Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie. antropologie
An aparitie :1997, 1999, 2001, 2006
Editia a IV-a revizuita si adaugita
Editia originala
ISBN 973-46-0411-2
Nr pagini :280
Format 160x235
Anticariat
Anticariat
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 29,95
lei la metropolis
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Aparuta prima oara in 1997, lucrarea are un veritabil caracter didactic, fiind un ghid teoretic si practic despre cum se concep si se desfasoara optimal anchetele si sondajele. In acelasi timp, examineaza raportul cu alte strategii metodologice, relevind avantajele si dezavantajele si incadrindu-se problematica sondajelor in aceea mai larga a opiniei publice si a vietii social-politice. Prezenta editie, pastrind continutul de baza al primei aparitii, il dezvolta substantial. Multe teme si subteme au fost extinse in lumina unei bibliografii de data recenta, dar s-au alcatuit si un nou capitol privitor la insertia sondajelor in viata publica, precum si un subcapitol despre evaluarea calitatii anchetelor si sondajelor.
Aparuta prima oara in 1997, lucrarea are un veritabil caracter didactic, fiind un ghid teoretic si practic despre cum se concep si se desfasoara optimal anchetele si sondajele. In acelasi timp, examineaza raportul cu alte strategii metodologice, relevind avantajele si dezavantajele si incadrindu-se problematica sondajelor in aceea mai larga a opiniei publice si a vietii social-politice. Prezenta editie, pastrind continutul de baza al primei aparitii, il dezvolta substantial. Multe teme si subteme au fost extinse in lumina unei bibliografii de data recenta, dar s-au alcatuit si un nou capitol privitor la insertia sondajelor in viata publica, precum si un subcapitol despre evaluarea calitatii anchetelor si sondajelor.
Cuprins:
Capitolul I
CUNOASTEREA SOCIALULUI. PUNCTE DE REPER EPISTEMOLOGICE
1. Realitatea socioumana din perspectiva sociologica 9
2. Valentele si limitele cunoasterii comune 12
2.1 Virtuti ale cunoasterii comune 12
2.2 Limite generale ale cunoasterii comune 15
2.3 Mecanisme si erori specifice 17
3. Teoretic si empiric 21
4. Cantitativ versus calitativ: o falsa opozitie 26
5. Valori, atitudini, opinii; precizari conceptuale 32
6. Opinie publica, mentalitate, comportament 38
6.1 Elemente principale si erori posibile în definirea opiniei publice 38
6.2 Opinia publica - sistem si mentalitate 41
6.3 Convergenta si divergenta între opinie si comportament 43
6.4 Schimbarea de atitudini (si opinii) si rezistenta la schimbare 45
6.5.Dinamica opiniei publice si mass-media 51
Capitolul II
ANCHETA SI SONDAJUL ÎN CONTEXTUL METODOLOGIC SOCIOUMAN
1. Principalele metode de investigare a fenomenelor sociale 57
2. Specificul metodei anchetei 63
3. Ancheta si sondajele de opinie 68
4.Cateva genuri de sondaje 70
5. Tehnici de ancheta 77
5.1. Ancheta orala sau directa 77
5.2 Ancheta indirecta (în scris sau prin auto administrarea chestionarului) 82
6. Interviul în cercetarile sociale 85
6.1 Generalitati. Interviul individual 85
6.2 Interviul de grup 88
Capitolul III
CONSTRUCTIA CHESTIONARULUI
1. Logica întocmirii chestionarelor 96
2. Tipuri de întrebari, în functie de continutul lor 100
3. Tipuri de întrebari, în functie de forma de înregistrare a raspunsurilor 104
3.1 Principalele tipuri de întrebari 104
3.2 Întrebari închise sau întrebari deschise? 114
4. Numarul si ordinea întrebarilor din chestionar 118
Capitolul IV
ACURATETEA DATELOR. ERORI SI SURSE DE ERORI ÎN ANCHETE SI SONDAJE
1. Notiunea de eroare. Tipuri de erori 123
2. Validitatea si fidelitatea instrumentelor de cercetare 126
3. Erori legate de esantionare. Problema nonraspunsului 132
4. Erori legate de constructia chestionarului 137
4.1. Erori produse de formularea întrebarilor 138
4.2. Erori generate de numarul si ordinea întrebarilor în chestionar 140
4.3. Erori generate de forma de raspuns 143
4.4. Erori generate de constructia grafica a chestionarului 145
5. Erori datorate operatorilor 146
6. Erori datorate respondentilor 148
6.1. Consideratii generale; sensibilitatea la natura temelor 148
6.2 Dezirabilitatea sociala 149
6.3 Limitele memoriei umane 152
6.4 Procesarea si interpretarea informatiei 154
7. Evaluarea calitatii anchetei si sondajelor de opinie 156
Capitolul V
POPULATIE SI ESANTION (1). Alegerea subiectilor care vor fi direct investigati
1. Ideea cercetarilor selective 159
2. Reprezentativitatea esantionu1ui 162
3. Tipuri de esantioane. Proceduri c1asice de esantionare 167
3.1 Esantionarea simpla aleatoare 168
3.2 Esantionarea prin stratificare 170
3.3 Esantionarea multistadiala 173
3.4 Esantionarea multifazica 175
3.5 Esantionarea pe cote 176
3.6 Esantioane fixe (panel) 178
4. Aspecte practice ale esantionarii 181
4.1 Procedura "pasului" 182
4.2 Metoda areolara sau pe zone 183
4.3 Metoda itinerariilor 184
4.4 Alegerea persoanei de anchetat 185
5. O modalitate de constructie a unui esantion national 187
Capitolul VI
POPULATIE SI ESANTION (II). Aspectele matematice ale esantionarii
1. Câteva notiuni elementare de statistica 193
2. Reprezentativitatea unui esantion probabilistic 196
3. Alte aspecte privind reprezentativitatea 199
3.1. Estimarea proportiilor 199
3.2 Calculul erorii standard pentru alte tehnici de esantionare 200
4. Teste de semnificatie 201
4.1 Teste de semnificatie pentru esantioane mari 203
4.2 Teste de semnificatie pentru esantioane mici 209
5. Cateva greseli frecvente privind reprezentativitatea 211
5.1 Marja de eroare - un indicator al preciziei a carui valoare nu o poate garanta nimeni 211
5.2 Cum lucram cu datele de sondaj 215
Capitolul VII
DESIGNUL ANCHETEI SI PREZENTAREA REZULTATELOR
1. Pregatirea investigatiei 223
1.1 Problemele teoretice 224
1.2 Probleme metodologice 230
1.3 Probleme de organizare a cercetarii 232
2. Verificarea, validarea, prelucrarea si valorificarea rezultatelor 235
2.1 Verificarea chestionarelor 235
2.2 Postcodificarea 237
2.3 Prelucrarea informatiei 238
2.4 Redactarea raportului de cercetare 250
Capitolul VIII
INSERTIA REZULTATELOR SONDAJELOR IN VIATA PUBLICA
1. Functiile generale ale anchetelor si sondajelor 257
2. Prezentarea si utilizarea rezultatelor sondajelor în viata publica - implicatii politice si etice 260
2.1. Prezentarea publica a datelor de sondaj 260
2.2. Utilizarea rezultatelor sondajelor politice 264
Bibliografie 273
Capitolul I
CUNOASTEREA SOCIALULUI. PUNCTE DE REPER EPISTEMOLOGICE
1. Realitatea socioumana din perspectiva sociologica 9
2. Valentele si limitele cunoasterii comune 12
2.1 Virtuti ale cunoasterii comune 12
2.2 Limite generale ale cunoasterii comune 15
2.3 Mecanisme si erori specifice 17
3. Teoretic si empiric 21
4. Cantitativ versus calitativ: o falsa opozitie 26
5. Valori, atitudini, opinii; precizari conceptuale 32
6. Opinie publica, mentalitate, comportament 38
6.1 Elemente principale si erori posibile în definirea opiniei publice 38
6.2 Opinia publica - sistem si mentalitate 41
6.3 Convergenta si divergenta între opinie si comportament 43
6.4 Schimbarea de atitudini (si opinii) si rezistenta la schimbare 45
6.5.Dinamica opiniei publice si mass-media 51
Capitolul II
ANCHETA SI SONDAJUL ÎN CONTEXTUL METODOLOGIC SOCIOUMAN
1. Principalele metode de investigare a fenomenelor sociale 57
2. Specificul metodei anchetei 63
3. Ancheta si sondajele de opinie 68
4.Cateva genuri de sondaje 70
5. Tehnici de ancheta 77
5.1. Ancheta orala sau directa 77
5.2 Ancheta indirecta (în scris sau prin auto administrarea chestionarului) 82
6. Interviul în cercetarile sociale 85
6.1 Generalitati. Interviul individual 85
6.2 Interviul de grup 88
Capitolul III
CONSTRUCTIA CHESTIONARULUI
1. Logica întocmirii chestionarelor 96
2. Tipuri de întrebari, în functie de continutul lor 100
3. Tipuri de întrebari, în functie de forma de înregistrare a raspunsurilor 104
3.1 Principalele tipuri de întrebari 104
3.2 Întrebari închise sau întrebari deschise? 114
4. Numarul si ordinea întrebarilor din chestionar 118
Capitolul IV
ACURATETEA DATELOR. ERORI SI SURSE DE ERORI ÎN ANCHETE SI SONDAJE
1. Notiunea de eroare. Tipuri de erori 123
2. Validitatea si fidelitatea instrumentelor de cercetare 126
3. Erori legate de esantionare. Problema nonraspunsului 132
4. Erori legate de constructia chestionarului 137
4.1. Erori produse de formularea întrebarilor 138
4.2. Erori generate de numarul si ordinea întrebarilor în chestionar 140
4.3. Erori generate de forma de raspuns 143
4.4. Erori generate de constructia grafica a chestionarului 145
5. Erori datorate operatorilor 146
6. Erori datorate respondentilor 148
6.1. Consideratii generale; sensibilitatea la natura temelor 148
6.2 Dezirabilitatea sociala 149
6.3 Limitele memoriei umane 152
6.4 Procesarea si interpretarea informatiei 154
7. Evaluarea calitatii anchetei si sondajelor de opinie 156
Capitolul V
POPULATIE SI ESANTION (1). Alegerea subiectilor care vor fi direct investigati
1. Ideea cercetarilor selective 159
2. Reprezentativitatea esantionu1ui 162
3. Tipuri de esantioane. Proceduri c1asice de esantionare 167
3.1 Esantionarea simpla aleatoare 168
3.2 Esantionarea prin stratificare 170
3.3 Esantionarea multistadiala 173
3.4 Esantionarea multifazica 175
3.5 Esantionarea pe cote 176
3.6 Esantioane fixe (panel) 178
4. Aspecte practice ale esantionarii 181
4.1 Procedura "pasului" 182
4.2 Metoda areolara sau pe zone 183
4.3 Metoda itinerariilor 184
4.4 Alegerea persoanei de anchetat 185
5. O modalitate de constructie a unui esantion national 187
Capitolul VI
POPULATIE SI ESANTION (II). Aspectele matematice ale esantionarii
1. Câteva notiuni elementare de statistica 193
2. Reprezentativitatea unui esantion probabilistic 196
3. Alte aspecte privind reprezentativitatea 199
3.1. Estimarea proportiilor 199
3.2 Calculul erorii standard pentru alte tehnici de esantionare 200
4. Teste de semnificatie 201
4.1 Teste de semnificatie pentru esantioane mari 203
4.2 Teste de semnificatie pentru esantioane mici 209
5. Cateva greseli frecvente privind reprezentativitatea 211
5.1 Marja de eroare - un indicator al preciziei a carui valoare nu o poate garanta nimeni 211
5.2 Cum lucram cu datele de sondaj 215
Capitolul VII
DESIGNUL ANCHETEI SI PREZENTAREA REZULTATELOR
1. Pregatirea investigatiei 223
1.1 Problemele teoretice 224
1.2 Probleme metodologice 230
1.3 Probleme de organizare a cercetarii 232
2. Verificarea, validarea, prelucrarea si valorificarea rezultatelor 235
2.1 Verificarea chestionarelor 235
2.2 Postcodificarea 237
2.3 Prelucrarea informatiei 238
2.4 Redactarea raportului de cercetare 250
Capitolul VIII
INSERTIA REZULTATELOR SONDAJELOR IN VIATA PUBLICA
1. Functiile generale ale anchetelor si sondajelor 257
2. Prezentarea si utilizarea rezultatelor sondajelor în viata publica - implicatii politice si etice 260
2.1. Prezentarea publica a datelor de sondaj 260
2.2. Utilizarea rezultatelor sondajelor politice 264
Bibliografie 273
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu