Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN 978-973-46-8689-6
Nr pagini : 232
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 44,95 lei la Editura, 35,96 lei la elefant, 42,70 lei la libris
Descrierea editurii:
„Volumul AAC. Noi abordări în stimularea limbajului și comunicării specifice Tulburării din Spectrul Autismului, pe care Claudia Crișan îl lansează cu știință și conștiință, este unul special în contextul educațional și terapeutic românesc, din două motive esențiale: în primul rând, se înscrie cu adevărat în paradigma scientist-practitioner, propunând un conținut aplicativ cu relevanță de netăgăduit în domeniul comunicării funcționale specifice neurodiversității; în al doilea rând, accesibilizează concepte, modele și practici augmentative și alternative utilizate preponderent în sfera internațională și, pe alocuri, și în cea națională, pentru a putea fi folosite la diverse paliere ale intervenției psihopedagogice (acasă, la școală, în contexte utilitare sau sociale) de diverși membri ai echipei disciplinare (psihologi, psihopedagogi, logopezi, pedagogi, terapeuți, profesori de sprijin, părinți și copii). Parcurgând această carte, veți avea surpriza extrem de reconfortantă de a lua contact cu informații științifice cu mare potențial aplicativ, livrate într-o manieră concisă, simplă, reprezentativă, empatică, ce pot consolida experiențele profesionale și personale ale celor care le vor utiliza în medii educaționale și familiale.” (Adrian Roșan)
Claudia Crișan este lector universitar în cadrul Departamentului de Științele Educației, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. A absolvit specializarea psihopedagogie specială și specializarea psihologie și a obținut titlul de doctor în psihologie în 2012, cu teza „Metode augmentative și alternative de comunicare adresate copiilor cu tulburări din spectrul autist”. Începând din 1997 a lucrat constant în terapia copiilor nonverbali cu TSA, pentru ca din 2007 să se focalizeze preponderent în zona de cercetare a acestui domeniu. A publicat numeroase lucrări și studii ce abordează problematica TSA, apărute la nivel național și internațional. Sursa: ed Polirom
site-ul autoarei
De acelas autor:
Tulburarea din spectrul autismului. Diagnoza, evaluare, terapie, Eikon 2014, Presa Universitara Clujeana 2021
AAC. Noi abordari in stimularea limbajului si comunicarii specifice tulburarilor din spectrul autist, Polirom 2021
Cuprins:
Prefaţa (Adrian Roşan) 9
Introducere 11
Capitolul 1. Comunicarea augmentativă şi alternativă (AAC) 13
1.1. AAC - abordare diacronică 13
1.2. AAC - delimitarea actuală a conceptului 25
1.3. AAC - între mit şi realitate 28
Capitolul 2. Componentele AAC 33
2.1. Simbolurile 33
2.1.1. Simbolurile neasistate 352.1.2. Simbolurile asistate 42
2.2. Dispozitivele, mijloacele şi componentele sistemelor AAC 53
2.2.1. Panourile/planşele, cardurile şi cărţile de comunicare 542.2.2. Tastaturile şi ecranele cu touch screen 582.2.3. Switch-urile, joystick-urile şi indicatoarele luminoase 592.2.4. Dispozitivele de comunicare cu output vocal (VOCAs) 60
2.3. Strategii AAC 63
2.3.1. Strategii cu input augmentativ 632.3.2. Strategii cu output augmentativ 682.3.3. Strategii cu input şi output augmentativ 70
2.4. Metode şi tehnici de accesare a simbolurilor AAC 72
2.4.1. Tehnicile de selectare directă 722.4.2. Tehnicile de selectare indirectă 73
2.5. Metode de stocare şi de reactualizare a mesajelor 75
2.5.1. Tehnicile de accelerare 762.5.2. Tehnicile predictive 79
Capitolul 3. Programe de intervenţie bazate pe AAC 83
3.1. Sistemul de comunicare prin schimb de imagini (PECS) 84
3.2. Interacţiunea vizuală augmentativă (VIA) 89
3.3. Modelul SCERTS (Comunicare Socială, Reglare Emoţională şi Suport Tranzacţional) 93
3.4. Sistemul de augmentare a limbajului (SAL) 98
3.5. ABA (Applied Behaviour Analysis) 100
3.6. Metoda de Stimulare a Limbajului şi Comunicării adresată persoanelor cu Autism (MSLCA) 102
Capitolul 4. Procesul de evaluare axat pe intervenţia AAC 119
4.1. Modele de evaluare 119
4.1.1. Modelul Candidatului 1204.1.2. Modelul Ipotezei Cognitive 1204.1.3. Modelul Nevoilor de Comunicare 1214.1.4. Modelul Beyond Access 1224.1.5. Modelul Participativ 123
4.2. Principille evaluării AAC 125
4.3. Domenii centrale ale procesului de evaluare 128
4.3.1. Evaluarea abilităţilor de comunicare şi limbaj expresiv 1294.3.2. Evaluarea abilităţilor de comprehensiune a limbajului 1304.3.3. Evaluarea abilităţilor de comunicare socială şi socio-emoţională 1314.3.4. Evaluarea abilităţilor cognitive 1324.3.5. Evaluarea abilităţilor senzorial-perceptive 1324.3.6. Evaluarea abilităţilor motrice 133
4.4. Instrumente de evaluare utilizate în cazul persoanelor cu TSA non-verbale 133
4.4.1. Testul de inteligenţă non verbală SON-R (Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Test) 1334.4.2. Testul PPVT-R (Peabody Picture Vocabulary Test - Revised) - Formele L şi M 1374.4.3. Test screening rapid (Rapid Screening Test) 1404.4.4. Matricea comunicării (Communication Matrix) 1434.4.5. Profilul pragmatic al comunicării (The Pragmatics Profile of Everyday Communication Skills in Children) 1494.4.6. Fişe de evaluare a simbolurilor în scopul implementării unui program de intervenţie AAC 1524.4.7. Harta comunicării expresive 1584.4.8. Chestionarul de evaluare a abilităţilor copilului în scopul implementării unui program AAC 159
4.5. Etapele procesului de evaluare AAC 162
Capitolul 5. Studii privind eficienţa MSLCA 165
5.1. Impactul MSLCA în dezvoltarea abilităţilor protoimperative şi protodeclarative 165
5.2. Rolul MSLCA în dezvoltarea limbajului receptiv şi expresiv 170
5.3. Impactul MSLCA asupra profilului de dezvoltare al copilului cu TSA 174
5.4. Concluzii privind eficienţa MSLCA 183
Glosar 191
Acronime 191
Termeni 192
Multumiri 197
Bibliografie 199
Anexe 217
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu