Editura Institutul European
Colectia Academica
An aparitie :2012
Editia I
ISBN 978-973-611-828-9
Nr pagini :278
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 36,99 lei la Editura, 36,99 lei la elefant, 36,99 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Lucrarea detaliaza principalele aspecte teoretice si metodologice privind schimbarea educationala pe doua dimensiuni majore filosofica si procesuala , incercand astfel sa faciliteze intelegerea complexitatii acestei problematici de mare actualitate. Lucrarea se adreseaza tuturor actorilor educationali, decidenti, manageri scolari, cadre didactice, studenti viitori profesori, parinti, precum si tuturor celor implicati (la un nivel sau altul) in promovarea schimbarilor la nivelul scolii romanesti. Decidentii sunt chemati sa promoveze politici educationale fundamentate pe obiective strategice, elaborate pe termen mediu si lung, cadrele didactice pot identifica exemple si argumente pentru exersarea elementelor de inovatie la nivelul componentelor procesului de invatamant, dar si pentru renuntarea la comportamentele rutiniere, conservatoare, la discursul artificial, conjunctural, dar mai cu seama , la o mentalitate tributara inertiei comportamentale.
Cuprins:Lucrarea detaliaza principalele aspecte teoretice si metodologice privind schimbarea educationala pe doua dimensiuni majore filosofica si procesuala , incercand astfel sa faciliteze intelegerea complexitatii acestei problematici de mare actualitate. Lucrarea se adreseaza tuturor actorilor educationali, decidenti, manageri scolari, cadre didactice, studenti viitori profesori, parinti, precum si tuturor celor implicati (la un nivel sau altul) in promovarea schimbarilor la nivelul scolii romanesti. Decidentii sunt chemati sa promoveze politici educationale fundamentate pe obiective strategice, elaborate pe termen mediu si lung, cadrele didactice pot identifica exemple si argumente pentru exersarea elementelor de inovatie la nivelul componentelor procesului de invatamant, dar si pentru renuntarea la comportamentele rutiniere, conservatoare, la discursul artificial, conjunctural, dar mai cu seama , la o mentalitate tributara inertiei comportamentale.
Cuvânt înainte / 7
Introducere / 9
CAPITOLUL I . PROBLEMATICA SCHIMBARII EDUCATIONALE. REPERE GENERALE / 13
I.1. Delimitări conceptuale / 13
I.2. Procesul schimbării în educaţie / 18
I.2.1. Perspective de abordare a procesului schimbării educaţionale / 21
I.2.2. Componentele procesului de schimbare educaţională / 29
l.3. Niveluri şi tipuri ale schimbărilor educaţionale / 35
CAPITOLUL II. NORMATIVITATEA PROCESULUI DE SCHIMBARE EDUCATIONALA / 51
Il.l. Principiile schimbării educaţionale. Definire si caracteristici
generale / 51
II.2. Caracterizarea principiilor schimbării educaţionale / 54
II.2.1. Principiul fundamentării axiologice a schimbării / 55
II.2.2. Principiul racordarii la social / 57
II.2.3. Principiul proiectării schimbării / 58
II.2.4. Principiul stimulării motivaţiei pentru schimbare / 61
II.2.5. Principiul schimbării prin acţiune / 62
II.2.6. Principiul eficienţei schimbării / 65
CAPITOLUL III. DINAMICA SCHIMBARE EDUCATIONALE ÎN ORGANIZATIA ŞCOLARA / 67
III.1. Clarificări conceptuale / 67
III.2. Dezvoltarea organizaţională / 74
III.3. Procesul dezvoltării şcolii ca organizaţie / 80
III.3.1. Şcoala românească şi paradoxurile schimbării / 87
III.3.2. Diagnoza şi planificarea schimbărilor în şcoală / 90
III.3.3. Rezistenţe în dezvoltarea organizaţiei şcolare / 96
CAPITOLUL IV. STRATEGII DE PROMOVARE A SCHIMBARII LA NIVELUL ORGANIZATIEI SCOLARE / 107
IV.1. Mecanisme de promovare a schimbării la nivelul şcolii / 107
IV.2. Necesitatea implementării strategiilor de promovare a schimbării la nivelul şcolii / 112
IV.3. Tipuri de strategii / 116
IV.3.1. Strategii de dezvoltare organizaţională / 119
IV.3.2. Strategii de dezvoltare a personalului organizaţiei şcolare / 132
IV.4. Absenta strategiilor schimbării. Efecte negative / 144
CAPITOLUL V. DIRECTII DE PROMOVARE A SCHIMBARII ÎN ORGANIZATIA ŞCOLARA / 147
V.1. Obiectivele organizaţiei scolare/ 148
V.2. Cultura organizaţiei şcolare / 152
V.3. Climatul organizaţiei şcolare / 170
V.4. Comunicarea în organizaţia şcolară / 177
V.5. Resursele organizaţiei şcolare / 184
CAPITOLUL VI. MODELE ŞI INSTRUMENTE ALE MANAGEMENTULUI SCHIMBARILOR EDUCATIONALE / 187
VI.1. Delimitări conceptuale/ 188
VI.2. Managementul strategic — modalitate de promovare a schimbărilor în educaţie/ 195
VI.2.1 . Modele interpretative / 197
VI.2.2. Etapele managementului strategic / 200
VI.3. Proiectul instituţional - modalitate de promovare a managementului strategic în educatie / 203
VI.3.1. Caracterizare generală / 206
VI.3.2. Etape în elaborarea unui proiect instituţional / 209
VI.4. Personalitatea managerului în contextul schimbării educaţionale / 213
VI.5. Eficienţa în managementul schimbărilor educaţionale / 221
CAPITOLUL VII. EDUCATIA PENTRU SCHIMBARE / 227
VII.1. Filosofia educaţiei pentru schimbare / 227
VII.1.1.De la problematica lumii contemporane la educaţia pentru schimbare / 229
VII.1.2. Obiectul de studiu al educaţiei pentru schimbare / 235
VII.2. Fundamentele teoretice ale educaţiei pentru schimbare / 237
VII.3. Obiective şi strategii de realizare a educatiei pentru schimbare / 242
VII.4. Învăţământul românesc din perspectiva educaţiei pentru schimbare. Trecut şi context actual / 252
Consideraţii finale/ 259
Bibliografie generală / 265
Abstract / 275
Résumé / 277
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu