Editura Institutul de Cercetari Psihosociale si Bioetic
An aparitie : 2008, 2013 (ed.Prodomos), 2016
Editia a III-a
ISBN 978-606-93651-4-4
Nr pagini : 288
Format 140 x 200
Pretul la data postarii : 17 lei la librariaeminescu, 13,09lei la librarie.net, 17 lei la libris
Disponibilitate BCU (ed. a II-a)
pdf aici
Descrierea editurii:
„Omul nou“ nu mai urmareste idealuri inalte: lui nu-i mai pasa de adevar si iubire, ci doar de portita de placere si de iluzia de putere pe care i-o furnizeaza televiziunea sau industria divertismentului. Acest „om nou“ despre care vorbeste autorul este peste tot in jurul nostru. In portretul cel mai inofensiv, el - sau ea - are o cariera si lupta pentru promovare, acumuleaza bunuri in numele familiei sau al copilului si doreste sa se relaxeze... Aparent, nimic in neregula... Doar ca „omul nou“ a fost si este simplificat la maximum. Functioneaza cotidian numai pe cele 3 coordonate de mai sus si orice abatere de la mica norma il scoate din randurile celorlalti „oameni noi“. Complexitatea unui sentiment ii sperie prea tare - pe el si pe ceilalti - deci, il resping toti numindu-l slabiciune. Responsabilitatea unui adevar ii ingrozeste si, ca urmare, adevarul este inlocuit cu orice explicatie convenabila, pusa la dispozitie, cu generozitate, de formatorii de opinie indoielnici de care este inconjurat. Incet, incet, omul ajunge propria sa schita. Cine decide normele? De ce le preluam fara discernamant? Care sunt valorile prin care ne putem recupera? De ce trebuie restructurat un sistem intreg de valori? Cum am ajuns aici - si raspunsurile la inca o mie de „de ce-uri“ secrete ale oamenilor mari, in acest al doilea volum al seriei „Fata nevazuta a televiziunii“. Revrajirea lumii pune un diagnostic societatii contemporane, il explica si ofera un numar securizant de repere si puncte de sprijin pentru toti cei care sunt sau se simt pierduti.
Cuprins (ed. a II-a)
Cuvânt înainte 5
O ipoteză tragică: triumful mondial al Statului magic 5
Ştiinţa între cultura nihilismului şi cultura credinţei 7
Amputarea memoriei sacre 10
Deformarea tiparelor experienţei coiective. Desbisericirea lumii13
Introducere 15
Puterea imaginilor în mişcare21
Prin imaginile sale, Televiziunea influenţează atât sistemul nervos vegetativ, cât şi pe cel endocrin 25
Imaginile tv au capacitatea de a substituişidomina imaginile personale, dobândite prin lectură sau prin experienţa cotidiană 28
Oamenii se raportează la televizor, ca şi cum tot ceea ce ar vedea acolo ar fi real 31
Vizionarea TV ca stare alterată de conştiinţă 34
Concluzii 49
A vedea înseamnă a crede 51
Magia televizionării sau despre tehnologizarea magiei 54
Puterea fantasmelor 56
Ce este magia? 58
Poate fi identificată vizionarea TV cu un act magic? 60
Etapa I. Aplicarea legăturii magice - atacul 62
Etapa a II - a. crearea legăturii propriu-zise canalizarea imaginatiei spre obiectul urmărit de actul magic 68
Se poate vorbi despre naşterea unei legături de natură magică între telespectator şi lumea TV? 70
Proiecţia, empatia şi identificarea sunt lianţii legăturii magice iniţiate prin vizionarea TV 71
Adesea fantasmele aleg pentru noi 73
Etapa a III-a. „Atracţia“ sau intensificarea dorinţei 74
Prin televizor, dorinţa se poate consuma integral într-un perimetru fantastic 75
Spectrul acţiunii magice de la cumpărarea unui detergent până la săvârşirea unei crime 78
Manipularea atitudinilor ca fenomen magic 79
Cultura fanilor sau neoidolatria 81
Erotizarea imaginaţiei sau rolul fantasmelor în disoluţia vieţii de familie 86
Tirania fantasmelor 88
Întunecarea minţii prin televizionare 90
Televiziunea şi drogurile 99
Schizofrenia şi televizorul 105
Vizionarea TV - o experienţă anticipată în viziunile bolnavilor de schizofrenie încă dinaintea apariţiei televiziunii 109
Televiziunea cultivă o percepţie distorsionată a lumii reale 112
De ce vizionarea TV apare atât de des in povestirile consumatorilor de droguri sau a schizofrenicilor? 114
Televiziunea. asigură circulaţia liberă a fantasmelor în mintea oamenilor 116
Magia Renaşterii sau renaşterea magiei in cultura occidentală 122
Arta memoriei, precursoare a televiziunii 123
Arta memoriei sau cultura fantasmelor sfârşeşte în demonologie 126
Transformarea fanteziei într-o punte a demonilor, prin vizualizarea imaginativă a fantasmeior pasionale 128
Teatrul fantastic şi televiziunea 130
Televiziunea nu este decât o artă a memoriei, pusă în practică cu instrumentele oferite de ştiinţa modernă 131
Cu sau fără ştiinţă, magicieni ai timpurilor moderne 134
Se poate vorbi de o intervenţie a lucrării demonice pe parcursul vizionării TV? 137
O perspectivă creştina 140
Concluzii 149
Statul magic154
Este uitatul la televizor un act religios? 165
Mitul conspiraţiei. Revoluţia română transmisă în direct 167
Mitul lui Rambo 168
Sacrul şi profanul 172
Misterul - dumnezeul religiilor păgâne 175
Spaţiul sacru, timpul sacru şi mitul 179
Spaţiul sacru 180
Lumea TV - casă a zeilor sau revrăjirea lumii prin televizionare 184
Timpul sacru 192
Timpul originar, mitic şi sărbătoresc al lumii micului ecran este omologat cu veşnicia 195
Mitul 200
Lumea TV ca realitate mitică 202
Mitul ca instrument politic 206
Mitul terorismului 207
Mitologizarea prin televiziune 209
„Rambo-mania" 210
Televizorul - templu al lumii moderne, temeiul unui alt fel de sanctificări 212
Mitul modului de viaţă modern sau modelarea mitologică a consumatorului ideal 218
Mitul american, mitul occidentului sau pamântul fagaduintei 220
Despre un posibil monopol al televiziunii pe piaţa miturilor şi fantasmelor omului modern 221
Caracterul sacrificial al vizionării TV 230
Vizionarea TV ca act cu conotaţii religioase şi cultele politeiste 236
Televiziunea ca substitut funcţiunal al religiei 239
Religia, puterea simbolică şi televiziunea 240
Funcţiile educativă, axiologică şi de orientare sunt preluate astăzi de mass-media 242
Caracterul profetic al televiziunii 244
Socializarea prin televizor 247
Coordonatele psihoterapeutice ale vizionării TV 250
Concluzii. Este vizionarea TV un comportament religios? 254
De ce revrăjirea, şi nu vrăjirea lumii prin televizor 263
Anexă 271
Bibliografie selectivă 278
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu