei la Editura, 27,30 lei la elefant, 39 lei la libris


Descrierea editurii:

        Copilul e agitat, îndărătnic, mofturos la masă și își iese ușor din fire – acasă, dar și față de colegii de clasă. Rețeta-standard spune: Trebuie să-i puneți limite! Și dacă, de fapt, există și alte motive care n-au legătură cu tehnicile bazate pe control și pe "consecințe"? Impulsivitatea și bombănitul, de exemplu, pot fi provocate și de o proastă reglare a nivelului glicemiei, la fel cum enurezisul s-ar putea trage și dintr-o întârziere a dezvoltării controlului sfincterian de la nivelul creierului limbic, arată Isabelle Filliozat. A ignora ritmul de dezvoltare a copilului devine o sursă pentru numeroase conflicte, crize și pedepse inutile. Căci, dacă nu știi ce se petrece în mintea și în corpul copilului tău, n-ai cum să găsești calea de mijloc între "prea mult" și "prea puțin" control parental. Plecând de la datele oferite de neuroștiințe, dar și de la principiile parentingului pozitiv, autoarea propune cele mai eficace metode de a-l ajuta pe copil să capete autonomia, încrederea de sine și abilitățile sociale de care are nevoie între 6 și 11 ani.

        "Am scris aceste pagini pentru că lucrurile s-au schimbat de când eram copii, iar noi, ca părinți, trebuie să fim în măsură să alegem modul în care să acționăm și să nu ne lăsăm influențați de istoricul personal. Această carte încearcă să ne ajute să înțelegem ce se petrece în capul copiilor noștri, să găsim soluțiile potrivite pentru a reacționa la comportamentul lor și să știm cum să dăm curs nevoilor lor. Raportarea empatică față de copil, o soluție a parentajului pozitiv, ne ajută să fim mai fericiți în viața de familie. Nu uitați, timpul trece foarte repede…" - Isabelle Filliozat

        "Emoțiile provocate de pedepse stimulează circuitul cerebral al stresului și îl împiedică pe copil să se gândească la ceea ce a făcut. Memoria funcționează, dar copilul va reține stresul, teama, furia pe care i le-a provocat pedeapsa, și nu motivul pentru care a fost pedepsit. Pedepsele îl învață pe copil să-i fie teamă, nu și să își asume responsabilitatea faptelor sale și autodisciplina. Pedepsele îl împiedică pe copil să devină conștient de consecințele faptelor sale, deturnându-i atenția spre sentimente negative față de părinte: se simte nedreptățit, e furios pe el, se teme de el". - Isabelle Filliozat

        Isabelle Filliozat este psihoterapeut și specialist în educație școlară, fiind directoarea Școlii de Inteligențe Relaționale și Emoționale din Aix-en-Provence. Este certificata in analiza tranzactionala si maestru practician de programare neurolingvistica. Lucreaza cu emotiile de peste douazeci de ani si este dedicată parentajului și dezvoltării personale. Site-ul autoarei
        La noi s-au publicat lucrarile:
Inteligenta Inimii, Cosmos 2006
Ceilalti si eu : cum sa-ti dezvolti competentele sociale, Trei 2011
Le-am încercat pe toate! Plânsete, încăpățânare și crize de furie (perioada 1-5 ani), Trei 2019
Mă exasperează! Cum să înțelegem ce se petrece în creierul copilului între 6 și 11 ani, Trei 2020
Nu ne mai înțelegem deloc! Cum să trecem cu bine prin perioada ușilor trântite (de la 12 la 17 ani), Trei 2020
Te detest, te iubesc. Cum reparăm relația cu părinții noștri, Trei 2019
Nu există părinte perfectPrezentul copiilor nostri incepe cu trecutul nostru, Univers 2020
Emoțiile copilului. Cum să-i înțelegem limbajul, râsul și plânsul, Cosmos 2006, Trei 2021
Seria: Caietele Filliozat, Litera

Cuprins:

Cuvânt-înainte  /13
Isabelle Filliozat  /13
Anouk Dubois  /16
Mod de întrebuinţare  /19

I. E sămânţă bună  /27
Face o criză  /29
E agresiv  /32
Cum să-l facem să-şi schimbe comportamentul?  /35
Se înfurie din nimica toată  /38
Vrea să atragă atenţia  /40
Refuză contactul fizic  /42
Du-te în camera ta!  /44
Tot timpul vrea încă ceva  /46
Tot timpul cere ceva  /47
Stă tot timpul lipit de mine  /48
Vrea s-o sun când e în tabără  /49
Cei mici nu povestesc niciodată nimic  /50
Schimbă lucrurile  /52
Prietenii nu vor să-l primească în echipă  /53
Vrea să câştige tot timpul  /54
Mă foloseşte drept ţintă  /56
Nu se mai satură să ne jucăm împreună  /58
Râdem şi ne prefacem că ne batem  /60
Hârjoneala se termină întotdeauna cu lacrimi?  /61

II. Acceptaţi-le emoţiile  /65
„Mi s-a furat guma" şi alte mici necazuri  /66
Plânge  /68
Deşi totul a trecut, încă mai tremură!  /69
E furioasă  /70
Îi e frică de câini  /72
Acum e calmă şi drăguţă, în clipa următoare face o criză  /73

III. De la 6 la 7 ani. Imaginaţia  /75
Spune nişte poveşti „de adormit copiii"  /76
Mă minte  /78
Nu vrea nici măcar să guste  /80

IV. 7 ani. Vârsta raţiunii  /83
Refuză să se îmbrace singur  /84
Copiii nu fac nimic acasă  /85
Face pipi în pat  /87
Nu suportă etichetele de la haine  /89
Vrea să mănânce tot timpul acelaşi lucru şi e dificil la masă doar când e cu mama lui  /90
Mestecă bucata de carne, dar nu reuşeşte s-o înghită  /92
Fiica mea vrea să poarte sutien  /94

V.  8 ani. Vârsta regulilor şi a proiectelor  /95
Aleargă în toate părţile şi ce nu face  /96
Îşi minte prietenii  /97
Fetiţa mea face doar ce nu are voie!  /98
Copiii detestă limitele, dar adoră regulile!  /99
Se poartă de parcă nici nu aude  /101
Fetiţa mea nu respectă regulile  /104
E insuportabil  /105
Ar merita o pedeapsă  /106
Fiica mea e neîndemânatică  /108
Nu face nimic decât dacă-i promit ceva  /112
Nu sunt mulţumiţi niciodată, de fiecare dată vor ceva în plus  /114

VI. 9 ani. Dreptate şi perfecţiune  /117
După câteva săptămâni, lasă totul baltă  /119
Nu stă locului o clipă, nu reuşeşte să se concentreze  /121
Copilul meu are ticuri  /122
Copilul meu suferă de tulburare obsesiv-compulsivă (TOC)  /124

VII. 10 ani. încrederea  /127
Nu pot să am încredere în el!  /128
Felicitările sunt tot recompense  /130
Sunt mulţumit când învaţă bine  /132

VIII. 11 ani. Premisele adolescenţei  /133
Nu poţi face nimic cu el!  /135
Îşi aruncă lucrurile peste tot  /138
E online şi joacă numai jocuri video violente  /140

IX. Ce se petrece în mintea noastră, ca părinţi?  /143
Mă enervez şi ţip  /144
Copiii noştri ne imită  /145
Mă scoate din sărite!  /146
De unde atâta agresivitate?  /147
Important este să rămânem adulţi în orice situaţie  /150
Cum rezolvăm problema  /152

Concluzie  /155

Anexă: Informaţii şi resurse suplimentare  /161
1. Ataşamentul  /161
2. Principalii factori de stres  /161
3. Cum îl ajutăm să-şi rezolve problemele  /162
4. Ce este emoţia?  /163
5. Incidenţa alimentaţiei asupra hiperactivităţii şi deficitului de atenţie  /165
6. Să hrănim creierul copilului  /167
7. Exerciţii fizice pentru stimularea dezvoltării creierului  /168
8. Neajunsurile pedepselor  /169
9. Câteva tehnici ca să ne păstrăm şi redobândim calmul  /170
10. Cum să rezolvăm o problemă în opt etape  /171

Bibliografie  /173
Articole şi resurse pe internet  /174
Mulţumiri  /175

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu