Autor: Vasile Morar
Editura Paidea
Colectia studii si eseuri: etica
An aparitie : 2011
Editia I
ISBN 978-973-596-664-5
Nr pagini : 476
Format 140 x 200
Pretul la data postarii : 39,10 lei la Editura, 40,37 lei la librarie.net,
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Descrierea editurii:
Editura Paidea
Colectia studii si eseuri: etica
An aparitie : 2011
Editia I
ISBN 978-973-596-664-5
Nr pagini : 476
Format 140 x 200
Pretul la data postarii : 39,10 lei la Editura, 40,37 lei la librarie.net,
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Descrierea editurii:
Inteligenţa este prin natura ei lucidă şi rece; înţelepciunea nu poate fi decât caldă şi înţelegătoare. Inteligenţa nu poate să nu separe; înţelepciunea trebuie să unească şi să înfrăţească fapte şi stări altminteri distanţate şi contradictorii. Inteligenţa este mărginită pentru că refuză sentimentul, în timp ce înţelepciunea dezmărgineşte tocmai pentru că-şi integrează sentimente precum altruismul şi generozitatea, bunăvoinţa şi îngăduinţa, compasiunea şi iertarea, recunoştinţa şi grija. Iar dacă plecăm de la premisa că imaginaţia ipotetică, de pildă, este „motorul inteligenţei” – după cum excelent demonstrează Radu J. Bogdan în cursurile lui de Filosofia minţii, atunci putem admite că există o bună-voinţă categorică ca motor al înţelepciunii.
Intelectualul doar intelegent poate fi un „ticălos isteţ” – ştim asta de la David Hume încoace –, dar intelectualul înţelept în chip activ nu poate fi decât împotriva ticăloşiei, laşităţii, mitocaniei, indiferenţei sau cinismului. Stricto sensu, inteligenţa este personală, pe când înţelepciunea este cu adevărat publică.
Cuprins:
Morala elementară - interogaţii şi implicaţii 5
I. Morala elementară şi fundamentele etice ale iudeo-creştinismului . 19
1. Temeiurile moralei deschise şi avatarurile societătii deschise 19
1.1. Ideea de morală deschisă - oprovocare pentru condiţia umană. 19
1.2. Ideea de societate deschisă şi de morală deschisă la Karl Popper şi Henri Bergson 24
2. Câteva implicaţii şi nevoia de responsabilitate 46
II. Inţelepciunea activă - temei şi flnalitate a moralei elementare 57
1. Ipoteza şi cadrul problematic al temei 57
2. Intelectualul public şi unitatea morală a vieţii sale 66
3. Virtutiile morale - criteriu necesar in evaluarea unitătii vietii de intelectual 75
III. Morala şi stânga culturală: Niculae Bellu 99
IV. Inţelepciunea activă şi stânga culturală: Ion Ianoşi 132
V. Elementaritatea morală a unui gânditor de stânga: Radu Florian 165
VI. Etica politică şi elementaritatea morală a vieţii publice: Mihail Manoilescu 179
VII. Spaţiul public şi morala elementara 203
1. Interogaţii necesare 203
1.2. Dincolo de exces şi violenţă 216
1.3. In ce (mai) putem crede ? 227
1.4. Ce merge bine ? 231
2. Stari, praguri, virtuti. 235
2.1. Creativitatea răului: ticălosul 2352.2. Creativitatea şi spontaneitatea binelui: curajul 2472.3. Culpabilitatea: sentiment şi valoare morală 2542.4. Indiferenţa şi cinismul 2602.5. Feţele servilitătii 2682.6. Răbdarea activă 2772.7. Stăti şi destine colective: despre saşi, morală şi tăcere 2892.8. Simplitatea ca virtute 298
VIII. Cazuri şi exemple: inţelesuri 309
1. Elementaritatea morală a dadaismului: Tristan Tzara 309
2. Moralitatea elementară şi intoarcerea huliganului: Norman Manea 327
3. Miracolul iubirii şi al vietii in vremea Shoah-ului: Iacov Tihman 336
4. Eclipsele istoriei şi indestructibilitatea moralei elementare: Matei Gall 348
5. Iudaism şi creştinism la Alexandru Şafran in viziunea lui Carol Iancu 362
IX. Dimensiuni estetice şi situaţii morale elementare in literatura româna 377
1. Vicii active şi virtuţi vlăguite in Ciocoii vechi şi noi 377
2. Moralităţi elementare in Viaţa la ţară 392
3. Opacitate şi transparenţă morală in Intunecare 406
3.1. Viaţa ca valoare - reper 4063.2. Ciclul intunecare - deşteptare şi rostul său: morala elementară 415
4. Elementaritatea morală a prieteniei in Toate pânzele sus! 428
X. Viaţa ca libertate şi datorie 441
XI. O mărturie 450
Indice de nume 463
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu