Autor: Violeta Enea
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-6358-3
Nr pagini : 704
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 64,95 lei la Editura, 48,71 lei la elefant, 46,74 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
„Școala oferă spațiul, cadrul și reperele de dezvoltare pentru o categorie largă de vîrstă. Nu întotdeauna însă viața unui copil sau adolescent este generoasă cu acesta; blocaje, debusolare, situații de criză pot interfera și scurtcircuita «seninătatea» vîrstei, iar lipsa de suport în astfel de situații crește riscul pentru eșec și abandon școlar. Ghidul de față satisface nevoile și exigențele unui consilier școlar dornic să afle abordările contemporane în munca cu elevul, părintele și profesorul. Tematica acoperă o arie largă de probleme și activități tipice: de la evaluarea elevului la consilierea de grup, de la intervenția în doliu la prevenția suicidului, de la consilierea în cazurile de viol, abuz și adicție la dezvoltarea personală a elevului. Consilierul școlar are nevoie pentru formarea sa și în munca de zi cu zi de un astfel de material și instrument de lucru, iar beneficiarii direcți sunt nu doar consilierul școlar, ci și elevul, părintele, profesorul și comunitatea școlară.” (Adriana Băban)
„Consilierea școlară este într-o continuă evoluție și transformare, iar consilierii școlari pot reprezenta o resursă importantă în educație. Doar prin aplicarea unui model de consiliere școlară bazat pe date și pe utilizarea unor programe de intervenție a căror eficiență a fost demonstrată prin cercetare se poate crește calitatea activității desfășurate de consilierii școlari. Din această perspectivă, volumul propune numeroase exemple de programe validate științific utilizate în întreaga lume și programe dezvoltate de specialiști autohtoni, care pot îmbunătăți activitatea la cabinetele de asistență psihopedagogică. Adresat tuturor celor implicați în procesul educațional românesc, acest volum demonstrează că asistența psihopedagogică din țara noastră ar putea ajunge la nivelul profesional din alte state care au investit cu adevărat în educație.” (Violeta Enea)
Violeta Enea este conferenţiar doctor în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, şi psihoterapeut format în hipnoză clinică şi terapie ericksoniană. Susţine cursuri de evaluare psihologică şi psihodiagnostic clinic. Sursa Polirom
De acelas autor:
Bulimia nervoasă. Teorie, evaluare şi tratament (coautor), Polirom 2016
Tulburările de comportament alimentar şi obezitatea la copii si adolescenţi (coautor), Polirom 2017
Interventii psihologice in scoala. Manualul consilierului scolar (coord), Polirom 2019
Abordarea psihologică a adopţiei şi asistenţei maternale (coord), Polirom 2021
Cuprins:
Prezentarea autorilor 9
Prefaţă (Adriana Băban) 19
Cuvânt-inainte (Violeta Enea) 21
Partea I . Particularităţile consilierii şcolare
Istoricul consilierii şcolare şi rolul consilierului în şcoală (Gianina-Ana Massari) 25
Planificarea activităţii la cabinetul de asistenţă psihopedagogică — elaborarea programului comprehensiv de consiliere şcolară (Violeta Enea) 43
Consilierul şcolar, consultant al părinţilor şi al cadrelor didactice (Alexandra Maftei, Violeta Enea) 60
Managementul comportamentelor disruptive în clasa de elevi (Nicoleta Laura Popa, Emilia Pascal) 80
Evaluarea elevilor : tipuri de instrumente şi necesitatea cunoaşterii DSM (Anca Dobrean, Costina-Ruxandra Păsărelu) 91
Fişa de caracterizare psihopedagogică şi redactarea rapoartelor de evaluare psihoeducaţionale (Nicoleta Rogoz) 118
Medierea conflictelor în şcoală (Andrei-Lucian Marian) 127
Consilierea de grup (Daniela Marinescu) 137
Responsabilitatea şi provocările profesionale în consilierea şcolară : probleme etice (Cornelia Măirean) 151
Cercetarea în consilierea şcolară (Loredana Diaconu-Gherasim) 161
Partea a II-a. Consiliere individuală pe termen scurt
Abordările cognitiv-comportamentale în şcoală (Oana David) 173
Terapia raţional-emotivă şi comportamentală (REBT) (Adrian Opre, Bianca Macavei, Dana Opre) 186
Abordările centrate pe soluţii în şcoală (Alina Ionescu-Corbu, Ion Dafinoiu) 198
Terapia familiei (Maria Nicoleta Turliuc) 208
Partea a III-a. Programe de intervenţie în şcoală validate ştiinţific
Prevenirea tulburărilor de comportament (Alexandra Zancu, Violeta Enea) 225
SELF KIT: program de consiliere raţional-emotivă şi comportamentală (Adrian Opre, Ramona Buzgar) 242
Intervenţii pentru imbunătăţirea performanţei academice (Simona Butnaru) 254
Programe de intervenţie pentru depresie (Diana-Mirela Cândea, Samuel Bud) 265
Intervenţii pentru diminuarea absenteismului şcolar (Marinela Carmen Grigore) 276
Programul de intervenţie prin educaţie raţional-emotivă pentru diminuarea agresivităţii (Simona Trip) 300
Program de imbunătăţire a cunoştinţelor despre sănătatea mintală a adolescenţilor : prezentarea Ghidului de sănatate mintala pentru liceu (Alina Ionescu-Corbu, Ion Dafinoiu, Stan Kutcher) 314
Educaţia Da, Poţi, Reuşeşti! un program de dezvoltare a abilităţilor sociale şi ernoţionale la elevi (Anca Dobrean, Costina-Ruxandra Păsărelu, Michael E. Bernard) 321
Partea a IV-a Consilierea în situaţie de criză
Principiile consilierii în situaţie de criză (Mihai Marian) 333
Bullying şi cyberbullying (Georgeta Pânişoară, Ruxandra Chirca) 343
Adaptarea la pierdere/doliu (Camelia Soponaru) 354
Suicidul - prevenţie, intervenţie (Carmen Domnica Coteţ) 364
Adolescenţi LGBTQ (Tudor-Ştefan Rotaru) 374
Consilierea elevilor cu părinţi divorţaţi (Carmen Hortensia Bora) 387
Eşecul şcolar (Otilia Clipa, Diana Sînziana Duca) 395
Consilierea elevilor dependenţi de tehnologie (Ioana Podina) 409
Abordarea copiilor cu probleme de sănătate (Daniela Ionescu, Claudia-Iuliana Iacob) 421
Intervenţia consilierului şcolar în cazul violului (Laura-Elena Năstasă) 434
Consilierea copilului expus situaţiei de abuz (Ingrid Dănilă, Diana Tăut, Adriana Băban) 447
Stresul mutării domiciliului (Viorel Beniarnin Mih, Codruţa Mih) 461
Adicţia de substanţe (Daniela Simache) 476
Pregătirea psihologică pentru dezastre (Ştefan Boncu) 491
Adolescente însărcinate şi parentalitate (Mona Vintilă) 502
Autorănirea nonsuicidară (Melania Moldovan, Maria Ştefania Ionel, Laura Visu-Petra) 518
Conflictul şi criza în cadrul sistemului familial (Daniela Roman) 533
Identificarea precoce a psihozei (Oana Cobeanu, Ramona Moldovan, Cătălina Crişan, Elena Predescu) 551
Tulburările de spectru autist în practica consilierului şcolar (Florina Rad, Mihaela Stancu, Iuliana Dobrescu) 562
Intervenţii pentru elevii cu ADHD (Irina Crumpei-Tanasă) 573
Violenţa în şcoală (Mihaela Boza) 583
Partea a V-a. Interventii pentru dezvoltarea personală a elevilor
Criza de identitate şi facilitarea dezvoltării personale (Florinda Golu) 599
Dezvoltarea emoţională a elevilor şi managementul emoţiilor (Georgiana Susa-Erdogan, Ionuţ-Sergiu Mone, Oana Benga) 615
Educaţia sexuală în şcoală (Cristina Neamţu) 629
Consilierea elevilor talentaţi (Carmen Mihaela Creţu, Aurora Adina Colomeischi) 640
Programul de intervenţie pentru dezvoltarea socioemoţională a preşcolarilor (Simona Trip, Carmen Hortensia Bora) 652
Dezvoltarea competenţei socioemoţionale la elevi şi adolescenţi (Aurelia Bulgac, Adrian Luca) 664
Managementul stresului la elevi. Un program pentru diriginţi de promovare a sănătăţii mintale (Raluca Anton, Adela Moldovan) 679
Managementul furiei (Ovidiu Gavrilovici, Cătălin Diiţu, Aliona Dronic) 688
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu