Editura Prodromos
Colectia Fata nevazuta a tele-viziunii
An aparitie :2005, 2006, 2008
Editia a III-a
ISBN 606-93651-0-6
Nr pagini : 464
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 16 lei la Eusunt, 15 lei la libraria eminescu, 14,64 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd si aici
Descrierea editurii:
Deficientele de atentie si concentrare, slabirea capacitatilor mentale, a puterii de judecata si a motivatiei sunt probleme care se afla de cateva zeci de ani in atentia cercetatorilor din lumea occidentala. In ultima vreme aceste afectiuni au inceput sa fie observate si la multi dintre copiii si tinerii din tara noastra, sindromul anuntandu-se a avea o larga raspandire raspandire in urmatorii 10 ani.
Cartea de fata este primul semnal de alarma, prima analiza temeinica a fenomenului in cauza. Ea ofera un pretios material informativ atat parintilor sau celor care se ocupa de educatia tinerilor, cat si tuturor celor care vor sa inteleaga pericolul pe care il reprezinta tehnologia audio-video si cultura divertismentului pentru sanatatea mentala, pentru viata fiecaruia dintre noi.
Intelegerea mecaniosmelor ce stau in spatele procesului disolutiv la care este supusa mintea omului in societatea moderna poate fi un prim pas pe calea reintoarcerii la normalitate sau la mentinerea in afara sferei de influenta a modului de viata bolnav propus de televiziune, divertisment si, in ultima instanta, de culrura nihilismului.
Prof. Ilie Badescu
Cuprins:
Cuvânt înainte la a doua ediţie 11
Introducere 14
Partea I: Efectele comunicării audio-video asupra dezvoltării şi funcţionării creierului
Caracteristicile activităţii corticale pe parcursul Vizionării TV 21
Poate vizionarea TV afecta structural dezvoltarea creierului? 26
Rolul mediului în dezvoltarea structurală a creierului 29
a. Perioada optimă pentru dezvoltarea cortexului uman 32
b. Caracterul reflexiv al experienţei 34
c. Experienţa cuvântului - dialogul cu propriii părinţi 35
d. Experienţa trebuie să fie interactivă 35
Lumea TV ca mediu de experienţă 36
Deficienţe de învăţare - LD 41
Incapacitatea de a asculta cu atenţie 43
Cititul, într-o societate în care copiii preferă să se uite la televizor 46
Învăţarea şi televizorul 51
Efectele experimentului Sesame Street 55
Memoria 56
Imaginaţia 57
Prin televiziune, informaţia este furnizată direct in Subconştientul maselor 59
Problemele de atenţie 65
Televizorul sau atenţia orientată 69
Primul efect al televiziunii este crearea unei atitudini mentale pasive 74
Vizionarea TV, induce hiperactivitate, irascibilitate şi insomnie 77
Epilepsia TV 82
Limba 84
Importanţa limbajului 90
Învăţarea limbii şi televizorul 91
Implicarea interactivă 92
Părinţii sunt pedagogii ideali pentru învăţarea limbii 93
Copiilor trebuie să li se spună poveşti sau importanţa cuvintelor neînsoţite de poze 95
Concluzii 99
Vizionarea TV defavorizează dezvoltarea emisferei cerebrale stângi şi a abilităţilor procesate de aceasta 100
Scrierea 106
Rolul televiziunii in criza raţionamentului matematic şi a gândirii ştiinţifice 106
Strategii de învăţare sau de gândire 108
Vizionarea TV activează în mod prioritar paleocortexul 114
Prin slăbirea comunicării intercorticale, vizionarea TV scade nivelul de inteligenţă 117
Problemele de atenţie şi învăţare, cortexul prefrontal şi televiziunea 121
Dialogul şi limbajul intern 127
Ecranul televizorului sau al calculatorului dăunează dezvoltării cortexului prefrontal 129
Caracterul hipnotic al vizionării TV 134
Dependenţa de televrzor 142
Aplicarea criteriilor de diagnosticare a dependenţei de televizor 144
Criterii cu aplicabilitate restrânsă 145
Criterii perfect aplicabile 146
Obişnuinţa cu televizorul sau inerţia atenţională 151
Dependenţa de televizor ca mijloc evazionist 152
Relaxarea rapidă 153
Generarea pasivităţii sau incapacitatea de a mai face altceva decât să te uiţi la televizor 155
O perspectivă sociologică 156
Dependenţa, ca amputare a puterilor şi capacităţilor mentale 158
Efectul de dependenţă şi tehnologia video 164
Când televiziunea nu mai este facultativă 167
În concluzie, ce face televiziunea din creierul copiilor? 170
Partea a Il-a: Rolul culturii TV în modelarea reţelelor neuronale, a mentalităţilor şi a comportamentelor
Televiziunea ca mediu de experienţă 179
Stadionul, discoteca şi biserica 184
Cadrul general al educaţiei prin televizor 187
Pe micul ecran, factorul statistic constituie criteriul adevărului 191
Nu orice mesaj se transmite bine prin televizor 192
Prezentismul vizibilul şi senzaţionalul 194
Funcţia de agendă a mass-mediei 199
Consecintele efectului de agendă 201
1. La nivel politic, social şi comunitar 201
2. La nivel personal 202
Efectul de cultivare 204
Dictatura opiniei publice sau spirala tăcerii 208
Nihilismul 215
1. Liberalismul 217
2. Realismul 218
3. Vitalismul 219
4. Nihilismul distrugerii 221
Nihilismul în lumea micului ecran 224
Nihilismul capitalist şi televizualul 228
Relativizarea ca mijloc de contestare a adevărului 233
Banii, plăcerea şi puterea 235
Contestarea autorităţii 242
Televiziunea - pedagogul ateismului şi sincretismului new-age-ist 246
Eroticul 249
Goliciunea şi sexualismul se întind rapid în era comunicării audio-video 249
Coordonatele principale ale experienţei vizionării sunt senzaţiile, emoţiile şi, în ultimă instanţă, plăcerea 251
Erotizarea percepţiei 254
Vizionarea tv poate determina exacerbarea comportamentului sexual 260
Influenţează televiziunea comportamentul sexual al tinerilor? 261
Care sunt trăsăturile ale mesajelor erotice conţinute în programele TV? 261
Cum este percepută sexualitatea prin intermediul lumii TV? 263
Care sunt consecinţele identificării telespectatorilor cu personajele de pe micul ecran? 265
Care sunt modificările de atitudine privind sexualitatea, generate de televiziune? 267
Dependenţa de pornografie 269
Cauzele psihologice şi fiziologice ale dependenţei de materiale cu conţinut erotic 272
Vizionarea materialelor erotice subminează fidelitatea în căsnicie, dorinţa de a întemeia o familie şi de a avea copii 273
Magia eroticului 275
Vizionarea tv face imposibilă păstrarea inocenţei şi virtutea
Violenţa 280
Care este contribuţia violenţei TV la amplificarea violenţei din lumea reală ? 282
Efectele violenţei TV asupra copiilor şi adolescenţilor 284
Care este lecţia pe care violenţa TV o dă noilor generaţii sau lumii întregi? 288
De ce totuşi violenţa? 292
Magicul 299
Efectele nihilismului asupra dezvoltării creierului uman 306
Gândirea şi dialogul - experienţe fundamentale pentru dezvoltarea corticală 307
Cultura ca mediator între mintea omului şi lume 309
Unele culturi favorizează edificarea minţii umane, iar altele, precum nihilismul, o frânează 310
Nihilismul invadează spaţiul vital al omului modern şi reconfigurează mediul de experienţă umană 313
Certitudinile — stâlpii de susţinere ai edificiului mintii umane 316
Experienţa nihilistă a lumii micului ecran, cel mai şubred teren pentru zidirea unei minţi sănătoase 322
Conţinutul nihilist al programelor TV şi emisferele cerebrale 323
Efectele culturii nihiliste asupra configurării cortexului prefrontal 324
Despre o educaţie favorabilă configurării cortexului prefrontal 327
Modelul nihilist al stilului de viaţă modern subminează dezvoltarea cortexului prefrontal 330
Mesajul nihilist şi sistemele motivaţionale 332
Cultura divertismentului şi dezvoltarea cortexului prefrontal 335
Ştiinţa indică principiile educaţiei tradiţionale ca fiind ideale pentru dezvoltarea normală a minţii copiilor 339
Partea a III-a: Cu sau fără televizor
Viaţa de familie şi televizorul 349
Copiii, tineri şi televizorul, în contextul culturii nihiliste 356
Nihilismul este spiritul în care, prin televizor, se edifică sinele şi identitatea „omului nou” 358
Un posibil portret al copilului televizorului 365
Câteva observaţii privind diminuarea sau eliminarea efectelor nocive ale televizorului 368
Libertatea alegerii 371
Sofismul fructului oprit 372
Este televizorul un mijloc recomandat socializării? 375
Adevărata faţă a recomandărilor nihilismului 376
Câteva repere privind recuperarea handicapului produs tinerilor de cultura TV 380
Cum ne putem lăsa de televizor şi ce înseamnă acest lucru 385
Câteva principii care înlesnesc eliberarea de televizor 390
Prizonierii unei culturi bolnave 392
Vizionarea TV - efect al culturii nihilismului 395
De ce trebuie să ne vindecăm de nihilism? 398
Modul de viaţă creştin şi nihilismul in dezvoltarea şi funcţionarea creierului uman 400
Viaţa creştină este antidotul cel mai puternic pentru neutralizarea virusului nihilist 406
Anexa 1. Obezitatea şi televrzorul 410
Anexa 2. Caracteristicile stării hipnotice incluse pe parcursul televizionării 411
Anexa 3. Calculatorul - internetul şi jocurile video 415
Media prin mijloacele electronice şi educaţia 416
Jocurile electronice şi educaţia 418
Computerul 419
Computerele şi educaţia 420
Internetul 421
Concluzii 422
Bibliografie selectivă 424
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu