13/11/2022

TULBURARILE DE COMPORTAMENT ALIMENTAR SI OBEZITATEA LA COPII SI ADOLESCENTI

Autor: Violeta Enea, Adela Moldovan, Raluca Anton
Editura Polirom
Colectia Psihologie clinica si psihoterapie
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-973-46-6466-5
Nr pagini : 248
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 26,21 lei la elefant, 27,26 lei la libris
Disponibilitate BCU
 previzualizare google books


Descrierea editurii:

         „Obiectivul cărţii este de a umple golurile de informaţie din literatura de specialitate disponibilă în limba română prin abordarea terapeutică a tulburărilor de comportament alimentar la copii şi adolescenţi. Tratamentul acestor tulburări, în mod obişnuit, presupune mobilizarea unei întregi echipe de specialişti care poate include, în afară de psihologul clinician, un medic pediatru, un internist (eventual endocrinolog sau cardiolog), un psihiatru, un dietetician şi diferiţi terapeuţi, în funcţie de caz. Volumul se adresează tuturor acestor categorii de specialişti interesaţi de perspectiva psihologică a acestor tulburări şi, în egală măsură, părinţilor şi studenţilor la psihologie şi medicină. Părinţii vor avea ocazia de a înţelege rolul activ pe care îl au de îndeplinit în lupta cu tulburarea de alimentaţie, iar cartea le va pune la dispoziţie recomandări privind căile de acţiune adecvate pe care ar putea să le urmeze în cazul fiecărei tulburări în parte.” (Ion Dafinoiu)

        Adela Moldovan este psihoterapeut specialist, format în terapie cognitiv-comportamentală, şi a obţinut titlul de doctor în psihologie în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Psihologie Clinică şi Psihoterapie, avînd ca tematică tratamentul psihologic al obezităţii. Preocupată de domeniul comportamentului alimentar, este şi ambasador voluntar al Jamie Oliver’s Food Revolution. În această calitate a desfăşurat mai multe proiecte de promovare a alimentaţiei sănătoase în grădiniţe şi şcoli.

        Raluca Anton este psihoterapeut specialist, format în terapie cognitiv-comportamentală, şi a obţinut titlul de doctor în psihologie în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Psihologie Clinică şi Psihoterapie. Pasionată de televiziune, colaborează din anul 2011 cu Look TV, unde realizează emisiunea „Jurnal de psiholog”. Timp de doi ani a susţinut seminare pentru studenţii Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”, la materiile „Psihodiagnostic” şi „Intervenţii şi diagnostic la copii”.

        Violeta Enea este conferenţiar doctor în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, şi psihoterapeut format în hipnoză clinică şi terapie ericksoniană. Susţine cursuri de evaluare psihologică şi psihodiagnostic clinic. Sursa Polirom
    De acelas autor: 
Anorexia nervoasă. Teorie, evaluare şi tratament (coautor), Polirom 2012
Bulimia nervoasă. Teorie, evaluare şi tratament (coautor), Polirom 2016
Evaluarea psihologică. Manualul psihologului clinician (coautor, coord), Polirom 2017
Interventii psihologice in scoala. Manualul consilierului scolar (coord), Polirom 2019

Cuprins:

Prefaţă (Ion Dafinoiu)   9 

Partea I Tulburările de comportament alimentar (TCA) - fundamente 
Obezitatea 

1. Introducere (Raluca Anton)  13 
2. Normalitate şi patologie în comportamentul alimentar al copiilor şi adolescenţilor (Raluca Anton) 16 
2.1. Dificultăţi de clasificare a tulburărilor de alimentaţie la copii şi adolescenţi  16
2.2. Trecerea de la hrănire la alimentare şi probleme tipice de alimentaţie  18 
2.3. Probleme medicale care afectează comportamentul alimentar 20 
3. Tipuri de tulburări alimentare la copii şi adolescenţi (Raluca Anton)  22 
3.1. Tulburări alimentare în perioada de sugar şi în cea a copilăriei mici  22 
3.1.1. Pica  23 
3.1.2. Ruminaţia  26 
3.1.3. Anorexia nervoasă infantilă   28 
3.1.4. Tulburarea de comportament alimentar a reglării dispoziţiei   30 
3.1.5. Tulburarea de comportament alimentar în legătură cu relaţia părinte-copil  31
3.1.6. Aversiunea senzorială faţă de alimente 33 
3.1.7. Tulburarea de comportament alimentar asociată cu o condiţie medicală  34
3.1.8. Tulburarea de comportament alimentar asociată cu afecţiuni ale tractului gastrointestinal   35 
3.2. Tulburări alimentare în perioada preadolescenţei şi adolescenţei 36 
3.2.1. Anorexia nervoasă (AN) 36 
3.2.2. Bulimia nervoasă (BN) 40 
3.2.3. Tulburarea de alimentare compulsivă  44 
3.2.4. Sindromul alimentării nocturne 46 
3.2.5. Tulburarea de comportament alimentar fără altă specificaţie   48 
3.3. Probleme alimentare atipice  50 
3.3.1. Evitarea alimentelor pe fond emoţional  51 
3.3.2. Fobia de alimente 52 
3.3.3. Alimentaţia selectivă  53 
3.3.4. Disfagia funcţională   55 
3.3.5. Vărsăturile psihogenice  55 
3.3.6. Refuzul alimentar 56 
4. Cauze ale tulburărilor alimentare la copii şi adolescenţi (Raluca Anton, Adela Moldovan) 57 
4.1. Factori etiologici generali  57 
4.1.1. Factori ereditari   57 
4.1.2. Factori personali de vulnerabilitate pentru tulburările de comportament alimentar 59 
4.1.3. Factori sociali   60 
4.1.4. Mass-media 61 
4.2. Factori etiologici specifici 63 
4.2.1. Tulburările de ataşament 63 
4.2.2. Tulburările pervazive de dezvoltare  64 
4.2.3. Factorii stresanţi de mediu 65 
4.2.4. Probleme ale membrilor familiei care favorizează apariţia TCA la copii   65 
5. Comorbidităţi asociate tulburărilor alimentare (Raluca Anton) 67 
6. Obezitatea la copii şi adolescenţi (Violeta Enea)  71 
6.1. Prevalenţa obezităţii la copii şi adolescenţi 73
6.2. Factorii de risc asociaţi cu obezitatea la copii şi adolescenţi 73 
6.3. Consecinţe ale obezităţii la nivel fizic şi psihosocial  77 
6.4. Tratamente psihologice bazate pe dovezi empirice pentru obezitatea din copilărie  80 
Bibliografie 89 

Partea a II-a . Evaluarea psihologică a tulburărilor de comportament alimentar la copii şi adolescenţi 

 

Obiectivele evaluării   115 
7. Diferenţe între evaluarea copiilor şi a adolescenţilor comparativ cu evaluarea psihologică a adulţilor (Violeta Enea) 116 
7.1. Evaluarea criteriilor fiziologice   118 
7.2. Evaluarea criteriilor comportamentale   119 
7.3. Evaluarea criteriilor cognitive   120 
8. Instrumente de evaluare dezvoltate iniţial pentru populaţia adultă, dar utilizate şi în evaluarea copiilor şi adolescenţilor (Violeta Enea)  123 
9. Instrumente de evaluare a tulburărilor de comportament alimentar dezvoltate pentru copii şi adolescenţi (Violeta Enea)  126 10. Instrumente pentru părinţi (Violeta Enea)  129 
Bibliografie  130 

Partea a III-a . Tratamentul şi prevenţia tulburărilor de comportament alimentar la copii şi adolescenţi 

11. Caracteristici generale ale tratamentului tulburărilor alimentare ale copiilor şi adolescenţilor (Adela Moldovan)   137 
11.1. Adaptările necesare tratamentului TCA în cazul copiilor şi adolescenţilor   139
11.2. Consilierea nutriţională  142 
11.3. Imaginea corporală   148 
12. Intervenţii terapeutice specifice în tulburările de comportament alimentar (Adela Moldovan)  152 
12.1. Terapia cognitiv-comportamentală   152 
12.2. Terapia de familie  162 
12.3. Terapia interpersonală  166 
12.4. Farmacoterapia  168 
12.5. Alte tipuri de intervenţii 170 
12.5.1. Terapiile spirituale şi consilierea pastorală   170 
12.5.2. Abordări terapeutice psihodinamice  174 
12.5.3. Forme intensive de tratament  175 
13. Menţinerea rezultatelor. Obstacole în tratamentul tulburărilor de comportament alimentar (Adela Moldovan)  178 
13.1. Menţinerea rezultatelor   178 
13.2. Obstacole în tratamentul tulburărilor de comportament alimentar ale copiilor şi adolescenţilor  182 
13.3. Stigmatizarea asociată tulburărilor de comportament alimentar  185 
14. Prevenirea dezvoltării tulburărilor de comportament alimentar la copii şi adolescenţi (Violeta Enea)   189 
14.1. Definiţia prevenţiei   189 
14.2. Tipuri de prevenţie   190 
14.3. Programe de prevenţie  192 
15. Cum îşi pot ajuta părinţii copilul diagnosticat cu o tulburare de comportament alimentar (Violeta Enea)  205 
15.1. Importanţa recunoaşterii simptomelor de către părinţi   208 
15.2. Experienţele părinţilor care au un copil cu tulburare de alimentaţie 213 
15.3. Recomandări pentru părinţi   220 
15.4. Ce trebuie să fac dacă copilul meu suferă de:  224 
15.4.1. Alimentare restrictivă/evitantă 224 
15.4.2. Fobie alimentară  225 
15.4.3. Tulburare de alimentare selectivă  226 
15.4.4. Refuzul alimentelor 226 
15.4.5. Sindromul de refuz pervaziv 227 
15.4.6. Textura produselor alimentare necorespunzătoare vârstei copilului  227
15.4.7. Evitarea produselor alimentare pe fond emoţional  227 
15.4.8. Anorexie nervoasă cu debut în copilărie  228 
15.4.9. Bulimie nervoasă cu debut în copilărie 228 
Bibilografie 231 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu