13/02/2018

VIOLENTA IN SCOALA : o provocare mondiala?

Autor : Eric Debarbieux                
Editura Institutul European
Colectia Dezbateri contemporane
An aparitie :2010
Editia I      
Editia originala: Violence à l'école: un défi mondial?, 2006
Traducerea Irinel Antoniu
ISBN 978-973-611-688-9 
Nr pagini :235
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 28,32 lei la Editura, 33,60 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU

Descrierea editurii:

       Tratand o tema care a devenit, in ultimii ani, o preocupare mondiala, cartea lui Eric Debarbieux se distanteaza de abordarile care fie exagereaza aceasta problema, fie o neaga. De altfel, ea propune o definitie larga a violentei, care sa cuprinda violenta cotidiana, si nu sa se limiteze la evenimentele iesite din comun. Combatand totodata utilizarea politica a temei, autorul insista pe identificarea cauzelor (printre care un loc primordial il ocupa climatul scolar) care provoaca astfel de acte de agresiune si pe elaborarea unui plan de solutii. Volumul are la baza o indelungata activitate de teren si cercetari realizate atat in institutii de invatamant europene, cat si in America de Sud sau Africa, iar comparatiile facute duc deseori la concluzii surprinzatoare. O alta particularitate a cartii este caracterul multidisciplinar, ea imbinand stiintele educatiei cu sociologia, etnografia si reflectiile filosofice. Desi se adreseaza in principal specialistilor in stiintele educatiei, cadrelor didactice si asistentilor sociali, lucrarea vizeaza si publicul larg, prin modul comprehensiv in care trateaza o tema atat de importanta a vietii contemporane.

Cuprins:

Mulţumiri / 7
Prefaţa / 9

Introducere / 13
„Descoperirea” violenţei din şcoli / 13
O îndoială necesară/ 15
De la cunoaştere la acţiune / 16
Un proiect de scriitură / 18

Capitolul I: Violenţa manipulată / 21
O poveste scnzaţională / 21
O poveste rentabilă / 31
O ştiinţă suspectă / 34
Riscul negării / 41
Concluzie: pledoarie pentru o perspectivă raţională / 45

Capitolul II: Cuantificarea violenţei: pentru o critică a cifrelor administrative / 47
Este vreun statistician în sală? / 48
Franţa - „Signa” sau contabilizarea imposibilă / 52
Anchete ştiinţifice / 59
Concluzie: necesara independenţă în măsurarea violenţei în şcoală / 74

Capitolul III: Violenţa obişnuită: definiţie şi consecinţe / 77
Definirea violenţei / 77
Microviolenţele / 85
Definirea violenţei: 0 falsă problemă? / 94
Consecintele microviolenţelor: o anchetă / 99
Violenţele sexuale 104
Concluzie / 108

Capitolul IV: Înţelegerea violenţei / 109
Câteva simplisme /  110
Abordarea prin factori de risc / 117
Paradoxurile "mondializării” / 133
Concluzie: depăşirea simplismului / 148

Capitolul V: Combaterea violenţei / 151
Soluţiile Domnului Muschi / 151
„Bunele practici” / 172
O abordare ecologică / 185
Concluzie: refuzul neputinţei/ 192

Capitolul VI: Provocare mondială, eşec francez? / 193
Evoluţia violenţei şcolare în Franţa: şcoala elementară/ 193
Evoluţia violenţei şcolare în Franţa: gimnaziul / 204
Discuţie: şcoala franceză condamnată la violenţă? / 211

Concluzie generală / 217

Postfaţă: Pentru o reunire a cercetărilor asupra violenţei în şcoală: Observatorul Internaţional al Violenţei în Şcoală / 221
Istorie / 221
Scopuri / 221
Structuri / 222
Activităţi ale Observatorului internaţional al Violentei in Mediul Şcolar / 223


Bibliografie / 225


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu