Editura Prodomos
Colectia Fata nevazuta a tele-viziunii
An aparitie :2007, 2013
Editia a II-a
ISBN 978-973-87900-0-1
Nr pagini : 128
Format 145 x 210
Pretul la data postarii : 11 lei la Targul cartii, 10 lei la jovis, 7,70 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd si aici
Descrierea editurii:
Deficientele de atentie si concentrare, slabirea capacitatilor mentale, a puterii de judecata si a motivatiei sunt probleme care se afla de cateva zeci de ani in atentia cercetatorilor din lumea occidentala. In ultima vreme aceste afectiuni au inceput sa fie observate si la multi dintre copiii si tinerii din tara noastra, sindromul anuntandu-se a avea o larga raspandire in urmatorii 10 ani.
Cartea de fata este primul semnal de alarma, prima analiza temeinica a fenomenului in cauza. Ea ofera un pretios material informativ atat parintilor sau celor care se ocupa de educatia tinerilor, cat si tuturor celor care vor sa inteleaga pericolul pe care il reprezinta tehnologia audio-video si cultura divertismentului pentru sanatatea mentala, pentru viata fiecaruia dintre noi.
Intelegerea mecanismelor ce stau in spatele procesului disolutiv la care este supusa mintea omului in societatea moderna poate fi un prim pas pe calea reintoarcerii la normalitate sau a mentinerii in afara sferei de influenta a modului de viata bolnav propus de televiziune, divertisment si, in ultima instanta, de cultura nihilismului.
Prof. univ. dr. Ilie Badescu
Cuprins:
Cuvânt înainte 7
Caracteristicile activităţii corticale pe parcursul vizionării TV 10
Poate vizionarea TV afecta structural dezvoltarea creierului? 13
Rolul mediului în dezvoltarea structurală a creierului 15
Lumea TV ca mediu de experienţă 19
Primul efect al televiziunii este crearea unei atitudini mentale pasive 21
Vizionarea defavorizează dezvoltarea emisferei cerebrale stângi 22
Televiziunea scade nivelul de inteligenţă şi performanţele intelectuale 24
Deficienţele de învăţare şi televizorul 25
Cititul, într-o societate în care copiii preferă să se uite la televizor 26
Învăţarea şi televizorul 29
Prin televiziune, informaţia este furnizată direct în subconstientulmaselor 32
Problemele de atenţie 34
Vizionarea TV, factor determinant în apariţia hiperactivitaţii 40
Epilepsia TV 41
Învăţarea limbii şi televrzorul 42
Problemele de atenţie şi învăţare, cortexul prefrontal şi televiziunea 44
Ecranul tv dăunează dezvoltării cortexului prefrontal 47
Caracterul hipnotic al vizionării TV 51
Dependenţa de televizor 56
Educaţia prin televizor 56
Efectele erotismului TV 58
Care sunt trăsăturile generale ale mesajelor erotice conţinute în programele TV? 58
Cum este percepută sexualitatea prin interm ediul lumii TV? 60
Care sunt consecinţele identificării cu personajele micului ecran? 61
Care sunt modificările de atitudine privind sexualitatea, generate de televiziune? 63
Dependenţa de pornografie 65
Violenţa de pe micul ecran 72
Care este contribuţia violenţei TV la amplificarea violenţei din lumea reală? 72
Efectele violenţei TV asupra copiilor şi adolescenţilor 74
Efectele neuropsihologice ale violenţei TV 76
Care este lecţia pe care violenţa TV o dă noilor generaţii 77
Copii, tineri şi televizorul, în contextul culturii nihiliste 79
Nihilisrnul este spiritul în care, prin televizor, se edifică sinele şi identitatea „omului nou” 81
Un posibil portret al copilului televizorului 88
Ce putem face? 92
Eliminarea factorilor de risc 92
Câteva observaţii privind diminuarea sau eliminarea efectelor nocive ale televizorului 92
Principii generale 92
Mediul 93
Rolul părinţilor 93
Stimularea gândirii 93
Activităţi necesare pentru educarea atenţiei 94
Controlul comportamentului 94
Concluzii 96
Anexa 1. Calculatorul, jocurile video şi internetul 99
Educaţia prin calculator 100
Jocurile pe calculator 100
Jocurile electronice şi educaţia 101
Dependenţa de internet 104
Utilizarea Internetului şi scăderea performanţelor şcolare 107
Cauze generale ale folosirii patologice a Internetului 108
Anexa 2. Ghid pentru părinţi şi educatori 110
Televizorul şi efectele negative asupra creşterii copiilor - cum le putem contracara 110
Lumea TV ca mediu de experienţă 114
Consecintele vizionării TV asupra vieţii mentale a omului 116
Test pentru evaluarea modului de petrecere a timpului, corelaţia cu succesul şcolar 119
Bibliografie selectivă 121
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu