Editura Trei
Colectia Psihologia pentru toti
An aparitie : 2017
Editia I
Editia originala: Man for Himself: An Inquiry Into the Psychology of Ethics, 1947
Traducerea Bogdan Boghitoi
ISBN 978-606-719-824-9
Nr pagini : 256
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 33 lei la psihoshop,
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
Pornind de la celebra sentință dostoievskiană – „Dacă Dumnezeu nu există, atunci totul este permis" – unii au deplâns declinul autorităților religioase și al idealurilor morale, iar alții au conchis că singurul principiu de viață care ne rămâne este cel al luptei pentru supraviețuire, observă Fromm. Ca răspuns la bulversarea valorilor din secolul trecut, cartea de față aduce argumente filosofice și socio-psihanalitice pentru o întoarcere a omului la sine, pentru o nouă "artă de a trăi". Etica "umanistă", propusă de Fromm, se vrea o alternativă la etica "autoritară", motivată de culpă și supunere temătoare. Noua morală se va ghida, astfel, după gradul în care reușim să ne actualizăm potențialul - acesta va fi criteriul în funcție de care vom decide ce ne este permis sau interzis din punct de vedere moral. Căci, în loc de a ne trata propria persoană ca pe o marfă (după cum ne încurajează "orientarea mercantilă" de astăzi), menirea noastră va fi să ne realizăm potențialul. "Binele" este, astfel, redefinit ca afirmare a vieții și actualizare a posibilităților umane, iar "răul" este echivalat cu degradarea puterilor noastre omenești.
Cuvânt-înainte / 9
I. Problema / 15
II. Etica umanistă: ştiinţa aplicată a artei de a trăi / 21
1. Etică umanistă şi etică autoritară / 21
2. Etică obiectivă şi etică subiectivă / 27
3. Ştiinţa omului / 33
4. Tradiţia eticii umaniste / 35
5. Etică şi psihanaliză / 43
III. Natura umană şi caracterul / 50
1. Condiţia umană / 50
A. Slăbiciunile biologice ale omului / 51
B. Dihotomiile existenţiale şi istorice ale omului / 52
2. Personalitatea / 62
A. Temperamentul / 62
B. Caracterul / 65
(1). Concepţia dinamică despre caracter / 65
(2). Tipuri de caracter: orientările neproductive / 73
(a) Orientarea receptivă / 73
(b) Orientarea exploatatoare / 75
(c) Orientarea tezaurizatoare / 76
(d) Orientarea mercantilă / 78
(3). Orientarea productivă / 92
(a) Caracteristici generale / 92
(b) Dragostea productivă şi gândirea productivă / 106
(4). Orientări în procesul de socializare / 116
(5). Combinaţii ale diferitelor orientări / 120
IV. Problemele eticii umaniste / 125
1. Egoism, iubire de sine şi interes personal / 126
2. Conştiinţa morală şi apelul adresat omului de întoarcere la sine / 147
A. Conştiinţa morală autoritară / 149
B. Conştiinţa morală umanistă / 163
3. Plăcere şi fericire / 177
A. Plăcerea ca un criteriu de evaluare / 177
B. Tipuri de plăcere / 187
C. Problema mijloacelor şi scopurilor / 195
4. Credinţa ca trăsătură de caracter / 201
5. Puterile morale ale omului / 214
A. Omul — bun sau rău? / 214
B. Refulare şi productivitate / 229
C. Caracter şi judecată morală / 233
6. Etica: absolut vs. relativ, universal vs. imanent social / 240
V. Problema morală contemporană / 247
pdf aici
Descrierea editurii:
Pornind de la celebra sentință dostoievskiană – „Dacă Dumnezeu nu există, atunci totul este permis" – unii au deplâns declinul autorităților religioase și al idealurilor morale, iar alții au conchis că singurul principiu de viață care ne rămâne este cel al luptei pentru supraviețuire, observă Fromm. Ca răspuns la bulversarea valorilor din secolul trecut, cartea de față aduce argumente filosofice și socio-psihanalitice pentru o întoarcere a omului la sine, pentru o nouă "artă de a trăi". Etica "umanistă", propusă de Fromm, se vrea o alternativă la etica "autoritară", motivată de culpă și supunere temătoare. Noua morală se va ghida, astfel, după gradul în care reușim să ne actualizăm potențialul - acesta va fi criteriul în funcție de care vom decide ce ne este permis sau interzis din punct de vedere moral. Căci, în loc de a ne trata propria persoană ca pe o marfă (după cum ne încurajează "orientarea mercantilă" de astăzi), menirea noastră va fi să ne realizăm potențialul. "Binele" este, astfel, redefinit ca afirmare a vieții și actualizare a posibilităților umane, iar "răul" este echivalat cu degradarea puterilor noastre omenești.
Erich Fromm (1900–1980), a fost sociolog și psihanalist. S-a format în cadrul Școlii de la Frankfurt, iar în 1933 a emigrat în SUA. A adus cateva contributii scolii de psihanaliza prin introducerea, de pilda, a functiei transterapeutice, dar a si a criticat anumite aspecte ale teoriei si tehnicilor psihanalizei clasice. Orientarea terapeutica propusa de el este cunoscuta ca psihanaliza umanista.
Din cărțile sale traduse amintim:
Texte alese (Politica 1983)
Arta de a iubi (Anima 1995, Trei 2016, 2019)
Budismul Zen și psihanaliza (Trei 2015)
A avea sau a fi ? (Trei 2013, 2021)
Arta de a fi (Trei 2012, 2019)
Fuga de libertate (Universitas, imprint Teora 1998 sub titlu de Frica de libertate, Trei 2016)
Sufletul omului. Intre geniul binelui si al raului (Trei 2017, 2020)
Limbajul uitat. O introducere in intelegerea viselor, basmelor si miturilor (Trei 2019)
Din dragoste de viață (Trei 2020)
Patologia normalitatii. Contributii la stiinta omului (Trei 2021)
Arta de a asculta, (Trei 2023)
Cuprins:
I. Problema / 15
II. Etica umanistă: ştiinţa aplicată a artei de a trăi / 21
1. Etică umanistă şi etică autoritară / 21
2. Etică obiectivă şi etică subiectivă / 27
3. Ştiinţa omului / 33
4. Tradiţia eticii umaniste / 35
5. Etică şi psihanaliză / 43
III. Natura umană şi caracterul / 50
1. Condiţia umană / 50
A. Slăbiciunile biologice ale omului / 51
B. Dihotomiile existenţiale şi istorice ale omului / 52
2. Personalitatea / 62
A. Temperamentul / 62
B. Caracterul / 65
(1). Concepţia dinamică despre caracter / 65
(2). Tipuri de caracter: orientările neproductive / 73
(a) Orientarea receptivă / 73
(b) Orientarea exploatatoare / 75
(c) Orientarea tezaurizatoare / 76
(d) Orientarea mercantilă / 78
(3). Orientarea productivă / 92
(a) Caracteristici generale / 92
(b) Dragostea productivă şi gândirea productivă / 106
(4). Orientări în procesul de socializare / 116
(5). Combinaţii ale diferitelor orientări / 120
IV. Problemele eticii umaniste / 125
1. Egoism, iubire de sine şi interes personal / 126
2. Conştiinţa morală şi apelul adresat omului de întoarcere la sine / 147
A. Conştiinţa morală autoritară / 149
B. Conştiinţa morală umanistă / 163
3. Plăcere şi fericire / 177
A. Plăcerea ca un criteriu de evaluare / 177
B. Tipuri de plăcere / 187
C. Problema mijloacelor şi scopurilor / 195
4. Credinţa ca trăsătură de caracter / 201
5. Puterile morale ale omului / 214
A. Omul — bun sau rău? / 214
B. Refulare şi productivitate / 229
C. Caracter şi judecată morală / 233
6. Etica: absolut vs. relativ, universal vs. imanent social / 240
V. Problema morală contemporană / 247
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu