08/02/2018

TULBURAREA DIN SPECTRUL AUTISMULUI. Diagnoza, evaluare, terapie

Autor: Claudia Crisan
Editura Presa Universitara Clujeana
Colectia Pedagogia
An aparitie : 
Eikon 2014, 2021
Editia a II-a revizuita
ISBN 978-606-37-1263-0
Nr pagini : 200
Format 170 x 240
Pretul data postarii: 45 lei la editura
47,25 lei la carturesti, 39,90 la emag
Disponibilitate BCU (ed. 2014)


Descrierea editurii:

        Tulburarea din spectrul autismului (TSA) reprezintă a doua categorie de tulburări de neurodezvoltare ca frecvență în rândul copiilor, care afectează cel puțin 1 din 88 de copii, fiind în același timp categoria de tulburări cu cea mai rapidă creștere, cu un procent anual de 10‐17% (Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, 2011). Această creștere are implicații economice semnificative – costurile pentru o persoană cu TSA pe durata vieții este de 3,2 milioane de dolari în Statele Unite ale Americii (Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 2007).

        Conform DSM V, persoanele cu TSA prezintă deficite de comunicare, atât în limbajul expresiv cât și în cel receptiv, în interacțiunea socială și în comportament. Eficacitatea intervențiilor comportamentale pentru tratamentul copiilor cu autism a fost bine documentată în literatura de specialitate.

        Claudia Crișan este lector universitar în cadrul Departamentului de Științele Educației, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. A absolvit specializarea psihopedagogie specială și specializarea psihologie și a obținut titlul de doctor în psihologie în 2012, cu teza „Metode augmentative și alternative de comunicare adresate copiilor cu tulburări din spectrul autist”. Începând din 1997 a lucrat constant în terapia copiilor nonverbali cu TSA, pentru ca din 2007 să se focalizeze preponderent în zona de cercetare a acestui domeniu. A publicat numeroase lucrări și studii ce abordează problematica TSA, apărute la nivel național și internațional. Sursa: ed Polirom

site-ul autoarei
        De acelas autor:
Tulburarea din spectrul autismului. Diagnoza, evaluare, terapie, Eikon 2014, Presa Universitara Clujeana 2021
AAC. Noi abordari in stimularea limbajului si comunicarii specifice tulburarilor din spectrul autist, Polirom 2021

Cuprins:

Prefață  9 
Introducere11 

1. Tulburarea din spectrul autismului 13
1.1. Tabloul clinic al spectrului autist 13 
1.2. Tulburarea autistă – prototip al TSA 19 
1.3. Sindromul Asperger‐refleția TSA cu nivel înalt de funcționalitate 27 
1.4. PDD‐NOS/Autismul Atipic – formele subclinice  34 
1.5. Alte subtipuri PDD incluse în TSA 36 

2. Tulburarea din spectrul autismului abordată din prisma teoriilor cognitiviste 41 
2.1. Theory of mind (Teoria Minții)  41 
2.2. Teoria Coerenței Centrale  43
2.3. Teoria Funcțiilor Executive  46
2.4. Teoria „Gândirii oarbe” (The Mind‐Blindness Theory)  49 
2.5. Teoria Empatizării – Sistematizării (E-S)  50

3. Profilul abilităților de comunicare și limbaj specific persoanelor TSA  55 
3.1. Comunicarea pre-verbală  55 
3.2. Limbajul verbal  59 
3.3. Limbajul receptiv și abilitățile de comprehensiune a limbajului  66 
3.4. Particularități ale laturii pragmatice a limbajului  71 

4. Principalele particularități ale limbajului și comunicării în TSA  75 
4.1. Comportamentul verbal ecolalic  77 
4.2. Afirmarea prin repetiție  81 
4.3. Utilizarea termenilor deictici  81 
4.4. Interpretarea ad litteram a mesajului 84 
4.5. Limbajul „metaforic”  87 
4.6. Neologismele sau termenii idiosincratici 89 
4.7. Chestionarea repetitivă și vorbirea „perseverentă”  91
4.8. Discursul de tip autist 92
4.9. Controlul deficitar al prozodiei. Aspecte suprasegmentale ale limbajului  95 
4.10. Comportamentul provocator 97 

5. Evaluarea abilităților de comunicare  101 
5.1. Principii/recomandări în evaluarea abilităților de comunicare în cazul copiilor cu TSA  101 
5.2. Abordări utilizate în cadrul procesului de evaluare  105 
5.3. Aspecte vizate în cadrul procesului de evaluare a limbajului și comunicării 108 
5.3.1. Evaluarea abilităților de comunicare și limbaj expresiv 109 
5.3.2. Evaluarea abilităților de comprehensiune a limbajului 111 
5.3.3. Evaluarea abilităților de comunicare socială și socio‐emoțională  112 
5.3.4. Evaluarea abilităților cognitive 115 
5.3.5. Evaluarea abilităților senzorial-perceptuale 116 
5.3.6. Evaluarea abilităților motrice 116  
5.4. Etapele procesului de evaluare  116

6. Abordări în terapia comunicării sociale specifice TSA 119 
6.1. Comunicarea augmentativă și alternativă (AAC)  120 
6.2. Sistemul de comunicare prin schimb de imagini (PECS)  124 
6.3. Interacțiunea vizuală augmentativă (VIA)  131 
6.4. ABA (Applied Behaviour Analysis)  135 
6.5. Metoda de Stimulare a Limbajului și Comunicării adresată persoanelor cu Autism (MSLCA) 137 

7. Componentele planului de intervenție personalizat focusat pe AAC 159 
7.1. Mediile de desfășurare a programului și categorii de persoane implicate 161 
7.2. Obiectivele 162 
7.3. Materialele utilizate  163 
7.4. Metode augmentative și alternative de comunicare utilizate în cadrul programului de stimulare a comunicării și limbajului  168 
7.5. Evaluarea abilităților de comunicare 170 

Bibliografie  173

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu