20/11/2022

NU NE MAI INTELEGEM DELOC! Cum sa trecem cu bine prin perioada usilor trantite (de la 12 la 17 ani)

Autor: Isabelle Filliozat
Editura Trei
Colectia Psihologie practica pentru parinti
An aparitie : 2020
Editia I
Editia originala: On ne se comprend plus: Traverser sans dommage la période des portes qui claquent entre 12 et 17 ans
Traducerea Alina Popescu
ISBN : 978-606-40-0783-4
Nr pagini : 256
Format 160 x 230
Pretul la data postarii : 41,65 lei la Editura, 34,30 lei la elefant, 49 lei la libris


Descrierea editurii:

        Adolescenții nu sunt toți la fel. Unii stau toată ziua ascunși în camera lor; alții sunt mai tot timpul plecați de acasă. Unii lenevesc pe canapea, alții se implică, riscându-și chiar viața, în activități sportive. În fine, unii trag din joint-uri de la prima oră, iar alții nici nu vor să se atingă. Însă toți au ceva în comun: ei au de parcurs o perioadă critică, marcată de transformări și rătăciri. Și, mai ales, au nevoie de grija și sprijinul părinților. Pericolele sunt la tot pasul: alcoolul, sexul, drogurile, viteza la volan, tulburările de comportament și dezinteresul brusc față de învățătură.

        Pentru a traversa cu bine această perioadă, adolescenții au nevoie de părinții lor – să le fie alături, și nu să-i tragă de mână. Cunoscută pentru promovarea parentingului pozitiv, autoarea explorează în cartea de față psihologia adoles­cenților, dar și anumite aspecte biologice și fiziologice care pot pune într-o nouă lumină motivațiile adolescenților, ce rămân adesea necunoscute atât pentru părinți, cât și pentru cei tineri.

        Isabelle Filliozat este psihoterapeut și specialist în educație școlară, fiind directoarea Școlii de Inteligențe Relaționale și Emoționale din Aix-en-Provence. Este certificata in analiza tranzactionala si maestru practician de programare neurolingvistica. Lucreaza cu emotiile de peste douazeci de ani si este dedicată parentajului și dezvoltării personale. Site-ul autoarei
        La noi s-au publicat lucrarile:
Inteligenta Inimii, Cosmos 2006
Ceilalti si eu : cum sa-ti dezvolti competentele sociale, Trei 2011
Le-am încercat pe toate! Plânsete, încăpățânare și crize de furie (perioada 1-5 ani), Trei 2019
Mă exasperează! Cum să înțelegem ce se petrece în creierul copilului între 6 și 11 ani, Trei 2020
Nu ne mai înțelegem deloc! Cum să trecem cu bine prin perioada ușilor trântite (de la 12 la 17 ani), Trei 2020
Te detest, te iubesc. Cum reparăm relația cu părinții noștri, Trei 2019
Nu există părinte perfectPrezentul copiilor nostri incepe cu trecutul nostru, Univers 2020
Emoțiile copilului. Cum să-i înțelegem limbajul, râsul și plânsul, Cosmos 2006, Trei 2021
Seria: Caietele Filliozat, Litera

Cuprins:

Cuvânt-înainte  /13
Isabelle Filliozat  /13
Anouk Dubois  /17
Mod de întrebuinţare  /19
Introducere  /21

    I. O perioadă dificilă pentru părinte  /25
El trece prin criza adolescenţei, eu trec prin criza de mijlocul vieţii  /26
Îşi închide uşa de la cameră  / cu cheia  /27
Nu mai are nevoie de mine!  /28
Nu mă mai ascultă  /30
Mor de îngrijorare  /32
Mă enervez atunci când e arogant  /34
Uneori am reacţii disproporţionate  /36
Merg pe coji de ouă  /38
Nu suntem de acord în privinţa educaţiei autoritare  /40

    II. Corpul, inima şi creierul — ca un şantier  /43
Reamenajarea teritoriului        44
Un slab control al impulsurilor 46
Reactivitatea crescută  /47
Putem avea încredere într-un adolescent?  /48
• Punctele-cheie  /50

    III. Hipersocializare, apartenenţă şi statut social  /51
Este în stare să facă tot ce îi propune prietena ei!  /52
Stă lipit de smartphone  /54
„Vrea" o pereche de jeanşi de firmă  /56
Pare că îi plac pedepsele!  /58
Nu este populară  /59
Ea râde de o colegă  /60
Este hărţuit la liceu  /61
Este hărţuită pe reţelele sociale  /62
Nu are prieteni  /64
Ce este de făcut în caz de hărţuire  /66
Susţinerea empatiei  /68

    IV. 11-12 ani, începuturile  /69
Se duce în tricou la şcoală, deşi e frig afară!  /70
Se plânge că o dor picioarele  /72
Îi cresc sânii  /73
Vrea mereu totul imediat  /74
Vrea sutien  /76
Sexul? Prea puţin contează pentru mine!  /77
Nu-i place că vorbesc despre ea  /80
E groaznic să fii fată!  /82

    V. 13 ani  /85
Este ciclotimică!  /86
Nu se iubeşte pe sine  /88
Îmi vorbeşte foarte urât!  /90
Nu poate sta liniştit  /92
Nu reuşeşte să se concentreze la ce are de făcut  /94
Minte  /97
Se plictiseşte repede, se foieşte încontinuu şi îşi torturează părul  /98
Este hiperactiv  /99

    VI. 14 ani  /103
Face câte o criză de nervi!  /104
Camera îi este Întoarsă pe dos  /106
Nu are pic de respect pentru ceilalţi, îşi lasă hainele prin toată casa  /108
Are faţa plină de acnee  /109
Refuză să-şi facă duş  /110
Promite..., dar nu se ţine de cuvânt  /112
Nu ascultă!  /114
Pedepsele nu duc nicăieri  /116
Îşi dă întruna ochii peste cap  /118
Nu participă la treburile casnice  /120
Nu este de acord cu nimic şi vrea să aibă ultimul cuvânt  /122
Îmi vorbeşte urât  /123
Este neîndemânatică  /124
Nu ţine pasul cu învăţatul  /126
E uituc  /128
Este obraznică  /129
Mă cheamă, dar apoi mă „expediază"  /130
E imposibil de trezit dimineaţa  /132
Este extrem de indolent la şcoală  /134
Ne ţinem de capul lui ca sâ-şi facă temele  /136

    VII. 15 ani  /139
Ea îmi alege hainele  /140
Nu suportă să îl privim  /142
Îşi face planuri peste planuri, care nu se concretizează  /143
Postează întruna selfie-uri pe reţelele sociale  /144
Mă critică!  /146
Îmi contestă valorile  /148
Îşi pierde toată ziua cu prietenii  /150
Nu ştie să se organizeze şi depinde de noi  /152
Îi este ruşine cu mine şi mă atacă de faţă cu prietenele ei  /154
Dă muzica la maximum!  /156
Îşi petrece viaţa în faţa ecranelor  /158
Este încordată  /160
Este anxios  /162
Este apatică  /163
Îşi petrece timpul visând cu ochii deschişi  /164
Este bulimică  /165
Are o postură greşită  /166
Este anorectică  /167
Fumează  /170
Spune că vrea doar să se relaxeze  /172
Fumează canabis  /173
Se droghează  /176
Este hipersexualizată şi vulgară  /178
Prima suferinţă din dragoste 179
Ea iese cu băieţi  /180
El nu are iubită  /182
Trimite mesaje sau videoclipuri sexuale  /184

    VIII. 16 ani  /187
Vrea să schimbe lumea  /188
Îşi face o trupă rock  /190
Uită de programările la medic  /191
Face lucruri prea riscante  /192
Nu invită niciodată pe nimeni pe la el  /194
Îşi petrece timpul uitându-se la prostii la televizor  /195
String şi machiaj  /196
Vrea piercing sau tatuaj  /198
Se crestează  /201
Nu se hrăneşte decât cu cola, burgeri sau pizza / /202
Consumă alcool în grup  /204
Este violent  /207
Este dependent de jocuri video  /208
Nu ştiu să evalueze pericolul 210
E deprimat  /212
Se radicalizează  /214
Ea nu se protejează de fiecare dată când face dragoste  /216

    IX. Adevărata noastră putere parentală  /217
Să fim un portavion fiabil  /218
Puterea iubirii: umplerea rezervorului  /219
Puterea neputinţei şi a autenticităţii  /222
Puterea libertăţii  /223
Puterea regulilor  /224
Puterea exemplului şi a modelării  /226
Puterea de a primi  /227
Puterea ascultării  /228
Puterea seninătăţii  /230
Puterea empatiei  /232
Puterea discuţiei  /234
Puterea momentului potrivit 236
Puterea reformulării  /237
Puterea valorizării  /238
Puterea reconcilierii  /240
Puterea recunoştinţei  /241

    Concluzie  /243

Pentru aprofundare  /249
Resurse online  /249
De aceeaşi autoare  /251
Mulţumiri  /252

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu