Colectia Pedagogia
An aparitie : Eikon 2014, 2021
Editia a II-a revizuita
ISBN 978-606-37-1263-0
Nr pagini : 200
Format 170 x 240
Pretul data postarii: 45 lei la editura , 47,25 lei la carturesti, 39,90 la emag
Disponibilitate BCU (ed. 2014)
Descrierea editurii:
Tulburarea din spectrul autismului (TSA) reprezintă a doua categorie de tulburări de neurodezvoltare ca frecvență în rândul copiilor, care afectează cel puțin 1 din 88 de copii, fiind în același timp categoria de tulburări cu cea mai rapidă creștere, cu un procent anual de 10‐17% (Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, 2011). Această creștere are implicații economice semnificative – costurile pentru o persoană cu TSA pe durata vieții este de 3,2 milioane de dolari în Statele Unite ale Americii (Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 2007).
Conform DSM V, persoanele cu TSA prezintă deficite de comunicare, atât în limbajul expresiv cât și în cel receptiv, în interacțiunea socială și în comportament. Eficacitatea intervențiilor comportamentale pentru tratamentul copiilor cu autism a fost bine documentată în literatura de specialitate.
site-ul autoarei
De acelas autor:
Tulburarea din spectrul autismului. Diagnoza, evaluare, terapie, Eikon 2014, Presa Universitara Clujeana 2021
AAC. Noi abordari in stimularea limbajului si comunicarii specifice tulburarilor din spectrul autist, Polirom 2021
Cuprins:
Prefață 9
Introducere11
1. Tulburarea din spectrul autismului 13
1.1. Tabloul clinic al spectrului autist 13
1.2. Tulburarea autistă – prototip al TSA 19
1.3. Sindromul Asperger‐refleția TSA cu nivel înalt de funcționalitate 27
1.4. PDD‐NOS/Autismul Atipic – formele subclinice 34
1.5. Alte subtipuri PDD incluse în TSA 36
2. Tulburarea din spectrul autismului abordată din prisma teoriilor cognitiviste 41
2.1. Theory of mind (Teoria Minții) 41
2.2. Teoria Coerenței Centrale 43
2.3. Teoria Funcțiilor Executive 46
2.4. Teoria „Gândirii oarbe” (The Mind‐Blindness Theory) 49
2.5. Teoria Empatizării – Sistematizării (E-S) 50
3. Profilul abilităților de comunicare și limbaj specific persoanelor TSA 55
3.1. Comunicarea pre-verbală 55
3.2. Limbajul verbal 59
3.3. Limbajul receptiv și abilitățile de comprehensiune a limbajului 66
3.4. Particularități ale laturii pragmatice a limbajului 71
4. Principalele particularități ale limbajului și comunicării în TSA 75
4.1. Comportamentul verbal ecolalic 77
4.2. Afirmarea prin repetiție 81
4.3. Utilizarea termenilor deictici 81
4.4. Interpretarea ad litteram a mesajului 84
4.5. Limbajul „metaforic” 87
4.6. Neologismele sau termenii idiosincratici 89
4.7. Chestionarea repetitivă și vorbirea „perseverentă” 91
4.8. Discursul de tip autist 92
4.9. Controlul deficitar al prozodiei. Aspecte suprasegmentale ale limbajului 95
4.10. Comportamentul provocator 97
5. Evaluarea abilităților de comunicare 101
5.1. Principii/recomandări în evaluarea abilităților de comunicare în cazul copiilor cu TSA 101
5.2. Abordări utilizate în cadrul procesului de evaluare 105
5.3. Aspecte vizate în cadrul procesului de evaluare a limbajului și comunicării 108
5.3.1. Evaluarea abilităților de comunicare și limbaj expresiv 109
5.3.2. Evaluarea abilităților de comprehensiune a limbajului 1115.3.3. Evaluarea abilităților de comunicare socială și socio‐emoțională 1125.3.4. Evaluarea abilităților cognitive 1155.3.5. Evaluarea abilităților senzorial-perceptuale 1165.3.6. Evaluarea abilităților motrice 116
5.4. Etapele procesului de evaluare 116
6. Abordări în terapia comunicării sociale specifice TSA 119
6.1. Comunicarea augmentativă și alternativă (AAC) 120
6.2. Sistemul de comunicare prin schimb de imagini (PECS) 124
6.3. Interacțiunea vizuală augmentativă (VIA) 131
6.4. ABA (Applied Behaviour Analysis) 135
6.5. Metoda de Stimulare a Limbajului și Comunicării adresată persoanelor cu Autism (MSLCA) 137
7. Componentele planului de intervenție personalizat focusat pe AAC 159
7.1. Mediile de desfășurare a programului și categorii de persoane implicate 161
7.2. Obiectivele 162
7.3. Materialele utilizate 163
7.4. Metode augmentative și alternative de comunicare utilizate în cadrul programului de stimulare a comunicării și limbajului 168
7.5. Evaluarea abilităților de comunicare 170
Bibliografie 173
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu