22/11/2022

ELEMENTE DE PSIHOLOGIE ORTODOXA

Autor: Larisa Sehovtova, Iuri Zenko
Editura Sophia
Colectia Psihoterapia ortodoxa
An aparitie : 2016, 2020
Editia a II-a
Editia originala: 
Traducerea Andrei Dragulinescu
ISBN 978‑973‑136‑733-0
Nr pagini : 304
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 30  lei la cartifrumoase, 30 lei la elefant, 30 lei la carturesti
Disponibilitate BCU (ed.2016)


        Fundamentala carte a cunoscuților psihologi ortodocşi din Sankt-Petersburg – specialiști cu vastă experiență profesională și totodată profund atașați de experiența creștinismului ortodox – se impune prin coerenţa, precizia şi deplinătatea expunerii, comparând şi îmbinând acolo unde este cazul, într-o manieră caracteristică, acumulările ştiinţei psihologice şi multimilenara experienţă, încuviinţată şi însuflată de Dumnezeu, a asceticii ortodoxe.
        Atât pentru specialiştii care doresc să-şi pună cunoştinţele şi talentul în slujba vindecării şi mântuirii sufletelor, cât şi pentru toţi cei ce vor să obţină o perspectivă cât mai completă asupra problemelor sufleteşti, perspectivă care să întrunească tot ce este mai bun din tradiţie şi din modernitate, cartea de faţă reprezintă o lucrare de referinţă în domeniul de tot mai mare interes al psihologiei şi psihoterapiei ortodoxe.

Cuprins: (paginatia editiei 2016)

Psihologia crestina ca posibilitate si realitate  5
Cuvant inainte  27
Introducere  33

1. PARADIGMA IDEALISTĂ A NATURII OMULUI ÎN FILOSOFIE ŞI PSIHOLOGIE 
I. Filosofía  39
II. Psihologia  42
2.ÎNVĂŢĂTURA TEOLOGICĂ DESPRE OM ŞI DEZVOLTAREA LUI 
I. Antropologia  45
II. Soteriologia  49
III. Concepţiile despre suflet din Sfânta Scriptură, din Tradiţia patristică şi din filosofía religioasă  53
3. PARTEA RAŢIONALĂ A SUFLETULUI (MINTEA, INTELECTUL) 
I. Invăţătura patristică despre puterea raţională a sufletului  71
II. Teoriile intelectului în psihologie  98
Concluzii  102
4. PUTEREA IRASCIBILĂ A SUFLETULUI. (SENTIMENTELE, EMOŢIILE) 
I. Invăţătura creştină despre puterea irascibilă a sufletului  107
I.1. Principiul senzorial  107
I.2. Sentimentele omului  109
I.3. Antinomia sentimentelor  123
II. Concepţia despre sentimente şi emoţii a psihologiei contemporane  127
II.1. Sentimentele şi emoţiile omului 127
II.2. Necesităţile şi motivaţiile 132
II.3. Momente comune şi momente ce diferă în descrierile pe care le fac sferei emoţional-motivaţionale a omului psihologia, respectiv antropologia creştină 136
Concluzii  140
5. PUTEREA CONCUPISCENTĂ (POFTITOARE) A SUFLETULUI (VOINŢA) 
I. Particularităţile înţelegerii ortodoxe a voinţei  141
II. Comparaţie între concepţiile despre voinţă din ştiinţa profană, respectiv antropologia creştină  153
II.1. Concepţii generale.  153
II.2. Voinţa şi raţiunea  159
II.3. Libertatea voinţei.  163
II.4. Voinţa şi conştientul  167
Concluzii  170
6. INVĂTĂTURA CREŞTINĂ DESPRE ORGANELE DE SIMT ŞI PROBLEMELE CONTEMPORANE ALE CULTURII SENZORIALE 
I. Abordarea patristică a organelor de simţ  173
II. Analiza organelor de simţ luate în parte 178
III. Organele de simţ în Biblie  189
IV. Problemele contemporane ale culturii senzoriale  195
V. Păzirea organelor de simţ  200
VI. Organele de simţ duhovniceşti  207
VII. Fenomenele luminoase în asceza creştină  214
VIII. Atitudinea creştină faţă de vedeniile, „semnele" şi „revelaţiile" senzoriale 219
Concluzii  225
7. ATENŢIA 
I. Conceptul de atenţie în antropologia creştină  227
II. Concepţiile psihologice  241
Concluzii  244
8. MEMORIA 
I. Invăţătura patristică despre memorie  247
II. Teoria psihologică a memoriei  253
Concluzii  256
9. IMAGINAŢIA ŞI FANTEZIA 
I. Abordarea psihologică  259
II. Abordarea creştină  261
Concluzii  266
10. STĂRILE PSIHICE ÎN PSIHOLOGIE, RESPECTIV ÎN CREŞTINISM 
I. Conceptul de stări psihice în psihologia contemporană 271
II. Starea de patimă/pasiune  274
II.1. Patima ca stare motivaţională emoţional-volitivă  274
II.2. Patima ca nivel de activare  278
II.3. Patimile în creştinism  285
III. Starea de înşelare în creştinism  311
IV. Stările harice în creştinism  328
Concluzii  354
11.ÎNVĂŢĂTURA CREŞTINĂ DESPRE VIRTUŢI 
I. Ce este virtutea  357
II. Tipurile virtuţilor  359
III. In ce fel poate dobândi creştinul virtuţile?  363
IV. Concepţiile psihologiei cu privire la caracterul omului  370
Concluzii  376

Incheiere 379


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu