Autor: Larisa Sehovtova, Iuri Zenko
Editura Sophia
Colectia Psihoterapia ortodoxa
An aparitie : 2016, 2020
Editia a II-a
Editia originala:
Traducerea Andrei Dragulinescu
ISBN 978‑973‑136‑733-0
Nr pagini : 304
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 30 lei la cartifrumoase, 30 lei la elefant, 30 lei la carturesti
Disponibilitate BCU (ed.2016)
Fundamentala carte a cunoscuților psihologi ortodocşi din Sankt-Petersburg – specialiști cu vastă experiență profesională și totodată profund atașați de experiența creștinismului ortodox – se impune prin coerenţa, precizia şi deplinătatea expunerii, comparând şi îmbinând acolo unde este cazul, într-o manieră caracteristică, acumulările ştiinţei psihologice şi multimilenara experienţă, încuviinţată şi însuflată de Dumnezeu, a asceticii ortodoxe.
Atât pentru specialiştii care doresc să-şi pună cunoştinţele şi talentul în slujba vindecării şi mântuirii sufletelor, cât şi pentru toţi cei ce vor să obţină o perspectivă cât mai completă asupra problemelor sufleteşti, perspectivă care să întrunească tot ce este mai bun din tradiţie şi din modernitate, cartea de faţă reprezintă o lucrare de referinţă în domeniul de tot mai mare interes al psihologiei şi psihoterapiei ortodoxe.
Cuprins: (paginatia editiei 2016)
Psihologia crestina ca posibilitate si realitate 5
Cuvant inainte 27
Introducere 33
1. PARADIGMA IDEALISTĂ A NATURII OMULUI ÎN FILOSOFIE ŞI PSIHOLOGIE
I. Filosofía 39
II. Psihologia 42
2.ÎNVĂŢĂTURA TEOLOGICĂ DESPRE OM ŞI DEZVOLTAREA LUI
I. Antropologia 45
II. Soteriologia 49
III. Concepţiile despre suflet din Sfânta Scriptură, din Tradiţia patristică şi din filosofía religioasă 53
3. PARTEA RAŢIONALĂ A SUFLETULUI (MINTEA, INTELECTUL)
I. Invăţătura patristică despre puterea raţională a sufletului 71
II. Teoriile intelectului în psihologie 98
Concluzii 102
4. PUTEREA IRASCIBILĂ A SUFLETULUI. (SENTIMENTELE, EMOŢIILE)
I. Invăţătura creştină despre puterea irascibilă a sufletului 107
I.1. Principiul senzorial 107I.2. Sentimentele omului 109I.3. Antinomia sentimentelor 123
II. Concepţia despre sentimente şi emoţii a psihologiei contemporane 127
II.1. Sentimentele şi emoţiile omului 127II.2. Necesităţile şi motivaţiile 132II.3. Momente comune şi momente ce diferă în descrierile pe care le fac sferei emoţional-motivaţionale a omului psihologia, respectiv antropologia creştină 136
Concluzii 140
5. PUTEREA CONCUPISCENTĂ (POFTITOARE) A SUFLETULUI (VOINŢA)
I. Particularităţile înţelegerii ortodoxe a voinţei 141
II. Comparaţie între concepţiile despre voinţă din ştiinţa profană, respectiv antropologia creştină 153
II.1. Concepţii generale. 153II.2. Voinţa şi raţiunea 159II.3. Libertatea voinţei. 163II.4. Voinţa şi conştientul 167
Concluzii 170
6. INVĂTĂTURA CREŞTINĂ DESPRE ORGANELE DE SIMT ŞI PROBLEMELE CONTEMPORANE ALE CULTURII SENZORIALE
I. Abordarea patristică a organelor de simţ 173
II. Analiza organelor de simţ luate în parte 178
III. Organele de simţ în Biblie 189
IV. Problemele contemporane ale culturii senzoriale 195
V. Păzirea organelor de simţ 200
VI. Organele de simţ duhovniceşti 207
VII. Fenomenele luminoase în asceza creştină 214
VIII. Atitudinea creştină faţă de vedeniile, „semnele" şi „revelaţiile" senzoriale 219
Concluzii 225
7. ATENŢIA
I. Conceptul de atenţie în antropologia creştină 227
II. Concepţiile psihologice 241
Concluzii 244
8. MEMORIA
I. Invăţătura patristică despre memorie 247
II. Teoria psihologică a memoriei 253
Concluzii 256
9. IMAGINAŢIA ŞI FANTEZIA
I. Abordarea psihologică 259
II. Abordarea creştină 261
Concluzii 266
10. STĂRILE PSIHICE ÎN PSIHOLOGIE, RESPECTIV ÎN CREŞTINISM
I. Conceptul de stări psihice în psihologia contemporană 271
II. Starea de patimă/pasiune 274
II.1. Patima ca stare motivaţională emoţional-volitivă 274II.2. Patima ca nivel de activare 278II.3. Patimile în creştinism 285
III. Starea de înşelare în creştinism 311
IV. Stările harice în creştinism 328
Concluzii 354
11.ÎNVĂŢĂTURA CREŞTINĂ DESPRE VIRTUŢI
I. Ce este virtutea 357
II. Tipurile virtuţilor 359
III. In ce fel poate dobândi creştinul virtuţile? 363
IV. Concepţiile psihologiei cu privire la caracterul omului 370
Concluzii 376
Incheiere 379
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu