Autor: Gheorghe Dumitriu
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2004
Editia I
ISBN 973-30-1493-1
Nr pagini : 256
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
De acelas autor:
Psihologia procesului de învatamânt, EDP 1997
Comunicare si învatare, EDP 1998
Dezvoltarea competentelor profesionale ale cadrelor didactice debutante, Alma Mater 2011
Cuprins:
PARTEA 1 Sistemul cognitiv al personalităţii 9
1.1. Perspective de abordare a creativitatii 9
1.2. Definiţii şi paradigme ale creativităţii 11
1.3. Factorii structurali ai creativităţii 20
1.4. Raportul dintre inteligenţă şi creativitate 25
1.5. Stimularea şi educarea creativităţii 30
2. Problematica inteligenţei 39
2.1 . Definiţii ale inteligenţei şi abilităţile mintale 39
2.2. Dezvoltarea stadială a inteligenţei copilului 44
2.2.1. Teoria structuralistă a lui Fischer 50
2.3. Evaluarea inteligenţei 51
2.4. Tipuri de inteligenţă şi modele explicative 55
2.5. Inteligenţa şi viaţa socială 60
3. Gândirea şi rezolvarea de probleme 71
3.1. Definirea şi caracterizarea gândirii 71
3.2. Operarea cu concepte şi procesul de c-ategorizare 73
3.3. Elaborarea, integrarea şi înţelegerea conceptelor 75
3.4. Operaţii şi strategii ale gândirii 82
3.5. Rezolvarea de probleme 84
3.6. Dobândirea conceptelor şi elaborarea operaţiilor 87
4. Limbajul şi procesul de comunicare 94
4.1. Definirea şi caracterrir ca limbajului 94
4.2. Formele, nivelurile şi funcţiile limbajului 97
4.3. Limbaj şi gândire 106
4.4. Dobândirea şi dezvoltarea limbajului 114
5. Memoria 120
5.1. Definirea şi caracterizarea memoriei 120
5.2. Procesele şi operaţiile memoriei 121
5.3. Forme şi niveluri ale memoriei 124
5.4. Memorie şi uitare 126
5.5. Procedee de optimizare a memoriei 128
PARTEA A II -A Sistemul instrumental de competenţe 130
6. Dezvoltarea competenţelor copilului 130
6. 1. Competenţe lingvistice şi matematice 130
6.2. Copii dotaţi cu aptitudini generale şi speciale 134
6.3 Mediul social şi contextul educaţional al dezvoltării 136
6.4. Instruirea diferenţiată a elevilor dotaţi 143
7. Gândirea şi comportamentul persoanei în grup 146
7.1. Compararea caracteristicilor individuale cu cele de grup
7.2. Moduri specifice de gândire şi strategii diferite de acţiune 152
7.3. Obiectivitate vs. subiectivitate in cunoaştere 158
8. Competenţe şi strategii în învăţare 162
8.1. Competenţe cognitiv - intelectuale 162
8.2. Stiluri cognitive şi factori ai reuşitei învăţării 165
8.3. Competenţe, strategii şi conduite de învăţare 172
8.3.1. Abilităţi cognitive, strategii de învăţare şi performanţe 175
8.4. Structuri operaţionale şi strategii metacognitive in învăţare 183
8.5. Procesarea mentală a informaţiei din mesaje şi situaţii 186
9. Competenţele subiecţilor educaţiei 190
9.1. Construirea şi dezvoltarea competenţelor în şcoală 190
9.2. Delimitări conceptuale 190
9 3. Abordări diverse asupra competenţei
9 4. Scheme şi competente 197
9.4 1 Scheme constituite şi conduitc de cercetare 197
9.4.2 Competenta de a şti să taci şi resurse de mobilizat 198
9.5. Competenţe specifice asociate unor familii de situaţii 199
9.6. Programele şcolare şi „soclurile de competenţe” 200
9.7. Probleme in jurul competenţelor 204
10. Competenţele elevilor şi evaluarea lor 209
10.1. Precizări metodologice 209
10.2. Evaluarea capacităţii intelectuale generale 212
10.3. Programele de formare şi evaluare a competenţelor 215
10.4. Condiţii necesare în evaluarea competenţelor 220
10.5. Resursele psihologice ale competenţei subiectului 222
10.6. Aspecte privind explicarea şi dezvoltarea competenţei 223
11. Organizarea şi funcţionarea cogniţîei 226
11.1. Contextualizarea cunoştinţelor 226
11.1.1. Delimitări conceptuale 226
11.2. Organizarea funcţională a cunoştinţelor 230
11.3. Învăţarea prin acţiune şi instruire explicită 233
11.3.1. Diferenţe interindividuale şi intra-individuale 234
11.4. Controlul proceselor mentale în rezolvarea de probleme 235
11.5. Analiza funcţională a sarcinii in procesul învăţării 236
11.6. Convergenţe şi implicaţii pentru profesia didactică 239
11.7. Efect de modă sau răspuns decisiv la eşecul şcolar? 241
Referinţe bibliografice 243
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu