14/02/2018

REVRAJIREA LUMII. De ce nu vrem sa ne mai desprindem de televizor

Autor: Virgiliu Gheorghe
Editura Institutul de Cercetari Psihosociale si Bioetic
An aparitie : 2008, 2013 (ed.Prodomos), 2016
Editia a III-a
ISBN 978-606-93651-4-4
Nr pagini : 288
Format 140 x 200
Pretul la data postarii : 17 lei la librariaeminescu, 13,09lei la librarie.net, 17 lei la libris
Disponibilitate BCU (ed. a II-a)
pdf aici



Descrierea editurii:

    „Omul nou“ nu mai urmareste idealuri inalte: lui nu-i mai pasa de adevar si iubire, ci doar de portita de placere si de iluzia de putere pe care i-o furnizeaza televiziunea sau industria divertismentului. Acest „om nou“ despre care vorbeste autorul este peste tot in jurul nostru. In portretul cel mai inofensiv, el - sau ea - are o cariera si lupta pentru promovare, acumuleaza bunuri in numele familiei sau al copilului si doreste sa se relaxeze... Aparent, nimic in neregula... Doar ca „omul nou“ a fost si este simplificat la maximum. Functioneaza cotidian numai pe cele 3 coordonate de mai sus si orice abatere de la mica norma il scoate din randurile celorlalti „oameni noi“. Complexitatea unui sentiment ii sperie prea tare - pe el si pe ceilalti - deci, il resping toti numindu-l slabiciune. Responsabilitatea unui adevar ii ingrozeste si, ca urmare, adevarul este inlocuit cu orice explicatie convenabila, pusa la dispozitie, cu generozitate, de formatorii de opinie indoielnici de care este inconjurat. Incet, incet, omul ajunge propria sa schita. Cine decide normele? De ce le preluam fara discernamant? Care sunt valorile prin care ne putem recupera? De ce trebuie restructurat un sistem intreg de valori? Cum am ajuns aici - si raspunsurile la inca o mie de „de ce-uri“ secrete ale oamenilor mari, in acest al doilea volum al seriei „Fata nevazuta a televiziunii“. Revrajirea lumii pune un diagnostic societatii contemporane, il explica si ofera un numar securizant de repere si puncte de sprijin pentru toti cei care sunt sau se simt pierduti.

Cuprins (ed. a II-a)

Cuvânt înainte  5
     O ipoteză tragică: triumful mondial al Statului magic   5
     Ştiinţa între cultura nihilismului şi cultura credinţei  7
     Amputarea memoriei sacre  10
     Deformarea tiparelor experienţei coiective. Desbisericirea lumii13
Introducere  15
Puterea imaginilor în mişcare21
     Prin imaginile sale, Televiziunea influenţează atât sistemul nervos vegetativ, cât şi pe cel endocrin 25
     Imaginile tv au capacitatea de a substituişidomina imaginile personale, dobândite prin lectură sau prin experienţa cotidiană 28
     Oamenii se raportează la televizor, ca şi cum tot ceea ce ar vedea acolo ar fi real 31
     Vizionarea TV ca stare alterată de conştiinţă 34
     Concluzii 49
A vedea înseamnă a crede 51
Magia televizionării sau despre tehnologizarea magiei 54
     Puterea fantasmelor 56
     Ce este magia?  58
     Poate fi identificată vizionarea TV cu un act magic? 60
     Etapa I. Aplicarea legăturii magice - atacul  62
     Etapa a II - a. crearea legăturii propriu-zise canalizarea imaginatiei spre obiectul urmărit de actul magic 68
     Se poate vorbi despre naşterea unei legături de natură magică între telespectator şi lumea TV?  70
     Proiecţia, empatia şi identificarea sunt lianţii legăturii magice iniţiate prin vizionarea TV  71
     Adesea fantasmele aleg pentru noi  73
     Etapa a III-a. „Atracţia“ sau intensificarea dorinţei  74
     Prin televizor, dorinţa se poate consuma integral într-un perimetru fantastic  75
     Spectrul acţiunii magice de la cumpărarea unui detergent până la săvârşirea unei crime  78
     Manipularea atitudinilor ca fenomen magic  79
     Cultura fanilor sau neoidolatria  81
     Erotizarea imaginaţiei sau rolul fantasmelor în disoluţia vieţii de familie  86
     Tirania fantasmelor 88
     Întunecarea minţii prin televizionare  90
     Televiziunea şi drogurile  99
     Schizofrenia şi televizorul  105
     Vizionarea TV - o experienţă anticipată în viziunile bolnavilor de schizofrenie încă dinaintea apariţiei televiziunii  109
     Televiziunea cultivă o percepţie distorsionată a lumii reale  112
     De ce vizionarea TV apare atât de des in povestirile consumatorilor de droguri sau a schizofrenicilor?  114
     Televiziunea. asigură circulaţia liberă a fantasmelor în mintea oamenilor  116
     Magia Renaşterii sau renaşterea magiei in cultura occidentală  122
     Arta memoriei, precursoare a televiziunii  123
     Arta memoriei sau cultura fantasmelor sfârşeşte în demonologie 126
     Transformarea fanteziei într-o punte a demonilor, prin vizualizarea imaginativă a fantasmeior pasionale  128
     Teatrul fantastic şi televiziunea  130
     Televiziunea nu este decât o artă a memoriei, pusă în practică cu instrumentele oferite de ştiinţa modernă  131
     Cu sau fără ştiinţă, magicieni ai timpurilor moderne 134
     Se poate vorbi de o intervenţie a lucrării demonice pe parcursul vizionării TV? 137
     O perspectivă creştina 140
     Concluzii  149
Statul magic154
Este uitatul la televizor un act religios? 165
     Mitul conspiraţiei. Revoluţia română transmisă în direct  167
     Mitul lui Rambo  168
     Sacrul şi profanul  172
     Misterul - dumnezeul religiilor păgâne  175
     Spaţiul sacru, timpul sacru şi mitul  179
     Spaţiul sacru  180
     Lumea TV - casă a zeilor sau revrăjirea lumii prin televizionare 184
     Timpul sacru  192
     Timpul originar, mitic şi sărbătoresc al lumii micului ecran este omologat cu veşnicia  195
     Mitul  200
     Lumea TV ca realitate mitică  202
     Mitul ca instrument politic  206
     Mitul terorismului  207
     Mitologizarea prin televiziune  209
     „Rambo-mania"  210
     Televizorul - templu al lumii moderne, temeiul unui alt fel de sanctificări  212
     Mitul modului de viaţă modern sau modelarea mitologică a consumatorului ideal  218
     Mitul american, mitul occidentului sau pamântul fagaduintei  220
     Despre un posibil monopol al televiziunii pe piaţa miturilor şi fantasmelor omului modern  221
     Caracterul sacrificial al vizionării TV  230
     Vizionarea TV ca act cu conotaţii religioase şi cultele politeiste  236
     Televiziunea ca substitut funcţiunal al religiei  239
     Religia, puterea simbolică şi televiziunea  240
     Funcţiile educativă, axiologică şi de orientare sunt preluate astăzi de mass-media  242
     Caracterul profetic al televiziunii  244
     Socializarea prin televizor 247
     Coordonatele psihoterapeutice ale vizionării TV 250
     Concluzii. Este vizionarea TV un comportament religios?  254
De ce revrăjirea, şi nu vrăjirea lumii prin televizor 263

Anexă  271

Bibliografie selectivă 278


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu