Editura RTS Cluj Napoca
An aparitie : 2010
Editia I
Editia originala: Cognitive-Behavioral Therapy with Couples and Families, 2009
Traducerea Camelia Mate
ISBN 978-973-1816-49-4
Nr pagini : 336
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 65 lei la Editura, la librarie.net
Download pdf pe scribd
Descrierea editurii:
Scrisă de către un expert recunoscut internaţional în domeniul psihoterapiei cognitiv-comportamentalede cupluşi familie, cartea îmbină rezultatele cercetării ştiinţifice de vârf cu aplicaţiile clinice. Frank M. Dattilio ne arată modalitatea în care tehnicile psihoterapeutice cognitiv-comportamentale adresate individului au fost adaptate cu succes cuplurilor şi familiilor cu o paletă largă de probleme de relaţionare şi care se confruntă cu situaţii de viaţă stresante.
Această carte integrează datele din domeniul psihoterapiei cognitiv-comportamentale cu cele din domeniul terapiei familiale, ataşamentului,neurobiologiei şi reglării moţionale.Focalizată pe întrebări de tipul: de ce, când, cumse realizeză intervenţia, cartea descrie modalităţi concrete de a ajuta clienţii să îşi:
- identifice şi să îşi modifice gândurile automate.
- restructureze schemele disfuncţionale încontext familial.
- rezolve problemele careimplică reglare emoţională.
- îmbunătăţească comunicarea şi abilităţile de rezolvare de probleme.
- exerseze şi să îşi consolideze noile abilităţi dobândite în cadrulpsihoterapiei
Cartea ilustrează foarte bine o serie de tehnici de evaluare şi tratament în cazul cuplurilor şi familiilor. Pentru aceasta, autorul utilizează exemple de cazuri cu problematici diverse. Mai mult decât atât, sunt discutate modali-tăţile de a depăşi problemele frecvente care pot să apară pe parcursul procesului terapeutic. În carte sunt incluse şi teme speciale, precum divorţul, activitatea cu adolescenţii cu diverse probleme şi familiile acestora, probleme de sănătate mentală, care pot să apară în cazul unor membri ai familiei, abuzul de substanţă, diversitatea culturală,etc.
Acest ghid comprehensiv oferă clinicienilor care lucrează cu cupluri şi familii un instru-ment valoros în activitatea lor. El se adresează psihologilor clinicieni, psihoterapeuţilor, consilierilor, asistenţilor sociali, consilierilor pastorali, psihiatrilor, studenţilor şi celor careseaflăînformareînacestedomenii.
Frank M. Datillio, PhD, ABPP este profesor universitar în cadrul Catedrei de Psihiatrie laHarvard Medical School şi la University of Pennsylvania School of Medicine. Pe lângă activitatea didactică şi de cercetare lucrează şi în practică privată, în domeniul psihoterapiei clinice şi judiciare, maritale şi de familie, în oraşul Allentown, Pennsylvania. Dr.Datillio are peste 250 de publicaţii de specialitate în domeniul psihoterapiei cuplurilor şi familiei, a tulburărilorde anxietate, a tulburărilor comportamentale, cât şi în domeniul psihologiei judiciare, având lucrări traduse în peste 27 de limbi şi utilizate în peste 80de ţări. Pe lângă aceste activităţi face parte şi din comitetul editorial al unor reviste de specialitate de renume, dintre ele făcând parte şi prin intermediul activităţilor sale, Frank Datillio a promovat şi prezentat principiile terapiei cognitiv-comportamentale în întreaga lume, fiindu-i înmânate numeroase premii pentru realizările sale în domeniul psihologiei şi psihoterapiei.
Cuprins: (paginatia posibil inexacta)
Despre autor
Cuvant inainte
Prefata
1. Introducere 21
Privire de ansamblu asupra terapiei cognitiv-comportamentale contemporane de cuplu si de famílie 21
Principiile teoriei invatarii 22
Princípiile terapiei cognitive 25
Potentialul integrativ al terapiei cognitiv‑comportamentale 26
2. Mecanismele de schimbare la cupluri si famílii 30
Procese cognitive 30
Atasament si emotii 46
Rolul schimbarii comportamentale 69
3. Componenta schema in terapia cognitiv‑comportamentala 76
Conceptul de schema 76
Ganduri automate sischeme 79
Scheme fundamentale si distorsiuni cognitive 82
Identificarea schemelor de famílie si impactul lor asupra relatiilor de cuplu si familie 84
Cognitii si scheme transgenerationale 90
4. Rolul proceselor neurobiologice 98
Rolul amígdalei 102
Cognitie versus emotie 106
5. Metode de evaluare clínica 109
Interviurile initiale de grup 110
Consultare cu terapeutii anteriori si alti furnizori ai sanatatii mentale 112
Scale si chestionare 114
Testari psihologice si evaluari aditionale 118
Genograme 119
Evaluare contínua si conceptualizarea cazului pe tot cuprinsul terapiei 120
Dificultati specifice in procesul de evaluare 121
Observari comportamentale si schimbare 123
Interactiune de familie structurata 124
Evaluarea cognitiilor125
Interviurile individuale 127
Identificarea paternurilor la nivel macro si a problemelor fundamentale a relatiei 129
Evaluarea motivatiei de schimbare 129
Feedback-ul evaluarii 130
Identificarea gandurilor automate si a credintelor centrale 131
Diferentierea credintelor centrale de scheme 133
Structurare negativa si cum se identifica 134
Identificarea si etichetarea distorsiunilor cognitive 135
Traducerea gandurilor, emotiilor si comportamentelor in procesul de conceptualizare 136
Atribuire si standarde si rolul lor in evaluare 136
Orientarea terapiei inspre paternuri comportamentale dezadaptative 137
Testarea si reinterpretarea gandurilor automate 137
Formularea unui plan terapeutic 138
6. Tehnicile cognitiv comportamentale 140
Educarea si socializarea cuplurilor si membrilor familiei cu privire la modelul cognitiv-comportamental 140
Identificarea gandurilor automate si a emotiilor si comportamentelor asociate 141
Schemele si restructurarea lor 142
Instaurarea hotararilor prin restructurare si repetitie 144
Tehnicile comportamentale145
Abordarea unei posibile recidive 180
Blocaje si rezistente la schimbare 181
Negativitatea partenerilor silipsa sperantei in schimbare182
Planurile diferite182
Anxietatea la schimbarea partenerilor existente in relatie 183
Renuntarea la puterea si controlul perceput 184
Probleme legate de asumarea responsabilitatii pentru schimbare 184
Blocaje186
7. Teme speciale 196
Divortul 196
Sensibilitate culturala 201
Depresie, tulburari de personalitate si alte boli mintale 208
Aventuri extraconjugale 209
Abuzul de substanta 211
Violenta doméstica 213
Contraindicatii si limitari ale abordarii cognitiv‑comportamentale 219
Cuplurile si familiile in criza 220
Cuplurile de acelas sex si copiii lor 222
Terapie atípica de cuplu si famílie 223
Co-terapie de cuplu si famílie 226
Tratamentul multinívelar 226
8. Imbunatatiri ale Terapiei Cognitiv‑Comportamentale 230
Tehnici bazate pe acceptare230
Mindfulness 231
9. Exemple de cazuri 234
Capcana pensionarii 234
Família de nesatuli 247
10. Epílog 268
Anexa A - Chestionarelelsi Inventarele pentru cupluri si familii 271
Anexa B - Fisa de inregistrare a gandurilor disfunctionale 273
Bibliografie 275
Index 295
Cuvant inainte
Prefata
1. Introducere 21
Privire de ansamblu asupra terapiei cognitiv-comportamentale contemporane de cuplu si de famílie 21
Principiile teoriei invatarii 22
Princípiile terapiei cognitive 25
Potentialul integrativ al terapiei cognitiv‑comportamentale 26
2. Mecanismele de schimbare la cupluri si famílii 30
Procese cognitive 30
Atasament si emotii 46
Rolul schimbarii comportamentale 69
3. Componenta schema in terapia cognitiv‑comportamentala 76
Conceptul de schema 76
Ganduri automate sischeme 79
Scheme fundamentale si distorsiuni cognitive 82
Identificarea schemelor de famílie si impactul lor asupra relatiilor de cuplu si familie 84
Cognitii si scheme transgenerationale 90
4. Rolul proceselor neurobiologice 98
Rolul amígdalei 102
Cognitie versus emotie 106
5. Metode de evaluare clínica 109
Interviurile initiale de grup 110
Consultare cu terapeutii anteriori si alti furnizori ai sanatatii mentale 112
Scale si chestionare 114
Testari psihologice si evaluari aditionale 118
Genograme 119
Evaluare contínua si conceptualizarea cazului pe tot cuprinsul terapiei 120
Dificultati specifice in procesul de evaluare 121
Observari comportamentale si schimbare 123
Interactiune de familie structurata 124
Evaluarea cognitiilor125
Interviurile individuale 127
Identificarea paternurilor la nivel macro si a problemelor fundamentale a relatiei 129
Evaluarea motivatiei de schimbare 129
Feedback-ul evaluarii 130
Identificarea gandurilor automate si a credintelor centrale 131
Diferentierea credintelor centrale de scheme 133
Structurare negativa si cum se identifica 134
Identificarea si etichetarea distorsiunilor cognitive 135
Traducerea gandurilor, emotiilor si comportamentelor in procesul de conceptualizare 136
Atribuire si standarde si rolul lor in evaluare 136
Orientarea terapiei inspre paternuri comportamentale dezadaptative 137
Testarea si reinterpretarea gandurilor automate 137
Formularea unui plan terapeutic 138
6. Tehnicile cognitiv comportamentale 140
Educarea si socializarea cuplurilor si membrilor familiei cu privire la modelul cognitiv-comportamental 140
Identificarea gandurilor automate si a emotiilor si comportamentelor asociate 141
Schemele si restructurarea lor 142
Instaurarea hotararilor prin restructurare si repetitie 144
Tehnicile comportamentale145
Abordarea unei posibile recidive 180
Blocaje si rezistente la schimbare 181
Negativitatea partenerilor silipsa sperantei in schimbare182
Planurile diferite182
Anxietatea la schimbarea partenerilor existente in relatie 183
Renuntarea la puterea si controlul perceput 184
Probleme legate de asumarea responsabilitatii pentru schimbare 184
Blocaje186
7. Teme speciale 196
Divortul 196
Sensibilitate culturala 201
Depresie, tulburari de personalitate si alte boli mintale 208
Aventuri extraconjugale 209
Abuzul de substanta 211
Violenta doméstica 213
Contraindicatii si limitari ale abordarii cognitiv‑comportamentale 219
Cuplurile si familiile in criza 220
Cuplurile de acelas sex si copiii lor 222
Terapie atípica de cuplu si famílie 223
Co-terapie de cuplu si famílie 226
Tratamentul multinívelar 226
8. Imbunatatiri ale Terapiei Cognitiv‑Comportamentale 230
Tehnici bazate pe acceptare230
Mindfulness 231
9. Exemple de cazuri 234
Capcana pensionarii 234
Família de nesatuli 247
10. Epílog 268
Anexa A - Chestionarelelsi Inventarele pentru cupluri si familii 271
Anexa B - Fisa de inregistrare a gandurilor disfunctionale 273
Bibliografie 275
Index 295
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu