Editura Tehnica
Colectia Psihologie
An aparitie : 1999
Editia I
Editia originala: Cognitive Processes, 1884
Traducerea Gina Ilie
ISBN 973-31-1374-3
Nr pagini : 232
Format 145 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 37,99 lei la Targul cartii, 35 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Pdf aici
Cuprins:
1. INTRODUCERE ÎN STUDIUL PROCESELOR COGNITIVE
Ce sunt procesele cognitive? 11
Istoric 12
Wundt şi introspecţia 12
Behaviorismul 13
Psihologia gestaltistă 14
Apariţia psihologiei cognitive 14
Câteva metode utilizate în psihologia cognitivă 15
Metodele valide ecologic 18
Ştiinţa cognitivă 18
Procesarea descendentă şi ascendentă 19
Procesarea în scrie şi în paralel 20
Întrebări de autoevaluare 20
Lecturi suplimentare 21
2. ATENTIA
Atenţia selectivă 23
Studiile experimentale pe animale 25
Modelul selectivităţii atenţiei al lui Broadbent 25
Modelul selectiv al lui Treisman 29
Modelul pertinenţei (sau filtrul latent) al atenţiei selective 32
Modelul bazării pe resurse & atenţiei selective 34
Întrebări de autoevaluare 35
Procesarea atenţională (prosexică) conştientă şi inconştientă 36
Teoria integrării caracteristicilor 37
Teoria volumului atenţiei a lui Kahneman 39
Întrebări de autoevaluare 41
Vigilenţa sau atenţia susţinută 41
Introducere 4 l
Teorii ale descreşterii vigilentei 43
Teoria gradului de excitabilitale 44
Potentialele corticale evocate 47
Întrebări de autoevaluare 48
Lecturi suplimentare 49
3. PERCEPTIA
Introducere 51
Bazele fiziologice ale perceptiei vizuale 52
Întrebări de autoevaluare 57
Senzatia şi perceptia 58
Introducere 58
Percepţia tridimensională 58
Constantele perceptive 62
Pattem-ul recunoaşterii 66
Abordarea analizei scenice 69
Întrebări de autoevaluare 71
Teorii, modele şi principii 72
Teoriile gestaltiste ale percepţiei 72
Teoria lui Gregory asupra percepţiei 74
Teoria percepţiei spontane a lui Gibson 75
Teoria ciclică & percepţiei a lui Neisser 76
Modelul lui Brunswik 77
Setul ca un concept explicativ 78
lntrebări de autoevaluare 83
Iluziile vizuale 83
Iluziile care distorsionează realitatea 83
Întrebări de autoevaluare 92
Percepţia, înnăscută sau dobândită? 93
Studiile neonatale 93
Studiile asupra privarii şi readaptării 97
Studiile transculturale 102
Concluzii 104
Întrebări de autoevaluare 105
Lecturi suplimentare 105
4. MEMORIA
Introducere 108
Primele cercetări în domeniul memoriei 108
1. Ebbinghaus şi teoria asociaţionistă 108
2. O abordare constructivistă 110
Întrebări de autoevaluare 111
Câteva modele ale memoriei 112
Abordări mai recente ale memoriei 112
Memoria imediată sau senzorială 114
Memoria de scurtă durată 118
Codificarea în cadrul MSD 120
Memoria de lungă durată 121
Memoria episodică şi memoria semantică 122
Organizarea în cadrul memoriei de lungă durată 125
Modelul iradierii ! extinderii activării 128
Un comentariu asupra modelului modal al memoriei 129
Câteva alternative la modelul modal al memoriei 130
Nivelele procesării 132
O evaluare a profunzimii procesării 137
Întrebări de autoevaluare 138
Memoria vietii reale 139
Memoria autobiografică 139
Acuratetea reactualizării 139
Întrebari de autoevaluare 147
Cum să-ţi ajuţi memoria 147
Folosirea imageriei pentru a ajuta memoria 148
Semnificatia şi memorizarea 157
Alte tehnici mnezice 158
Întrebări de autoevaluare 159
Lecturi suplimentare 159
5. GANDIREA ŞI LIMBAJUL
Introducere 161
Ce este gândirea ? 162
Gândirea de tip autist şi de tip rational 162
Perspectiva freudiană asupra gândirii 162
Perspectiva piagetiană asupra gândirii 163
Modelul gestaltist al gândirii 164
Modelui behaviorist al gândirii 164
Perspectiva cognitivistă asupra gândirii 165
Structura rezultatelor cunoaşterii 166
Intrebări de autoevaluare 167
Gândirea şi formarea conceptelor 168
Introducere
Formarea conceptelor
Intrebări de autoevaluare 174
Rezolvarea de probleme 175
Introducere 175
Înţelegerea problemelor 175
Reprezentarea problemei 176
Strategii de rezolvare a problemelor 182
Factori care pot ianuenţa rezolvarea de probleme 186
Problema inelului şi a cuierului 187
Răspunsuri la probleme 190
Intrebări de autoevaluare 191
Relaţia gândire - limbaj 191
Relativitatea lingvistică 191
Codurile lingvistice restrictive şi elaborate 193
Gândirea ca limbaj subvocal 195
Influenţa gândirii asupra limbajului 195
Gândirea şi limbajul ca procese psihice separate şi independente 196
Întrebări de autoevaluare 197
Achiziţia limbajului 198
Introducere 198
Interpretarea behavioristă a limbajului 199
Perspectiva interacţionistă asupra limbajului 205
Concluzii 207
Întrebări de autoevaluare 207
Lecturi suplimentare 207
BIBLIOGRAFIE 209
INDEX 225
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu