20/11/2022

LE-AM INCERCAT PE TOATE! Plansete, incapatanare si crize de furie (perioada 1-5 ani)

Autor: Isabelle Filliozat
Editura Trei
Colectia Psihologie practica pentru parinti
An aparitie : 2019
Editia I
Editia originala: Opposition, pleurs et crises de rage : traverser la période de 1 à 5 ans 
Traducerea Liana Haidar
ISBN 978-606-40-0689-9
Nr pagini : 176
Format 160 x 230
Pretul la data postarii : 39 lei la carturesti, 39 lei la librariile alexandria
previzualizare google books


        Cum poți să scapi de veșnicele dispute cu copilul care nu vrea să se îmbrace pentru grădiniță, care se tot trezește noaptea și nu mai vrea să doarmă singur, care nu se mai lasă dus de la locul de joacă ori care vorbește urât și își lovește fratele mai mic? Părinții au tendința de a interpreta comportamentele enervante ale copiilor ca pe niște manifestări ale relei-voințe ori sfidării. Alții se culpabilizează: oare nu cumva mi-am traumatizat copilașul? Descoperirile recente din neurofiziologie și psihologia experimentală aruncă o nouă lumină asupra acestor comportamente "obraznice": copilul nu vrea să-și sfideze părinții, ci are nevoie de o urgentă reglare neuro-hormonală. Criza de nervi a copilului mic din supermarket nu e un moft, ci un semn că cel mic este epuizat de procesarea a mii de stimuli senzoriali. La fel, un copil de 3 ani nu minte cu bună știință când începe să fabuleze, ci doar își exersează o capacitate cerebrală nou dezvoltată, cea a fanteziei, a jonglării cu imaginile mentale. Plecând de la astfel de explicații, cartea oferă soluțiile potrivite vârstei și îi încurajează pe părinți să-și revadă propriile certitudini și credințe legate de educația copiilor.

        Isabelle Filliozat este psihoterapeut și specialist în educație școlară, fiind directoarea Școlii de Inteligențe Relaționale și Emoționale din Aix-en-Provence. Este certificata in analiza tranzactionala si maestru practician de programare neurolingvistica. Lucreaza cu emotiile de peste douazeci de ani si este dedicată parentajului și dezvoltării personale. Site-ul autoarei
        La noi s-au publicat lucrarile:
Inteligenta Inimii, Cosmos 2006
Ceilalti si eu : cum sa-ti dezvolti competentele sociale, Trei 2011
Le-am încercat pe toate! Plânsete, încăpățânare și crize de furie (perioada 1-5 ani), Trei 2019
Mă exasperează! Cum să înțelegem ce se petrece în creierul copilului între 6 și 11 ani, Trei 2020
Nu ne mai înțelegem deloc! Cum să trecem cu bine prin perioada ușilor trântite (de la 12 la 17 ani), Trei 2020
Te detest, te iubesc. Cum reparăm relația cu părinții noștri, Trei 2019
Nu există părinte perfectPrezentul copiilor nostri incepe cu trecutul nostru, Univers 2020
Emoțiile copilului. Cum să-i înțelegem limbajul, râsul și plânsul, Cosmos 2006, Trei 2021
Seria: Caietele Filliozat, Litera

Cuprins:

Introducere
Isabelle Filliozat 13
Anouk Dubois 16
Mod de utilizare 19

1. Un copil e mai greu de îngrijit decât o plantă de apartament 27
Ce sunt capriciile? 28
Ce se întâmplă? 29
E plin „rezervorul său de iubire"? 30
– Vorbele de iubire 31
– Timpul petrecut împreună 32
– Atingeri, pupici, mângâieri, îmbrăţișări tandre… Contactul fizic 34
Crize de furie și alte furtuni emoţionale 35
Nu stă o clipă locului 38
Se leagănă cu scaunul 39
Mai ţine și de părinţi… 41
…sau pur și simplu de vârstă! 43


2. De la 12 la 18 luni: perioada „nu"‑ului părinţilor 45
Spuneţi STOP mai degrabă decât NU 46
Interveniţi fizic 47
Copilașul ignoră regulile, nu respectă limitele, nici interdicţiile! 48
Face exact ceea ce tocmai i-am interzis, privindu-mă drept în ochi! 52
Vrea totul, pe loc! 54
Arată cu degetul, parcă le-ar vrea pe toate! 56
A căzut și se uită la mine înainte de a se pune pe plâns 57
Când mă îndepărtez de ea, urlă 58
Se trezește noaptea! 59

3. De la 18 la 24 de luni: perioada „nu"‑ului copiilor 61
Se împotrivește 62
Urlă la cea mai mică frustrare 65
Mă exasperează cu întrebările ei 66
Face prostii 67
Lovește, mușcă, trage de păr… 69

4. De la 24 la 30 de luni: ordine, în ordine, fără ordine! 71
Își folosește mintea ca să pună lucrurile in ordine!  72
Fiecare lucru la timpul lui, in ordine! 74
Nu vrea sa plece de la locul de joaca 75
Cum sa-i acceptati emotiile si sentimentele  76
Ii e frica de situatiile noi  78
Nu vrea sa doarma  79
Nu aude cand il chemi  80
Refuza sa manance si/sau se joaca cu mancarea 81
Vorbeste urat 82

5. De la 2 ani şi jumătatela 3 ani: eu, eu… singură! 85
Sin-gu-ră! 86
„Vreau…!" 87
Nu știe ce vrea! 90

6. 3 ani: împreună  93
„Nu vreau!" 94
Ştie regulile, dar nu le respectă 96

7. De la 3 ani şi jumătate la 4 ani: naşterea imaginarului, fantasme şi coşmaruri 99
Are coșmaruri 100
Desenează, colorează, decupează, orice și oricând!  101
Şi spune… „nu eu!" 101

8. 4 ani: puterea, regulile şi imaginea de sine 103
Fantazează și se laudă 105
E timid 106
Vorbește gura fără ea! 108

9. De la 4 ani şi jumătate de sine şi dificultăţile de socializare 109
O doare burta 110
E pudic 112
Îi ia ore întregi să se îmbrace  113
Pune prea multe întrebări  114

10. Stabilirea limitelor  115 
Cum să refuzi fără a nega emoţia 116
Daţi instrucţiuni in loc sa interziceti 117
Un singur cuvânt e de ajuns! 118
– Responsabilizaţi în loc să culpabilizaţi 120
– Daţi informaţii  121
Puterea descrierii 122
O „prostie"?  125
– Pedepse 126
– Ţipete 128
– Desconsiderare, critică, etichetare 129
– Lovituri, palme și bătăi 130
– Izolare, suspendare, „time-out" 132
– Respingerea 136
– Umilirea 136
– Indulgenţă și repararea greșelii în locul său 137
– Urmări firești sau logice, sancţiuni reparatorii 138

11. Certurile dintre copii 141
Rivalitatea 144
Eliberarea tensiunilor emoţionale 145
Cea mică nu vrea să dea nimic 146
Fiecare la rândul său 147
– Certuri pentru teritoriu 148
– Lupta împotriva regresiei 149
Mă imită!  149
Nu vrea să se joace cu prietena sa 150

12. În funcţie de vârstă 153
Minciunile 154
Învăţarea progresivă a păstrării ordinii 155
Ce-i de făcut?  158
Cum rezolvăm o problemă în opt pași  159
Oare copiii de azi sunt mai răi decât cei de ieri? 165

Concluzie 167

Bibliografie pentru aprofundarea subiectului 172
Mulţumiri 175

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu